Fiat Ducato trekt niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Fiat Ducato trekt niet



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb hier een Ducato uit 2000 staan met de bekende 1.9 Turbo D van PSA er in.
Hele mooie camper met weinig kilometers, loopt erg mooi.
Het is echter zo dat er te weinig vermogen in zit, normaal gesproken moet je de turbo goed moeten voelen inkomen, dit is bij deze camper niet het geval.
In het ergste geval is het natuurlijk de turbo die de geest heeft gegeven.

Ik vroeg me af of deze motor een luchtmassameter heeft, ik kan hem namelijk niet vinden.
Bij veel turbo diesels is dat vaak het probleem, als de luchtmassameter defect is geeft hij de motor te weinig brandstof.

Hij loopt perfect, rookt niet maar mist dus vermogen.

Heeft iemand dit zelfde euvel wel eens gehad met dit type motor?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ducato trekt niet



Bericht door travelscout »

Dan hoort die motor er waarschijnlijk niet in.
Wel als het een jumper of boxer is.

Bij een ducato dus tot 1999 een Fiat 230A3000 óf een Fiat 230A4000.
Vanaf 2000: PSA DHY
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato trekt niet



Bericht door Kroppie »

zit de slang welke de turbodruk naar de pomp doorgeeft overal vast en is ie niet lek .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ducato trekt niet



Bericht door Bas vd laar »

Dan hoort die motor er waarschijnlijk niet in.
Jawel, heb er al meerdere gehad met deze motor in een Ducato, zijn origineel zo geleverd in 2000 en 2001
Is ook een sterker blokje dan de 1.9 TD van Fiat en standaard 10 pk meer.

@ Jos

Bedankt, daar zal ik eens naar kijken.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ducato trekt niet



Bericht door EasyBee »

Is echt wel origineel.

1.9 TD PSA DHY 1,905 cc SOHC 8v Indirect injection 90 PK (66 kW; 89 hp) @ 4,000 rpm 196 N⋅m (145 lb⋅ft) @ 2,250 rpm 2000-2001

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
John de Jong
Berichten: 56
Lid geworden op: di 24 feb 2015, 19:55
Locatie: Tiel

Re: Ducato trekt niet



Bericht door John de Jong »

Als je een druk metertje heb om ca 1 ato te meten zou je met een lang slangetje de druk op het inlaat spruitstuk kunnen meten onder het rijden.
Maar kijk eerst even naar de rubberbocht bij de turbo die naar de interkoeler loopt deze is na een jaar of 10 echt op.
Hij zit in het midden achter de motor en vanaf de onderzijde is deze zonder brug wel te controleren
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ducato trekt niet



Bericht door frank_h »

Als je echt niks kunt vinden kun je misschien kijken of de distributieriem niet een tand verkeerd staat of versprongen is.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Ducato trekt niet



Bericht door Becosemsaida »

????? Ducato camper neem ik aan.......

Ok, heb je al gezien hoeveel PK je erin heb zitten: 90!!! Als je de camper even weegt zit je gauw op 3000-3500Kg (4 personen 400kg, water 125kg, kleding en andere spullen 100Kg enz. enz.) en dat er "maar" 90 paardjes erin is veel te weinig. Heuveltje op word niet leuk meer en is net genoeg om met het verkeer mee te komen.

Deze motoren zijn NIET geschikt voor campers, hier in PT hebben we hetzelfde verhaal al gehad en er word altijd geadviseerd om een 2.5TD(I) te kopen.

Nu even off topic en niet helemaal legaal: koop een 2.5TDI motor en versnellingsbak van Fiat en bouw die erin zal je zien dat dat veel beter draait.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ducato trekt niet



Bericht door Bas vd laar »

@ Becosemsaida

Doe niet zo bijdehand joh, natuurlijk weet ik wat ik gekocht heb.
Deze 1.9 TD motor van PSA is een prima blokje voor in een kleine en lichte Elnagh halfintegraal, de 1.9 TD van Fiat is van mindere kwaliteit.
Deze campers lopen gewoon 130 met dit blok en gaan bij Luik nog met 75 km/h omhoog, goed zat dus.
Dus bespaar me je overbodige advies over motorvervangingen e.d.
Een beetje een perfecte motor met 1 ton op de klok gaan vervangen voor een 2.5 TDI, onzin, kan ik mijn geld beter zo weggooien.
Is gewoon iets kleins aan mis, dat ga ik maken en dan rijdt hij weer perfect, daar heb je in dit type echt geen 2.5 TDI voor nodig.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Fiat Ducato trekt niet



Bericht door Becosemsaida »

Mijn excuses voor het vorige bericht, was niet de bedoeling en had ook niet gedacht dat het zo kwaad overkwam.

Wil je het beste advies krijgen???

OBDII even eraan hangen met een goede app, kijk even wat voor storingen je hebt. Als het een goed programa is dan kan je ook de druk van je turbo en injectoren meten. Ga je even online (of bij de garage) kijken wat de metingen moeten zijn en dan weet je meteen hoe het zit. Turbo vervangen met 1ton op de teller vind ik namenlijk wel wijnig.

Mocht alles 100% zijn en je wil toch even wat meer vermogen kan je altijd laten chippen, zal wel ergens een goede map te krijgen zijn voor de motor.

Als je het nog niet gedaan hebt: turbo slangen nakijken voor scheurtjes of los gekoppeld, intercooler vuil of lek, EGR, luchtfilter en dieselfilter nakijken.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato trekt niet



Bericht door javanes »

Heeft een Ducato 1.9TD van 2000 wel een ODB stekker??
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiat Ducato trekt niet



Bericht door Hoofdnoorman »

Bas, ik ben zelf niet zo'n grote dieselexpert, maar heb wel zoiets bij de hand gehad.

Van die 1.9 Ik meen een Jumpy, zal er op de brandstofpomp een soort telescoop/demper/veer o.i.d.
Die was kapot en dus leek het net alsof je vol gas gaf, terwijl de hevel maar half over kwam.
Nieuwe kostte iets van 100 euro. Ik heb daar een buisje met een sterke veer ingemaakt en de auto ging weer als een tierelier.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato trekt niet



Bericht door travelscout »

De DHY was ook wel bekend als de XUD9TE, is zeer veel gebruikt in vele modellen.
Maar dat weet je vast ook wel Bas...

Als de slangen die voor voldoende zuurstof zorgen allemaal ok zijn, wellicht iets in de lucht afvoer.
Oftewel, is de katalysator misschien dicht geslibt?

Ook kan de pompinstelling gewijzigd zijn door de vorige eigenaar.
Persoonlijk zou ik daar niet snel iets aan doen, tenzij er geen opties meer over zijn.
Paul.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Ducato trekt niet



Bericht door Joske »

frank_h schreef:
di 22 jan 2019, 8:39
....... kun je misschien kijken of de distributieriem niet een tand verkeerd staat of versprongen is.
Heb ik ook aan gedacht, maar TS geeft aan dat de motor niet rookt. En bij verkeerde distributie-afstelling gaat de motor echt wel roken.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie