Autokeuring plaatsing dakraam België

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Autokeuring plaatsing dakraam België



Bericht door pele »

In België wordt sinds kort van alle ramen en luiken een attest gevraagd, uitgereikt door een door de overheid
erkend bedrijf.Dat zou ook gelden voor voertuigen die nog geen COC hebben. (Gelijkvormigheidsattest voor 2013.)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Autokeuring plaatsing dakraam België



Bericht door DiffRental »

Oplossing is dan om originele zijramen te monteren die open kunnen.
Op de inschrijving van mijn gesloten bestelbus staat ‘gesloten met of zonder ramen’
Groeten Peter
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Autokeuring plaatsing dakraam België



Bericht door pele »

Zo simpel is het niet: dat attest moet je voortaan hebben, gesloten of niet!
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Autokeuring plaatsing dakraam België



Bericht door DiffRental »

Welk attest? Originele zij en achterramen? Vanaf welk bouwjaar of inschrijfjaar zou dat gelden en hoe gaan ze dat controleren?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Autokeuring plaatsing dakraam België



Bericht door Dafluc »

Ter info: nee, we hoeven niet nog een keer te herhalen dat de topicstarter zijn vraag ook op het Belgische forum kan stellen. Dat weet hij zelf ook wel. Forumleden die er iets over weten kunnen dat hier kwijt, waarvoor dank. Weet je niks omdat het afwijkt van onze regels, reageer dan niet.
Afbeelding
PTcamper
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 31 jul 2022, 11:38

Re: Autokeuring plaatsing dakraam België



Bericht door PTcamper »

Onze kampeerbus, een Fiat Ducato L3H2 2019, heb ik geheel zelf gebouwd. Ik heb een gesloten bestelbus op een veiling gekocht. Eerst heb ik een toestemming voor ombouw aangevraagd bij Fiat. Een zogenaamd "Attest principeakkoord voor ombouw" Zonder dit attest gaat er niets lukken! In ons geval was dat binnen twee weken geregeld maar het kan ook veel langer duren.
Zelf ramen er in gezet. Zowel zij- als dakramen. Draaistoelen er in gezet. Zonnepanelen op het dak gelegd en een doorstroom verwarming er in gezet.
Dit gedaan na overleg met een gecertificeerd bedrijf, een bevoegd technisch keuringsstation voor homologatie. In mijn geval TDLF in Deinze. nadat de bus was omgebouwd zijn ze aan huis komen kijken, foto's nemen en wegen. Dit kost extra maar je kunt ook naar hen toe.
Let er op dat alles wat je inbouwt voorzien is van een CE markering. Zorg ook voor de bijbehorende documentatie van de fabrikant.
Als alles goed gaat krijg je dan een nieuw COC en een sticker voorzien van de nieuwe gegevens om in de deur te plakken. Met het nieuwe COC naar de keuring. Daar ontvang je een roze formulier, dit moet naar de DIV inschrijvingen inclusief bestaande papieren. Na korte tijd ontvang je nieuw kentekenbewijs en nieuw kenteken als de bus nog niet op je naam was ingeschreven. De keuring was overigens heel snel en eenvoudig. Binnen 10 minuten stonden wij weer buiten.
Het geheel is een tijdrovend proces en het kost ook nog wat euro's, in mijn geval € 1100. Maar dan heb je ook een geheel zelf gebouwde bus met voertuigcategorie M1 , een officiële kampeerbus dus!
Let op, ik zeg hier niet dat het altijd zo "makkelijk" gaat. Ik heb ook weleens getwijfeld of het ging lukken :bang: maar ik heb altijd gedacht, mocht het echt niet zo lukken dan exporteer ik hem naar Duitsland en importeer hem weer.
Veel succes.
Tot 2020 Iveco zelfbouw buscamper
Vanaf 2020 Fiat Ducato 2019 H2L3 zelfbouw buscamper.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Autokeuring plaatsing dakraam België



Bericht door pele »

Fantastisch, jouw getuigenis!
Ik deed in feite hetzelfde, maar werkte met een klein COP erkend bedrijfje, tegen betaling (in de lijn wat jij betaalde). Ik deed ook alles zelf.
Plaats reactie