Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY
Bij mij werd ook geadviseerd om de aansluiting achter de tankklep te plaatsen. Daar achter zit echter de rolgordel en ik wilde daar geen obstakels zoals leiding/aansluiting hebben zitten. Gordel mag onder geen beding een belemmering tegenkomen ( althans, dat is mijn persoonlijke mening). Zit nu in de gril net boven de bumper. De kabel onder de accubak doorgetrokken en onder de bestuurdersstoel naar binnen. Daar zit al een ingang (later ook de kabel van de slide-out hierdoor naar binnen gehaald).
Als jouw vraag de inbouwer betreft, dan is het antwoord: Boerkamp, Deventer.
Als jouw vraag de inbouwer betreft, dan is het antwoord: Boerkamp, Deventer.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY
Het gewicht
Gisteren maar eens de Crafter op de weegschaal gezet bij de plaatselijke stort. Het gewicht viel mij niet tegen; ca. 2.900 kg zonder personen en zonder water.
Eerlijk gezegd had ik zo'n 200 kg meer verwacht. Qua materiaal heb ik 15mm berken (voor de niet zichtdelen) en 15mm populieren met twee zijden HPL gebruikt. Stevige diktes dus. Natuurlijk weet ik dat ik geen zonnepanelen geplaatst heb en geen grote watertank heb. Ben natuurlijk best blij met de beschikbare laadruimte qua gewicht.
Ik zal de komende dagen nog wat foto's plaatsen van de inrichting.
Gisteren maar eens de Crafter op de weegschaal gezet bij de plaatselijke stort. Het gewicht viel mij niet tegen; ca. 2.900 kg zonder personen en zonder water.
Eerlijk gezegd had ik zo'n 200 kg meer verwacht. Qua materiaal heb ik 15mm berken (voor de niet zichtdelen) en 15mm populieren met twee zijden HPL gebruikt. Stevige diktes dus. Natuurlijk weet ik dat ik geen zonnepanelen geplaatst heb en geen grote watertank heb. Ben natuurlijk best blij met de beschikbare laadruimte qua gewicht.
Ik zal de komende dagen nog wat foto's plaatsen van de inrichting.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY
Hoi prachtig verhaal. Ik he genoten tijdens lezen.
Ik ben net klaar met mijn 2e transporter campervan project en nu al zin in te opschalen naar crafter.
"Ik heb bij deze 2e project mijn ramen zelf er in gezet "
Zie mijn video het valt erg mee.
https://youtu.be/IxpBxVsaBVM
Veel succes met je project graag meer foto's en details.
Ik vraag me af waroom je maar 20lt water voorraad gekozen heb? Ik lees vaak mensen veel groter tanken gaat gebruiken bij een grote bus. Trouwens dat is ook beetje persoonlijk keuze wat men van vanlife verwacht maar toch...
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik ben net klaar met mijn 2e transporter campervan project en nu al zin in te opschalen naar crafter.
"Ik heb bij deze 2e project mijn ramen zelf er in gezet "
Zie mijn video het valt erg mee.
https://youtu.be/IxpBxVsaBVM
Veel succes met je project graag meer foto's en details.
Ik vraag me af waroom je maar 20lt water voorraad gekozen heb? Ik lees vaak mensen veel groter tanken gaat gebruiken bij een grote bus. Trouwens dat is ook beetje persoonlijk keuze wat men van vanlife verwacht maar toch...
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
T5 1.9TDI 105pk 2004 wit (22-04-2017) Prego https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 wit (04-04-2019) PregoV2 https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=62224
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC85MX0 ... vd-4Zku1ag
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 wit (04-04-2019) PregoV2 https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=62224
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC85MX0 ... vd-4Zku1ag
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY
Ik zal binnenkort een aantal foto's maken. Heb dat al eens eerder toegezegd Maar het moet er maar eens van komen. Er zijn nog wel diverse zaken die wat afwerking vereisen, maar vaak ben ik de enige die dat opvalt.
Wij hebben voor 20lt watervoorraad gekozen op basis van ervaring. Wij hadden 15 jaar een integraal camper met 120lt. Alleen als wij douchen maakten we van deze hoeveelheid gebruik. Ook hebben we in 20 jr nooit langer dan drie nachten achtereen vrijgestaan. Daarna wilden wij toch wel iets meer luxe om te douchen. Tussen de integraal camper en de huidige Crafter zijn we drie zomers met een gewone T6 (geen camper uitvoering) op stap geweest. Met 20lt kunnen we zo ongeveer drie dagen volhouden (afwas, jezelf wassen en tandenpoetsen). Uiteraard hebben we wel een aantal petflessen met drinkwater aan boord. Maar ook dat doen wij al 20 jr. Ook water halen is gemakkelijker doordat je de bus niet bij de verzorgingsplek hoeft neer te zetten.
Tot slot wilden wij de camper zo anoniem mogelijk eruit hebben zien en zo veel mogelijke bodemvrijheid overhouden. Geen vulopening aan de buitenkant (walstroomaansluiting nagenoeg onzichtbaar in het frontje ingebouwd). Vwb de bodemvrijheid hebben we wel een concessie moeten doen door het monteren van een slide out step.
We hebben ook geen zonnecellen op het dak. De HH-accu houdt het circa 3 dagen vol. Maar dan moet het energiegebruik spaarzaam zijn. De Waeco koelbox is de grootste vreter, maar wel erg zuinig. Wel overwegen we nog om een opvouwbaar zonnepaneel aan te schaffen.
Kortom; in deze uitvoering kunnen we ons drie dagen redden zonder externe voorzieningen, en dat is voor ons genoeg.
gr. Rob
Wij hebben voor 20lt watervoorraad gekozen op basis van ervaring. Wij hadden 15 jaar een integraal camper met 120lt. Alleen als wij douchen maakten we van deze hoeveelheid gebruik. Ook hebben we in 20 jr nooit langer dan drie nachten achtereen vrijgestaan. Daarna wilden wij toch wel iets meer luxe om te douchen. Tussen de integraal camper en de huidige Crafter zijn we drie zomers met een gewone T6 (geen camper uitvoering) op stap geweest. Met 20lt kunnen we zo ongeveer drie dagen volhouden (afwas, jezelf wassen en tandenpoetsen). Uiteraard hebben we wel een aantal petflessen met drinkwater aan boord. Maar ook dat doen wij al 20 jr. Ook water halen is gemakkelijker doordat je de bus niet bij de verzorgingsplek hoeft neer te zetten.
Tot slot wilden wij de camper zo anoniem mogelijk eruit hebben zien en zo veel mogelijke bodemvrijheid overhouden. Geen vulopening aan de buitenkant (walstroomaansluiting nagenoeg onzichtbaar in het frontje ingebouwd). Vwb de bodemvrijheid hebben we wel een concessie moeten doen door het monteren van een slide out step.
We hebben ook geen zonnecellen op het dak. De HH-accu houdt het circa 3 dagen vol. Maar dan moet het energiegebruik spaarzaam zijn. De Waeco koelbox is de grootste vreter, maar wel erg zuinig. Wel overwegen we nog om een opvouwbaar zonnepaneel aan te schaffen.
Kortom; in deze uitvoering kunnen we ons drie dagen redden zonder externe voorzieningen, en dat is voor ons genoeg.
gr. Rob
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Afronding Techniek
Recent een opvouwbaar zonnepaneel aangeschaft. Ik wil immers de bus zo min mogelijk uiterlijke kenmerken van een camper meegeven. Het is de WattStunde ws120sf geworden met een max vermogen van 120W, die erg weinig ruimte inneemt en eventueel ook nog als zonbescherming achter de voorruit gezet kan worden.
Dit opvouwbare paneel is trouwens ook onder andere namen verkrijgbaar zoals Offgridtec FSP 2. Ik zal komende zomer aangeven wat mijn ervaringen zijn.
Als laadregelaar heb ik gekozen voor de Victron SmartSolar MPPT 75/15. Bijkomend voordeel van deze regelaar is dat er via de app meteen een aardige meting van de accu beschikbaar is. Dat scheelt weer een of meerdere meters monteren. Ook kun je met deze app de benodigde instellingen eenvoudig doen. Ik overweeg nog om de gebruikers (m.u.v. de omvormer) via de regelaar te laten lopen waardoor er een extra bescherming van te diep ontladen van de accu ingesteld kan worden. Het is trouwens vooral de beperkte ruimte, waarin ik eea dan moet aanpassen, die mij tegenhoud. Daarbij komt dat de koelkast als grootste verbruiker (Waeco CFX 35) zelf al een ingebouwde accubewaker kent. Komende tijd nog een relais bij de kraan inbouwen en dan ben ik qua techniek volledig klaar.
Recent een opvouwbaar zonnepaneel aangeschaft. Ik wil immers de bus zo min mogelijk uiterlijke kenmerken van een camper meegeven. Het is de WattStunde ws120sf geworden met een max vermogen van 120W, die erg weinig ruimte inneemt en eventueel ook nog als zonbescherming achter de voorruit gezet kan worden.
Dit opvouwbare paneel is trouwens ook onder andere namen verkrijgbaar zoals Offgridtec FSP 2. Ik zal komende zomer aangeven wat mijn ervaringen zijn.
Als laadregelaar heb ik gekozen voor de Victron SmartSolar MPPT 75/15. Bijkomend voordeel van deze regelaar is dat er via de app meteen een aardige meting van de accu beschikbaar is. Dat scheelt weer een of meerdere meters monteren. Ook kun je met deze app de benodigde instellingen eenvoudig doen. Ik overweeg nog om de gebruikers (m.u.v. de omvormer) via de regelaar te laten lopen waardoor er een extra bescherming van te diep ontladen van de accu ingesteld kan worden. Het is trouwens vooral de beperkte ruimte, waarin ik eea dan moet aanpassen, die mij tegenhoud. Daarbij komt dat de koelkast als grootste verbruiker (Waeco CFX 35) zelf al een ingebouwde accubewaker kent. Komende tijd nog een relais bij de kraan inbouwen en dan ben ik qua techniek volledig klaar.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 25 feb 2020, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Die 75/15 laat maar 10 A door voor de gebruikerskant. Een startende kk kan icm andere gebruikers al genoeg zijn voor uitschakelen. Zelf vond ik dat té irritant.
Nu staan alleen de usb’s er nog op..
Nu staan alleen de usb’s er nog op..
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Janpinz, dank voor je reactie. Je bevestigt ook het beeld dat ik al een beetje had overgehouden van anderen die de 75/15 hebben geïnstalleerd. Er is natuurlijk niets op tegen om het te laten zitten zoals het nu zit
- henk en lila
- Berichten: 3890
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
De box zelf heeft drie standen voor spanningsbewaking. In de stand High schakelt hij bij 11,8 V uit. Ik zou hem dan wel op high zetten.
De box is met 10A gezekerd voor de 12 V dus als hij de enige gebruiker op de Victron is, dan zou het wel goed moeten gaan. En op die Victron kan je zelf de afschakelspanning instellen.
Ik heb dat bij mijn Waeco CD 30 wel gedaan, want die schakelt zelf pas bij 10,4 V uit en dat is me te laag.
De box is met 10A gezekerd voor de 12 V dus als hij de enige gebruiker op de Victron is, dan zou het wel goed moeten gaan. En op die Victron kan je zelf de afschakelspanning instellen.
Ik heb dat bij mijn Waeco CD 30 wel gedaan, want die schakelt zelf pas bij 10,4 V uit en dat is me te laag.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Henk, ik heb de koelkast daadwerkelijk op High staan. Afgelopen zomer wel een tijdje op Medium gehad, maar ik schat in dat ik mijn AGM accu dan toch te ver leegtrek. Maar ja, om dat te voorkomen heb ik de zonnecellen aangeschaft. Uiteraard bewaak ik zelf de meetwaarden en vertrouw nooit klakkeloos op techniek. Als ik te weinig restcapaciteit heb, dan moet ik vertrekken. Dan heb ik de keuze tussen lang rijden of een camping met een paalstroom opzoeken. Ik ben natuurlijk technisch gezien niet volledig off-grid, maar wij willen ook wel regelmatig fatsoenlijk kunnen douchen.
- henk en lila
- Berichten: 3890
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Mooi man.
Groet, Henk
Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Het heeft even geduurd, maar nu wel geplaats. Een paar foto's van hoe het resultaat uiteindelijk geworden is.
Een inkijkje van achteren
De gebruikssporen zijn al zichtbaar. Tja al ruim vijftig nachten mee op pad geweest. Komende tijd wat beschermingsprofielen aanbrengen.
Ruimte om twee fietsen binnen in mee te nemen. Wel de matrassen op elkaar leggen.
Zes van de negen lades zichtbaar. De andere drie zitten in de leefruimte. Allemaal op gelagerde rails.
De verduistering van de achterramen. Zorgt tevens voor minder inkijk als je toch nog even iets achter uit de bus moet pakken.
