Koekje van eigen deeg!

cgrotewal
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 20:16

Koekje van eigen deeg!

Bericht door cgrotewal »

We staan langs de kust, op een plekje wat nog nauwelijks is ondekt maar dat terzijde! Staan op dat plekje met twee fransen, een zwitser, een hongaar, een spanjaard en wij nederlanders! Over die spanjaarden wil het volgende kwijt, deze spanjaarden staan voor meer camperaars die de zelfde fout maken! Loopt er een marokaans jongetje van een jaar of vijf langs de spaanse camper, ik liep daar vlak achter, wordt er vanuit de spaanse camper naar dat jongtje geroepen. Dat jongetje loopt naar de spaanse camper en tot mijn verbazing, krijgt dat jongetje zonder dat hij daarom vroeg, snoep van de spanjaard! Eerst dacht ik nog, ik zeg er wat van, toch maar niet gedaan! Campervrienden, waarom schrijf ik hier over, wij camperaars worden met enige regelmaat lastig gevallen door kinderen die of om snoep of geld vragen! Dit voorval met die spanjaart laat zien waar de problemen beginnen, dingen weggeven zonder dat er een tegenprestatie tegen over staat. Dat is zeker in een ontwikkelingsland en dat is marokko zeker, eigenlijk een doodzonde, leer met name kinderen in die landen dat als je wat wilt krijgen,je er wel wat voor moet doen en niet je handje ophouden en gratis dingen krijgt. Het vragen om snoepjes, geld, pennen, stenen gooien of wat dan ook vindt zijn oorsprong in het gedrag van van ons westerlingen( dus ook camperaars) . Willen we daar verandering in brengen, STOP dan met zomaar dingen weggeven. Tot slot, op al onze reizen en dan niet met de camper, in andere ontwikkelingslanden, zijn de problemen met kinderen die om allerlei dingen vragen, presies het zelfde als in marokko en vindt ook zijn oorsprong bij de zelfde mensen, de westerlingen met hun dikke portemonnee!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koekje van eigen deeg!!

Bericht door seth_space »

Zelden een dergelijk eenzijdig verhaal gelezen zonder enige inleving in de personen.
Zo maar wat opmerkingen.. Die Spanjaard en dat kind kunnen elkaar reeds eerder ontmoet hebben.
De reden waarom die Spanjaard iets weggeeft ken je niet.
Wel heb je meteen een mening die je hier nogal eenzijdig brengt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
tomdejong
Berichten: 975
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Koekje van eigen deeg!!

Bericht door tomdejong »

Wat een raar verhaal, vriendelijkheid en menselijkheid mis ik er een beetje in. Ik ben regelmatig is "niet westerse" landen geweest daar ben je een lopende geld machine, nou en??? anderen hebben het minder goed en je mag best delen......

Maar zo ben ik en de topicstarter kennelijk niet
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Koekje van eigen deeg!!

Bericht door juanv »

@ Seth-space
Ik begrijp je reactie volkomen, maar dit neemt niet weg dat cgrotewal in principe wel gelijk heeft met wat hij schrijft.

Het zijn wij westerlingen, die in de overgrote meerderheid van de gevallen de fundamentele fout maken, om te denken dat wij zomaar Sinterklaas moeten gaan spelen .

Ik wil hier nog bij vermelden dat de start van deze slechte gewoonte voortkomt uit de vele raids met auto's en motoren welke nog steeds héél veel in noord Afrika gereden worden.

Deze teams hebben een hoop reclame materiaal van sponsoren bij, welke enkel dienen om gul uit te delen.
Ondertussen is wel de toon & de verwachting voor de locals hierdoor wel gezet :twisted:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
kanarie

Re: Koekje van eigen deeg!!

Bericht door kanarie »

na een lange stilte maar eens een reactie
jongetje vroeg NIET !!!
Iets geven mag dat niet ??
Iets delen vanuit onze rijkdom mag dat niet meer ?
Op dit forum ooit gevraagd of er camperaars waren die interesse hadden om arm gezin ,peuterspeelzaal te helpen /ondersteunen
de shitzooi die ik toen over me heen kreeg maakte me niet gelukkig zachtjes gezegd .
dumpen van je chemic bij een school etc ik schaam me voor de reacties van vele camperaars .
kees
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Koekje van eigen deeg!!

Bericht door Marco Polo »

Gaan we ook in dit topic weer de kant op van het net afgesloten Servië topic?

Overigens wordt het geven van giften aan scholen en instellingen al jaren beschouwd als een betere manier om “je rijkdom te delen ” dan het uitdelen van snoepjes en pennen aan individuele personen.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Koekje van eigen deeg!!

Bericht door thole »

Je mag dan wel lang niet gereageerd hebben Kees, je mening is niet veranderd, het lijkt wel of je het niet wilt snappen.
Iets geven mag dat niet ??
Iets delen vanuit onze rijkdom mag dat niet meer ?
Kinderen opvoeden tot bedelaar, kan toch niet goedgepraat worden?
Het jongetje vroeg niets, nee, het zal het de volgende keer wel doen.
Of is het grenzeloze, schaamteloze geschooi van kinderen in sommige streken van Marokko, niet aangeleerd dan?
Zit het Marokkanen soms in de genen ? Ik dacht het niet, ouderen zijn wel onbaatzuchtig behulpzaam in de meeste gevallen en erg vriendelijk. Kinderen gooien soms met stenen naar campers als ze niets krijgen
Als je iets wilt geven, doe het dan niet in de vorm van snoepjes, Dirhams of balpennen, maar geef wat aan een schooltje, neem kleren mee voor arme gezinnen.

En dan sleep je meteen maar even Tafraout erbij, je kent de situatie ter plekke niet, de gemeente faciliteert deze plek, ze hebben tot 2x toe een nieuwe stortplek gecreëerd op een mestvaalt voor schapenstront, beide keren overstroomd, dat verdient in inderdaad de schoonheidsprijs niet.
Maar vraag eens aan de inwoners van Tafraout, de vrouwen die de was doen , pizza's en harira verkopen, de kapper, de bakker op het terrein alsmede de handelaren in van alles en nog wat. En dan de middenstand, al die camperaars moeten eten en drinken, gaan uit eten en laten van alles aan hun campers doen bij de garages.
Daarom is de gemeente blij met die honderden campers, laat ze een waterwagen rijden, is er een gardien voor de nacht en dat voor 15 Dh per overnachting.
Wij komen er graag, net als in andere delen van Marokko, in het zuiden heb je ook minder zeurende kinderen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
cgrotewal
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 20:16

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door cgrotewal »

Het steunen van scholen en andere non-profit organisaties is uitstekend!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Marco Polo »

Dus topicstarter heeft gewoon gelijk met zijn verhaal ;-)
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door thole »

:thumbup: Dat bedoelde ik!
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Aloys »

Precies wat ik 40 jaar geleden heb geleerd in Marokko, als aardrijkskundeleraar in opleiding. Het bericht van cgrotewal bracht
bij mij veel herinneringen naar boven. Tholen heeft het ook correct verwoord. We gaan hier in Nederland, op een parkeerplaats
langs de snelweg, toch ook geen snoepjes uitdelen aan andermans kinderen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door iSonic »

Blijft een verhaal wat enkel gebaseerd is op voor oordelen. En topic starter, en de rest, mogen zeggen wat ze willen. Als ik snoep wil uit delen simpel weg omdat die kinderen daar blij van worden dan doe ik dat. Wat denk je nou? Dat het daardoor luie kinderen worden? Dat ze straks niet werken voor hun geld: "want dat doen ze allemaal niet"?
Laatst gewijzigd door iSonic op wo 13 mar 2019, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door 't Busje »

Aloys schreef:
wo 13 mar 2019, 21:29
We gaan hier in Nederland, op een parkeerplaats langs de snelweg, toch ook geen snoepjes uitdelen aan andermans kinderen?
Dan sta je meteen als kinderlokker te boek!
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door thole »

Blijft een verhaal wat enkel gebaseerd is op voor oordelen.

Vooroordelen?
Net als Aloys waren wij ook lang geleden al in Marokko, in 1971 voor het eerst, daarna nog vele malen.
We baseren ons op waarnemingen en algemeen geldende theorieën omtrent het menselijk gedrag, om het maar eens zo te formuleren.
Tholen heeft het ook correct verwoord.
En Aloys, I am a rock, Iam an Island, maar ik heet Thole, dit terzijde :lol: :thumbup:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gesloten