Winterafdekkap LS 300 koelkast

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door hoas »

Hallo forumleden.
Ik heb een koelkast Dometic RMD 8505 en daarboven een gasoven.
Nu is er voor de onderste ventilatieopening (koelkast) een winterafdekkap EWS 300 beschikbaar, die volledig geïsoleerd is.
Boven heb ik een 2e ventilatieopening van dezelfde grootte (515 x 275 mm).
Mijn vraag is: Kan ik daar ook de geïsoleerde afdekkap EWS 300 voor gebruiken? Of sluit die teveel af voor de afvoer van de warme lucht bij het gebruik van de oven?
gr.
Henk
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door myway »

Kijk eerst eens hoe de koelkast werkt als alleen de onderste afdekking is gemonteerd.
Als dat niet goed gaat kun je altijd nog de bovenste plaatsen.
Let er wel op dat verschil in werking bij een absorptie kast niet heel snel gaat, daar gaat wel enige uren overheen.
Indien je verwacht dat met de bovenste afdekking erop bij gebruik van de oven niet goed geventileerd wordt kun je de afdekking, tijdens gebruik van de oven, tijdelijk verwijderen.
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door Opa B »

Had exact dezelfde vraag. Heb inmiddels twee afdekroosters EWS300 bij de Wit gekocht in de webshop maar kreeg inmiddels ook advies van Dometic:
“Het onderste rooster moet onder de 10°C altijd afgedekt worden. Wanneer u constateert dat de koelkast met de onderste winterafdekking nog steeds niet goed koelt en de koelkast te warm blijft of te lang door blijft koelen, moet u het bovenste rooster ook plaatsen. Dit mag alleen niet wanneer u de koelkast op gas gebruikt.”
Ik heb de vraag over gebruik icm de oven inmiddels ook gesteld aan Dometic. Zodra ik reactie ontvang zal ik die hier ook plaatsen.
Gebruikersavatar
wim h
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 23:09

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door wim h »

Opa B schreef:
vr 21 dec 2018, 23:41
Had exact dezelfde vraag. Heb inmiddels twee afdekroosters EWS300 bij de Wit gekocht in de webshop maar kreeg inmiddels ook advies van Dometic:
“Het onderste rooster moet onder de 10°C altijd afgedekt worden. Wanneer u constateert dat de koelkast met de onderste winterafdekking nog steeds niet goed koelt en de koelkast te warm blijft of te lang door blijft koelen, moet u het bovenste rooster ook plaatsen. Dit mag alleen niet wanneer u de koelkast op gas gebruikt.”
Ik heb de vraag over gebruik icm de oven inmiddels ook gesteld aan Dometic. Zodra ik reactie ontvang zal ik die hier ook plaatsen.
Er zijn toch ook kleiner afdekkappen te koop (die niet de rookgasafvoer afsluiten)
Die je op het bovenste rooster kunt monteren als de koelkast op wel gas draait.
Ik heb die gewoon bij de wit gekocht.
wie de camper niet eert,is het reizen niet weerd
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door zwerf-busje »

Klopt:
Afbeelding

Kijk maar naar de maat van de afdekkap, de "schoorsteen" wordt niet afgedekt.

Een grotere kap zou niet eens passen want hij valt "in" het linker deel van het rooster.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door Cee Pee »

Die grote koelkasten laten de uitlaat gassen van de koelkast gewoon vrij achter de koelkast die hebben geen uitlaat opening bij het rooster
Vandaar dat het bovenrooster bij gas gebruik niet geplaatst mag worden.
Die roosters in de vorige post zijn veel te klein daar heb je niets aan.
Dat zijn roosters voor kleine koelkasten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
wim h
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 23:09

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door wim h »

Sorry Cor
Mijn camper staat in de stalling en de papieren van de koelkast liggen daar ook in.
Dacht dat ik ook een LS300 had .
Ik wist niet dat de LS 300 een grote koelkast was, Excuus
Wim
wie de camper niet eert,is het reizen niet weerd
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door myway »

De LS300 is geen koelkast maar een type rooster.
In dat rooster zit geen aparte afvoer voor rookgas.
Dat zit alleen in een LS100

De 300 en 500 worden gebruikt bij hoge koelkasten.
De 100 en 200, boven en onder, bij een koelkast tot een hoogte van 85 cm
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door Going »

