Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kampo »

Was je in Bad Kissingen op de stand van Iglhaut ?
Groeten Kampo
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door erichendri »

Nee, was niet in Bad Kissingen.
Lees veel van hun op facebook en in het Duitse offroad blad.
Vind het ook mooie creaties die zij maken.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door amigob2 »

Iglhaut gaat een stapje verder, ze verhogen, en passen de cargoserie aan,
En daarom kunnen ze nog groter banden monteren
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Swing »

Ja precies, en dan ga ik niet klaar zijn voor 500 euro :mrgreen:

Maar zonder gekheid, het is een L3 Sprinter dus lange wielbasis, en hij mist de low gearing. Wat geen ramp is, want het is toch een groot bakbeest, te lang om heftig te gaan offroaden. Het is meer dat je hij flink wat slechte tracks kan wegwerken.
Je zou kunnen zeggen dat hij door de lange wielbasis nog hoger moet staan en een lift kit kan gebruiken. Maar we kijken het wel aan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kampo »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kampo »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Swing »

Bedankt voor de foto's, leuk om te zien.
De 120mm verhoging in de vering is denk ik ten opzichte van een normale versie? Of zou het echt bovenop de 4x4 hoogte zijn?

Hieruit blijken twee maten. 265/75R16 en 265/60/R18
Gezien het mij persoonlijk te doen is om de hoogte en niet de breedte, zie ik dat deze banden geen extra hoogte bieden ten opzichte van 235/85R16
Uiteraard zijn deze bussen nog verder verhoogd en staat dit meer naar buiten, wat gewoon erg goed staat en ook fijn zal werken.

Wel leuk dat alles erop staat, maar ben vooral ook benieuwd wat je in Europa kan krijgen aan die uitstekende pods of flares om dwars te kunnen slapen. Wat zijn goede zoektermen daarvoor? Ik ken de Flarespace en de Sidepodz maar als ik dit zo zie van Iglhaut moeten er ook Europese fabrikanten zijn. Die zwarte geribbelde ziet er wel gaaf uit.
Ik heb daar overigens nu ramen zitten, ramen rondom.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kampo »

Die flares...we zijn wel een beetje of topic aan het gaan. Zoek eens op eekhoornwangen :-B
Ken niet zoveel van de merken maar je komt ze nu regelmatig tegen.
Kijk wat ik in Dusseldorf tegenkwam. Er is dus wel nieuws op de markt aan het komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door erichendri »

Ik vind een 85 serie wel erg hoog qua wang, dat ga je zeker merken in de wegligging.
75 serie is al beter, de 60 serie zou zeker mijn voorkeur hebben.
Maar dan moet je wel een geschikte band kunnen vinden met jouw loadindex.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kampo »

Hmm
Mijn ervaring is dat je met de "hoge" zoals 85 flanken
- veel meer comfort hebt als met laag profiel
- veel lagere bandenspanning kan rijden in het terrein.
ieder voordeel heb zijn nadeel. Dus best 2 sets ?
Groeten Kampo
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Swing »

@kampo: Kijk dat is ideaal. Is dat van Westfalia zelf? Ik zal er eens op zoeken.
Maar ik vind die zwarte met die 2 ribbels erin ook erg gaaf.

@erichendri: Ja de wang is hoog, wat je in je voordeel kan gebruiken bij het terreinrijden.
Maar vergelijkbaar hoge wangen worden, in andere maten, dus wel op de sprinters gebruikt. Gaat toch vooral om bandendruk, en of het een LT versie is (sterkere stuggere wangen)
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door amigob2 »

mijn banden specialist heeft de banden op 5 bar gezet en dat rijd niet meer comfortabel, nog niet heel veel mee gereden ( moet nog uitgelijnd worden )

Ik ga de bed flair zelf bouwen maar op een hele subtiele manier.
Afbeelding
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Swing »

5 bar is wel erg veel vooral voor een lege bus, maar 4 bar zou me niks verbazen met camperinbouw als goede druk.
Ik heb de BFG all terrain nu ook richting de 4 bar op de achteras van mijn Hiace camper, dan rijdt het goed.

Misschien moeten we even een apart topic openen over die extensies.
Ik realiseer me dat het niet persee heel handig is dat ik daar al een raam heb zitten, dan moet de extensie even groot zijn als het raam, want de opening is al erg groot. Ik kan ze dus niet allemaal toepassen.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Swing schreef:
wo 03 nov 2021, 11:46
5 bar is wel erg veel vooral voor een lege bus, maar 4 bar zou me niks verbazen met camperinbouw als goede druk.
Ik heb de BFG all terrain nu ook richting de 4 bar op de achteras van mijn Hiace camper, dan rijdt het goed.
Heb 2 setjes BFG AT's onder mijn Land Rover OneTen (Defender) met Camperunit versleten. Bij de Land Rover gingen ze (bij mij dan) mee tot rond de 5 mm profiel. Dat is wel de ondergrens om in het terrein de tractie te behouden.
Ondanks het totaal gewicht (onderweg) van rond de 3500 kg, de bandenspanning nooit boven de 3,5 BAR gereden. En buiten de snelwegen, ging voor al snel terug naar 2,8 BAR , achter naar 3,2 BAR.

Voor echte piste routes / Off-road tracks, zelfs terug naar 2,4 BAR voor en 2,8 BAR achter. En dan is het verrassend, hoe de BFG AT's hun stabiliteit behouden.
Mijn ervaring: Een BFG AT blijft zelfs met een lagere banden spanning goed stabiel. Meeste onstabiliteit werd bij de Land Rover toe te schrijven aan het ontkoppelen van de 'stevige' stabilisatie stang op de achteras (en de opbouw hoogte :-? )
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op wo 03 nov 2021, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie