Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



Bericht door Charm »

De controller board in positie (boven de battery pack);
IMG_20190403_194654.jpg
IMG_20190403_194654.jpg (147.34 KiB) 906 keer bekeken

De controller board heeft een interface naar mijn zelfbouw ebike accu lader (aluminium kastje rechtsboven) , de zonnepanelen, battery pack (16.4V) , boordnet (12V nominaal), D+, 220V indicator van de EBL en een windturbine.

Momenteel ben ik bezig de windturbine interface te ontwikkelen en testen:
IMG_20190403_193623.jpg
IMG_20190403_193623.jpg (117.56 KiB) 906 keer bekeken
Deze draait op een mini Arduino Leonardo. Het ding bezorgt me nog een boel hoofdbrekens en dat is natuurlijk de lol van het project. Deze windturbine interface wordt ook op de booster aangesloten, parallel aan de solar charger, EBL lader en Dynamo. En ja, dit zit elkaar niet in de weg.
De crux van de interface is dat de turbine niet meer afgeeft dan ongeveer 14.8V. Hij moet worden afgeremd als het meer is (via een parallel geschakelde MOSFET die met PWM wordt bestuurd). Dat moet wel snel genoeg gaan en daarmee ben ik nog aan het stoeien. Er wordt een (verwijderbaar) I2C LCD display op aangesloten voor het weergeven van meetwaardes.

Ik had ook graag de rotatiesnelheid van de turbine willen registreren door de frequentie van de sinus op één van de fases te meten. Dat is technisch gelukt. Waar ik echter geen rekening mee had gehouden is dat het in- en uitschakelen van de MOSFET met PWM veel storing op de fase veroorzaakt. De meting gaat dan volledig mis. Alleen bij een duty cycle van 0% en 100% kan de snelheid worden bepaald. Veel nut heeft dat niet. Ik moet hier nog eens diep over nadenken. Essentieel is het niet: het is een nice to have feature.
Laatst gewijzigd door Charm op do 04 apr 2019, 6:32, 2 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    tijdverdrijver
    Berichten: 235
    Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
    Locatie: 4884ME

    Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



    Bericht door tijdverdrijver »

    Misschien kun je ballast fet ACHTER de gelijkrichter met afvlakking zetten, waardoor de frequentie beter zichtbaar wordt???

    Henk
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



    Bericht door Charm »

    De MOSFET staat direct achter de gelijkrichter en voor de diode en elco. De diode zorgt er o.a. voor dat de elco niet via de MOSFET kan worden ontladen en alleen de windturbine wordt kortgesloten. Het rotatiemeetcircuit staat over één van de fases, dus vóór de gelijkrichter. Ik sta open voor nog meer ideeën....Ik laat het nu eerst allemaal even bezinken om ruimte te maken voor frisse gedachtes.
    Laatst gewijzigd door Charm op do 04 apr 2019, 6:35, 2 keer totaal gewijzigd.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      tijdverdrijver
      Berichten: 235
      Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
      Locatie: 4884ME

      Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



      Bericht door tijdverdrijver »

      sluit je hem echt kort of belast je hem met een weerstand? als je hem echt kort sluit blijft er even niets maar belasten met een paar diodes in serie zal altijd een rest spanning laten om te meten. Mits je niet te snel schakelt, door de schakeltijd te vertragen ... ? heb je misschien al genoeg verschil tussen regellus en frequentie.
      Ik heb hier nooit mee gespeeld, ik denk nu hardop, misschien brengt het een idee.

      welterusten voor nu

      Henk
      jansloos
      Berichten: 6868
      Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
      Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

      Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



      Bericht door jansloos »

      Mooi project.

      Je kunt met een fotobewerkings progr. ( Picasa3) Meerdere fotos in een verzameling maken.
      Zo kun je meeere fotos in die maar 3 plekken kwijt.
      U wilt toch iets van elektra weten?

      Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

      Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

      Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

      Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
      https://www.mvwautotechniek.nl/
      Gebruikersavatar
      Metor
      Berichten: 965
      Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

      Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



      Bericht door Metor »

      Er komt echt wel veel bij kijken voor een zelfbouw lithium accu gebaseerd op fietsaccu cellen.
      Meen te zien dat je de loodaccu nog hebt laten zitten.
      Gaat die er nog uit als alles functioneert?
      Ga je nog ventilatoren inzetten om de converters te koelen?
      Ook interessant is het aankoppelen van een windturbine. Heb je een windturbine?
      Vraag dit omdat elke windturbine zijn eigen specifieke eigenschappen heeft.
      Normaal gesproken wordt er een MPPT regelaar geplaatst worden tussen de windturbine en de accu.
      Windturbines hebben een bepaald maximum power point afhankelijk van de windsnelheid, vergelijkbaar met zonnecellen maar dan met een ander verloop van Vmp en Imp. Vraag met af of dit wel efficient kan werken met een zelfgebouwde PWM regelaar, als je de storing onder controle krijgt.
      In elk geval veel succes gewenst met de verdere ontwikkeling.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



      Bericht door Charm »

      1) de loodaccu gaat eruit
      2) de boost converter heeft standaard een ventilator en die krijgt het meest voor z'n kiezen tijdens het laden. De stoomafname is doorgaans erg beperkt omdat we geen grote verbruikers hebben. Onder deze omstandigheden zou een ventilator voor de buck convertor niet nodig zijn. Bovendien heb ik de beide converters thermisch gekoppeld waardoor een betere warmtespreiding is ontstaan. De buck converter heeft een ingebouwde thermische beveiliging. Mocht die aangesproken gaan worden, wordt alsnog een fan geplaatst. Ik heb hier al rekening mee gehouden.
      3) Ik heb al een tijdje een 300W windturbine in huis. Die heb ik weer eens uit het stof gehaald. Ik heb er een regelaar voor die claimt MPPT te zijn. Er zit een boost converter in die op 13.8V is afgeregeld. Deze doet het zonder de rotatiesnelheid te meten voor zover ik kon nagaan. Remmen doet deze regelaar ook via een PWM gestuurde MOSFET. Daarvan heb ik het afgekeken. Het leek me leuk om te proberen zelf iets te bouwen en gebruik te maken van de boost converter van het Li-ion battery pack.

      Update: ik ga toch gebruik maken van de kant en klare MPPT regelaar om de windturbine aan te sluiten.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        jansloos
        Berichten: 6868
        Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
        Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

        Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



        Bericht door jansloos »

        Die Charm.

        Beantwoordt in dec 2018, de vragen die ik in aug. 2022 wil gaan stellen😇.

        Bijvoorbeeld Deze vraag:

        3S of 4S

        Is beantwoord. Wordt 4S. Bij 4S wordt de spanning weliswaar 16+ volt, maar dat is makkelijker naar rond 12V te brengen, als bij 3S die 9V naar 12.

        Dan; mix je cellen van verschillende capaciteit, of zoek je ze gelijkwaardig aan elkaar.

        Met de vraag welke tester gebruik je daarvoor. Bij Alie zie ik heel veel tester/laders , welke is handig.
        Liefst een die zowel laadt als test.

        En ook ik kreeg of krijg nog ( al die oude fietsaccus moeten naar de millieustraat.) steeds als ik er om vraag een stel van dat spul mee.

        Al die pakketten zitten meestal keurig naast elkaar. Knip je ze allemaal los, of test je een parrallel gemonteerd stel als 1 accu.

        Dit is het voorlopig. Er zullen zeker nog meer antwoorden nodig zijn.

        Dan nog een tip over het max van 3 foto’s per item:

        Direct Als je je artikel geplaatst hebt, geeft je zelf een reactie daarop. Die reactie kan zijn; ‘test’, of; ‘hier komen nog 3 foto’s’. Zo reserveer je voor jezelf direct onder je artikel ruimte, waar je steeds 3 foto's kunt plaatsen, eventueel met tekst.

        Dan de hoofdvraag: wat doe je er mee?
        1 setje heb ik al in gebruik. Gemonteerd in een oude Panasonic accu een gebruikt voor een naar 12 Volt omgebouwde LED TL voor in de donkere schuur.
        U wilt toch iets van elektra weten?

        Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

        Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

        Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

        Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
        https://www.mvwautotechniek.nl/
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



        Bericht door Charm »

        Dat is al weer lang geleden. Toch leuk dat je er nog wat aan hebt. Deze battery pack ligt nu op zolder en wordt gevoed door 400Wp zonnepanelen die op dak liggen. Er draait verlichting op, USB apparatuur en een wifi router. Ik laad er ook mijn e-bike accu mee op.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          jansloos
          Berichten: 6868
          Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
          Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

          Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



          Bericht door jansloos »

          Ja, maar ingehaakt op hetzelfde onderwerp.

          Ik wist nog dat je die testapp. Voor die batterijen gebruikt. Mijn vraag zit daar ook in, welke app.

          Ik wil de accus laden, en dan de capaciteit testen. En ze bij elkaar groeperen voor??

          Jij gebruikt ze “op zolder” ik voorlopig nog niet bekend. Gaat nu ff om het knutselen.

          Die 400Wp is dat niet “Watt” veel?
          image.jpg
          image.jpg (195.86 KiB) 324 keer bekeken
          Ik maak er 6p4s van omdat het 6 voudige houders zijn.

          Jan
          U wilt toch iets van elektra weten?

          Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

          Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

          Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

          Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
          https://www.mvwautotechniek.nl/
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



          Bericht door Charm »

          Ik heb uiteindelijk de Megacell Charger van Deep Cycle Power gebruikt om de individuele cellen te testen.
          In de bijgeleverde Windows software zit ook repackr software die uitrekent hoe je deze cellen moet organiseren in een pack op basis van capaciteit en interne weerstand.
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            jansloos
            Berichten: 6868
            Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
            Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

            Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



            Bericht door jansloos »

            Yep, ziet er goed uit. Maar voor 24 batterijen?

            Van beiden kon ik wel een datasheet vinden. Paars is 2600mA blauw 2400mA.

            Ik maak er 4 setjes van 6 cellen van. 16,8 V dus. En dan met een DC/DC converter naar iets van 12V.

            Maar stel dat ik nog 2 setjes bij kan maken.
            Totaal dus 6s6p geeft 22,2 Volt. Dat met een DC converter naar 12Volt. Hoe Wordt het spanningsverschil weggewerkt?
            Overigens geldt dat ook voor 16,8 naar 12Volt.

            Niet in warmte.
            U wilt toch iets van elektra weten?

            Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

            Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

            Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

            Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
            https://www.mvwautotechniek.nl/
            Gebruikersavatar
            Charm
            Berichten: 3453
            Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

            Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



            Bericht door Charm »

            Dc-dc converters kan je vergelijken met een regelbare transformator maar dan de elektronische variant ervan. Het vermogen dat erin gaat, komt er ook weer uit. Alleen de verhouding tussen spanning en stroom kan variëren volgens de formule P=V x I waarin P het te overdragen vermogen is. DC-DC converters doen die conversie doorgaans erg efficiënt met rendementen van 80% of hoger.
            Maar, hoe groter het spanningsverschil tussen in en uitgang, hoe lager het rendement.

            Je kunt ook overwegen om voor 3S12P. Met een 12V stabilisator er tussen heb je een betere configuratie. Dit zou nu mijn voorkeur genieten.
              --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

              Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
              jansloos
              Berichten: 6868
              Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
              Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

              Re: Zelfbouw 12V Lithium huishoudaccu



              Bericht door jansloos »

              Oei,

              Deze is net af. 4S6P
              Per cel 2600mAh X6 geeft 15,6 Ah?
              16610749273764431741138545984953.jpg
              16610749273764431741138545984953.jpg (103.9 KiB) 81 keer bekeken
              Datasheet van LG:
              16610752895572517487834058682234.jpg
              16610752895572517487834058682234.jpg (96.53 KiB) 76 keer bekeken
              Net kastje er om en, tja nu bedenken voor wat te gebruiken.
              Het is een leuk leermoment.

              Op de achtergrond ligt nog meer. Geeft zo 40Volt.
              Ga eens nadenken over die 3S12P.
              Jammer dat je die BMS niet meer kunt gebruiken.
              U wilt toch iets van elektra weten?

              Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

              Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

              Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

              Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
              https://www.mvwautotechniek.nl/
              Plaats reactie