Ik heb het eens eerder bericht.
Als je voor de oven verbrandingsgassen afvoer een truma dak doorvoer hebt
Die doorvoer heeft ook een 28 mm Rond doorvoer.
Je kunt als de topplaat achter de oven is verwijderd de 28 mm extra doorvoer met je vinger voelen. Hopelijk is het geplaatst richting de camperwal
Verleng de afvoer pijp van de nu geplaatste uitlaat met een flexibele 28mm metalen uitlaat slang tot in de dakdoorvoer.
Nu gaan alle verbrandingsgassen direct het dak door.
Voordeel
Nooit verbrandingsgaslucht in de camper. Koeling van de KK is beter omdat de bovenste gedeelte van de achterkant niet wordt vermengd met de warme verbrandingsgassen. Bij Dometic gebruiksaanwijzing is ergens met heel kleine lettertjes deze optie aangegeven. Camper bouwers doen het niet, extra werk en dubbeltjes maakt de camper weer duurder.
Bijlagen
IMG_20190114_104000_950.jpg
Deze pijp verlengen of vervangen tot in het dak doorvoer
IMG_20190114_104000_950.jpg (71.13 KiB) 2451 keer bekeken
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door myway »

Opa B schreef:Had exact dezelfde vraag. Heb inmiddels twee afdekroosters EWS300 bij de Wit gekocht in de webshop maar kreeg inmiddels ook advies van Dometic:
“Het onderste rooster moet onder de 10°C altijd afgedekt worden. Wanneer u constateert dat de koelkast met de onderste winterafdekking nog steeds niet goed koelt en de koelkast te warm blijft of te lang door blijft koelen, moet u het bovenste rooster ook plaatsen. Dit mag alleen niet wanneer u de koelkast op gas gebruikt.”
Ik heb de vraag over gebruik icm de oven inmiddels ook gesteld aan Dometic. Zodra ik reactie ontvang zal ik die hier ook plaatsen.

Nou weet ik dat bij Dometic op het ogenblik niet alles soepel verloopt, maar nog steeds geen reactie ontvangen?
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door hoas »

Nog steeds geen reactie ontvangen?
gr.
Henk
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door rijschoollucassen »

Iedereen reageert op deze vraag met een antwoord over de koelkast, maar Ts geeft aan dat er een oven boven de koelkast geplaatst is. Bovenste rooster dus nooit afdekken want dan kan de oven zijn warmte niet kwijt en krijgt wrs ook niet voldoende zuurstof. Tenzij de oven een eigen inbouwruimte heeft met eigen roosters.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door Going »

Ik heb dezelfde kk met boven oven. De rookgas afvoer gaat door het dak. Een truma dak doorvoer met een 60mm doorvoer en daarbij ook een gat voor een 28 mm zij ingang. De rookgas afvoer van de oven zit achter boven de oven. De achterkant van de oven is met een apart schot afgesloten van de ruimte achter de koelkast. De warmte van de oven heeft dus geen effect op de koeling van de kk.
Om beter de kk te laten werken is het praktisch om de rookgassen van de kk brander niet door het bovenste rooster af te voeren maar door het dak. Hiervoor is een buigzame afvoer pijp nodig zoals gebruikt bij diesel kachels. Bij dit te doen heeft de koelradiator van de kk minder lucht doorgang nodig en kan het bovenste rooster half afgedekt worden.
Ik ben nu in Australië maar zal in april foto's maken van hoe bij mij de situatie nu is.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Re: Winterafdekkap LS 300 koelkast



Bericht door hoas »

Hallo Going,
Je opmerkingen kloppen helemaal. Ik heb net even het bovenste rooster verwijderd. De oven is volledig met een plaat afgeschermd en heeft een schoorsteentje op het dak. Ik kan achter de koelkast kijken en zie dat de afvoergassen van de koelkast via het schoorsteentje achter de koelkast vrij uitstromen. Er is wel een extra metalen beschermplaat tegen de camperwand gemonteerd.
Er zou dan een gat geboord/gezaagd moeten worden om de metalen slang (volgens eerder bericht Going) zijn warme lucht af te laten voeren tot achter de oven.

gr.
Henk
IMG_0887.JPG
IMG_0887.JPG (41.95 KiB) 2141 keer bekeken
IMG_0888.JPG
IMG_0888.JPG (45.07 KiB) 2141 keer bekeken
IMG_0890.JPG
IMG_0890.JPG (28.88 KiB) 2141 keer bekeken
Plaats reactie