Kitnaad dak vervangen door Adheseal?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Bas vd laar »

Ik vind het er niet verkeerd uitzien, misschien gaat dit nog wel 10 jaar goed.
Lekker laten zitten en af en toe vocht meten, wanneer je er op tijd bij bent is het echt nog niet verrot.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Kroppie »

bij mijn 29 jaar oude camper heb ik vanwege het zelfde uiterlijke probleem alle lijsten en ook de kitnaden dus, afgeplakt met alu bitumenband.

https://www.ebay.de/itm/MEM-Bitumen-Ban ... xyaURThYbj

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Hansie camper schreef:
za 27 apr 2019, 19:51
Daarom de vraag, weet je zeker dat het nodig is en heb je een idee wat de kosten zullen zijn als ik dit professioneel laat doen €500, €2000? Het uitlopen van butyl is toch heel normaal en niet direct reden tot het vervangen van het butyl? En het uitgedroogde rubber, heeft toch alleen een esthetische functie en misschien het op de plek houden van het butyl?
Zoals eerder gezegd, feit is dat het niet meer in de allerbeste staat is. Ook is al eerder opgemerkt dat je gewoon goed de binnenzijde moet blijven controleren op vochtdoorslag.
Ik heb getracht te tekenen wat er gebeurd. Neen, het is niet zeker gezegd dat de boel nu lek is, maar je kunt het gewoon niet zien. De kit die er uit is gekomen, komt ergens vandaan. Soms door ingesloten luchtbellen die uitzetten. Soms door vocht bij bevriezing.
Het nakitten met adheseal is echter geen oplossing en dus kan je het gewoon laten zitten.
Wat je wel kunt doen is met een dunne schroevendraaier tot ongeveer 3 à 4 mm onder de plastic bies uitkrabben. Hierna neem je een koker met butylkit en drukt het tuitje er net onder en laat de ruimte vollopen. Pas even op want de spuit zal erg zwaar gaan en het tuitje kan je door zijn schroefdraad drukken.

Ik heb geen idee wat het kost. Ik heb het zelf twee keer gedaan voor klanten met een caravan. Dat is al een hele tijd geleden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door blizard »

Ik vind de conclusies overtrokken, net als Bas. Een hoop werk voor weinig voordeel
Het voorstel van TS gaat goed werken (PU kit netjes afkitten en de oude butyl vooraf weghalen), Ik heb al meerdere campers zo opgeknapt.
Vochtcontrole blijft belangrijk, dat geldt zelfs voor nieuwe campers.
De oude butyl onder de strips zal zeker 25 jaar goed blijven (gerekend vanaf nieuwstaat), omdat er geen zon (UV) en vuil op komt, maar als er bv schade is geweest, is dat een ander verhaal, TS geeft dat niet aan.

@ Rudy, in de garage wereld zal vast wel innotec kit gebruikt worden, feit is, dat je het weinig tegenkomt. De spuitbussen des te meer.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door myway »

blizard schreef: Het voorstel van TS gaat goed werken (PU kit netjes afkitten en de oude butyl vooraf weghalen), Ik heb al meerdere campers zo opgeknapt.
Dat is dus alleen maar opties.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

blizard schreef:
zo 28 apr 2019, 13:12
@ Rudy, in de garage wereld zal vast wel innotec kit gebruikt worden, feit is, dat je het weinig tegenkomt. De spuitbussen des te meer.
In hoeverre het in Nederland is, kan ik niet zo zeggen omdat ik agent ben geweest in Noorwegen.

Daar is al een jarenlange strijd gaande tussen een aantal leveranciers van automotive producten.
De strijd gaat voornamelijk tussen Kent, Würth en Innotec. Iedere leverancier heeft een paar producten die subliem zijn.
De verschillende spuitbussen zijn voornamelijk garageartikelen en komen dus veel vaker in het daglicht te staan dan de kitten, welke bijna altijd alleen in carrosseriebedrijven gebruikt worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
bjveen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 apr 2008, 21:43
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door bjveen »

Hansie camper schreef:
vr 26 apr 2019, 9:07
Afbeelding

Hey is een knaus sport traveller uit 2007 met de originele kitnaden.
Ik heb het zelfde issue, begrijp ik goed dat je het deel zoals op de foto compleet moet verwijderen. Moet dan alle loshalen en de nieuwe kitlaag tegen het hoekprofiel aanbrengen ?
"....iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen...
mikeanber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door mikeanber »

hallo allen
als je iets wilt doen dan alles er af en op nieuw opbouwen met de juiste kit en gereedschap dus geen mes
je vind genoeg adviezen hier op form van mij staan er ook fotto s op dus werk ze
:cheers:
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Kitnaad dak vervangen door adheseal?



Bericht door Hansie camper »

Ik heb toentertijd niks gedaan. Ik was erg bang gemaakt door alle adviezen. Uiteindelijk nog wel eens naar een Camperzaak gereden. De man daar kwam zeer kundig over. Ik dacht dat ik vochtschade had door wat schimmel binnen. Hij zei gelijk dat hij zich dat moeilijk kon voorstellen bij dit type camper. Vochtmeting gedaan en hij kon niks vinden. De schimmel was veroorzaakt doordat de camper in de winter buiten had gestaan en bovenop het dak bleef altijd plasje water staan. Het was te vochtig geweest binnen. Maar van lekkage was echt geen sprake en de kitnaden was helemaal niks mis mee werd mij verzekerd. Hij kon mij prima uitleggen hoe het zat en ik was overtuigd. Niks aan doen zei hij. Inmiddels hebben we de camper wegens gezinsuitbreiding verkocht maar ik ben er van overtuigd dat er niets met de kitnaden aan de hand was. Dus voorzichtig met alle bangmakerij.

O ja, dat plasje water bovenop heeft er heel de winter gestaan. Als er echt sprake was geweest van lekkage hadden we dat zeker kunnen zien aan de binnenkant. Nu hadden we alleen schimmel aan het oppervlak maar geen schimmel in het hout of zacht geworden hout.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kitnaad dak vervangen door Adheseal?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dus voorzichtig met alle bangmakerij.
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

De kitnaden op het dak van onze camper moeten vervangen worden.

Topic start regel 1.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie