Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Standaard bus band is vaak een 80 serie.
En bij 265 breed heb je meer als genoeg wang bij een 75 of 70 serie.
Lagere wang komt op de weg waar je het meeste rijdt de stabiliteit ten goede.
Eric
En bij 265 breed heb je meer als genoeg wang bij een 75 of 70 serie.
Lagere wang komt op de weg waar je het meeste rijdt de stabiliteit ten goede.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op wo 03 nov 2021, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Met je rubber door de blubber.
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
@Rob: Slechte tracks doe ik de boel al heel gauw naar 2 bar, ook bij wasbordwegen (waar ik dan keihard overheen rij). Anders is het niet vol te houden met stevige vering erbij. Met zachtere banden heb je ook minder snel lekkage.
In het zand naar de 1 bar, dan ploeg je zelfs met 75pk overal doorheen.
Maar 4 bar lijkt me prima voor deze bussen. Ik weet niet wat voorgeschreven is hierbij, maar 4 bar op volbeladen 2 tons achteras is wel voorgeschreven door Toyota. En het rijdt ook gewoon veel stabieler op hogere snelheden.
Maar goed, ik moet gewoon eens wat meerijden met Sprinters met BFG all terrain, kijken wat het geluid doet. Ik heb nu een vrij luxe bus gekocht, dus dat wil ik niet verpesten. Waar het vroeger met die lawaaierige 4x4 hokken toch al herrie was.
@erichendri: Maar wat focus je je veel op de wanghoogte. Een 235/85R16 heeft nagenoeg een even hoge wang als een 265/75R16 bijvoorbeeld.
Goed, die banden gaan zich niet exact hetzelfde gedragen, maar ze moeten het beide doen met dezelfde stevige hoge wang.
En voor een 265/75R16 moet je alweer naar een bredere velg, want standaard Sprinter velg is denk ik 6.5J?
245/75R16 is ook veel voorkomend, maar zoals gezegd lager dan 235/85R16. En 235/85R16 kun je overal krijgen, net als de standaard 225/75R16 die er al op zit. Wat fijn is bij lange reizen in het vooruitzicht.
In het zand naar de 1 bar, dan ploeg je zelfs met 75pk overal doorheen.
Maar 4 bar lijkt me prima voor deze bussen. Ik weet niet wat voorgeschreven is hierbij, maar 4 bar op volbeladen 2 tons achteras is wel voorgeschreven door Toyota. En het rijdt ook gewoon veel stabieler op hogere snelheden.
Maar goed, ik moet gewoon eens wat meerijden met Sprinters met BFG all terrain, kijken wat het geluid doet. Ik heb nu een vrij luxe bus gekocht, dus dat wil ik niet verpesten. Waar het vroeger met die lawaaierige 4x4 hokken toch al herrie was.
@erichendri: Maar wat focus je je veel op de wanghoogte. Een 235/85R16 heeft nagenoeg een even hoge wang als een 265/75R16 bijvoorbeeld.
Goed, die banden gaan zich niet exact hetzelfde gedragen, maar ze moeten het beide doen met dezelfde stevige hoge wang.
En voor een 265/75R16 moet je alweer naar een bredere velg, want standaard Sprinter velg is denk ik 6.5J?
245/75R16 is ook veel voorkomend, maar zoals gezegd lager dan 235/85R16. En 235/85R16 kun je overal krijgen, net als de standaard 225/75R16 die er al op zit. Wat fijn is bij lange reizen in het vooruitzicht.
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 676
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Voordeel van de Land Rover waren de lange Heavy Duty schroefveren en Koni Heavy Track 4x4 Schokbrekers. Over die 4 BAR bij een bus. Maakt in principe nix uit, waar de banden onder gemonteerd zijn. Of er nu 2 ton op een achteras van een Sprinter staat, of dat er 2 ton op een achteras van een Defender (of Toy) staat. De belasting per band (en as), bepaald het draagvermogen en het weggedrag. Veel 4x4 rijders zoeken de oplossing voor de onstabiliteit door de bandenspanning te verhogen. Maar zeker bij een BFG AT & MT zal daar weinig verschil merkbaar worden. Bij de AT en MT's is het karkas juist opgebouwd om bij lage bandenspanning, toch een goede stabiliteit te behouden.Swing schreef: ↑wo 03 nov 2021, 13:04@Rob: Slechte tracks doe ik de boel al heel gauw naar 2 bar, ook bij wasbordwegen (waar ik dan keihard overheen rij). Anders is het niet vol te houden met stevige vering erbij. Met zachtere banden heb je ook minder snel lekkage.
In het zand naar de 1 bar, dan ploeg je zelfs met 75pk overal doorheen.
Maar 4 bar lijkt me prima voor deze bussen. Ik weet niet wat voorgeschreven is hierbij, maar 4 bar op volbeladen 2 tons achteras is wel voorgeschreven door Toyota. En het rijdt ook gewoon veel stabieler op hogere snelheden.
De juiste oplossing is (zeker bij een verhoogd onderstel) om naar een set bijpassende schokbrekers te zoeken. Kost wel meer als 'lucht' .
Op de achteras van m'n Land Rover stonden zelfs dubbel Koni 4x4's (dus 2 per kant !).
Verder een dikkere stabilisator stang, maar dan wel een die je bij terrein rijden kunt ontkoppelen (anders til je een wieltje op)
Onder mijn Freelander heb ik lange tijd met BFG MT's gereden. Als ik de Catamaran van en naar het strand trok, stonden die op 1,2 BAR. En met dezelfde lage spanning (zat geen compressor in 'Freebee'), reed ik gewoon met 80 kmh naar huis !
( maar vanwege de afrol geluiden, staat 'Freebee' nu weer op BFG AT's )
P.S. heb inmiddels een 'nieuwe' kampeerbus. Een Weinsberg in korte Fiat Ducato (5,4 mtr) uitvoering. Besteld op een 3500 kg chassis, originele 16 " Fiat lichtmetalen velgen en een 2,5 cm verhoogd onderstel (optie 4GM). De meest Camperbouwers gebruiken het lage 'Comfort'-onderstel (optie 062). Moet je speciaal om vragen en bij de Weinsberg importeur begrepen ze het in eerste instantie niet. Vreemd .
Helaas bij de aflevering alleen op 'echte' 16 "Camperbanden (225/75 R 16). Wordt dus volgend jaar weer bij de 'bandenman' langsgaan!
Helaas geen 4x4 (prijskaartje ), dus moet het met TC ( Traction +) en HDC (afdaal hulp) doen (Ook heel effectief weet in van m'n LR Freelander)
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op wo 10 nov 2021, 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Dacht dat de ducato ook achteraf omgebouwd kan worden naar 4x4.
Eric
Eric
Met je rubber door de blubber.
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Klopt, Google eens op Dangel 4x4.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 676
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Klopt;erichendri schreef: ↑wo 03 nov 2021, 14:46Dacht dat de ducato ook achteraf omgebouwd kan worden naar 4x4.
Eric
Het 4×4-systeem wordt gefabriceerd en gemonteerd door het Franse ‘Dangel’, wereldleider als het gaat om 4WD systemen voor offroad voertuigen. Uiterlijk is de auto nauwelijks gewijzigd. Aan de voorkant is de Ducato met 15 mm en aan de achterkant met 23 mm verhoogd, wat zorgt voor een bodemvrijheid van 195mm. Het extra gewicht van de aandrijving is 150 kilo.
De Ducato 4×4 is leverbaar met de 2.3 MJ dieselmotor in de lengtes L1, L2 en L3 en in alle carrosserieversies. De prijs voor de ombouw naar 4×4 inclusief carterbeschermingsplaat bedraagt € 8.145,- (ex BTW) voor wielbases 3000 en 3450 mm en € 8.345,- (ex. BTW) voor de langere wielbases.
De Fiat Ducato heeft vier jaar garantie, op de onderdelen van Dangel zit twee jaar garantie.
Er is een Ducato 4×4 vanaf 27.165 euro exclusief BTW/BPM.
Let wel, dit zijn de meerprijzen als je de 4x4 meteen af fabriek mee besteld !
Achteraf inbouwen mag je er ong. € 4000,- bij optellen aan inbouwkosten. En bij de meeste Camperbouwers is de 4x4 'Optie' niet af-fabriek mee te bestellen.
