WestCamp: elektra aanleggen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

WestCamp: elektra aanleggen



Bericht door JMD »

Goedemiddag,

Ik ben bezig met de plannen om zelf een buscamper te gaan bouwen. Voorlopig echter eerst de plannen maken.
Één daarvan is het elektrisch schema gaan opzetten. Mijn belangrijkste keuze hierin is voor mezelf een koelkast op 230v.
Ik heb al diverse keren gelezen dat er genoeg forumleden zijn met ervaring hiermee...
Alleen kan ik op het forum nergens meer een schema vinden met daarin een koelkast op 230v.
De schema's van Zuk4wd vind ik zelf best duidelijk: http://www.suzuki-4wd.nl/camper/, maar je geen 230v kk :(
Wie kan mij aan zo'n schema helpen/topic doorsturen?

Ik was een beetje te snel...
Moet me nog verder verdiepen in gebruik etc. maar hieronder de meest basale punten (denk ik):
- kamperen, in principe altijd vrij staan
- zonnepaneel, indien mogelijk paneel zoals op een huis, vermogen ca. 320 wp
- verbruikers: koelkast, maxxfan, verlichting, waterpomp, opladen telefoons

Groet JMD
Laatst gewijzigd door JMD op vr 12 mar 2021, 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schema electra met koelkast 230v



Bericht door DJSmiley »

Een 230V koelkast kan idd prima, ik ben het zelf ook van plan.

Enige nadeel is dat het minder efficient is omdat je er een omvormer tussen moet zetten. Die omvormer heeft ook rendementsverlies.

Dus ipv 100W voor je compressor gebruik je 100W + eigen gebruik omvormer + verlies van je omvormer. (Denk dat het rendement van een omvormer in de praktijk gemiddeld rond de 80% ligt). Reken dus al met al 25% meer energieverbruik.

Groter nadeel is dat je omvormer altijd aan moet staan. Dat trekt ook aardig stroom. Mijn omvormer (Xenteq ES1500) gebruikt idle 0,65A. Dat is al 15Ah per 24 uur. En dan heb je nog geen graad gekoeld.

Daar komt het verbruik van de momenten dat ie draait nog bij. Je moet dus aardig accu's hebben om dat te compenseren. (Of solar, maar ja, als je offgrid wilt blijven en er is geen zon...)

Een 12V compressor is de meest efficiente oplossing. Zo'n ding kost alleen een paar euro.
Je hebt een paar alternatieven:
- Koelkast ombouwen en er zelf een 12V compressor in zetten. Kost je een eurotje of 250-300, maar je moet wel de mogelijkheid hebben om met koelmiddelen te mogen werken en te kunnen hardsolderen.
- Koelkast 'ombouwen'.

Zelf ga ik het laatste doen. Mijn plan is om de electronica van de koelkast direct te voeden vanuit de accu, dus op laagspanning. Alleen de compressor blijft dan 230V. De aansturing van de compressor laat ik niet direct de compressor meer schakelen, maar de aan-uit schakelaar van mijn omvormer, met daarop de compressor icm een tijdvertraagd relais. Op die manier is, als mijn koelkast op temperatuur is, het stroomverbruik minimaal en dus niet continue de verliezen van de omvormer. Als er koelbehoefte is, dan schakelt de omvormer automatisch in en uit en voed die de compressor. Dus effectief daait de omvormer dan alleen wanneer het nodig is (Wat naar mijn schatting de overhead van de omvormer continue draaien met 90% verlaagt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Schema electra met koelkast 230v



Bericht door 309T16 »

Het gaat je om een 230V netwerk met een veilige 12VDC-230VAC conversie.

Dit vereist een uitbreiding in het standaard 230V gebeuren. Namelijk het schakelbaar maken van de 230V paalstroombron en de 230V afkomstig van de omvormer, die van accu energie 230V wisselspanning maakt.
Erg belangrijk is dat er nooit een situatie mag ontstaan waarbij beide 230V bronnen op de stopcontatcen staan aangesloten. Dit kan je op meerdere manieren doen van simpelweg ompluggen tot en met een dure omschakelautomaat.

Zelf gebruik ik een wasdroger/wasmachine schakelaar.

Aan de 12V accu kant heb je voldoende dikke en zo kort mogelijke draden nodig, die naar de omvormer lopen. Let op zekering gebruiken.

Inventariseren wat je te verwachten verbruik via de omvormer is, bepaalt zowel de dikte van de draden als het vermogen van je omvormer. In de meeste gevallen voldoet een 1000W omvormer.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Schema electra met koelkast 230v



Bericht door jansloos »

Je kunt, zoals al eerder, door ik meen kroppie,
De KK zijn eigen omvormer geven.
Je laat de KK thermostaat, of een aparte thermostaat, de omvormer aan/uit schakelen
Zo beperk je het onnodige stroomverbruik.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Schema electra met koelkast 230v



Bericht door 309T16 »

Gewoon een omvormer nemen, die weinig in rust verbruikt.
Mijn omvormer staat altijd aan en verbruikt in rust blijkbaar weinig, als ik anderen zo hoor.
Milliampères in rust en eens in de 10 seconden scant hij de verbruikerskant en dan loopt er een piek van 2A.
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Schema electra met koelkast 230v



Bericht door Pedro48 »

Houd wel rekening met de aanloopstroom van de compressor.
Die is vele malen hoger dan het normaal opgenomen vermogen.
Ik had ooit een koelbox, met een 80 watt motortje.
En een 300 watt omvormer.
Moest makkelijk kunnen dacht ik in mijn onschuld.
Het ging dus niet.
De piekstroom bij aanlopen was dusdanig hoog dat de elektronica in de omvormer een te hoge stroom zag en uitschakelde.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra met koelkast 230v



Bericht door JMD »

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door JMD »

Goedemorgen,

Het is al bijna een jaar geleden dat ik bezig was met elektra-schema, heeft een poos stil gelegen.
Maar nu in de vakantie moest het erg toch maar van komen!
Zie bijlage, mijn eerste opzet van het schema (gekopieerd van Zuk4wd, bedankt!!)
Voor de duidelijkheid ik heb nu een alkoof, maar ben bezig met voorbereiding voor een buscamper.
Zelf begrijp ik (nog) niet waarom er een beiden zijden van de MultiPlus een aardlekautomaat moet komen.
Ik neem trouwens aan dat het een aardlekautomaat is, ik zie hier (op het forum) verschillende termen langskomen...
Graag jullie reacties op mijn schema!

Elektra-schema JMD.png
Elektra-schema JMD.png (60.44 KiB) 1647 keer bekeken
Voor de duidelijkheid hierbij een link, om het PDF-bestand te downloaden.
https://1drv.ms/b/s!AoNWpCtAtggmg3oEYk6bmf-4P0Zg

Groet JMD
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door Kampeermark »

Beste,

Een goede tip eens op mijn draadje: bescherm de stroombron met een zekering!
Dus zorg dat er vanaf de accu Polen gezekerd word.
Dus bij je mppt de zekering bij de accu plaatsen ipv bij de mppt (die is intern gezekerd).
Ook kan je de cyrix alleen gebruiken als start en hh accu van een zelfde soort zijn.

Persoonlijk denk ik dat een multiplus en koelkast duurder zijn dan een 12v koelkast en een losse lader. Ik zou dit alleen doen als je dagelijks ook daadwerkelijk 230v nodig heb nog andere zaken dan die koelkast. Maar dat is persoonlijk:)

Je zonnepaneel heb ik ook zo, een huis tuin en keuken paneel met een 100/20 mppt.

Ook zou ik de draad dikte en lengte benoemen. Vooral als het niet echt je vak is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door JMD »

Dag Mark,

Bedankt voor je reactie. Heb het schema aangepast, incl. diameters.
De elektra komt onder het zitbankje of in de kast daar direct achter.
Ik heb dus even gekeken en wat berekent, maar kom nagenoeg op dezelfde diameters zoals jou :wink:
2 diameters kon ik zo snel niet terughalen, wie kan mij helpen!?
Download schema: https://1drv.ms/b/s!AoNWpCtAtggmg3zXqa6D6jm0Ez7c

Cyrix alleen gebruiken als accu's dezelfde soort zijn, je bedoel AGM etc? Waar kan ik die info vinden?

