Busbaan bij grens Basel?

Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Bohemia »

Afbeelding

Op de grens bij Basel (CH A2 => D A5), die ik regelmatig neem, is vaak onduidelijk welke baan ik met de camper moet nemen, links is voor auto's tot 2 meter breed, daarnaast banen die niet altijd open zijn, voor bussen en of auto's...

Zo ook nu, ik koos de rechterbaan voor bussen, gelet op breedte camper. Maar dichterbij de grenspost zelf zag ik een pion op de baan staan. Er kwam een Duitse politieman uit het huisje en wees naar de baan ernaast, waar geen pion stond, maar waarboven een stukje terug op matrix bord een rood kruis stond.

Het was heel rustig 's ochtends vroeg en geen verkeer achter me, maar een paar meter terug om die baan te kiezen. Ik schakelde in zijn achteruit, had hoogstens een halve meter terug gereden of er stond al een Duitse politievrouw naast mijn raampje.

Waar ik mee bezig was? heeft u de verkeerde baan genomen? bent u een bus dan? achteruit rijden op de Autobahn mag niet! 200 nog wat euro zou de boete bedragen en 2 punten van het punten rijbewijs -dat ik gelukkig niet heb- na rustig beantwoorden van de vragen mocht ik dan toch zonder boete doorrijden en werd de pion voor me weggehaald.

Volgende keer rijd ik hier nog langzamer op af, om de juiste baan te kiezen. Maar gezien deze dame duidelijk geërgerd was dat campers ook altijd maar denken dat ze bussen zijn, vraag ik me af of andere dit ook al wel eens overkomen is?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Marco Polo »

Nee, in richting CH en zwaarder dan 3,5 ton moet je de baan voor bussen nemen om Schwerlast abgabe te kunnen betalen.
Dit is richting Duitsland ?

Maar verder is een camper gewoon een personenwagen natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Bob Diesel »

zelfs bij de politie ,moeten die vrouwen zich er mee bemoeien
die mannelijke agent gaf jou een aanwijzing
en befehl ist befehl :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Uitgeschreven

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Uitgeschreven »

Auto's volgen ,altijd, je bent geen bus en geen vrachtwagen.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door doov »

En achteruit rijden in zo'n situaties in nooit een goed idee, dat ben ik met de dame in kwestie wel eens.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Cee Pee »

on4avt schreef:
ma 07 jan 2019, 18:16
Auto's volgen ,altijd, je bent geen bus en geen vrachtwagen.
Dan kom je alleen verkeerd uit bij >3,5ton.
Gewoon de busbaan en dan gaat het (bijna altijd) goed.😉
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Bob Diesel »

ik koos de rechterbaan voor bussen, gelet op breedte camper. Maar dichterbij de grenspost zelf zag ik een pion op de baan staan. Er kwam een Duitse politieman uit het huisje en wees naar de baan ernaast , waar geen pion stond, maar waarboven een stukje terug op matrix bord een rood kruis stond.
En hier houd het op :idea:
een aanwijzing van een agent gaat altijd voor :!: ten overstaan van borden/regels ed

de middelste baan verwijst ,en auto,s en bussen rechtdoor
de linker alleen verkeer tot een bepaalde breedte
dus de middelste baan is de juiste
als hier net voor het controle passeer punt een pion word geplaatst ,volg je de aanwijzing van oom agent en gaat naar de andere ,aan gewezen rijbaan
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Marco Polo »

Andere fout is het uitgangspunt dat wij geen puntenrijbewijs hebben.
Hebben wij ook niet - behalve beginnende bestuurders en gerelateerd aan alcohol geloof ik - maar je kan wel degelijk punten in Flensburg verzamelen.
Als je er maar genoeg verzameld kan dat in Duitsland consequenties hebben.
Intrekken rijbewijs ed.
Mag je in NL gewoon rijden maar in Duitsland dus niet.
Uitgeschreven

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Uitgeschreven »

Je moet de auto's volgen zelfs met een 3.5 plus. Dan kom je bij een douanier die je zegt waar je om je papier moet gaan op vertoon van je bewijs van de camper. Zeker weten, ben er deze zomer ook ingesukkeld met die busbaan.De ganse toer terug weer naar Duitsland en herbeginnen. Alle campers, caravans rijden daar ook.Er is ,als je rechts bent afgebogen een parking , op de rechterkant is het bureel om te betalen.Het was trouwens een vriendelijke meneer. Als je die weg niet neemt komt je bij de douane agentschappen tussen de vrachtwagens, en het zijn er heel veel!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Marco Polo »

2 jaar terug de busbaan gevolgd.
Je komt dan voor het kantoortje van de schwerlastabgabe uit.
Zeker weten ;-)
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door jepebe »

Onder 3500 kg=personenauto. Twee weken geleden daar langs gereden. Denk aan bv je tolsticker (personenauto) je kentekenbewijs(personenauto). Ik ben dr langzaam aangereden, er was een busbaan, eerst een gemenge baan en een autobaan en uiteindelijk moest ik kiezen, bus of auto, auto gekozen. Volgens mij was jet tweede spoor auto wel voor bredere autos. Ik had die sticker al en dacht sja wat kan me gebeuren

Die agent, sja,.....dan moet je maar braaf de tirade over je heen laten komen, alle bijdehandte opmerkingen die je bedenkt inslikken en ja knikken, fries praten of zoiets en alles eraan doen om zo snel mogelijk die grens over te komen
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Cee Pee »

April 2017, april 2018 de busbaan gevolg en en straks mei 2019 doe ik weer hetzelfde.
Hop in één keer door tot naast het kantoor daar het formulier ingevuld en betaald en snel weer weg.
Vrachtwagens rechts personen auto's links en er vrolijk tussendoor.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door MoParMart »

Marco Polo schreef:
ma 07 jan 2019, 22:01
2 jaar terug de busbaan gevolgd.
Je komt dan voor het kantoortje van de schwerlastabgabe uit.
Zeker weten ;-)
Zelfs afgelopen oktober nog
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Busbaan bij grens Basel?



Bericht door Bohemia »

doov schreef:
ma 07 jan 2019, 18:18
En achteruit rijden in zo'n situaties in nooit een goed idee, dat ben ik met de dame in kwestie wel eens.
Ik ook mee eens, maar omdat haar collega naar die andere baan wees, ik niks achter me zag deed ik het als het ware zonder veel verder nadenken toch. Ik denk niet dat ik dat nog eens doe!
jepebe schreef:
ma 07 jan 2019, 22:15
Onder 3500 kg=personenauto. Twee weken geleden daar langs gereden. Denk aan bv je tolsticker (personenauto) je kentekenbewijs(personenauto). Ik ben dr langzaam aangereden, er was een busbaan, eerst een gemenge baan en een autobaan en uiteindelijk moest ik kiezen, bus of auto, auto gekozen. Volgens mij was jet tweede spoor auto wel voor bredere autos. Ik had die sticker al en dacht sja wat kan me gebeuren
Precies, maar de onduidelijkheid ontstaat volgens mij omdat wanneer het rustig is en ze dat tweede spoor voor bredere auto's dichtgooien, dat heb ik al eerder meegemaakt en komen hier meestal of 's avonds laat of 's ochtends vroeg langs
on4avt schreef:
ma 07 jan 2019, 18:16
Auto's volgen ,altijd, je bent geen bus en geen vrachtwagen.
Klopt, omdat de keuze auto's smaller dan 2m of bus was, koos ik toch bus. Denk dat pion daar stond omdat ze hoewel ze auto's aan deze grens gewoon door laten rijden, bussen misschien (af en toe) wel controleren.
Plaats reactie