Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
harvangel
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 21 dec 2018, 16:32

Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door harvangel »

In Albanie, gelukkig net op de camping, kreeg ik de melding dat de automatische versnelling niet beschikbaar was en dat ik de dealer moest bezoeken. Niet meer in voor of achteruit te krijgen. Tips op internet adviseerden de accu te ontkoppelen zodat het systeem een reset zou uitvoeren. Maar niets hielp. Uiteindelijk naar Tirana vervoerd met autotransport en daar werd de koppelingsplaat vervangen.

Een Fiat van juni 2017 met 46000 km op de teller. Gezocht op internet en meerdere slachtoffers gevonden van deze storing. Kennelijk monteert Fiat in deze koppelingsplaten plastic busjes waar dat normaal metalen busjes zijn. De busjes gaan kapot en huppa, storing. De platen zijn nog lang niet versleten maar wel beschadigd en moeten vervangen.

Bij NKC is iemand bezig deze klachten te inventariseren met de opzet Fiat hierover aan te spreken. Zijn er hier meer gevallen bekend?
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door Ontario »

Met 52.000 km. adviseerde het display van mijn '13er Ducato met 3.0 l. motor vorig jaar een controle door een dealer/vakgarage. Kort daarna weigerde de camper op een camperplaats te schakelen. Na een aantal pogingen en opnieuw starten werkte e.e.a. plotseling weer en sindsdien (13.000 km.verder) heb ik geen meldingen of weigeringen meer gehad. Een Fiatdealer kon ook geen probleem vaststellen via de Fiat-diagnose. Het voertuig schakelt boterzacht maar het systeem (eigenlijk van IVECO) is helaas wel inferieur aan de G-Tronic systemen van Mercedes. Die laatsten kennen weinig uitval-problemen maar moeten i.g.v. van echte "storing" compleet uitgewisseld worden tegen zeer hoge kosten. En dan is een reparatie aan het FIAT-systeem veel minder kostbaar. Ach, het blijft techniek hè.

Henk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door Kroppie »

laatst iemand geholpen met ook een robot bak, bleek de remlichschakelaar stuk te zijn , nieuwe en probleem opgelost, als er geremd word hoeft er niet geschakeld te worden denkt een computer .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Anne en Pieter
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 8:30

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door Anne en Pieter »

Hallo,

Ook wij kregen 25 April 2020 melding op het display dat de versnelling niet beschikbaar was.
Het betreft een Fiat Ducato van 2017 met 32.000 km en een robot versnelling c.q. koppeling.
Binnen één uur was er een monteur van een camperbedrijf Fobbe uit Oldebroek en binnen 1 minuut gaf hij aan dat het de beruchte koppelingsplaat moet zijn.
Dinsdag 28 April 2020 gaan ze kijken of het i.d.d de beruchte koppelingsplaat is.
Dinsdag 28 April einde van de gebeld, maar ze hadden er geen tijd voor gehad en de brug was nog bezet.
Wel afgesproken als het probleem de koppelingsplaat is dat het een SACHS koppelingsplaat moet worden met een nieuw druklager.
Woensdag 29 April einde van de dag nog eens gebeld maar kreeg geen gehoor.
Donderdag 30 April goed nieuws, de camper is weer klaar.
Dus geen probleem aan de koppelingsplaat, maar
Remlicht schakelaar opnieuw afgesteld en versnellingsbak opnieuw naar fabrieksinstellingen. Met dank aan Fobbe campers Oldebroek.

Dus als U in het buitenland de melding op het display krijgt "Versnellingbak niet beschikbaar" laat dan maar eerst hier naar kijken voor ze gaan sleutelen.

Met vriendelijke groet,
Pieter.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door gjvonk »

Al een ouder topic, maar als een robotbak uit 2017 al 85.000 km heeft gereden, zijn er dan nog problemen te verwachten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door AadenAnke »

Kennis van me hier had er problemen mee wilde niet meer in zijn 3 bij handmatig gebruik was ermee te rijden. Reparatie bij een bedrijf in Utrecht 6.000 euro's er was in de bak het een en ander vervangen plus de koppeling omdat de boel er toch uit lag dit bij nog geen 80.000km

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door gjvonk »

Hmm, betreft dit alleen de 2017 series? Mijn zwager heeft het met een 130 pk uit bouwjaar 2015 gehad maar wel in 2017. Daar was het het 'kunststof bussen' verhaal...

Ik lees sterk wisselende verhalen. Is er ergens wat meer statistische informatie beschikbaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door Pienmajer »

Een kennis van me heeft dit bij around car service Wessels in Echt laten repareren.Daar hebben ze heel veel ervaring met deze reparaties en hebben ze andere koppelingsplaten op voorraad. Wellicht daar eens bellen als je nog vragen hebt.
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door Zijspan »

Niet de originele koppelings plaat monteren maar die van Sachs daar zitten de kunststof bussen niet aan, dat is mij verteld door mijn garage toen ik informeerde naar de robotbak.
En ik heb toen toch een camper met handgeschakelde bak gekocht, je strand altijd onderweg helaas, nooit thuis voor de deur.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door gjvonk »

Ik betwijfel of een occasion dealer weet welke koppelingsplaten in de robotbak zijn gemonteerd...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door Atoz »

Zijspan schreef:
ma 04 okt 2021, 9:06
... je strand altijd onderweg helaas, nooit thuis voor de deur.
Het kan!

Begin september brak het koppelingskabel voor de deur. Geen meter verder
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door FrankJC »

gjvonk schreef:
ma 04 okt 2021, 21:38
Ik betwijfel of een occasion dealer weet welke koppelingsplaten in de robotbak zijn gemonteerd...
De LUK plaat is gemonteerd met plastic busjes, laten vervangen door de Sachs plaat is de oplossing. Misschien weet hij dat juist omdat hij occasion dealer is.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door Bob47 »

Zit op dit moment ook met problemen met de Comfort Matic. Wel matic maar weinig Comfort.
Sta s,morgens eerst een paar minuten te rock en rollen met die selector /schakel handle en dan is ie genegen te gaan en dan verder geen probleem. Meest irritante is dat uitgelezen geen indicatie geeft wat het probleem is :bang:
Staat nog bij de dealer !!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10163
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Problemen met Comfort Matic van Fiat Ducato (2017)



Bericht door Peter LMC »

FrankJC schreef:
di 05 okt 2021, 0:02
gjvonk schreef:
ma 04 okt 2021, 21:38
Ik betwijfel of een occasion dealer weet welke koppelingsplaten in de robotbak zijn gemonteerd...
De LUK plaat is gemonteerd met plastic busjes, laten vervangen door de Sachs plaat is de oplossing. Misschien weet hij dat juist omdat hij occasion dealer is.
Men weet al jaren van dit probleem.
LUK zal er ondertussen toch al wel een modificatie aan door gevoerd hebben.
Zijn ook niet gek daar.
Plaats reactie