Ruimte voor stoelen, tafel en zonnepanneel. daarachter nog een bak voor de demotabele trekhaak, oventje, electrische kachel etc. Heb je niet zo vaak nodig.
Later nog een inkijkje van de zijkant en uiteraard een kijkje binnen in.
Een inkijkje van achteren
De gebruikssporen zijn al zichtbaar. Tja al ruim vijftig nachten mee op pad geweest. Komende tijd wat beschermingsprofielen aanbrengen.
Ruimte om twee fietsen binnen in mee te nemen. Wel de matrassen op elkaar leggen.
Zes van de negen lades zichtbaar. De andere drie zitten in de leefruimte. Allemaal op gelagerde rails.
De verduistering van de achterramen. Zorgt tevens voor minder inkijk als je toch nog even iets achter uit de bus moet pakken.
Ruimte voor stoelen, tafel en zonnepanneel. daarachter nog een bak voor de demotabele trekhaak, oventje, electrische kachel etc. Heb je niet zo vaak nodig.
Later nog een inkijkje van de zijkant en uiteraard een kijkje binnen in.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 30 mar 2021, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Een inkijkje van de zijkant
Het keukenblok staat op een traditionele plek en is van beide kanten voorzien van schuifdeuren.
Achter de linkerdeur staan de jerrycans voor schoon en vuil water alsmede de gasfles. Uiteraard is gasalarm aanwezig.
Achter de rechterdeur zitten vier lades die zowel naar buiten als naar binnen openschuiven. Handig als je buiten kookt of iets nodig hebt.
Een blik vanuit een ander perspectief. Duidelijk is de langs geplaatste zitbank te zien met daaronder een paar grote lades.
Later plaats ik nog een paar foto's van binnen.
Het keukenblok staat op een traditionele plek en is van beide kanten voorzien van schuifdeuren.
Achter de linkerdeur staan de jerrycans voor schoon en vuil water alsmede de gasfles. Uiteraard is gasalarm aanwezig.
Achter de rechterdeur zitten vier lades die zowel naar buiten als naar binnen openschuiven. Handig als je buiten kookt of iets nodig hebt.
Een blik vanuit een ander perspectief. Duidelijk is de langs geplaatste zitbank te zien met daaronder een paar grote lades.
Later plaats ik nog een paar foto's van binnen.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 30 mar 2021, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Nu mijn laatste belofte inlossen.
Een kijkje binnen in
De bovenkastjes en een echte hangkast. Allen voorzien van schuifdeuren. De hangkast was een wens van mijn partner, tot op de wielkast.
Minimale techniek aanwezig. Alhoewel minimaal? Omvormer met schakelaar, 12V, USB, slide out step bediening, aansluiting zonnepaneel.
Onder de zitbank ruimte voor koelkast, toilet en een drankkastje. Alles wederom op stevige geleiderails.
Drie lades (de overige zes zijn te benaderen via de achterkant) en de uitschuiftafel. Ook de uitblaasopening van de standkachel is zichtbaar.
Een "open" blik op de lades en de tafel.
De uitgetrokken tafel die ruim 60 kg kan dragen.
Tot slot de vier lades van de keuken nogmaals. Nu aan de binnenkant.
Hopelijk helpen de foto's bij het verwezenlijken van jullie eigen dromen/wensen. Succes.
En natuurlijk beantwoord ik eventuele vragen.
gr. Rob
Een kijkje binnen in
De bovenkastjes en een echte hangkast. Allen voorzien van schuifdeuren. De hangkast was een wens van mijn partner, tot op de wielkast.
Minimale techniek aanwezig. Alhoewel minimaal? Omvormer met schakelaar, 12V, USB, slide out step bediening, aansluiting zonnepaneel.
Onder de zitbank ruimte voor koelkast, toilet en een drankkastje. Alles wederom op stevige geleiderails.
Drie lades (de overige zes zijn te benaderen via de achterkant) en de uitschuiftafel. Ook de uitblaasopening van de standkachel is zichtbaar.
Een "open" blik op de lades en de tafel.
De uitgetrokken tafel die ruim 60 kg kan dragen.
Tot slot de vier lades van de keuken nogmaals. Nu aan de binnenkant.
Hopelijk helpen de foto's bij het verwezenlijken van jullie eigen dromen/wensen. Succes.
En natuurlijk beantwoord ik eventuele vragen.
gr. Rob
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 30 mar 2021, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.