Met VW California naar Lapland in februari
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:41
Met VW California naar Lapland in februari
Je hebt weleens een hersenspinsel. Soms 2. Of drie. De meeste mensen laten die al gauw voor wat het is, maar ik heb de neiging om zulke ideeën niet meer uit m'n kop te krijgen. Het reisbloed kruipt waar het niet gaan kan. En stiekem houd ik wel van extremen en uitdagingen. Op de motor heb ik al veel uithoeken gezien. Maarrrr.. binnenkort willen wij het gezin uitbreiden, zoals dat mooi heet. Je weet wel, beide 33 jaar, groter huis gekocht. Wees niet bang, geen kind hoor, maar een hond. En een hond kan nu eenmaal lastig mee op de motor. Ik vertelde vrouwlief alweer van mijn volgende motorreis: naar Ijsland. Het antwoord was: "en ik dan?".
Goed, even snel vooruit spoelen: we willen al jaren het noorderlicht eens aanschouwen. Nu is dat doel niet, want dat zorgt wellicht alleen maar voor teleurstellingen. Nee, Lapland in de winter zien, dat lijkt ons enorm gaaf. Dus na wat uitzoekwerk, zijn we eruit dat februari het moet gaan worden. Naar Zweden. In een gehuurde camper. Een camper notabene! Die dingen die ik jaren vervloek vanachter het vizier van m'n helm. Dingen rijden altijd in de weg Goed, een camper dus. Naar Zweeds Lapland. Waarom? Dichterbij huis dan Finland, onze aankomende hond mag Noorwegen niet in, kans op noorderlicht, veel sneeuw, langere dagen en volop sneeuwactiviteiten. Wel koud. En daarvoor open ik dit topic. We hebben totaal geen ervaring met campers, laat staan in de winter. Het oog is gevallen op een VW California T5 of T6. WC/toilet hoeft niet perse van ons, we zijn redelijk avontuurlijk ingesteld. Of simpele zielen, ook goed. Temperaturen in februari in Zweeds Lapland zo tussen de -5 en -15. -30 kan ook nog. Dus, wat voor voorzorgmaatregelen neem je nou bij zoiets? Waar moet je op letten? Kan me voorstellen dat verwarming prioriteit nummer 1 is. Ik lees dan ook veel over standkachels op diesel, daarmee moet het lukken. Maar moet je ook nog isoleren met bijv. speciale folie? Ik ga een busje huren, dus dat zit er waarschijnlijk niet bij. Winterbanden zijn natuurlijk een eis. Sneeuwkettingen kunnen handig zijn, al wordt de E45 omhoog redelijk sneeuwvrij gehouden.
Wintercampings ben ik nog aan het zoeken, maar dat lukt aardig, dus dat moet goedkomen. Ik heb zo links en rechts al gehoord dat mensen het een uitdaging vinden of zelfs niet slim. En dat maakt het nog leuker. Ik hoor graag alle tips, hartelijk dank alvast hiervoor!
Goed, even snel vooruit spoelen: we willen al jaren het noorderlicht eens aanschouwen. Nu is dat doel niet, want dat zorgt wellicht alleen maar voor teleurstellingen. Nee, Lapland in de winter zien, dat lijkt ons enorm gaaf. Dus na wat uitzoekwerk, zijn we eruit dat februari het moet gaan worden. Naar Zweden. In een gehuurde camper. Een camper notabene! Die dingen die ik jaren vervloek vanachter het vizier van m'n helm. Dingen rijden altijd in de weg Goed, een camper dus. Naar Zweeds Lapland. Waarom? Dichterbij huis dan Finland, onze aankomende hond mag Noorwegen niet in, kans op noorderlicht, veel sneeuw, langere dagen en volop sneeuwactiviteiten. Wel koud. En daarvoor open ik dit topic. We hebben totaal geen ervaring met campers, laat staan in de winter. Het oog is gevallen op een VW California T5 of T6. WC/toilet hoeft niet perse van ons, we zijn redelijk avontuurlijk ingesteld. Of simpele zielen, ook goed. Temperaturen in februari in Zweeds Lapland zo tussen de -5 en -15. -30 kan ook nog. Dus, wat voor voorzorgmaatregelen neem je nou bij zoiets? Waar moet je op letten? Kan me voorstellen dat verwarming prioriteit nummer 1 is. Ik lees dan ook veel over standkachels op diesel, daarmee moet het lukken. Maar moet je ook nog isoleren met bijv. speciale folie? Ik ga een busje huren, dus dat zit er waarschijnlijk niet bij. Winterbanden zijn natuurlijk een eis. Sneeuwkettingen kunnen handig zijn, al wordt de E45 omhoog redelijk sneeuwvrij gehouden.
Wintercampings ben ik nog aan het zoeken, maar dat lukt aardig, dus dat moet goedkomen. Ik heb zo links en rechts al gehoord dat mensen het een uitdaging vinden of zelfs niet slim. En dat maakt het nog leuker. Ik hoor graag alle tips, hartelijk dank alvast hiervoor!
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Sneeuwkettingen zijn verplicht als je geen spikes hebt.
Hou er rekening mee dat alle campings in de eerste week van februari rond Jokkmok vol zijn ivm de wintermarkt aldaar.
Enkel propaan gas is geschikt voor deze tijd van het jaar extra isolatie voor de voorruit die je aan de buitenkant aan brengt is een aanrader.
Een diesel kachel is de beste optie zit die er niet in dan extra gasfles mee Zweden heeft namelijk een andere aansluiting op de fles en vulstations zijn dun gezaaid.
Verder niet teveel plannen de omstandigheden kunnen van dag tot dag verschillen.
Start kabels heb ik ook altijd mee zelf nog nooit nodig gehad maar er wel al andere mee op weg geholpen.
Doro camping in Dorothea is een aanrader daar kun je ook diverse excursies boeken.
Veel plezier en misschien komen we elkaar wel tegen
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Hou er rekening mee dat alle campings in de eerste week van februari rond Jokkmok vol zijn ivm de wintermarkt aldaar.
Enkel propaan gas is geschikt voor deze tijd van het jaar extra isolatie voor de voorruit die je aan de buitenkant aan brengt is een aanrader.
Een diesel kachel is de beste optie zit die er niet in dan extra gasfles mee Zweden heeft namelijk een andere aansluiting op de fles en vulstations zijn dun gezaaid.
Verder niet teveel plannen de omstandigheden kunnen van dag tot dag verschillen.
Start kabels heb ik ook altijd mee zelf nog nooit nodig gehad maar er wel al andere mee op weg geholpen.
Doro camping in Dorothea is een aanrader daar kun je ook diverse excursies boeken.
Veel plezier en misschien komen we elkaar wel tegen
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Leuk!
In autoweek campers van oktober stond een verslag van een winterreis met een Californië naar Noorwegen.
Wij hebben veel ervaring met dit type busjes. Denk je aan hefdak of vast hoog dak? Hefdak moet je zeker nog een muts (extra isolatie) mee nemen. En ook voor de voorramen. Bij voortdurende kou zit je wel snel met vocht van condens.
Zo’n dieselkachel is een mooi ding die het al snel behaaglijk stookt. Echter..... hij verbruikt ook nogal wat stroom en als dat uit de accu’s moet komen schakelt ie uit als spanning zakt. En dat kan sneller zijn dan je wil zeker bij kou. Daarna wordt het vrij snel onaangenaam
Ik zou toch eerder een ander type camper overwegen. En als het een bus moet zijn, dan zijn er tegewoordig tal van opties.
Overigens mag een hond best mee naar Noorwegen maar het vergt wat voorbereidingen.
Succes en alvast veel plezier.
In autoweek campers van oktober stond een verslag van een winterreis met een Californië naar Noorwegen.
Wij hebben veel ervaring met dit type busjes. Denk je aan hefdak of vast hoog dak? Hefdak moet je zeker nog een muts (extra isolatie) mee nemen. En ook voor de voorramen. Bij voortdurende kou zit je wel snel met vocht van condens.
Zo’n dieselkachel is een mooi ding die het al snel behaaglijk stookt. Echter..... hij verbruikt ook nogal wat stroom en als dat uit de accu’s moet komen schakelt ie uit als spanning zakt. En dat kan sneller zijn dan je wil zeker bij kou. Daarna wordt het vrij snel onaangenaam
Ik zou toch eerder een ander type camper overwegen. En als het een bus moet zijn, dan zijn er tegewoordig tal van opties.
Overigens mag een hond best mee naar Noorwegen maar het vergt wat voorbereidingen.
Succes en alvast veel plezier.
- masterknauser
- Berichten: 186
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04
Re: Met VW California naar Lapland in februari
wij gaan eind juni is beter denk ik
dit lid leest alleen nog maar .
- Bob Diesel
- Berichten: 31966
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Met VW California naar Lapland in februari
je verwacht misschien -30°
en vind een toilet aan boord niet noodzakelijk
benieuwd wat je vriendin of je jongeheer hier van denken
en vind een toilet aan boord niet noodzakelijk
benieuwd wat je vriendin of je jongeheer hier van denken
Re: Met VW California naar Lapland in februari
6 febr. Nationale dag van de Sami, festivals met muziek, klederdrachten voedsel enz. uit eigen cultuur, mooi om mee te maken!
Kou (-30) is je grootste vijand lijkt me.
Onlangs iemand gesproken die is nu op weg, met 4x4 Defender met spikes, yurt en zelf gemaakte houtkachel naar Zweeds Lapland.
(En in zo'n Yurt is het heel goed te doen.)
Groet Lia
Kou (-30) is je grootste vijand lijkt me.
Onlangs iemand gesproken die is nu op weg, met 4x4 Defender met spikes, yurt en zelf gemaakte houtkachel naar Zweeds Lapland.
(En in zo'n Yurt is het heel goed te doen.)
Groet Lia
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:41
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Een American Stafford mag helaas Noorwegen niet in. Onder geen voorwaarde.kampertjes schreef: ↑vr 18 jan 2019, 8:09Leuk!
In autoweek campers van oktober stond een verslag van een winterreis met een Californië naar Noorwegen.
Wij hebben veel ervaring met dit type busjes. Denk je aan hefdak of vast hoog dak? Hefdak moet je zeker nog een muts (extra isolatie) mee nemen. En ook voor de voorramen. Bij voortdurende kou zit je wel snel met vocht van condens.
Zo’n dieselkachel is een mooi ding die het al snel behaaglijk stookt. Echter..... hij verbruikt ook nogal wat stroom en als dat uit de accu’s moet komen schakelt ie uit als spanning zakt. En dat kan sneller zijn dan je wil zeker bij kou. Daarna wordt het vrij snel onaangenaam
Ik zou toch eerder een ander type camper overwegen. En als het een bus moet zijn, dan zijn er tegewoordig tal van opties.
Overigens mag een hond best mee naar Noorwegen maar het vergt wat voorbereidingen.
Succes en alvast veel plezier.
Volgens mij heeft een VW California gewoon een hefdak, geen vast dak. Wat betreft de dieselkachel, je zegt dat dit de beste optie is maar je kan leegtrekken. Dat is dus niet de beste optie neem ik aan?
Neem aan dat campings gewoon WC's hebben. Ik denk graag in oplossingen.Bob Diesel schreef: ↑vr 18 jan 2019, 9:15je verwacht misschien -30°
en vind een toilet aan boord niet noodzakelijk
benieuwd wat je vriendin of je jongeheer hier van denken
- Bob Diesel
- Berichten: 31966
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Met VW California naar Lapland in februari
rijd je dan alleen rondje,s op de camping
of loop je bij minus 30 ff vlug naar de pot, in je badjas op slippers
je kan ook bij ieder cafe,restaurant naar het toilet
wel eerst een consumptie ,, moet je daar na weer
in een camper , is een toilet of minstens een porta poti ( oplossing)
een v,d belangrijkste dingen
zeker bij flinke koude temperaturen
of loop je bij minus 30 ff vlug naar de pot, in je badjas op slippers
je kan ook bij ieder cafe,restaurant naar het toilet
wel eerst een consumptie ,, moet je daar na weer
in een camper , is een toilet of minstens een porta poti ( oplossing)
een v,d belangrijkste dingen
zeker bij flinke koude temperaturen
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Wij hebben een Iveco Daily L4H2 en de diesel kachel heeft bij ons nog nooit de accu leeg getrokken zelfs na 3 nachten en 2 dagen stil staan wij hebben een 230 Ah accu en als de brandstof toevoer naar de kachel goed is geïnstalleerd kan deze ook je tank niet leeg trekken maar je gaat zoals ik begrijp volop gebruik maken van campings dus kun je ook elektrisch verwarmen de winter campings bieden haast allemaal 16A aan.
Het enigste punt wat bij mij vragen oproept is hoe de conditie van de huur camper is vooral wat de accu's betreft en zitten er winterbanden onder die geschikt zijn voor het noorden deze hebben namelijk een andere rubber samenstelling dan de winterbanden voor midden Europa
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Het enigste punt wat bij mij vragen oproept is hoe de conditie van de huur camper is vooral wat de accu's betreft en zitten er winterbanden onder die geschikt zijn voor het noorden deze hebben namelijk een andere rubber samenstelling dan de winterbanden voor midden Europa
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Wil je veilig die kant op dan heb je zeker spijkerbanden nodig, dat is daar de standaard !
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Ik heb diverse T4 en T5 california's gehad en daarbij stopte de kachel meer dan eens en wilde daarna alleen maar opstarten met de motor aan of aan de walstroom. En nee, ook een nieuwe hh accu bood geen soelaas. Het was een bekend euvel werd mij verteld. Maar allee, ik mag aannemen dat het onderhand wel een keer verbeterd is.
We hoeven er verder ook niet over te discussiëren, topstarter vraagt naar ervaringen met een california. Nou, dit was er één.
We hoeven er verder ook niet over te discussiëren, topstarter vraagt naar ervaringen met een california. Nou, dit was er één.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:41
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Heb wat kennissen die daar wonen en een vriend die vaker in Noorwegen is dan in Nederland, hij jaagt daar en gaat altijd met z'n oude Mercedes bus daarheen, omgebouwd tot camper. Spijkerbanden zijn vooral handig op ijs heb ik me laten vertellen, op puur sneeuw heb je meer aan goeie winterbanden schijnt het. Maar de E45 omhoog schijnt erg goed sneeuwvrij gehouden te worden, dus daar ben ik niet zo bang voor.
Dat de kachel het begeeft wel. Dat lijkt me serieuzer. Maar goed, dat kan natuurlijk altijd.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:41
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Hm, goeie. Je zegt dat de campings bijna allemaal 16A aanbieden. Een electrisch kacheltje meenemen is dus een goede optie begrijp ik?leftlanebandit schreef: ↑vr 18 jan 2019, 13:29Wij hebben een Iveco Daily L4H2 en de diesel kachel heeft bij ons nog nooit de accu leeg getrokken zelfs na 3 nachten en 2 dagen stil staan wij hebben een 230 Ah accu en als de brandstof toevoer naar de kachel goed is geïnstalleerd kan deze ook je tank niet leeg trekken maar je gaat zoals ik begrijp volop gebruik maken van campings dus kun je ook elektrisch verwarmen de winter campings bieden haast allemaal 16A aan.
Het enigste punt wat bij mij vragen oproept is hoe de conditie van de huur camper is vooral wat de accu's betreft en zitten er winterbanden onder die geschikt zijn voor het noorden deze hebben namelijk een andere rubber samenstelling dan de winterbanden voor midden Europa
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Of de winterbanden die eronder zitten voldoende zijn voor Noord Europa, dat weet ik niet. Ik neem aan dat een goede verhuurder (GoBoony bijv) zorgt dat de accu goed is. Als het nodig is, kan ik misschien vragen of de accu doorgemeten kan worden van tevoren en dan eventueel vervangen kan worden. Is allemaal over te praten natuurlijk.
Re: Met VW California naar Lapland in februari
Goboony is geen verhuurder, maar een platform waar particulieren hun camper kunnen verhuren.
Je bent dus 100% afhankelijk van de staat van onderhoud door de eigenaar.
Zo'n eigenaar kan het ook afwijzen dat je met z'n camper een naar mijn idee mooie tour door
winters Scandinavië maakt.
De belasting voor beide accu's zal best fors zijn in dat klimaat, of de kans dat er een leiding kapot vriest
dat moet je als verhuurder/eigenaar maar willen...... een VW bus is niet dermate geïsoleerd dat wintergebruik
altijd goed gaat. ( dat is eigen ervaring met twee T4 campers , hef- en hoogdak )
En nee, onze Arto is niet te huur voor die tour
Je bent dus 100% afhankelijk van de staat van onderhoud door de eigenaar.
Zo'n eigenaar kan het ook afwijzen dat je met z'n camper een naar mijn idee mooie tour door
winters Scandinavië maakt.
De belasting voor beide accu's zal best fors zijn in dat klimaat, of de kans dat er een leiding kapot vriest
dat moet je als verhuurder/eigenaar maar willen...... een VW bus is niet dermate geïsoleerd dat wintergebruik
altijd goed gaat. ( dat is eigen ervaring met twee T4 campers , hef- en hoogdak )
En nee, onze Arto is niet te huur voor die tour
Groet,
Rob
Rob