Het kan inderdaad zo dat dit systeem iets duurder is, misschien ga ik nog wel voor goedkopere omvormer.
Maar dit is een eerste stap... en eventueel zelfs misschien een 12v koelkast.
Omdat ik nergens op het forum een schema tegenkom met een 230v koelkast, wil ik dit schema eerst 'goed' krijgen!

Groet JMD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door Kroppie »

voor een koelkast hoeft de omvormer niet constant aan te staan, een omvormer heeft een schakelaartje aan/uit , geef de koelkast een extra thermostaat en laat die thermostaat de omvormer via dat schalelaartje schakelen, zo,n thermostaat heeft een temperatuur voeler en die plak je in de koelkast, thermostaat zelf blijft erbuiten en verder hoef je niets aan de koekast te veranderen, alles blijft verder origineel, staat de omvormer wegens ander gebruik aan, dan houd de originele thermostaat de temp constant, om de omvormer te sparen had ik in de 230 volt leiding naar de koelkast nog een tijdvertaagd 230 volt relais geplaatst waardoor de omvormer onbelast op kan starten en na een paar seconden pas belast word.
ik had een victron 12/1600/70 omvormer, een 230Ah accu en een gewoon goedkoop [+-110 euro] keuken koelkastje.

voorbeeld thermostaat https://buyandrepair.com/thermostat-k59 ... gL7hfD_BwE

voorbeeld vertraagrelais

https://nl.aliexpress.com/item/40008456 ... 36d8daaa-4

let goed op dat je een VERTRAAGD relais koopt

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 22 jul 2020, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door DJSmiley »

De + van je BMV van je HH accu halen, niet van je startaccu

Hoofdschakelaar zou ik direct op de HH zetten, nu loopt je cyrix en solar lader gewoon door bij een afgeschakelde hoofdschakelaar
Verder zou ik de 20A zekering achter de 100/20 charger vervangen door een 25A exemplaar.

Tenslotte de aardlekautomaat voor je multiplus, ipv erachter.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door JMD »

@Jos (Kroppie), de MultiPlus heeft een Search Mode waardoor deze automatisch in Standby gaat. Mede-forumlid heeft dit ook en dat werkt blijkbaar :wink:.

@DJSmiley, bedankt voor je opmerkingen, ik heb deze weer verwerkt in het schema.
Download schema: https://1drv.ms/b/s!AoNWpCtAtggmg31FiaXx8SoIsb0o

Betreft aardlekautomaat is me nog niet helemaal duidelijk. In het schema stonden er 2 zekeringsautomaten, 1 voor en 1 na de MultiPlus. Maar waarvoor dient degene na de MultiPlus!? (Als uitgangspunt had ik schema van Zuk4wd gebruikt, vandaar mijn vragen).
En degene voor de MultiPlus kan toch eigenlijk gewoon een huis installatieautomaat zijn?
Wie kan mij dat duidelijk maken? Kan ik niet echt terugvinden op het forum (of ik moet niet kunnen zoeken :D).

Groet JMD
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door DJSmiley »

Kan idd gewoon een alamat (aardlek + normale automaat) zijn aan de ingang.

Die na de multiplus heeft idd minder nut, want je multiplus zal ook beveiligd zijn tegen overbelasting. En met een 800W ding is dat zoiezo al weinig vermogen, in theorie zou je m dan met 800/230 = 3.5A moeten afzekeren.

Verder zou ik de zekeringen distributie op 40-50A afzekeren icm 10mm2. 25mm2 past niet altijd goed op zo'n ding, en veel van die dingen mogen uberhaupt geen 100A hebben. En als ze het al mogen op papier, wil je dat in de praktijk niet.
40-50A is meer dan zat voor de paar gebruikertjes hierop.

Heb je die koelkast ook al getest of dat werkt? Een 800w omvormer is niet heel veel, en t is even de vraag of die de startstroom kan leveren.
Houd er ook even rekening mee dat die Multiplus een nullast heeft van zo'n 10 watt. Dus ook als je koelkast geen koelvraag heeft, verbruik je toch 10 watt. Op een dag is dat wel ruim 20Ah!

Beter is dus of een koelkast op 12V, of je koelkast voorzien van een extra thermostaat die de omvormer alleen inschakelt bij een koelvraag, ipv continue de omvormer aan hoeven te hebben staan. (Wat Jos ook al eerder noemde)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie