Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

... en we zijn het aan het beleven...
De SmartShunt is inmiddels binnengekomen en gemonteerd. Na een paar dagen 'stilstand' van de camper in de loods met de walstroom aangesloten beginnen de waarden die de shunt toont te verschillen met die van de bms;


Afbeeldingen toevoegen werkt blijkbaar niet meer maar na een paar dagen was de SOC volgens SmartBMS: 94% en volgens SmartShunt: 81%
Nog een paar dagen later waarbij stroom verbruikt werd en de zonnepanelen actief de accu aan het laden waren was de SOC volgens SmartBMS gedaald tot 69% en volgens SmartShunt gestegen (!) tot 100%.

Het bevestigd mijn eerdere constatering dat wat het SmartBMS aangeeft niet klopt.
Laatst gewijzigd door JTG op do 17 sep 2020, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Ik moest eerst even googelen wat BMS en Shunt nou precies doen :?: . Weet wel dat de Multiplus en je Mmpt aangeven wat ze geladen hebben per cyclus. Ga je nu de BMS vervangen of gaat hij eruit?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Wel.... dat weet ik nog niet, maar ik zal proberen iets minder afkortingen/termen te gebruiken :wink: .
Het Battery Management System (BMS) doet namelijk (veel) meer dan alleen de State Of Charge (SOC, vrij vertaal de restcapaciteit van de accu) weergeven. Het houdt bijvoorbeeld ook bij wanneer de accucellen geladen danwel ontladen mogen worden bijvoorbeeld wanneer het te koud, te warm is of wanneer ze vol genoeg zijn. Aan de andere kant doet het mij wel twijfelen aan de betrouwbaarheid van de metingen die het BMS doet.....De shunt in deze is niet meer dan Battery Monitor (system) die ‘slechts’ bijhoudt hoeveel energie de accu in gaat (laden) ten opzichte van hoeveel de accu uit gaat (ontladen).

Voor de goede orde; het BMS meet de stroom in en uit de accu via de pluspool middels een stroom sensor (werkt op ‘Hall effect’ principe en de shunt doet dat via de minpool. Alle verbindingen zitten vanuit de accu bezien nà de stroom sensor en shunt op 2 dingen na: het BMS zelf (is aangesloten op elk van de 4 cellen van de accu zelf) en de ve.bus smart dongle. Dat verklaart voor mij het verschil in SOC echter niet.
Heb ik misschien last van een sterk magnetisch veld wat de stroom sensor beïnvloed?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ik heb een tijdje nu de beide systemen in gebruik, ik kan het verschil niet verklaren maar ik vertrouw de 123Smart BMS niet voor wat betreft capaciteitsweergave. De veiligheidsmechanismes werken wel (high power shutoff, low temp etc.)
Zie de afbeeldingen hieronder:
1.png
1.png (92.01 KiB) 742 keer bekeken
2.png
2.png (125.42 KiB) 742 keer bekeken
Capaciteit 0%? Wel gek dat de individuele celspanningen dan nog zo hoog zijn....en de koelkast werkt ook gewoon. (Dometic CRX80 compressor)
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Weer even aan de lader.... Multiplus Compact 12/1600-70 (begrensde laadstroom op 50A), laadproces is hier voltooid ('allow to charge' relais om de BMS staat open --> dus laden niet meer toegestaan)
3.png
3.png (93.54 KiB) 740 keer bekeken
Ongeveer 1 week later is duidelijk te zien dat het verschil weer begint op te lopen:
4.png
4.png (94.68 KiB) 740 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ik weet het niet meer :bang:

maar we moeten toch verder dus:
- Voor individuele celspanningen hou ik de waardes van de 123Smart BMS aan, voor de capaciteit van de accu de SmartShunt.
- High power cutoff, high temp en low temp charge cutoff (charge disconnect) regelt de 123SmartBMS via 'allow to charge' relais (verbonden via temp sense aan de Multiplus met bijbehorende assistent)
- Aan de vebruikerskant heb ik er een BatteryProtect tussen gezet die afschakelt onder een bepaald voltage (voor de volledigheid; de Multiplus wordt daarmee niet geschakeld die heeft een eigen (interne) low voltage disconnect in te stellen via software. Bovendien kunnen de BP's niet zo goed (lees: dat overleven ze niet lang) tegen stroom in 2 richtingen.

Ik denk dat ik over 10-15 jaar een andere keuze voor het BMS maken :wink:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Misschien simpel gedacht, maar als je capaciteit 0% is en je voltage 12,97.

Je zet een tijd wat grotere verbruikers aan (wel even je zonnepanelen uitzetten), dan zou bij capaciteit 0% al heel snel het voltage inzakken en de energie voorziening staken.
Lijkt mij dat de capaciteits meting niet klopt.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ik weet wel zeker dat de capaciteitsmeting van de 123Smart BMS niet klopt inmiddels :wink:
Wat ik niet snap (of beter: wat ik niet kan verklaren) is waarom die niet klopt. Het ding meet zowel stroom in als stroom uit, weliswaar op een andere manier dan een shunt dat doet maar toch.... beiden zouden tot hetzelfde resultaat moeten komen.

Enige wat ik kan bedenken is dat de 123Smart BMS alle stroom foutief naar boven afrond op hele Amperes of iets dergelijks (4,01A -> 5A) waardoor de resterende capaciteit sneller lager wordt. Zie ook laatste screenshots hierboven -1.04A SmartShunt = -2A 123Smart BMS bijvoorbeeld.

Dat inzakken van de spanning daar kun je overigens bij dit soort accu's laaaaaang op wachten, maar een voltage van 13,0V kan geen 0% capaciteit zijn, zeker niet een hele nacht lang waarbij de koelkast (en de Maxxfan overigens) blijven draaien.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Zie wel dat de smartBMS royaler is met de getallen, stroom watt en vermogen zijn hoger.
Neem aan dat in de parameters van de smartBMS de juiste accu staat ingesteld. (en deze instellingen ook gebruikt)
Klopt het dat je geen verbruik ziet van de lopende dag. Zie geen getallen staan bij today.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dat klopt, door het gebruik van een gecombineerde lader/omvormer doen de onderste en bovenste plaatjes niet mee. De plus kabel van het zonnepaneel gaat wel ook door de sensor.

Bij elke lading tot 100% wordt de 123Smart opnieuw gecalibreerd (automatisch). Voor de Smartshunt heb ik dit uitgezet nu omdat de Smartshunt de 100% zou ‘zetten’ als het laden stopt. (Ook dus als dat maar 1 minuut laden is geweest.)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Misschien kan dit helpen ?

Afbeelding
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

:wink: Dankje Kampo. Ik kan het altijd wel schatten inderdaad. De Smartshunt geeft ook al een beter beeld. Ik had alleen verwacht dat de 123Smart BMS beter zou rekenen. Helaas, zoals gezegd over 10-15 jaar kunnen nieuwe keuzes worden gemaakt en heel misschien is het rekenprobleem wel oplosbaar door nieuwere firmware / of compensatie voor de misrekeningen in de app.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Bedenk dat ik een LFP al tot 110% geladen kreeg.
Ook een keertje een 12V LFP terug kunnen halen vanaf 3,0V maar meestal kan je ze dan weggooien.
Kost je wat levensduur.
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

oei is het echt alweer zo lang geleden dat we dit onderwerp hebben bijgewerkt?
We zijn al lange tijd op zoek naar het ideale 'lade-dichthouden-tijdens-het-rijden' systeem en na wat experimenteren met diverse opties gaan we het proberen met magneten omdat dat uiteindelijk een eenvoudige oplossing is en redelijk makkelijk toe te voegen omdat we bij de bouw van keuken al rekening gehouden hebben met een 2-3 cm ruimte achter de lades.
IMG_2903.JPEG
IMG_2903.JPEG (55.36 KiB) 284 keer bekeken
De achterwand is maar een plaatje van 4mm populieren multiplex dus die gaat de lades zowiezo niet op hun plek houden dus versteviging ter plaatse met 18mm multiplex
IMG_2905.JPEG
IMG_2905.JPEG (57.89 KiB) 284 keer bekeken
Positie van de magneten
IMG_2907.JPEG
IMG_2907.JPEG (53.09 KiB) 284 keer bekeken
Lekker prutsen aan een kabelboompje :wink:

De rest van de middag besteed aan het doorvoeren van een extra kabel voor stroom voor deze magneten :crazy:
Uiteindelijk gelukkig wel gelukt via een luchtkanaal wat in de B-stijl uitkomt.
Volgende stap is het bevestigen van de stalen blokjes op de lades en testen van het systeem.
Plaats reactie