extra koeling koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: extra koeling koelkast



Bericht door Cee Pee »

petervanzelst schreef:
vr 22 feb 2019, 10:14
Zoals ik al schreef heb ik een absorbtiekast van Dometic in mijn busje. Die werkt op gas. Heel prettig als je op een camperplaats staat. Ik gebruik dus geen stroom voor de koelkast als ik geparkeerd sta op een CP!! Als ik dit lees, dan kan je beter een compressorkast gebruiken. Ik lees hier allerlei non-discussie over een of andere ventilator die de geest geeft en zo, en die uit china komt. Simpele vraag is of een absorbtiekast, zonder electrische hulpmiddelen wel dan niet de zuideuropese temperaturen doorstaat. Zo nee, dan moet ik dus een compressorkast kopen met ook extra accu's en zonnepanelen. Weinig aantrekkelijk vooruitzicht!
Zoals ik al eerder schreef is dit helemaal geen probleem, als je zorgt dat de koelkast roosters niet aan de zonkant zitten gaat het meestal prima desnoods neem je ook nog even het rooster eruit zodat je nog betere lucht stroming hebt achter de koelkast.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: extra koeling koelkast



Bericht door petervanzelst »

Heel duidelijk en dank. Lang leve de koelkast op gas! Geen gedoe met electra gebruikende ventilatoren en ( daardoor) lege acu's). De wagen uit de zon zetten en evt de luifel een eindje uit is heel simpel. Ik had op mijn zeiljacht een compressorkoelkast en als ik meerdere dagen op zee was, trok dat apparaat heel flink aan mijn boordnet ( 2 x 165 A huishoudacu's). Vandaar mijn scepsis over compressorkoelkasten als je liever zo weinig mogelijk op de camping staat ( alleen voor lekker douchen en waterverversen).
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: extra koeling koelkast



Bericht door TestCase »

Die ventilatoren gebruiken maar weinig en draaien lang niet continue. Bij >35C heeft dit echt wel effect op mijn gasverbruik voor de koelkast.
Maar inderdaad, niks moet. Ben je nu tevreden dan houden zo.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: extra koeling koelkast



Bericht door Camperic »

Inderdaad. Het stroomverbruik van de ventilatoren is "verwaarloosbaar" en juist wanneer de koelkast op gas werkt zijn ventilator(en) onder warmere omstandigheden zinvol is mijn ervaring.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: extra koeling koelkast



Bericht door myway »

Wel of niet in de zon staan, wel of niet de luifel uit maakt nauwelijks verschil op de temperatuur achter de kast.
Dat gaf in mijn meting een verschil van 2 graden.
Wat wel veel verschil maakt, als je op asfalt staat.
Dan komt er al een veel hogere temperatuur naar binnen door het onder rooster.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: extra koeling koelkast



Bericht door Kroppie »

dan mss een bak water onder dat rooster plaatsen?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: extra koeling koelkast



Bericht door Aloys »

myway schreef:
vr 22 feb 2019, 12:30
Wel of niet in de zon staan, wel of niet de luifel uit maakt nauwelijks verschil op de temperatuur achter de kast.
Of je een lichte of een donkere camper hebt, maakt ook een behoorlijk verschil! We hebben nu, na een rijtje witten,
een bijna zwarte camper (muisgrijs?). Die is lekker snel warm in de zomer, ondanks de uitstekende isolatie... :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: extra koeling koelkast



Bericht door komtwelgoed »

Ik heb vroeger heel veel geëxperimenteerd met m'n koelkast in de caravan.
Ik baalde er van dat er geen lekker koud bier en frisdrank in de koelkast was want waar wij stonden in het verre zuiden was het overdag minimaal 35 graden en dan was het in de absorptie koelkast boven de 10 graden.
Natuurlijk, als je de koelkast weinig open doet, blijft hij makkelijker koud dan dat de deur regelmatig open gaat en dat er warme spullen in worden gezet. Daarom mat ik de koelcapaciteit van de koelkast. Daarvoor gebruikte ik 4 flessen van 1,5 liter water en bepaalde ik hoe lang de koelkast er over deed om deze 10 graden in temperatuur te laten dalen. Ik gebruikte een draadloze digitale thermometer die tot 0,1 graad nauwkeurig was.

Het eerste waar je mee moet beginnen is dat er zich geen warmte op hoopt tussen de achterkant van de koelkast en de wand van de caravan/camper.
Soms zit het bovenste rooster lager dan de bovenkant van de koelkast. Dan hoopt zich warmte achter de koelkast op. Probeer de warmte met dunne kunststof platen die je aanbrengt bij het bovenste rooster naar buiten te geleiden.
Zorg dat de zon niet op de wand schijnt waar de koelkast staan.
Vermijdt in ieder geval dat de roosters voor een gedeelte worden afgedekt als de deur open staat.