Maar na ruim 40 jaar (!) tot ver over de randjes van Europa gezworven te hebben, blijven we nu wat dichter bij huis. Zijn tenslotte de 70 dik gepasseerd en mijn benen doen ook niet meer alles wat ik wil (MGUS polyneuropathie )
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
-
- Berichten: 1190
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
[quote Maar goed, ik moet gewoon eens wat meerijden met Sprinters met BFG all terrain, kijken wat het geluid doet. Ik heb nu een vrij luxe bus gekocht, dus dat wil ik niet verpesten. Waar het vroeger met die lawaaierige 4x4 hokken toch al herrie was.[/quote]
Wij gebruiken voor diverse 4x4 bussen in het bedrijf vaak BF Goodrich, o.a. Sprinters, vito’s, Crafter en transporteurs. Ik vind het lawaai best meevallen, ja je hoort het wel natuurlijk maar een normale band die gecupt is, is erger.
Wij gebruiken voor diverse 4x4 bussen in het bedrijf vaak BF Goodrich, o.a. Sprinters, vito’s, Crafter en transporteurs. Ik vind het lawaai best meevallen, ja je hoort het wel natuurlijk maar een normale band die gecupt is, is erger.
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
@kampertjes: Ik moet gewoon eens even meerijden met een sprinter met niet al te oude BFG all-terrains en dan zie ik het wel.
Er zijn gewoon stillere alternatieven op de markt. Maar verder is het wel een mooie band die lang meegaat.
Maar, dat neemt niet weg dat er gewoon voorgeschreven bandendrukken zijn.
En ook al geef je daar niks om, ik merkte echt wel verschil tussen 3 en 4 bar, ook al is het niet erg groot.
Maar waarschijnlijk ben ik dan ook een zeikerd, en ik wil ook nog wel eens bochten vlot nemen ondanks dat het een bus is. Ik wil het liefst dat een bus, ook al is hij 4x4, nog het meest rijdt als een auto. (wat nooit helemaal lukt)
Bovendien kan het ook zuiniger rijden. Ben wel met je eens dat de BFGs goede stevige zijwanden hebben waardoor het effect minder is, ik denk ook bij de meeste LT banden.
Ik ga er eerst BFG of LT banden onder doen en dan kijken hoe het rijdt, vermoedelijk wil ik wil de versterkte schokbrekers.
Onder mijn Hiace heb ik Koni Heavy Track en Bilstein B6 o.i.d. Daardoor rijdt hij zoveel beter.
Zoiets zal het met deze ook wel worden.
Ik ga niet aan die super sterke verzwaringen van de vering beginnen, dubbele schokbrekers ook niet. Dat kan gemiddeld zin hebben (wat ik me voor kan stellen bij jouw Landrover opbouw bovenop de pickup bak) maar gemiddeld ben ik van mening dat je maar minder meuk mee moet nemen
Dat is in ieder geval wat ik nu wil doen, het licht houden. Dat is voor alles beter. Maar even kijken hoe goed dat lukt.
Er zijn gewoon stillere alternatieven op de markt. Maar verder is het wel een mooie band die lang meegaat.
Ja mee eens, de schokbrekers zijn het belangrijkst en wat het echt bepaald. Dat moet je niet met bandenspanning proberen op te lossen.Dekker-Achterhoek schreef: ↑wo 03 nov 2021, 13:57De juiste oplossing is (zeker bij een verhoogd onderstel) om naar een set bijpassende schokbrekers te zoeken. Kost wel meer als 'lucht' .
Op de achteras van m'n Land Rover stonden zelfs dubbel Koni 4x4's (dus 2 per kant !).
Maar, dat neemt niet weg dat er gewoon voorgeschreven bandendrukken zijn.
En ook al geef je daar niks om, ik merkte echt wel verschil tussen 3 en 4 bar, ook al is het niet erg groot.
Maar waarschijnlijk ben ik dan ook een zeikerd, en ik wil ook nog wel eens bochten vlot nemen ondanks dat het een bus is. Ik wil het liefst dat een bus, ook al is hij 4x4, nog het meest rijdt als een auto. (wat nooit helemaal lukt)
Bovendien kan het ook zuiniger rijden. Ben wel met je eens dat de BFGs goede stevige zijwanden hebben waardoor het effect minder is, ik denk ook bij de meeste LT banden.
Ik ga er eerst BFG of LT banden onder doen en dan kijken hoe het rijdt, vermoedelijk wil ik wil de versterkte schokbrekers.
Onder mijn Hiace heb ik Koni Heavy Track en Bilstein B6 o.i.d. Daardoor rijdt hij zoveel beter.
Zoiets zal het met deze ook wel worden.
Ik ga niet aan die super sterke verzwaringen van de vering beginnen, dubbele schokbrekers ook niet. Dat kan gemiddeld zin hebben (wat ik me voor kan stellen bij jouw Landrover opbouw bovenop de pickup bak) maar gemiddeld ben ik van mening dat je maar minder meuk mee moet nemen
Dat is in ieder geval wat ik nu wil doen, het licht houden. Dat is voor alles beter. Maar even kijken hoe goed dat lukt.
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Ik heb BFG AT's op mijn sprinter en hoor weinig extra bandengeluid t.o.v. de standaard conti's. Wel 5 bar.
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Ik heb er uiteindelijk dus de 235/85R16 opgezet en dat staat lekker hoog.
Hier een fotootje, achteras staat alweer wat lager door al het gewicht en lichte helling naar achteren.
Hier een fotootje, achteras staat alweer wat lager door al het gewicht en lichte helling naar achteren.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 27 feb 2022, 13:57
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Mercedes Sprinter 318 CDI 4x4 met B.F. Goodrich A/T 235x85x16. Gebruik dit type banden al 30 jaar zegt genoeg denk ik.
Laatst gewijzigd door HENSUM 4X4 op ma 28 feb 2022, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bob Diesel
- Berichten: 31866
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 27 feb 2022, 13:57
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Inmiddels ( 2020 ) geregeldBob Diesel schreef: ↑ma 28 feb 2022, 15:52Da,s lang met een setje
Na 30 jaar mogen er wel eens verse op
Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4
Met veel interesse dit draadje gelezen (zeker met de recente aanschaf van een 316 2018 Sprinter (helaas geen 4x4) die deze zomer omgebouwd gaat worden ).
Wil de BF GOODRICH all-terrain KO2 245/75/16R op de oorspronkelijke velgen leggen.
Kom er alleen wel achter dat het reserve wiel met deze maat niet zou passen onder de auto (https://windinmyface.com/Sprinter-WheelsTires-mine.html) .
Voorstel van de ombouwer was het originele exemplaar te laten zitten. Omdat kans op lek erg klein is, maar wil eigenlijk niet meteen in geval van lek opzoek moeten naar een nieuwe band. Het zal altijd gebeuren op een ongelukkig tijdstip op een ongelukkige plek. Begreep verder dat de verschillende maten ook problemen kunnen geven met bijv. ABS sensor.
Zijn er ervaringen met het aanpassing van het ophangsysteem onder de sprinter? Zou anders een smaller exemplaar 225/75R16 115/112S LRE RWL wel kunnen passen? Op de achterdeur is geen optie ivm geplande trap en fietsendrager.
Wil de BF GOODRICH all-terrain KO2 245/75/16R op de oorspronkelijke velgen leggen.
Kom er alleen wel achter dat het reserve wiel met deze maat niet zou passen onder de auto (https://windinmyface.com/Sprinter-WheelsTires-mine.html) .
Voorstel van de ombouwer was het originele exemplaar te laten zitten. Omdat kans op lek erg klein is, maar wil eigenlijk niet meteen in geval van lek opzoek moeten naar een nieuwe band. Het zal altijd gebeuren op een ongelukkig tijdstip op een ongelukkige plek. Begreep verder dat de verschillende maten ook problemen kunnen geven met bijv. ABS sensor.
Zijn er ervaringen met het aanpassing van het ophangsysteem onder de sprinter? Zou anders een smaller exemplaar 225/75R16 115/112S LRE RWL wel kunnen passen? Op de achterdeur is geen optie ivm geplande trap en fietsendrager.