Mopeka gastankcheck

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
krekwakwou
Berichten: 1834
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Mopeka gastankcheck



Bericht door krekwakwou »

Omdat ik toch op de hoogte gehouden wil worden over de inhoud van m’n twee LPG flessen, heb ik twee gas sensors aangeschaft die exact de afzonderlijke inhoud meten van iedere fles tot op de centimeter nauwkeurig. De info is te zien in de app “ Mopeka Tankcheck”, voor IOS en Android. Deze is helemaal in te stellen naar jouw voorkeuren. Wat ik er van gelezen heb, alsmede de filmpjes op You Tube, ben ik enthousiast geraakt en heb ze nu binnen. Besteld bij Amazon en binnen een week geleverd.
Nu de vraag of er leden zijn die dit systeem gebruiken en de ervaring willen delen.
Bijlagen
537B7B65-6868-463E-A9F0-27EA67B53890.jpeg
537B7B65-6868-463E-A9F0-27EA67B53890.jpeg (210.48 KiB) 4531 keer bekeken
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door dethleffsi6810 »

daar ben hopelijk er een van :-B
Theo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door seth_space »

Magnetische sensors.. werkt dus niet bij de alu fles?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door KTManiac »

Bevestiging is magnetisch, werking waarschijnlijk ultrasoon.
Dus zal best werken op alu tanks, maar dan dus de sensors er op lijmen.
krekwakwou
Berichten: 1834
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door krekwakwou »

Inderdaad zijn alleen de sencoren magnetisch. Heb je aluminium flessen, dan zul je ze dus op een andere simpele manier vast moeten maken en ook dan werkt het
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Gino608D »

Ik ben benieuwd naar je ervaring. Heb je een linkje voor ons?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
rideme
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 18:01

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door rideme »

dit is te vergelijken met deze van Truma zo te zien. Alleen goedkoper.
https://www.obelink.nl/truma-levelcontr ... _id%3D9993
Zou ook willen weten of iemand hier ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door 't Busje »

Ik doe het wel met deze:
Alugas.jpg
Alugas.jpg (97.61 KiB) 4429 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
krekwakwou
Berichten: 1834
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door krekwakwou »

Geleverd dus voor 86 euro inclusief verzenden
941D4BD9-5BB8-4EAA-AB0B-4B55140D4AC1.png
941D4BD9-5BB8-4EAA-AB0B-4B55140D4AC1.png (247.95 KiB) 4428 keer bekeken
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door WiSpi »

rideme schreef:
do 29 nov 2018, 19:26
dit is te vergelijken met deze van Truma zo te zien. Alleen goedkoper.
https://www.obelink.nl/truma-levelcontr ... _id%3D9993
Zou ook willen weten of iemand hier ervaring mee heeft?
Heb er geen ervaring mee. Zit wel aan een dergelijk meetsysteem te denken, omdat ik bij ons dat spiegeltje moeilijk kan uitlezen. bijkomende vraag is hoe betrouwbaar dat spiegeltje systeem is (maar dat geldt voor de Truma levelcontrol en Mopeka ook).

Wat voor mij niet duidelijk is of je deze truma levelcontrol ook zonder Truma iNet Box kunt gebruiken. Dus alleen met de App.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door WiSpi »

Ik heb het antwoord al.
https://www.promobil.de/zubehoertest/fu ... r-im-test/

Even vertaald uit de test:
Met niveauregeling kan het leven van de camper zo eenvoudig zijn: Het ultrasoon meetapparaat hangt aan de bodem van de fles en stuurt een gedetailleerde evaluatie van de meetresultaten naar de smartphone. Onder optimale omstandigheden werkt de meting ook perfect. In de praktijk is het gevoelige meetapparaat echter gevoelig voor schade en storingen. Dit heeft ook te maken met het feit dat de niveauregeling alleen werkt in combinatie met een iNet box. In onze duurtester is de verbinding met de niveauregeling meerdere malen verbroken, wat Truma toeschrijft aan een te grote afstand tussen de iNet-kast en de gaskast. Pas na de verhuizing van een Truma-technicus was de doos voldoende stabiel. Maar zelfs de bediening van het meetapparaat zelf kan lastig zijn. Het koppelingskussen dat de ultrasone golven uitzendt is bijzonder gevoelig. Als het vuil is, mislukt de meting. De bodem van de fles moet daarom worden gereinigd voordat de sensor wordt bevestigd. Als de fles per ongeluk wordt geplaatst zonder de bijgevoegde plastic voetjes, vervormt de rubberen voetjes en levert onjuiste meetresultaten. Wij raden aan om de voetjes in ieder geval stevig te monteren, anders moet de bodemvrijheid bij elke flessenwissel opnieuw worden gecontroleerd. De prijs van 150 euro is redelijk. Een robuustere verwerking en de mogelijkheid om het apparaat zonder iNet-Box te gebruiken zou wenselijk zijn.

Dit is de conclusie van de test:

Kamperen is geen raketwetenschap. Het is daarom van ondergeschikt belang of de gasfles nog 70 of 76 procent vol is. Het is veel belangrijker dat het meetinstrument bestand is tegen alledaagse omstandigheden, met name het verwisselen van flessen met onzuivere of roestige flessen. En met dit aspect hebben de technisch eenvoudigere meetinstrumenten duidelijke voordelen ten opzichte van de verder doordachte Truma Level Control.

Over de Cara-Control-gasweegschaal waren we teleurgesteld. Omdat het display-apparaat alleen op een omslachtige manier kan worden bediend en de presentatie op het enkelregelige display niet actueel is.

Brunner en Liquid-Level daarentegen maken de meetresultaten van hun weegplaten zichtbaar met gemakkelijk leesbare afbeeldingen. Wie de voorkeur geeft aan gebruik via de app, vindt de Brunner W8-gasweegschaal een goede oplossing voor een verbazingwekkend lage prijs. Iets anders is de gasniveau meter van Gaslock, omdat het niet is ontworpen voor de gedetailleerde weergave van het vulniveau. Maar dat maakt het tot de juiste keuze voor degenen die iets eenvoudig willen, maar die op tijd gewaarschuwd willen worden over de hoeveelheid gas.


Even verder gelezen op internet dan moet je even opletten met die voetjes die je onder de gasfles moet bevestigen, als er te weinig ruimte is om de Mopeka of de Truma onder de gasfles te bevestigen. Deze voetjes zijn niet van een al te bestekwaliteit. Dat betekent dat er tijdens het reizen (verkeerdrempels e.d.) die voetjes stuk kunnen gaan met als gevolg dat de Mopeka en/of Truma kapot wordt gedrukt door het gewicht van de fles.
Mopeka zijn een ring te hebben, die beter is.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Bob Diesel »

Dit staat in het artikel
Kamperen is geen raketwetenschap.
Als je dit weet >keep it simple :wink:
gaat moeders schelden dat de vlam te klein word
of doet je verwarming het niet meer
verwissel je gasfles
en ruil of vul de lege ASAP

Gaat hier al 35+ jaar kamperen goed :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Aloys »

Moeders? Horen die niet op dak, in de skibox? IK ben de kok aan boord! :-?

En een gasfles verwisselen? Ik zie het meestal wel aankomen, maar ik doe het pas
wanneer de vlammetjes écht uitgaan... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Mopeka Tankcheck



Bericht door Bob Diesel »

Dan scheld je binnenmonds als de vlam klein word :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie