Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Janpinz »

Wat ziet dat er prachtig uit! Wow!
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door neanderthaler »

Ziet er mooi uit Rob :cheers:
actyves
Berichten: 17
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 23:02

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door actyves »

Heel tof, dankjewel om dit te delen Rob.
Het is een beetje de opzet die ik ook wil: als het moet, de inboedel eruit en met open laadruim verder...
Alle functionaliteit die je hebben moet, zonder de overdreven luxe (ik bedoel dan de afwerking van bepaald luxehout of leder of poepchique multimedia etc..)
I like it!

;-)

mvg
Yves
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Rob A2 »

Dank je Yves. Ik ben net gestart met een nieuw projectje. Ik ga zelf een slideout resp.-in maken voor de fietsen. De geleiderails van 150cm en wielgoten zijn net binnen. Eea moet zonder fietsen natuurlijk onder het bed passen. En je raad het al. Bevestiging zal qua krachtenopvang via de airlinerails op de grond gaan.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door de Viking »

Mooi verhaal en uitleg.
Wat jammer dat alle foto's verdwenen zijn :eh:
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Rob A2 »

Hé Sieds,

Welke foto's zie jij niet meer? Als ik dit draadje doorloop dan zie ik gewoon alle foto's verschijnen.
Ik ga vanavond eens jouw "verslag" lezen. Misschien leer ik dan weer wat bij.

Gr. Rob
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door de Viking »

He Rob,

Op de eerste pagina is geen enkele foto zichtbaar, wel de tekst.
Op Google zocht ik naar Crafter SY en zag wel wat foto's.
Heb de Adblocker nog uitgeschakeld maar geen foto's.
Was wel benieuwd naar de afmetingen van de bus in L2H2 en dan is alles net iets meer, 11 cm breder binnenruimte.
Mijn verhoogde Transporter is een kleine crafter maar voor ons groot genoeg, wij houden van eenvoud en geen luxe maar we hebben alles aan boord en zelfs een douchezak die tussen de hoge achterdeuren kan hangen.
Mijn zoon woont al 15 jaar in Thailand en als je ziet hoe eenvoudig die kunnen leven, dan is Nederland maar een verwent landje.

Wij hebben een ideaal vast bed (langslaper) waarvan evt de topper opgerold kan worden en kan een tafel omhoog. maar mijn vrouw zit graag languit op het bed (net zoals jouw vrouw op de bank) dus die tafel gebruiken we niet en ik heb de gedraaide bijrijdersstoel.
Ik heb de treinzit van onze Kip Vision caravan (met hefdak) nagebouwd in de camper want zo'n constructie verzin je niet een twee drie.
Dat houd in dat je onder de banken veel opbergruimte hebt, net zoals in de caravan en bovenin nog grote kasten voor de kleding.
Het toilet is dag en nacht goed bereikbaar. Achter bij de grote deuren is dan onder het bed nog goed ruimte voor tafels en stoelen etc. en een kleine 4,5 kg gasfles die nooit leeg is :D als ik hem hier 1x p.j. laat vullen. Met koken (2 pits) verbruiken wij niet veel.
Een 80 ltr compressor koelkast is ruim voldoende en verbruikt weinig energie.
2x 12 liter jerrycan voor vers water en die kun je altijd veilig schoonhouden (ideaal), en 1x 12 liter (vuil) water waar iedere boom blij mee is.
Een goed zonnepaneel en twee 90Ah accu's en je hoeft nooit meer aan de paal te staan (ideaal)
Ook nog een dakluik met ventilator die 's nachts geruisloos zachtjes kan blazen.
En meer heb je niet nodig en de camper zo compact mogelijk zodat je gemakkelijk kunt manoeuvreren en overal kunt parkeren en rijden.
Dit is onze ideale camper.

Toevallig staat er een paar huizen verder ook een gestrande Crafter die hij zelf heeft gebouwd.
Deze jongen zat in Spanje toen de corona uitbrak, hij wilde een paar jaar weg blijven en had z'n huis verkocht.
Nu maar afwachten wanneer hij weer kan vertrekken.
Hij vertelde dat de camper wel last had van overgewicht, beetje te zwaar gebouwd :problem:
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Rob A2 »

Hoi Sieds,

De afmeting (werkbaar vloeroppervlak) is 323 x 178. De hoogte is 194. Natuurlijk is niets recht.
Ik heb je verhaal gelezen. Mooi. Wij hebben dezelfde uitgangspunten als jullie. Bed moet goed zijn en de techniek moet kloppen. Buiten zijn is voor ons belangrijk. Heb trouwens dezelfde ervaring als jij in Italië. Met mijn gewone T6 (geelkenteken, kun je ook comfortabel in slapen) kwam ik overal. Zelfs in parkeergarages :-B Waarschijnlijk gaat dat ook lukken met de Crafter omdat deze smaller is als de Ducato, maar garages en hoogte balken zijn nu wel belemmerend. De Ducato zie je daar ook overal als werkpaard, dus waar die kan komen kan ik ook komen. Met mijn vorige camper (een grote Knaus) heb ik de single trackroads in Engeland, Schotland en Ierland gedaan. Je moet niet bang zijn en goed kunnen sturen. Dan is het te doen. Maar met een kleinere en smallere camper is dat beter te doen.

gr. Rob
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Rob A2 »

Aanvullingen
Het is even stil geweest maar we hebben wat uitbreidingen gepleegd.
Allereerst hebben we een relaisschakeling voor de waterpomp aangebracht. Met dank aan tips op dit forum. Hopelijk wordt de microswitch van de kraan nu ontzien. De tijd zal het leren.

Daarnaast hebben we twee e bikes aangeschaft. En dan moet de bus natuurlijk weer aangepast worden. De omvormer was te licht. Dus de 12/250 er uit en de 12/500 erin.
Een e bike weegt wat meer (nou ja, best wat kilo's meer) dan een lichtgewicht fiets. Deze plaatsten wij altijd zo achter in de bus. Een bandje eromheen en het zat voldoende vast. Voor twee e bikes werkt dat niet zo. Dus een slide out fietsendrager leek ons een mooie oplossing. De kant&klare oplossingen van onder meer Fiamma en Thule pasten niet in de krappe ruimte. Dus dan maar zelf bouwen mbv geleiderrails, fietsgoten en steigerbuizen. Het past allemaal net. Aan beide kanten 1,5 cm over bij de trappers en het stuur van één van de twee fietsen moet 45 graden gedraaid worden. Veel passen en meten. Maar ook veel proberen. Uiteindelijk allemaal netjes gelukt.

IMG-3192 (Middel).JPG
IMG-3192 (Middel).JPG (80.35 KiB) 1265 keer bekeken
Ingeschoven

IMG-3191 (Middel).JPG
IMG-3191 (Middel).JPG (98.93 KiB) 1265 keer bekeken
Uitgetrokken tot 150 cm. Mag tot 100kg beladen worden

Nu nog de plaat netjes afwerken met rubber traanplaat.
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Fleurette »

Hallo Rob. Zou je een linkje willen geven naar de walstroomaansluiting? Zeer van gecharmeerd. Wil hem in onze camper verplaatsen (via de huidige kan een muis binnen komen weten we inmiddels uit ervaring). Dit lijkt super
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Rob A2 »

De walstroom aansluiting is van DEFA.
Even googlen op "Defa aansluiting" en je komt veel leveranciers tegen. Onder meer stroomzat.nl heeft veel van dit materiaal. Ook conrad schijnt het te verkopen. Zelf heb ik het bij een specifiek bedrijf voor autotechniek in Deventer laten aanleggen.
Even een aandachtspunt:
DEFA materiaal is zeer fors aan de prijs. Waarom weet ik niet. Het materiaal wordt veel in Scandinavië gebruikt om de auto's in de winter voor te verwarmen. Ik heb bijvoorbeeld alleen het buitenaansluitpunt met de kabel aangeschaft. Aan de andere kant zit ook een (binnen)aansluitpunt. Dit heb ik eraf gehaald. Voorzichtig met de ijzerzaag rond gezaagd aangezien er een stalen ommanteling omheen zit. Ik wilde persé geen contactdoos of zekeringenkast van DEFA. Deze zijn loei duur. Door het binnen aansluitpunt te verwijderen kun je het aansluiten op elk punt wat je wil. Ik heb er een gewone zekeringen kast van een paar tientjes aangekoppeld. Dat is flink wat goedkoper dan de ruim € 300 die de DEFA kast kost.
Hetzelfde geld voor de buitenkabel. Ook deze is fors aan de prijs. Ik heb een 5 meter kabel. Deze verbind ik aan een neopreenkabel, die aan de ene kant van een CEE stekker voorzien is en aan de andere kant van een gewone contrastekker. De aansluiting leg ik boven op de voorband. Daar ligt deze lekker droog en komt ook niet in aanraking met waterplassen op de grond.

Eén keer aangelegd dan wil je nooit meer wat anders. Althans, dat is bij mij het geval.

Succes!!
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Spades »

Mooie bus hoor! Zouden dwarsbedden in dit type voldoen aan de inrichtingseisen of wordt dat echt te krap?
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door DionS »

De eis voor een bed is heel simpel. Moet voor een tweepersoonsbed minimaal 180 lang en 120 breed zijn.
Of je dat (te) krap vindt is aan jezelf...
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)



Bericht door Rob A2 »

Een bed van 180cm of groter in de breedte plaatsen is lastig, maar niet onmogelijk. Als je een uitklapbaar voeteinde maakt zoals bij de Crafter Sven Hedin (google maar eens) dan kan het. De Knaus maakt gebruik van uitbouw panelen. Bij meerdere fabriekscampers is dit gedaan en goed gekeurd. Ik kan het niet meer nameten maar het zou net moeten passen tussen de ribben die de achterste beplating ondersteunen. Ik heb 160 cm breed bed er in liggen met daarnaast nog een hangkast die 12 à 15 cm inneemt. Succes
gr. Rob
Plaats reactie