vrije overnachting met de camper

MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door MarcoG »

Wij zitten nu in Noorwegen en gaan door Zweden, Denemarken terug.
Als het een beetje uitkomt kan het bast zijn dat ik er op de terugweg weer ga staan :-B
Zeiksnor
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 aug 2023, 16:14

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door Zeiksnor »

In vrijwel heel Europa mag je overnachten in een auto, zo lang je maar legaal geparkeerd staat en geen kampeergedrag vertoont. Dit is geregeld in het internationale verdrag "Vienna Convention on Road Signs and Signals", uit 1968. Kort gezegd komt het er op neer dat de regels die gelden op een stuk openbare weg moeten worden aangegeven met borden (artikel 3.1.a.i). Dus zolang het niet uitdrukkelijk is verboden, mag je er parkeren en ook slapen.

Omdat internationale verdragen boven landelijke plaatselijke wetgeving gaan zijn de regels dus hetzelfde in vrijwel heel Europa, met uitzondering van Ierland en Malta (uit mijn hoofd). Daar volgt dus ook uit dat de politie in Nederland campers niet mag wegsturen op basis van de APV, dat is waarschijnlijk zelfs strafbaar (misbruik van bevoegdheden).

Soms kom je een verkeersbord met een personenauto tegen (verkeersbord E08 in Nederland), daar mag je parkeren als op je kentekenbewijs (groene kaartje van de RDW) de voertuigcategorie (J) begint met: M1

Moraal van het verhaal: kijk gewoon goed naar de borden.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door Mickel Moen »

O ja??

Lijkt mij sterk. Ik heb eens op Wikipedia gekeken, naar wat er over dit verdrag staat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_v ... eerstekens

Ik kan het hele artikel wel citeren, maar dit lezende zet ik grote vraagtekens bij jouw beweringen. Ik kom niet verder, dan dat men in dit verdrag enige uniformiteit in voornamelijk verkeersborden heeft bewerkstelligd. Waar landen ook weer op afwijken.

Ik heb sterk het vermoeden, dat je een broodje aap de wereld in slingert.
Wat overigens niet wegneemt, dat het altijd raadzaam is om naar de borden te kijken.

Moraal van het verhaal: De actuele wetgeving in een land is geldend.

En verder welkom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door Marco Polo »

https://wetten.overheid.nl/BWBV0004310/2008-11-08

Het genoemde verdrag regelt de eenvormigheid van verkeersborden.
Als er geen verkeersbord voor een specifieke situatie in de lijst is opgenomen mogen landen zelf borden ontwerpen en gebruiken zolang het geen borden zijn die al voor een ander doeleind gebruikt worden in dit verdrag.

Letterlijk staat er:
staat het de Verdragsluitende Partijen vrij wanneer dit Verdrag geen verkeersteken, symbool of teken op het wegdek voorschrijft om een bepaalde regel of een bepaalde mededeling aan weggebruikers kenbaar te maken, voor deze doeleinden elk teken, symbool of teken op het wegdek te gebruiken dat zij willen, mits een dergelijk teken, symbool of teken op het wegdek in dit Verdrag geen andere betekenis is toegekend, en mits het overeenkomt met het door het Verdrag voorgeschreven stelsel.
Nou zijn er geen verkeersborden opgenomen in dit verdrag die overnachten in een geparkeerd voertuig regelen.
Het verbod op overnachten in de APV's kan dus ook niet strijdig zijn met dit verdrag.

Wat dat betreft inderdaad een broodje aap verhaal :mrgreen:
Beroepsreiziger

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door Beroepsreiziger »

Zeiksnor schreef:
wo 09 aug 2023, 17:46
In vrijwel heel Europa mag je overnachten in een auto, zo lang je maar legaal geparkeerd staat en geen kampeergedrag vertoont.
Vrachtverkeer doet niet anders.
Parkeren, en slapen in de auto.
Ik zie niet in waarom dat met een camper niet zou mogen.

Camperen op een parking mag niet. Dus campeergedrag vertonen dan ook niet.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door Marco Polo »

Beroepsreiziger kijkt ook niet verder dan de neus van zijn vrachtwagen lang is.
Waarschijnlijk heeft ie nog nooit van een APV gehoord of er überhaupt in gekeken. :mrgreen:

Hoeft hij ook niet want zijn vrachtwagen - camper heeft ie niet - valt niet onder de gewraakte passage in de gemiddelde Nederlandse APV :wink:
Campers daarentegen wel 8-)
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door WimZ »

Dat niet verder kijken kan ook voor jou gelden. Er staat namelijk in de meeste apv's:
Het is verboden op of aan de weg in een voertuig of een tijdelijk onderkomen te overnachten of daartoe gelegenheid te bieden.
Dus niets met camper te maken.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door hurktoilet »

Ik moet me helaas aansluiten bij Marco Polo: het parkeer verbod staat los van het overnachtingsverbod uit de apv. Over de rechtmatigheid van dat verbod kun je twisten, dat is ook op dit forum al vaak gedaan (en terecht), maar het staat los van het parkeerverbod.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door Mickel Moen »

Ah, het allemansrecht wordt er weer bij gehaald.