De koelpijpjes aan de achterzijde van de koelkast lopen schuin. Dat is nodig om voldoende afschot te hebben voor de gassen/vloeistoffen in de pijpen.
Een schuin staande camper of caravan kan dit afschot nadelig beïnvloeden waardoor de koeling minder wordt.

De koelcapaciteit wordt mede bepaald door de hoeveelheid warmte die in de schoorsteen wordt opgewekt. Echter, het allerbelangrijkste is dat die leidingen achter de koelkast ook weer al hun warmte kwijt zijn voordat het gas weer opnieuw verhit wordt. Dit betekent dus dat als het gas door onvoldoende koeling niet koud genoeg wordt, de koelkast slechter gaat werken. In dat geval kun je hem beter lager instellen.
Maar dat wil je dus niet als hij onvoldoende koelt.
Dan is geforceerde koeling m.b.v. een ventilator noodzakelijk.
Als er voldoende warmteafvoer is, kun je zelfs meer warmte in de schoorsteen toevoeren wat de koelcapaciteit verbetert.

Dat kan bijv. door de gasdruk iets te verhogen als hij op gast werkt. Met een regelbaar reduceerventiel is dat gemakkelijk te bereiken. Zorg wel dat je het regelbare reduceerventiel kalibreert. Dit kun je doen met een plastic slangetje met wat water er in die je even in een U-bocht tegen de camper plakt met duct-tape. Door het regelbare ventiel van minimaal telkens met een kwart slag hoger te draaien, kun je het verschil in waterkolom noteren in milliBar.

Een andere mogelijkheid is (als dat niet beveiligd is in je camper of caravan) door 230 volt te gebruiken samen met laagspanning.
Als je op de 12 volt aansluiting van de koelkast geen 12 volt zet, maar bijv. 6 volt en die doe je samen met 230volt aan, dat verhoog je ook het vermogen.
Stel bij 230 volt verbruik hij 120 watt en bij 12 volt ook.
Door nu als extra geen 12 volt maar slecht 6 volt toe te voegen, breng je geen 60 watt extra toe (de helft) maar slecht 30 watt. Het vermogen is immers kwadratisch.
Je voegt dan 120+30=150watt vermogen toe in de schoorsteen van je absorptie koelkast. Dat kun je soms net nodig hebben als je op de camping geen 230 volt op het stopcontact hebt staan maar slechts 210 volt.

Op deze manieren kun je dus extra warmte genereren waardoor meer koelcapaciteit verkregen kan worden maar 1 ding is heel belangrijk. Hij moet zijn warmte wel kwijt kunnen en dat kan niet zonder ventilators achter de koelkast.
Controleer dus dat de leiding die door het koelrooster gekoeld wordt, voldoende koud is voordat deze weer terug de koelkast in gaat, anders gaat het helemaal verkeerd.

Met de extra koeling en het extra vermogen dat ik in de koelkast bracht, kon ik de bierblikjes laten bevriezen in de koelkast als het buiten 35 graden was. Als je die dan open trok, zat je helemaal onder het schuim.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: extra koeling koelkast



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou goed, voordat het verkeerd gaat, nog één keer van mij een uitleg.

Nooit, nooit en helemaal nooit of te nimmer proberen meer vermogen toevoegen aan het kookvat (lees hiervoor het begin van de stijgbuis)!!!
Het is een absoluut verkeerde denkwijze, overbodig en kan de koelkast ernstig beschadigen.

De koelkast werkt door het opwarmen van het kookvat. Door vlam, of elektrisch element. In dat kookvat zit een oplossing van ammoniak en meestal water. Bij een temperatuur van ongeveer 83° verdampt de ammoniak en stijgt op. Er is hierdoor even een druk. Kort gezegd wordt in de koelkast de druk verlaagd door een ruimere leiding (lees na een vernauwing) het gas expandeert en neemt warmte van de omgeving op. Koelt en stroomt terug naar het kookvat. Daar lost het zich weer op om daarna weer op temperatuur gebracht te worden en het proces begint opnieuw.
Uit ervaringen is gebleken dat een temperatuurverschil tussen de verdampingstemperatuur en de absorptietemperatuur 50° is.

Stook je nu het kookvat te hoog op, kan de temperatuur zéér snel die 83° overschrijden. Niet alleen de ammoniak verdampt, maar ook het water kan gaan koken. Deze neemt het toegevoegde Sodiumchromaat mee naar de vernauwing en zal deze verstoppen. Druk wordt nog hoger en het Sodiumchromaat zal kristalliseren. Einde koelkast. (Behalve als de druk niet al te hoog is geweest en door de koeler een dag op de kop te zetten zodat misschien de boel weer oplost).

Ideaal is om de temperatuur aan de bovenzijde van de stijgbuis op 85° te houden en daarna dus af te koelen tot 35° bij het kookvat. Wordt het nu veel kouder buiten, kan het zelfs zijn dat de absorptietemperatuur nog veel lager wordt dan die 35°. Het opwarmen dan naar 85°kost daarna meer energie. Hiervoor zijn dus de roosters. Over het algemeen zetten de mensen gewoon de vlam wat hoger en zeggen dat ze geen roosters nodig hebben. Als gevolg weer van die hogere vlam is er meer kans op roeten en, natuurlijk, energieverbruik. Ook kan er stank gaan optreden.

Door al het bovenstaande is dus ook de verklaring waarom het ietsje langer duurt voordat de koeler zijn werk gaat doen. Eigenlijk begint hij inderdaad pas goed te werken als het kookvat zo ongeveer aan de 35° is gekomen. Op dat moment is de capaciteit van de "energie gevers" voldoende om de, benodigde, 50° temperatuur verhoging te bewerkstelligen.

Helaas kan ik het zelf niet beter uitleggen, wat ik zelf erg jammer vind, maar ik kan wel even een test beschrijven waar je zelf kunt zien hoe het ongeveer verloopt.


Neem een snelkookpan. Steek op het afblaaspijpje een plastic slang van ongeveer 2 meter. Doe nu even een halve liter water in die pan en zet hem (zonder deksel) op het fornuis. Probeer uit te vinden bij welke stand van het gas de temperatuur onder de 90° blijft. Overigens meestal weten de vrouwen wel wanneer iets net niet aan de kook is.
Haal het water er uit en giet een halve liter rode wijn in de pan. Verhit deze op dezelfde manier maar doe nu ook de deksel met de slang er op. zet naast de pan een bak met (koud) water en leg daar de rest van de slang in en het laatste stukje in een glas.
Op dit moment komt de alcohol in de wijn vrij en stijgt door de slang om daarna afgekoeld te worden door het water. De vloeistof (alcohol) wat in het glas gaat druppelen is vrijwel blank. Dit kan wel 96% proof zijn.
Doe hetzelfde nog eens een keertje. Zet het vuurtje maar lekker hoog en bekijk het resultaat.

En laat even een klein bodempje rode wijn een dag staan in het glas om te verdampen. Daar ligt dan het gekristalliseerde "Sodiumchromaat". Natuurlijk is het in dit geval een mengsel van suikers, residu van vruchtvlees en toegevoegde stoffen in de wijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: extra koeling koelkast



Bericht door kowa »

Bedankt voor alle reacties ik ga aan de slag met de 2 ventilatoren lijkt mij de beste oplossing.
Aloys bedankt voor de schema duidelijk en "komtwelgoed" bedankt voor de duidelijke uitleg.
Alle een fijne en koele vakantie.
Test gedaan en werkt uitstekend, nu nog een nette schakelaar scoren en monteren die spullen.
Hopelijk van de zomer een koel/koud biertje of fris wijntje uit de kloelkast.

Fred
Laatst gewijzigd door kowa op di 05 mar 2019, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Stratocaster
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 21:06
Locatie: Waddinxveen

Re: extra koeling koelkast



Bericht door Stratocaster »

Als je het makkelijk wilt oplossen:
Koop op Amazon.de Titanium TTC-sc09tz kühlschranklüfter, 120 mm inclusief temperatuur en snelheidsregeling. Werkt perfect!

Verstuurd vanaf mijn SM-T713 met Tapatalk

Gebruikersavatar
masterknauser
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04

Re: extra koeling koelkast



Bericht door masterknauser »

dit lid leest alleen nog maar .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: extra koeling koelkast



Bericht door Kroppie »

dit lid leest alleen nog maar staat onderop, maar een goed lid verslapt niet, zo te lezen :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: extra koeling koelkast



Bericht door Atoz »

Aloys schreef:
do 21 feb 2019, 14:47
Nog even verder met de serie/parallel-schakeling. Een nieuwe schets gemaakt, zou moeten werken.
...
Dankzij de zoekfunctie teruggevonden ;-)
Want ik wil die twee ventilatoren van mijn zelfbouw Voeding ook op halve kracht kunnen laten draaien.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie