Mopeka gastankcheck

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Peterr
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 14:41
Locatie: Schagen

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Peterr »

Het kan ook eenvoudig als je 2 (LPG) flessen (aansluitingen) hebt:
Beide aansluiten (vol) waarvan een met de kraan open en de andere met de kraan dicht.
Is de fles (bijna) leeg dan van deze lege fles de kraan dicht en van de andere (volle fles) kraan open zetten!
Nu binnen een aantal weken onderweg ergens combineren met (LPG) tanken.
Werkt super (eenvoudig) :D
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door rzwiebel »

krekwakwou schreef:
do 29 nov 2018, 19:10
Inderdaad zijn alleen de sencoren magnetisch. Heb je aluminium flessen, dan zul je ze dus op een andere simpele manier vast moeten maken en ook dan werkt het
Het is zelfs verbazingwekkend eenvoudig: het dekseltje van een doosje Potter's uitgeknipt, op de alu-fles gelijmd en voilà!
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door eef van baal »

een goedkope oplossing is de app primagaz EasyBlue.

houd de telefoon met app dicht bij de gas fles en geef een tikje op de fles, en de app zal je vertellen hoeveel er nog inzit.
een kleine opmerking die EasyBlue flessen zijn wat kleiner 9.5 kg dan normaal dus je moet ervaring hebben, maar wel leuk en is de fles leeg kan de app je vertellen waar de nieuwe fles te koop is niet ver uit de buurt.


Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door rzwiebel »

eef van baal schreef:
wo 17 mar 2021, 14:03
een goedkope oplossing is de app primagaz EasyBlue.
is de fles leeg kan de app je vertellen waar de nieuwe fles te koop is niet ver uit de buurt.
Op den duur vele malen duurder dan de Mopeka hoor.
Ik heb eigenaarsflessen (staal € 42,- per 10 jaar) die ik bij een gasvulstation laat vullen (11 kg propaan voor € 19,50 of 16,50 in Duitsland) in plaats van € 35,70 voor 9,5 kg van Primagaz :P
Minstens € 16,20 per vulling voordeliger en met 4 vullingen per jaar zit ik dan al aan één Mopeka; heb ik nog 9 jaren te gaan :lol3:
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Snarfsel »

Ik heb een onderbouw lpg tank, werkt het daar ook mee??

Het is nu gokken en hopen dat er nog genoeg in zit.

Tank in de winterperiode altijd propaan, maar dat zal niet uitmaken neem ik aan, lpg is deels propaan
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Peter LMC »

Heeft die Lpg tank geen metertje dan :?:
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Snarfsel »

Jawel, maar dan moet ik steeds onder de camper kruipen!
Niet prettig om te doen :-B
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Karelkaywa »

Ook bij mij een onderbouwtank. Aan de meter op de tank is een LED metertje gekoppeld dat binnen in de camper is ingebouwd. Lijkt op dit metertje:
Gasmeter.jpg
Gasmeter.jpg (7.2 KiB) 434 keer bekeken
Echter, dit soort metertjes zijn zéér onbetrouwbaar. Als alle ledjes uit zijn en je denkt dat de tank leeg is, dan blijkt dat de tank nog half vol is. Wij gebruiken gas alleen voor koken en de koelkast. In de praktijk houdt ik bij hoeveel overnachtingen er geweest zijn voordat ik ga tanken. Heb nu een historie opgebouwd waarbij ik uitgerekend heb dat het verbruik ca. 0,75 liter per reisdag is. Tank van 55 liter, 80% vulling is 44 liter, gedeeld door 0,75 is 58 reisdagen. Bij ca. 50 reisdagen zoek ik het liefst een gasvulstation dat propaan kan vullen maar indien niet te vinden gaat er LPG in.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door eef van baal »

wat ik schreef gaat over het meten van de inhoud, en toevallig is die app van Primagaz,
af en toe een tikje er tegen aan en ik weet waar ik aan toe ben, en dan even tanken in Ven Zelder Heide.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Mart1n
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 mar 2021, 15:41

Re: Mopeka Gastankcheck



Bericht door Mart1n »

In Nederland zijn ze bij diverse leveranciers verkrijgbaar. Daar wordt alsmaar vermeld dat ze niet geschikt zijn voor een aluminium fles. Op een Duitse website zag ik dat er heel simpel een metalen beugeltje wordt gebruikt waarmee de sensor tegen de onderzijde van de alu fles wordt geklemd.

website: www.lieblingswomo.de

Een heel simpele manier dus. Snap niet dat de nederlandse leveranciers niet zo'n beugeltje kunnen leveren :crazy:

Ik ga binnenkort (bij een NL-leverancier) dus even zo'n Mopeka aanschaffen en zelf een klembeugeltje maken.

Groeten, Mart1n
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Mopeka gastankcheck



Bericht door Tiemen »

Heeft iemand al ervaring met de batterij capaciteit? Elk jaar verwisselen?
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door hurktoilet »

eef van baal schreef:
wo 17 mar 2021, 14:03
een goedkope oplossing is de app primagaz EasyBlue.

houd de telefoon met app dicht bij de gas fles en geef een tikje op de fles, en de app zal je vertellen hoeveel er nog inzit.
Gaat bij mij niet werken, denk ik. Gasbun zit onder mijn bed, daar staan drie flessen strak tegen elkaar aan. Denk dat die app hooguit het totaal van die drie flessen.kan lezen, maar niet elke fles afzonderlijk...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Mopeka gastankcheck



Bericht door Camperic »

Tiemen schreef:
ma 27 dec 2021, 11:00
Heeft iemand al ervaring met de batterij capaciteit? Elk jaar verwisselen?
Ik heb er nog onvoldoende ervaring mee, maar vraag het me oktober 2022 nog een keer :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Mopeka gastankcheck



Bericht door Tiemen »

Zet het in mijn agenda :-B
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Plaats reactie