WestCamp: elektra aanleggen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door JMD »

@DJSmiley, bedankt voor je snelle reactie!!
Schema is weer geüpdatet: https://1drv.ms/b/s!AoNWpCtAtggmg3_mRjRRSj3GH-y9

Nullast is inderdaad 7 w, maar Search mode 2 w; moet ik die waarden dan optellen of interpreteer ik dat verkeerd?

Ga inderdaad nog afwegen of ik voor 12v koelkast ga, maar vind het voor nu uitdaging om hiervoor een goed schema te krijgen...


@allen: Welke kabeldikte vanaf Cyrix naar min-verdeelrail? En welke dikte tussen monitor en hoofdschakelaar?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door Kroppie »

JMD schreef:
wo 22 jul 2020, 14:08
@Jos (Kroppie), de MultiPlus heeft een Search Mode waardoor deze automatisch in Standby gaat. Mede-forumlid heeft dit ook en dat werkt blijkbaar :wink:

Groet JMD
de mijne had dat niet ,ik had [heb hem nog] ook geen multiplus maar een(uiteraard :-B ) 20 jaar oude combi, met een nullast van +-0,5 ampere.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door jansloos »

Mis ik een zekering in de multiplus lijn?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door DJSmiley »

Daar zou idd nog een zekering tussen kunnen. Aan de andere kant, die kabel is 25mm2, en gok ik een korte lengte, dus dan doet de 200A mega zekering wel zn werk als t mis zou gaan. Alleen is dan meteen alles spanningsloos.

Volgens de datasheet zit er ook een interne (150A) zekering in.

Een externe zekering zou kunnen om die voedende kabel iets beter te beschermen, en te voorkomen dat de 200A er dan uitvliegt, pak dan een 100A zekering. Maar het piekvermogen (1600W) is dan niet helemaal meer haalbaar, en bij een goede sluiting zal die 200A zekering mogelijk ook gewoon meegaan. Voor het mooie: Ja, nodig: Nee als de multiplus <1m kabellengte vanaf de accu hangt naar mijn mening.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door jansloos »

Hier zou een trage, of thermische zekering van pas komen.
Kan een hogere aanloopstroom aan.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra



Bericht door JMD »

Goedenavond,

Het heeft weer even geduurd voordat ik weer verder ben gegaan, en eigenlijk komt dat door een opmerking van Mark... 😏
Hij gaf aan alleen voor een 230v-systeem te gaan, als er ook meerdere apparaten op 230v moeten dan alleen de koelkast.
En ja toen kwam ik tot conclusie van eigenlijk niet. Dus na lang dubben, ga ik toch voor een 12v-systeem 🙈
Hieronder mijn aangepaste schema, graag commentaar...

SchemaElektra12v.png
SchemaElektra12v.png (41.98 KiB) 804 keer bekeken
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Schema electra



Bericht door moosev »

Ik heb het draadje niet helemaal gelezen, maar hier een paar aandachtspuntjes:
Massa kabeltje cyrix kan naar een dun kabeltje naar massa (0.75mm2).
Denk even na over de positie van de hoofdschakelaar. Nu schakel je je zonnepanelen ook uit.
De walaansluiting voorzien van een aardlekautomaat ipv een installatieautomaat.
Geen dieselkachel?
gr

René
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra



Bericht door JMD »

Ha René,

Bedankt voor je opmerkingen, had de vorige keer nog ?? bij massakabel staan :wink: ik ga maar voor 2.5 mm anders moet ik speciaal die 0.75 bestellen. Of dit moet problemen geven!?
Positie schakelaar zat ik inderdaad zelf ook over te twijfelen...
Aardlekautomaat is ook de bedoeling hoor!
Nee hoor, voor ons geen dieselkachel :D

Grt JMD
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra



Bericht door JMD »

Goedenavond,

Voor de walaansluiting is toch de volgende aardlekautomaat (AARDLEKAUTOMAAT C 16A 30MA) afdoende!?
https://www.elektramat.nl/emat-aardleka ... 30ma-1p-n/

Groet JMD
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schema electra



Bericht door DJSmiley »

Yep. Alleen is een C karakteristiek niet echt nodig, ik zou gewoon een B pakken.

Persoonlijk zou ik ook geen Emat nemen, maar voor een paar euro meer gewoon een ‘echte’: abb, eaton, schneider, hager oid

Emat associeer ik toch een beetje met de beunhazen waar t niets mag kosten, maar over de langetermijn kwaliteit ben ik nog niet zo zeker.
Zeker in elektra (/meterkast) wil ik niet een paar 10tjes besparen, gewoon goed want je doet er toch jaren mee.

Echte onderbouwing met feiten is lastig, maar t is ook een stukje gevoel (emat zie je pas de laatste jaren als budgetspul en huismerk van de zonnepaneelbeun), itt tot de andere merken die al 30+ jaar oid op de markt zijn en ook door de grotere installateurs gebruikt wordt (itt emat)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra



Bericht door JMD »

Bedankt DJSmiley, zelf ondertussen 4 groepenkasten bij familie vervangen 2x Hager, 1x ABB en laatste keer Emat. Zoals ik kan zien doet er uiterlijk geen verschil op tussen de merken...
Ik was eerst ook huiverig maar Elektramat heeft mij overtuigd... geven ook langere garantie op Emat ( maar dat wil niet alles zeggen).
Zelf binnenkort ook groepenkast thuis vervangen door Emat. Ik ben ervan overtuigd dat het goed spul is. :)

Maar ik was inderdaad zeld ook aan't twijfelen tussen b/c karakteristiek. De kant en klaar sets voor campers hebben namelijk wel c aardlekschakelaar.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Schema electra



Bericht door moosev »

Wanneer je selectief wil zijn met de 'paal' zou ik een lagere waarde dan de 16A nemen.
gr
René
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schema electra



Bericht door JMD »

Wat bedoel je met selectief?
En kun je uitleggen waarom?
Ben wel benieuwd... :wink:
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schema electra



Bericht door DJSmiley »

Ik zou niet weten waarom je selectief zou willen zijn.

Bij een goede sluiting zal het allemaal weinig uitmaken. Als je een stevige kabel (2.5mm2) naar de paal hebt en een B10 automaat, dan nog zal het erom spannen, grote kans dat (ook) de paal alsnog tript.
Bij een dunnere/lange kabel en een B10 in je camper kan het zijn dat die gewoon zn werk doet en je dus niet de paalautomaat laat gaan. Dan kun je 'm zelf weer erin zetten. Maar hoe vaak gebeurt dat?

Ik zou lekker een B16 pakken, als t eens nodig zou zijn (en de paal kan het) dan kun je ook nog eens een kacheltje aansluiten (nog even los van de vaak dure kWh tarieven, maar da's een ander verhaal)

Imho dient de alamat in de praktijk vnl als aardlek en 'hoofdschakelaar'. Als zekering heeft ie weinig meerwaarde als de paal ook op 16A gezekerd is.


@JMD: Selectief houd in dat de zekeringwaarde dermate lager is tov de voorliggende, dat die eruit klapt bij een sluiting.

Met 2 gelijke (of dicht op elkaar liggende waardes, dus bv een 16A automaat achter een 20A groep), kan het zijn dat er willekeurig 1 tript. Dan kan het maar zo zijn dat bv de 20A automaat eruit vliegt, en de 16A niet. Met selectief heb je voldoende verschil tussen de automaten.

Maar goed, met een camper kun je eigenlijk niet selectief zijn, want dan moet je de uitschakelkarakteristieken weten van de voorliggende zekeringen. Een smeltzekering is bv een heel ander verhaal dan een automaat. B10 automaat achter een 16A smeltzekering kan bv wel selectief zijn, terwijl B10 automaat achter een B16 automaat dat 'ineens' niet hoeft te zijn. Type zekering, uitschakelgedrag en kabeldiktes zijn allemaal variabelen die meetellen. Prima in een vaste installatie, want dan is dat allemaal bekend. Op een camping is dat allemaal onbekend. (en soms wil je dat ook niet weten hoe t aan elkaar geprutst is soms)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie