Kitnaad dak vervangen door Adheseal?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Vertrokken2 »

Innotec levert topkitten.
Alleen niet bekend bij Jan de klusser aangezien dat hun doelgroep niet is.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hansie camper »

AfbeeldingAfbeelding

De kitranden zijn uitgedroogd en daarom is mij geadviseerd deze te vervangen. De aluminium lijst en de schroeven en pees zijn nog in prima staat. Er is een vochtmeting geweest en alles is in orde. Ik zie daarom geen reden om de lijst te verwijderen. Ook zou ik bang zijn dat ik dan de lijst of de schroefgaten beschadig waardoor ik er een probleem bij heb.
De kitnaad is duidelijk dusdanig uitgedroogd dat deze niet goed meer zal functioneren. Het is dan toch zeker wel zinvol om deze te vervangen met een polymeer kit?
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Raimon »

Neem er wel 1 die echt UV bestendig oor buiten is anders kun je over 2 jaar weer.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad heeft Gobert hier echt gelijk, Jaap.

Hoewel er wel via de websites nu het één en ander van Innotec te bestellen zal zijn, is het merk niet algemeen bekend. Toch zijn er nogal wat zaken die er zonder Innotec niet zouden zijn geweest of van veel lagere kwaliteit.
De massamerken zoals 3M, Bison, Sikaflex etc zijn praktisch overal verkrijgbaar. Dit geldt echter niet voor Innotec en b.v. Kent of Berner.

Er is echter één product van Innotec die erg veel (vak)mensen kennen. Dat is de "Deblock oil". Een kruipolie.

Dus TS.
Gaat het je dus om een visuele makeover van de naden, dan koop gewoon een patroon acrylaatkit van de Action. Prachtig te verwerken en blijft wel een paar jaar zitten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Het spijt mij TS.
Die foto's die je nu laat zien is een butylkit die onder de lijsten door naar buiten is gekropen.
Als je dit netjes wilt hebben, neem je gewoon een nylon spatel en haalt het overtollige weg. Hierna kun je de rand schoonmaken met een lapje terpentine. Veel keren.
OH en om je uit de droom te helpen over de staat van de rest, de kit die er uit is komen stulpen zit onder de gehele breedte en lengte van de lijst en dan ook nog het hoekje om. Op die plaatsen kan je geen Adheseal gebruiken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hansie camper »

Hoofdnoorman schreef:
Hoewel Adheseal één van de betere merken MS-Polumeer lijmkit is, is het niet aan te bevelen om dit tussen twee soorten materialen te gebruiken die enige flexibiliteit vereisen.

Als je zeker weet dat de lijsten afdichten en slechts een visueel mooie naad moet komen, kan dit wel degelijk met Adheseal. Breng die dan aan en mes dit af met Seal Fluid.

Hoofdnoorman, ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Je zegt ms-polymeer niet aan te bevelen tussen 2 verschillende materialen maar ik begrijp dat het wel in de naad tegen de lijst en het dak mag worden aangebracht. Dat zijn toch ook 2 verschillende materialen? Of is het hier geen probleem omdat hier weinig beweging tussen zal zitten?

En deze naad heeft toch niet alleen een visuele functie lijkt mij? Is het niet de 1e waterkering, en het butyl de 2e waterkering?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat onderlegrubber van jouw lijst is vergaan!!
En nee, je kunt daar geen Adheseal gebruiken.

Maar doe wat je wilt. Ik schei er nu mee uit. Succes.

PS: zal zo nog even één doorsnede tekening maken.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op vr 26 apr 2019, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door myway »

Hansie camper schreef:AfbeeldingAfbeelding

De kitranden zijn uitgedroogd en daarom is mij geadviseerd deze te vervangen. De aluminium lijst en de schroeven en pees zijn nog in prima staat. Er is een vochtmeting geweest en alles is in orde. Ik zie daarom geen reden om de lijst te verwijderen. Ook zou ik bang zijn dat ik dan de lijst of de schroefgaten beschadig waardoor ik er een probleem bij heb.
De kitnaad is duidelijk dusdanig uitgedroogd dat deze niet goed meer zal functioneren. Het is dan toch zeker wel zinvol om deze te vervangen met een polymeer kit?
Dit soort kitranden is alleen maar opties, ze hadden er net zo goed niet hoeven te zitten.
Dit is door de fabrikant alleen niet verwijdert om dat dit een rot klus is.
Tja als je dat er zelf af wil peuteren en een randje polymeer kit er langs wil leggen dat kan met iedere kit, maar neem er een die uv bestendig is anders ziet het er na twee jaar niet uit.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hansie camper »

Hoofdnoorman, ik lees nu pas je reactie op de foto. De butyl is volgens mij dat zwarte? Daar gaat het mij niet om. Het butyl wil ik zoveel mogelijk laten zitten. Het gaat me om de witte/gele verkleurde kitnaad. Deze is uitgedroogd en vol met kleine scheurtjes. Zou ik die dan niet kunnen/moeten vervangen door een verse kitnaad? En welke kit is dan aan te bevelen?
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Vertrokken2 »

Je bedoelt dat bovenop?
Is dat een kitnaad ? Ik dacht altijd dat het een of andere kunststof strip was.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding

Dakplaat op de zijwand tekenen had ik iets anders moeten doen, maar het gaat om het idee.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door myway »

Ah kijk zo krijg je de verwarring, dat zwarte is de kit en dat randje wat tussen het aluminium zit is een rubber.
Dat heeft niet veel met de afdichting van doen.
Ik zou het lekker zo laten en voor dat geld een goede vochtmeter kopen.
Als je dan constateert dat er vocht door komt is er maar een oplossing, de lijsten er af en nieuwe butyl en rubber er onder.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Juist.

Het rubber is gewoon vergaan en zal vervangen moeten worden. Het gaat, op den duur toch vocht doorlaten. Het uittreden van de butyl betekent dat deze ook niet meer homogeen onder het rubber ligt en je kunt niet zien of daar openingen zijn. Uiteindelijk zal het vocht ook daar onderdoor kruipen.
Het is dan te hopen dat de kwaliteit van de lijm waarmee het dak is geplakt een beetje tegen dat vocht kan. Zo niet, dan zal er later even de dakplaat opnieuw gelijmd moeten worden.

Ik meen mij te herinneren dat er een aantal camperbouwers zijn geweest die na een bepaalde tijd ( 5 of 8 jaar?) met klem adviseren om het rubber en afdichting te vervangen.
De omloop van de lijst, laat die nu eens 10 meter zijn. dat is dus 20 meter rubber. Kost dus dan ongeveer € 120,- en dan is het met een dagje werk weer helemaal in orde. Daar wil je toch geen sores voor hebben?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hansie camper »

Hoofdnoorman, bedankt voor het plaatje met de doorsnede. Nu zie ik in dat ik er helemaal naast zat. Het uitgedroogde deel betreft inderdaad geen kitnaad, maar een rubber. Een vakman had mij aangeboden deze “kitnaad” voor €1000 te vervangen. Gelukkig heb ik dat niet laten doen.

Het rubber loopt inderdaad door onder de aluminium lijst en daaronder zit het plakkerige butyl.

Het losmaken van de lijsten zie ik alleen niet zitten. De lijsten bestaan uit 2 stukken en lopen door onder het kunstof plaatwerk van de camper aan de voor en achterkant van de camper zoals te zien op een foto. Ik heb de indruk dat die platen echt niet zo maar los te maken zijn. Daarom de vraag, weet je zeker dat het nodig is en heb je een idee wat de kosten zullen zijn als ik dit professioneel laat doen €500, €2000? Het uitlopen van butyl is toch heel normaal en niet direct reden tot het vervangen van het butyl? En het uitgedroogde rubber, heeft toch alleen een esthetische functie en misschien het op de plek houden van het butyl?
Zoals hier ook staat is het uitlopen van butyl opzich niet heel erg. Of is het advies toch om hiermee naar een professioneel bedrijf te gaan om de boel te vervangen?
https://www.acsifreelife.nl/tips-trends ... oe-je-dat/



Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding hier zien we de overgang van het rubber dat nog soepel is naar het uitgedroogde rubber.
Plaats reactie