Eigenlijk hebben het overnachten met een camper en het allemansrecht niets met elkaar te maken. Het allemansrecht gaat over het “recreëren”in de onverharde natuur. En is daarom alleen van toepassing op tenten. Overnachten op verharde parkeerplekken, dagrecreatieplekken langs de openbare weg met een camper of caravan is geen probleem. Tenzij door borden anders aangegeven. Bij onverhard overnachten heb je te maken met de regelgeving die gemotoriseerd gebruik in onverhard terrein verbiedt. Privé terrein is al weer een ander verhaal.

Dat allemansrecht komt ook altijd op feestjes ter sprake. Mijn antwoord is dan altijd:: Vervang het woord recht door het woord plicht. Verdiep je dan eens in de verantwoordelijkheid die je hebt en van je verwacht wordt ten aanzien van het gebruik van de natuur. Vergeet het allemansrecht in combinatie met vrijstaan van een camper of caravan. Die tupperwarebakken hebben niets te zoeken in de allemansrecht-natuur.

https://visitsweden.nl/te-doen/natuur-b ... mansrecht/
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door FrankdB »

Beroepsreiziger schreef:
wo 09 aug 2023, 22:53
Vrachtverkeer doet niet anders.
Parkeren, en slapen in de auto.
Ik zie niet in waarom dat met een camper niet zou mogen.
In de APV van onze gemeente staat het volgende:
1. Het is verboden om -al dan niet gebruikmakend van enige vorm van beschutting waaronder in ieder geval begrepen het gebruik van een auto- op of aan de weg of op een openbare plaats tussen zonsondergang en zonsopgang te liggen of te slapen, danwel tussen zonsopgang en zonsondergang te liggen of te slapen, nadat door een opsporingsambtenaar in het belang van de openbare orde of veiligheid is aangezegd dat dit moet worden beëindigd.

2. Het is verboden ten behoeve van nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd.
Punt 1 bepaalt dat je mag overnachten in een (vracht)auto op een openbare plaats tenzij je door een ambtenaar wordt weggestuurd.

Punt 2 bepaalt dat je niet mag overnachten in een camper op een openbare plaats.

Tijdens het nazoeken vond ik op de website camperpunt.nl deze lijst met gerelateerde APV artikelen per gemeente tegen. Handig.

Frank
Laatst gewijzigd door FrankdB op do 10 aug 2023, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door seth_space »

Die tupperwarebakken hebben niets te zoeken in de allemansrecht-natuur.
Een tent op wielen zoals jij hebt wel dan?
Camper is camper . Ze kunnen er wat anders uit zien.
Het zou ook veel beter zijn dat er net zoals in nieuw Zeeland sprake moet zijn van
self-contained vehicle
Waarbij je alles aan boord hebt om zelfstandig te kunnen overnachten zonder zooi achter te laten .
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door Mickel Moen »

Nee hoor, dat geldt net zo goed voor mijn busje.

Die grote witte dozen vallen echter meer op. Heel veel camperaars gedragen zich correct en met zorg voor de natuur, gelukkig. Echter het gaat ook gepaard met aso-gedrag. Vernielen van de natuur, vuil achterlaten, poepdozen legen in de bosjes, water halen op begraafplaatsen, ongevraagd op privé-terrein overnachten enz. En dat alles om maar gratis te kunnen staan. Het soms welhaast heilige doel van velen, gratis kunnen overnachten, heeft echter niets te maken met de intentie van het allemansrecht.

Wat blijft hangen is het aso-gedrag, niet het correcte gedrag. De ergernis wordt geassocieerd met groot en wit. De witte schimmel.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 10 aug 2023, 9:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door gjvonk »

Klopt helemaal; correct gedrag valt nu eenmaal minder op...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: vrije overnachting met de camper



Bericht door seth_space »

@mickel, terzijde .
Ah, het allemansrecht wordt er weer bij gehaald.
Trouwens jij bent de enige in dit topic die " het allemand recht" erbij haalt.
Niemand anders heeft dat besproken.
Stokpaardje van je?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie