Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Bij "ons" zit de uitloop voor het lozen vrij laag.
Daar kan je niet gemakkelijk een emmer onder zetten.
Vooral als je handmatig moet lozen op bijvoorbeeld een camping, zonder loosplek.
We gaan er nog een losse loosslang voor fabriceren.
Als je de ruimte hebt, zou ik de looskraan zo hoog mogelijk maken.

Vooral met winterkamperen lees je vaak dat looskraan open staat met een emmer eronder.
Er zijn ook milieu vriendelijke antivries middelen te koop. (vaak gebruikt in de watersport)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door PaulBng »

Ik heb recent een refreshment set voor de wc aangeschaft.
De oude cassette zit ergens ver weggestopt, maar die heb ik bewaard omdat die er wel onder past...


Paul
bme
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 2:58

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door bme »

JTG schreef:
do 11 feb 2021, 22:22
Hoera de juiste watertank is geleverd. Zelfde stickers als de vorige levering maar deze keer op de juiste tank :think:
Hij past er precies onder/tussen en inmiddels hebben we ook de buis erin gemonteerd waar de handremkabel doorheen gaat lopen.
Als de aluminium profielen ook geleverd zijn zullen we een paar foto's maken van de bevestiging van de tank.
Als ik vragen mag, hoe je de buis er doorheen gemonteerd? Kan je foto's delen?
Zelf denk ik er aan een messing draadbuis met aan beide kanten ringen en rubber afdichting te gebruiken.
Lassen van een HDPE in een LDPE tank lijkt me niet eenvoudig.

Bedankt voor de tips!

Bas
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nee lassen werd een dure aangelegenheid en zelf doen gaat zonder de juiste spullen ook niet echt lekker. We hebben het simpel gehouden:
een 50mm buis met aan beide zijden een doorvoer zoals op de foto te zien is. Bij 1 van de 2 hebben we de binnenste ?'stootring' (een verdikt stukje wat de buis tegenhoud eruit gevijld zodat de buis er letterlijk doorheen kon schuiven. Bij in elkaar zetten moet je snel werken met de PVC lijm (en in 1 keer goed :wink: )

Achteraf was een 40mm buis en 40mm doorvoeren ook goed geweest (beter zelfs omdat die ook iets minder ver uitsteken).
Deze bijvoorbeeld: https://www.a2koi.nl/doorvoer-met-schro ... ffast.html

IMG_3248.JPEG
IMG_3248.JPEG (133.5 KiB) 1208 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Dat is wel slim opgelost. Nou maakt 40 of 50 mm buis niet zoveel uit voor de tankinhoud.
Je hebt nu lekker veel ruimte voor de handrem stang, weet je zeker dat deze nooit vastloopt.
Bij de volgende zelfbouw camper ga ik het ook zo doen. :think:
Maar we zijn nog steeds tevreden met onze 2 gekoppelde tanken onder de bus.
Sjaak.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

En dan…. Is het ineens tijd voor de eerste APK.
Technisch verwacht ik geen enkel probleem, ben wel een klein beetje huiverig voor de watertank / remkabel oplossing. We gaan het zien.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door luinge »

Bij APK wordt alleen de werking gecontroleerd dus dat wordt geen enkel probleem.
Ze kijken niet hoe de werking wordt gerealiseerd.

Roelof
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

… En goedgekeurd. Toch wel een fijn gevoel :wink:
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Markdjong »

JTG schreef:
za 11 jan 2020, 20:25
Vandaag gewerkt aan de zitplaatsen voorin. Lang gezocht naar homologatie documenten voor draaiplateau’s en omdat niemand die vooraf kin of wilde versturen uiteindelijk voor originele Fiat (Isri) draaiplateau’s gekozen. De documenten daarvan via Fiat opgevraagd en inmiddels aan het dossier toegevoegd bij de dienst van de RDW die dat straks in februari komt controleren samen met de extra zitplaatsen achterin.
eeuwen oude topic, maar ik vraag me heel erg af wat je bedoeld met originele isri fiat draai plateaus. Waar zijn deze te verkrijgen en waar heb je de documentatie opgevraagd? Ik zou hier ook in geïnteresseerd zijn.

gr Mark
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Misschien begrijp ik je vraag niet Mark, maar een voorbeeld van zo een draaischijf is toch niet zo moeilijk te vinden? Artikelnummer 60911844 voor de schijf aan de bestuurderskant: Deze draaien niet 'in' maar juist 'uit' het midden. Er staan er nu weer een paar op (Duitse) eBay...
60911844 .jpg
60911844 .jpg (86.66 KiB) 481 keer bekeken
Papieren via Fiat Professional, contactgegevens www.fiatprofessional.nl, bijvoorbeeld via de chat of bellen
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Markdjong »

Hi,

Duidelijk, eerlijk gezegd had ik deze niet gevonden nee. Misschien zoek ik ook niet goed genoeg op buitenlandse pagina's. Bedankt voor de tip!

gr
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door AadenAnke »

Omdat Fiat Isri gebruikt kan je dus bij/via Isri nederland deze ook kopen en de documentatie verkrijgen. Mijn ervaring dat ze niet echt geïnteresseerd zijn in een camperaar als klant. Lang duurt het voor er een antwoord komt als het al komt en dan nog vaag ook verwijzen dan naar dealers e.d.

Gr Aad
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door pele »

MarkdJong

Waarom zou je de goede, goedkope, licht van gewicht WTA draaiplateaus niet gebruiken? Die worden vast aanvaard.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Omdat ik toch al een keuring op locatie moest hebben vanwege de gordelbok wilde ik de draaischijven meegekeurd hebben. De originele schijven bieden, samen met de documentatie, de zekerheid dat het ook goedgekeurd wordt. Over verschil in kwaliteit van de draaischijven heb ik geen eigen ervaring. Deze zijn goed, ik heb andere gezien bij anderen waar ik minder over te spreken was.
Plaats reactie