Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

beste JTG,

De (drie) plafond platen zijn tussen de airline rail en de spanten vastgeklemd via de bevestigingsbouten van de airline rail. Ik wil namelijk niets vastlijmen aan de bus zelf om alles weer demontabel te kunnen maken. Bijvoorbeeld om de plafondplaten te verwijderen om eventueel in de toekomst eenvoudig een vaste luifel op het dak te kunnen monteren. Een plaat uit één stuk is niet haalbaar gezien de afmetingen. Nu zijn de platen koud tegen elkaar gezet. Doordat een Crafter SY absoluut niets recht is buigt de ene plaat net ietsjes meer door dan de andere. Daardoor zie je de koude aansluiting nadrukkelijker (echter niet storend, althans voor mij). Achteraf had ik een strook van ca 8 cm voor de ene helft (4cm dus :-B ) op de bovenkant van de ene plaat moeten verlijmen. De aansluitende plaat had ik dan met enkele lijmdotten (aan de bovenkant) aan het overstekende deel van de strook kunnen lijmen (uiteraard even stutten) waardoor de aansluiting strakker wordt. Bij eventuele demontage heb je daar niet veel last van. Mocht ik het plafond nog eens ooit demonteren dan ga ik het op deze manier terugplaatsen. Ook het plaatsen van een passend H-profiel zou een mogelijkheid zijn, maar dan zie je wel weer duidelijk de verschillende platen.
Hopelijk ben ik duidelijk.
gr. Rob
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door veetee »

Duidelijk, maar - persoonlijk - afwerking met een goed passen H-profiel lijkt mij strakker, en bovendien toch iets makkelijker monteren/demonteren. :wink:

Overigens, mooie strakke bus! Die dakluiken ken ik vanuit de watersport, perfect. :thumbup:
raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door raket5 »

Mooie bus!

Bij ons op het werk hebben ze de MAN variant hiervan. Inmiddels hebben ze al over een ton gelopen. Zeer tevreden zijn ze over dit type bus.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Beste veetee,

Ik heb het H-profiel overwogen, maar dan kreeg ik de aansluiting aan de bovenkant van de airline rail niet strak met de plafondplaat. Heb toen echter niet aan de oplossing met de extra houtenstrook aan de bovenkant gedacht. Tja, een camper zelf bouwen betekent afwegen, kiezen maar helaas soms ook foutjes maken. Maar het belangrijkste is dat de bus uiteindelijk voldoet aan je eigen wensen en eisen. Toch? Tot nu toe ben ik best tevreden met het resultaat. Ik zal nog meer laten zien de komende tijd.
En ja, de dakluiken maken de bus strak. Dat geldt ook voor de gekozen schuifruiten en blinde glaspanelen (helaas gisteren een ruit moeten vervangen omdat er met grasmaaien een steentje door heen gelanceerd werd).

gr Rob
Laatst gewijzigd door Rob A2 op vr 09 aug 2019, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Beste Raket5,

Deze Crafter is niet te vergelijken met het vorige type. Lijkt meer op een T6 (welke ik ook rijd als gewone personen auto). Zeer soepel motor en makkelijk te rijden. Heb de eerste vier weken vakantie er op zitten. De auto is prima bevallen. Is niet te breed en goed te parkeren.
Helaas jammer dat de auto fors duurder is dan de Fiat Ducato en soort gelijken.
gr. Rob
raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door raket5 »

Rob A2 schreef:
vr 09 aug 2019, 12:54
Beste Raket5,

Deze Crafter is niet te vergelijken met het vorige type. Lijkt meer op een T6 (welke ik ook rijd als gewone personen auto). Zeer soepel motor en makkelijk te rijden. Heb de eerste vier weken vakantie er op zitten. De auto is prima bevallen. Is niet te breed en goed te parkeren.
Helaas jammer dat de auto fors duurder is dan de Fiat Ducato en soort gelijken.
gr. Rob
Weet ik. De MAN TGE is dezelfde als jouw type Crafter. Rijdt heerlijk. Al moet ik zeggen dat mijn 10 jaar oude Crafter ook lekker rijdt. Heb ook voor VW gekozen omdat naar mijn mening meer comfort is tijdens het rijden. Aangezien we over 3 weken richting Noorwegen gaan is dat wel belangrijk :P
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

De inbouw (I), het bed

Het bed is voor ons een belangrijk onderdeel van de bus. Goed rusten en slapen doe je volgens ons op een goede lattenbodem en matrassen. Het bed meet 160 x 200 cm. Daardoor blijft er aan de rechter zijkant een kleine onbenutte ruimte waar later de hangkast komt. Dat laat ik nog zien als deze klaar is.
Aangezien wij de fietsen binnen in de bus mee willen nemen moet één vd lattenbodems (de linker) omhoog gezet kunnen worden. Centraal steunt het bed op een ladenkast van 200 x 50 x 65 cm (lxbxh). De is gemaakt van 15mm populierenmultiplex. Hierdoor is er ruimte voor negen lades, gebaseerd op eurobakken van 60 x 40 cm. Deze bakken staan op kogelgelagerde rails. Dit geeft een hoop bergruimte. Bovenop de kast past aan de voorkant het uittrekbare tafelblad en aan de achterkant is er ruimte voor de luifelstokken etc.. Aan de linker kant dus ruimte voor de fietsen en aan de rechter kant kunnen de stoelen/tafel op hun zijkant staan. In deze uitvoering hebben we een eerste nacht geslapen in de bus. Het was 's nachts -/- 2, maar dat gaf tevens mooi de gelegenheid om de standkachel (Eberspächer D2) te testen. Prima geslapen en eigenlijk de kachel te hard aan gehad :P :P
IMG-5601 (Klein).JPG
IMG-5601 (Klein).JPG (77.08 KiB) 1112 keer bekeken
Het bed met rechts op de foto de standkachel (komt later de bank overheen). De witte plank is een tijdelijke steun.
De airline rails zijn goed zichtbaar. Deze rails zitten ook aan het plafond maar zijn nog niet teruggeplaatst.

Collage ladenkast middel.jpg
Collage ladenkast middel.jpg (153.63 KiB) 1112 keer bekeken
De ladenkast in elkaar gezet (geschroefd en gelijmd met polymeer). Staat op zijn kop. Duidelijk te zien dat de middelste drie laden zijwaarts open gaan.

IMG-5606 (Klein).JPG
IMG-5606 (Klein).JPG (73.42 KiB) 1112 keer bekeken
De linkersteun van het bed met de omkisting van de wielkast. Later bleek hier perfect de wandelschoenen op te passen
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 30 mar 2021, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

raket5 schreef: De MAN TGE is dezelfde als jouw type Crafter. Rijdt heerlijk.
Inmiddels 5.000 km gereden. Onder anderen bijna vier weken Zweden. Ik kan alleen maar beamen wat je schrijft. De auto heeft 177pk en veel extra voorzieningen. Dat geeft een hoop rijcomfort en -plezier. Daar ben ik zeer tevreden over. Maar goed, ik heb de bus ook bewust uitgezocht. Ook het feit dat de bus wat slanker is dan de Ducato familie heeft een rolletje gespeeld.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door JTG »

Dankje voor je beschrijving van de bevestiging van de plafondplaten. Iets om rekening mee te houden ten opzichte van de metalen ribben ook anders komt het geheel weer lager.... dat wordt een avondje puzzelen :wink:
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Je zou ook aan de beide zijkanten een houten balkje (oid) kunnen lijmen en dat als basis gebruiken. Heb ik bij iemand elders op het internet gezien. weet alleen niet meer waar :( :(
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

De techniek
Na 15 jaar een integraal te hebben gehad (het luxe uiterste) en drie jaar daarna met een T6 zonder hefdak op stap te zijn geweest (het eenvoudige uiterste) was het niet moeilijk om vast te stellen welke technische dingen wij wel en niet wilden hebben. Onze jarenlange ervaring en onze wens om minstens drie dagen zonder walstroom te kunnen vormden daarbij de basis. Daarnaast zijn simpel en eenvoudig bij de gemaakte keuzes de trefwoorden geweest. Geen moeilijke schema's, geen lastige constructies.
- Compressor koelkast met laagverbruik (Waeco resp Dometic CFX35)
- Normale Portapotti, handbediend
- Kookspoelcombinatie HSG2445 (heeft de smalste breedte van de combinaties met afdekplaat)
- Schoon- en vuilwater via 18 liter jerrycans
- 5kg gasfles (open dicht te draaien vanuit zowel de binnen- als de buitenkant)
- Thule Slide-Out 700
- Tweede accu (momenteel een 95 Ah aangesloten via een Dometic DCC 1212-10 laadstroom omvormer)
- Omvormer (Victron 12/250 met schakelaar voor afstandbediening aan/uit)
- Acculader (CTEK CT5 Startstop, zodat ook eventueel de startaccu bijgeladen kan worden)
- Walstroom aansluiting van DEFA (valt echt niet op aan de buitenkant)
- Uiteraard een paar directe en indirecte 230V wandcontactdozen. De laatste eventueel om te stekkeren naar de walstroom.
- Enkele 12V aansluitpunten alsmede USB laadpunten
- LED verlichting, dimbaar, met afstandbediening (3 stuks zodat je niet telkens hoeft te zoeken) van Mi-Light
- 3Gas+ gasalarm (wil wel veilig kunnen slapen met een gasfles aan boord)
- Alle extra bekabeling is in flexibele buis aangelegd
- Horrex plisse verduistering en muggengaas voor ramen en dakluiken (op maat gemaakt wegens ontbreken standaard ramen en dakluiken)
- Muggengaas voor de schuifdeur tijdelijk in elkaar geflanst mbv Lidl-magnetische muggengordijnen
- Geen cassetteluifel, maar een luifeldoek.

Wat de komende weken nog moet gebeuren:
- De relais aansturing voor de waterkraan inbouwen
- De slide-out onderbouwen

Op de wat langere termijn moet er een betere oplossing komen voor het muggengaas. Waarschijnlijk muskietengaas aan rails.

IMG-2822 (Klein).JPG
IMG-2822 (Klein).JPG (82.66 KiB) 1111 keer bekeken
De elektrische componenten zijn in een kleine ruimte net achter de bestuurdersstoel geplaatst.


Collage DFA middel.jpg
Collage DFA middel.jpg (149.47 KiB) 1111 keer bekeken
De walstroom aansluiting van DFA is aan de buitenkant nauwelijks te zien. :D :D
Collage bediening middel.jpg
Collage bediening middel.jpg (178.04 KiB) 1111 keer bekeken
Afstandbediening van Mi-Light (3 afstandbedieningen en drie schakelkasten). Wandcontactdozen, de schakelaar voor de slide-out wordt hier nog bovenin geplaatst.
Daarnaast zijn onderin de keuken nog wat aansluitpunten gemaakt die voor buiten gebruikt kunnen worden.


We moeten nog besluiten of wij een zonnepaneel gaan gebruiken en zo ja welke. Tot nu toe heeft de T6 aangetoond dat drie dagen vrij staan geen probleem is. En dat was met een huishoud accu van 80 Ah. De komende periode zal wel uitwijzen of er eentje moet komen en zo ja welke. Eigenlijk willen we verder niets aan de buiten-/bovenkant aanbrengen om de bus er zo normaal mogelijk uit te laten zien.
Stroombewaking is niet geïnstalleerd omdat de koelkast als groot verbruiker deze faciliteit in zich heeft. Natuurlijk hebben we wel een eenvoudig metertje met ledlampjes bij ons om zo nu en dan een indicatie te hebben.
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 30 mar 2021, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door DiffRental »

Rob A2 schreef:
zo 18 aug 2019, 13:55
We moeten nog besluiten of wij een zonnepaneel gaan gebruiken en zo ja welke. Tot nu toe heeft de T6 aangetoond dat drie dagen vrij staan geen probleem is. En dat was met een huishoud accu van 80 Ah. De komende periode zal wel uitwijzen of er eentje moet komen en zo ja welke. Eigenlijk willen we verder niets aan de buiten-/bovenkant aanbrengen om de bus er zo normaal mogelijk uit te laten zien.
Stroombewaking is niet geïnstalleerd omdat de koelkast als groot verbruiker deze faciliteit in zich heeft. Natuurlijk hebben we wel een eenvoudig metertje met ledlampjes bij ons om zo nu en dan een indicatie te hebben.
Met 80 Ah ga je nooit 3 dagen vrij staan met een compressor koelkast.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door Rob A2 »

Beste Peter,

Dank voor je kritische noot. Uiteraard kun je met een 80 Ah accu geen drie dagen vrij staan. Mijn tekst is onduidelijk als ik deze teruglees.
Even een uitgebreidere en hopelijk betere toelichting: De 80 Ah accu in de T6 mag maar voor 50% ontladen worden dus is er per dag 20 Ah beschikbaar. Theoretisch gezien verbruikt de CFX 35 koelkast slechts 15 Ah per dag. In de praktijk is dit ca. 20 Ah. De CFX 35 is een bovenlader en verliest veel minder koeling bij het openen dan een koelkast met gewone deur waar de koude lucht gewoon uitvalt. Met de T6 redde ik het om tegen 16.00u een plekkie te hebben tot in de ochtend na twee nachten. Daarna was de accu aan zijn 50% grens. Dus bijna twee dagen.
De accu in de Crafter is 95 Ah en mag tot 30% ontladen worden. Hierdoor is 65 Ah beschikbaar. Uitgaande van eenzelfde verbruik zou dat dus een extra dag opleveren. In de praktijk heeft de Crafter natuurlijk meer extra stroomverbruikers dan de T6 zoals de waterkraan (is te verwaarlozen) en het 3gas+ gasalarm (wel een redelijke stroomconsument). Ook de verlichting gebruikt wat meer. Als deze drie dagen daadwerkelijk haalbaar zijn, dan zie ik af van zonnepanelen. Zo niet, dan overweeg ik een zonnepaneel te plaatsen of een losse unit mee te nemen.

gr. Rob
raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY



Bericht door raket5 »

Mooie walstroomaansluiting! Waar heb jij hem ingebouwd? Ik heb, op aanraden van een bedrijfswageninbouwspecialist, mijn aansluiting bij de tankdop geplaatst. Enige nadeel is dat het klepje open staat dan. Voor de rest ook niet te zien.
Plaats reactie