Kitnaad dak vervangen door Adheseal?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Kitnaad dak vervangen door Adheseal?



Bericht door Hansie camper »

De kitnaden op het dak van onze camper moeten vervangen worden. Van innotec heb ik het onderstaande advies ontvangen. Graag krijg ik nog bevestigd van een onafhankelijk iemand dat dit een goed advies is voordat ik begin met de klus. En dan heb ik nog de vraag of ik de kit met een simpel keukenmesje kan verwijderen of beter op een andere manier?

voor het verwijderen van de oude kitnaden onze Seal and Bondremover gebruiken, deze maakt de resten kit/lijm na het uitsnijden week waardoor de voeg/naad weer schoongemaakt kan worden.
Voor het afdichten van de naden kunt u de Adheseal toepassen en dan vervolgens afmessen met de Seal Fluid.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door kampo »

Hoe moeten we ons de situatie voorstellen ?
Wat voor een camper is het ? Bus, integraal, alkoof, aluminium, GFK ...
Hoe oud ?
Werd het al eens hersteld of is het de eerste keer ?
Hoe zien die "daknaden" er uit want je hebt er heel verschillende ?
Misschien een foto.
Groeten Kampo
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hansie camper »

Afbeelding

Hey is een knaus sport traveller uit 2007 met de originele kitnaden.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door myway »

Het is een polymeer kit.
Wil je langs de lijsten kitten of gaan de lijsten er af.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hansie camper »

Het liefst laat ik de aluminiumlijsten erop zitten. Ik ben er huiverig voor om de lijsten los te schroeven en later weer vast te maken en de lijsten zien er nog prima uit.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door blizard »

Als je nu geen lekkage hebt, zou ik alles laten zitten en de overtollige kit voorzichtig wegsnijden, alles goed ontvetten met isopropanol.
Als kit kan je inderdaad een PU gebruiken, bv Sika 552 of bv deze https://www.nonpaints.com/nl/3m-1k-pu-c ... osseriekit&
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door leftlanebandit »

Ik heb een een Knaus gehad en alle schroeven waarmee de aluminium strip vast zit waren verroest waardoor de strip net als op de foto op meerdere plaatsen omhoog stond ik heb er toen alles afgehaald schoon gemaakt nieuwe kit en nieuwe schroeven geplaatst en de pees in de strip ook vervangen deze was hard geworden waardoor deze ook niet meer afdichte een enorme klus zeker dat schoon maken van de oude kit naden

Stan

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hansie camper »

De schroeven zijn niet verroest en de aluminium strip staat ook niet omhoog. Dat lijkt misschien op de foto. Ik laat daarom de aluminium strip en schroeven toch maar zitten.

Iemand nog een advies over het wel of niet gebruiken van een mesje om de bestaande kit te verwijderen?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door ducati 900 »

Hier helpt natuurlijk maar 1 ding en dat is:
De lijsten eraf, alles goed schoonmaken, kitten en weer monteren.
Alles wat je verder doet doe je voor niks.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door blizard »

Als je toch onzeker wordt van deze reacties: onder de strip geen PU gebruiken maar butylkit. Anders krijg je het er nooit zonder beschadigen weer af.
Is te koop op rol en in 300ml spuit.

Maar als de schroeven niet roesten, en alles zit verder goed, wist ik het wel...
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door seth_space »

Kit verwijderen werkt perfect met dit simpele en goedkope tooltje:
https://nl.aliexpress.com/item/1-set-Pr ... 08191.html
Ook het aanbrengen gaat daarmee heel handig.
De snijkant haalt kit weg zonder beschadigingen. Aanrader!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Vertrokken2 »

Informeer even bij @Hoofdnoorman als het over Innotec kitten gaat.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik had het al gelezen en kan vertellen dat het advies kant noch wal slaat.

Ook het gebruik van Seal en Bond remover is niet geheel zeker, dat ligt aan welke kit er gebruikt is. Ga je met S&B remover op butylkit, wordt het een enorme smeerboel.
Ook is mij niet helemaal duidelijk wat je precies wilt afdichten.

Hoewel Adheseal één van de betere merken MS-Polumeer lijmkit is, is het niet aan te bevelen om dit tussen twee soorten materialen te gebruiken die enige flexibiliteit vereisen. Het is niet dat de kit niet flexibel is, maar meer doordat hij zo sterke weerstand geeft dat toch kunststofdelen kunnen scheuren bij temperatuurswisselingen. Ga je een aluplaat lijmen of een zonnepaneel vastlijmen is dit wel heel geschikt.
Voor al het andere is een zacht elastische kit in de handel. Dit heet butylkit. Het is eventueel zelfs op de markt als band en wel in verschillende diktes als breedtes. Omdat er aan de andere kant geen doorzicht is, kun je even voordelig deze kit in patroon kopen.
Wil je toch bij Innotec blijven, dan kan je "Versa tape" aankopen. deze is slechts in 5 en 12 mm, maar wel in de kleur zwart.
Met "Versa tape" worden/werden o.a. zijruiten in een Japanse bestelbus geplakt. Ook zit er tegenwoordig een soort van dit tape om de schermen van, onder meer, smartphones en Ipads vast te zetten als ze waterdicht moeten zijn. Daarbij is deze tape zelfs heel erg dun.
In en rond een camper boeit dit allemaal niet zo. Een butylkit uit patroon kan net zo goed zijn.

Maar, butylkit is dus bedoeld om tussen de vlakken te worden gelegd. Dus niet als afwerking er tegenaan!

Na het verwijderen van de lijsten en luiken, kan het eenvoudigst de kit eerst even weg te nemen met droge vingers en handen. De kit kan in zichzelf plakken en is dan te verwijderen. Eventuele laatste resten zou met S&B remover kunnen, maar Terpentine werkt net zo goed, zo niet beter. Voor het uiteindelijke schoonmaken wel de S&B gebruiken of MultiSol.

Als je zeker weet dat de lijsten afdichten en slechts een visueel mooie naad moet komen, kan dit wel degelijk met Adheseal. Breng die dan aan en mes dit af met Seal Fluid.

Nog even een tip: Als je de hoeklijsten opnieuw wilt afdichten, zou je kunnen informeren naar een nieuw onderlegrubber voor deze lijsten. Die zijn waarschijnlijk reeds voorzien van een butyl kleeflaag en dat scheelt veel werk en is gelijk netjes. Natuurlijk zal het iets meer kosten, maar je hebt ook weer vers rubber. https://www.jasicamp.nl/onderleg-rubber ... eter/p1720
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door blizard »

Rudy, TS wil niks verwijderen, dus butyl is dan niet aan de orde.
En Innotec heeft geen "naam" betreffende kitten...
Plaats reactie