C1 rijbewijs
Re: C1 rijbewijs
Dankjewel. Dat laatste klopt als een bus. De aard van het beestje
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: C1 rijbewijs
Feitelijk moet je een instructeur hebben die jou het vertrouwen geeft.
Als je er een hebt die alleen maar constant zit te hakken op de details krijg je daar niet echt veel zelfvertrouwen van.
Echtgenote is zelfs bij een rijschool weggegaan omdat de instructeur zelfs openlijk aan haar capaciteiten en motivatie twijfelde.
Terwijl het iemand is die er voor gaat als ze ergens aan begint.
(En de 2e poging ook slaagde voor C1).
Hoe is het op dit moment eigenlijk met beschikbaarheid van leswagens voor C1?
2 jaar terug was het echte niche markt en hadden veel rijscholen niet eens een eigen wagen.
Kon het een tijdje duren voor je kon gaan lessen.
Als je er een hebt die alleen maar constant zit te hakken op de details krijg je daar niet echt veel zelfvertrouwen van.
Echtgenote is zelfs bij een rijschool weggegaan omdat de instructeur zelfs openlijk aan haar capaciteiten en motivatie twijfelde.
Terwijl het iemand is die er voor gaat als ze ergens aan begint.
(En de 2e poging ook slaagde voor C1).
Hoe is het op dit moment eigenlijk met beschikbaarheid van leswagens voor C1?
2 jaar terug was het echte niche markt en hadden veel rijscholen niet eens een eigen wagen.
Kon het een tijdje duren voor je kon gaan lessen.
Re: C1 rijbewijs
Ik kwam uit op € 1170,84, ik vond de keuring duur met 101 euro.Even een rekensommetje gemaakt, totale kosten incl. keuring etc. Euro 1385,-. Dat is het me wel waard.
Re: C1 rijbewijs
Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik had een jonge instructrice waarvan ik het idee had dat ze het soms nog spannender vond dan ik zelf. Toen ik in een van de eerste lessen door verkeerd schakelen midden op de rotonde tot stilstand kwam was de paniek bij haar groter dan bij mij. Rijtechnisch zag ze het allemaal wel goed maar mentaal was het wat minder.Marco Polo schreef:Feitelijk moet je een instructeur hebben die jou het vertrouwen geeft.
Als je er een hebt die alleen maar constant zit te hakken op de details krijg je daar niet echt veel zelfvertrouwen van.
Echtgenote is zelfs bij een rijschool weggegaan omdat de instructeur zelfs openlijk aan haar capaciteiten en motivatie twijfelde.
Terwijl het iemand is die er voor gaat als ze ergens aan begint.
(En de 2e poging ook slaagde voor C1).
Hoe is het op dit moment eigenlijk met beschikbaarheid van leswagens voor C1?
2 jaar terug was het echte niche markt en hadden veel rijscholen niet eens een eigen wagen.
Kon het een tijdje duren voor je kon gaan lessen.
Ik kon op vrij korte termijn, plm. 4 weken terecht. Maar zelfs deze rijschool, wat een van de grotere in Nederland is deelde de auto met een ander. De ene maand hier, de andere maand daar. Als ik vandaag gezakt was had ik pas in januari weer verder gekund.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
- Maranopreis
- Berichten: 1687
- Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
- Locatie: Rheden
- Contacteer:
Re: C1 rijbewijs
Ik betaalde begin dit jaar € 1235,- + € 80 voor de keuring.
Ik ben woonachtig in Zoetermeer, maar heb vanwege de cursusopzet en snellere examenmogelijkheden uiteindelijk gekozen voor rijschool Wierks in Dordrecht. Ervaren instructeurs hebben mij in 10 lessen klaargestoomd voor praktijkexamen en dat werkte prima.lassche schreef: ↑vr 30 nov 2018, 20:22Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik had een jonge instructrice waarvan ik het idee had dat ze het soms nog spannender vond dan ik zelf. Toen ik in een van de eerste lessen door verkeerd schakelen midden op de rotonde tot stilstand kwam was de paniek bij haar groter dan bij mij. Rijtechnisch zag ze het allemaal wel goed maar mentaal was het wat minder.Marco Polo schreef:Hoe is het op dit moment eigenlijk met beschikbaarheid van leswagens voor C1?
2 jaar terug was het echte niche markt en hadden veel rijscholen niet eens een eigen wagen.
Kon het een tijdje duren voor je kon gaan lessen.
Ik kon op vrij korte termijn, plm. 4 weken terecht. Maar zelfs deze rijschool, wat een van de grotere in Nederland is deelde de auto met een ander. De ene maand hier, de andere maand daar. Als ik vandaag gezakt was had ik pas in januari weer verder gekund.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- Don Esteban
- Berichten: 1066
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: C1 rijbewijs
Lassche, proficiat met het resultaat!! Begin januari ben ik aan de beurt. Alles moet in één dag gebeuren. Diverse uren 'rijles' vanaf vroeg in de morgen samen met nog een kandidaat en in de middag afrijden. Waarschijnlijk met een Iveco Daily.
Wat de kosten betreft: studieboeken (alleen examenvragen) 40 euro via Marktplaats gekocht, theorie-examen +/- 70,- (geslaagd dus) Arbo-keuring 65 euro (achter de rug) en begin januari de praktijkdag. Lessen inclusief examen 665,- Totaal 840,- Tenminste, als ik slaag. Want anders wordt het een ander verhaal. En de RDW keuring is ook niet voor niks. (ik lees 80 euro? OK) Al bij al toch een flinke slok op een borrel en dat in eerste instantie om 200 kg 'overgewicht' ongedaan te maken.
Oh ja, en Hymer vroeg voor een papiertje en een sticker wat de RDW verlangt ook nog eens 300 euro.
Wat de kosten betreft: studieboeken (alleen examenvragen) 40 euro via Marktplaats gekocht, theorie-examen +/- 70,- (geslaagd dus) Arbo-keuring 65 euro (achter de rug) en begin januari de praktijkdag. Lessen inclusief examen 665,- Totaal 840,- Tenminste, als ik slaag. Want anders wordt het een ander verhaal. En de RDW keuring is ook niet voor niks. (ik lees 80 euro? OK) Al bij al toch een flinke slok op een borrel en dat in eerste instantie om 200 kg 'overgewicht' ongedaan te maken.
Oh ja, en Hymer vroeg voor een papiertje en een sticker wat de RDW verlangt ook nog eens 300 euro.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX
Re: C1 rijbewijs
Bedankt. En succes alvast.
Zo'n Daily lijkt me, als je een Ducato gewend bent wel geschikt. De versnellingspook zit op dezelfde plek als in een Ducato. Ik reed in een Daf LF45 (of zoiets). Moest erg wennen aan de positie van de versnellingspook.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zo'n Daily lijkt me, als je een Ducato gewend bent wel geschikt. De versnellingspook zit op dezelfde plek als in een Ducato. Ik reed in een Daf LF45 (of zoiets). Moest erg wennen aan de positie van de versnellingspook.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
- Don Esteban
- Berichten: 1066
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: C1 rijbewijs
Inderdaad. Dat zei de rijschoolhouder ook al. Hij dacht eerst dat ik een Hymer automaat had en begon al over extra lessen met een 6 bak. Hij sloeg direct om toen hij begreep dat mijn Hymer 10 jaar oud was en een Ducato 6 bak.>>Zo'n Daily lijkt me, als je een Ducato gewend bent wel geschikt.<<
De 5e versnelling had meneer Fiat wat mij betreft trouwens mogen laten. Alhoewel, het rijdt ermee wel rustiger in de 6.
Ik moet mijn lessen dus nog gaan krijgen en het moet allemaal op slechts één dag gebeuren. Aandachtspunten zijn volgens mij het naderen van rotondes, niet te hard maar ook niet zeurend gaan rijden, dusdanig in de spiegels kijken zodat de examinator het ook ziet, het 'nieuwe rijden' schakelen (m.i. dus nooit meer dan 2500 toeren) en de extra manoeuvres zoals achteruit rijden, keren en achteruit insteken. Oh ja, en men wilt dat je -eventueel met een TomTom- zelfstandig de weg naar huis vindt. Klopt dit allemaal een beetje met wat de instructeur jou heeft willen onderwijzen?
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX
- Maranopreis
- Berichten: 1687
- Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
- Locatie: Rheden
- Contacteer:
Re: C1 rijbewijs
Dat van die versnellingsbak klopt wel, ook ik heb gelest in een Iveco Daily en heb zelf een Hymer uit 2008. Voor wat dat betreft en de maatvoering komen de wagens aardig overeen. Wel werd de Iveco beladen tot 5700 kg en dat rijdt toch net even anders, als een Hymer met overgewicht.
Anyway, Lassche congratz en Don suc6 !
Anyway, Lassche congratz en Don suc6 !
Re: C1 rijbewijs
Het rijden moet vooral veilig zijn. Geen manoeuvre zonder controle (spiegels). Bij het afslaan goed de uitzwaai in de gaten houden en de inloop van de achterwielen (maar dat gaat eigenlijk vanzelf). Op tijd snelheid minderen voor onoverzichtelijke bocht of situatie (ook heel belangrijk). Je plek op de weg in de gaten houden. Met de personenauto wordt je geleerd zoveel mogelijk rechts te rijden. Met de vrachtwagen meer tegen de as van de weg aan.
Bij het naderen van een rotonde of kruising de handelingen in deze volgorde uitvoeren:
Situatie op rotonde of kruising beoordelen
Linker spiegel/rechter spiegel
Richting aangeven
Remmen
Terugschakelen (meeste bochten in 3e versnelling, bij markeringspaaltjes of inrit 2e versnelling)
Tijdens het terugschakelen weer in linker en rechterspiegel kijken
Situatie op rotonde of kruispunt nogmaals beoordelen
Beslissen stoppen/doorrijden
Voor het moment van oprijden uitzwaaikant controleren
Oprijden
Het "nieuwe rijden" ben ik me nauwelijks bewust van geweest ondanks dat ik mijn gewone rijbewijs al bijna 40 jaar heb. Maar goed anticiperen zit er volgens mij van nature al goed in bij mij.
En vooral niet perfect willen rijden. Dat lukt niet en hoeft ook niet.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Bij het naderen van een rotonde of kruising de handelingen in deze volgorde uitvoeren:
Situatie op rotonde of kruising beoordelen
Linker spiegel/rechter spiegel
Richting aangeven
Remmen
Terugschakelen (meeste bochten in 3e versnelling, bij markeringspaaltjes of inrit 2e versnelling)
Tijdens het terugschakelen weer in linker en rechterspiegel kijken
Situatie op rotonde of kruispunt nogmaals beoordelen
Beslissen stoppen/doorrijden
Voor het moment van oprijden uitzwaaikant controleren
Oprijden
Het "nieuwe rijden" ben ik me nauwelijks bewust van geweest ondanks dat ik mijn gewone rijbewijs al bijna 40 jaar heb. Maar goed anticiperen zit er volgens mij van nature al goed in bij mij.
En vooral niet perfect willen rijden. Dat lukt niet en hoeft ook niet.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
- Don Esteban
- Berichten: 1066
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: C1 rijbewijs
Lassche, hartelijk dank voor de uitleg. Als ik het allemaal zo doorlees, verschilt het allemaal niet veel met de manier waarop ik nu ook rijd met mijn Hymer. Rotondes ben ik sowieso gewend zeer rustig te nemen. Met deze Hymer moet dit ook wel wil alles een beetje op zijn plaats blijven liggen. Zo ook de drempels. Ik zag recent een drempel over het hoofd en heb de garage opnieuw moeten opruimen.
Ik ga er vanuit dan mijn instructeur mij weet te corrigeren waar nodig. En voor de rest: gaan met die banaan.
Tegen de wens van mijn vrouw in, rijd ik ook met de personenwagen vaker al tegen de as van de weg aan. (als het verkeer het toelaat) Ik voel me prettiger met zoals links als rechts voldoende ruimte om te kunnen uitwijken in geval van nood.>>Je plek op de weg in de gaten houden. Met de personenauto wordt je geleerd zoveel mogelijk rechts te rijden. Met de vrachtwagen meer tegen de as van de weg aan.<<
Ik ga er vanuit dan mijn instructeur mij weet te corrigeren waar nodig. En voor de rest: gaan met die banaan.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: C1 rijbewijs
Links houden betekent wel dat je rechts ruimte zou kunnen bieden aan fietsers of ander gespuis.
Bij een truck is het spiegels kijken dus nog essentiëler dan bij de auto waar je over de schouder nog wel wat ziet.
Maar goed, dat ben je met de camper ook al gewend
Bij een truck is het spiegels kijken dus nog essentiëler dan bij de auto waar je over de schouder nog wel wat ziet.
Maar goed, dat ben je met de camper ook al gewend
Re: C1 rijbewijs
En nog twee tips:
1. Uitspraak van de examinator “remmen zijn alleen aanwezig voor een noodstop”. Met andere woorden, vooruitkijken en laten uitrollen.
2. Haal eerst medische keuring, doe dan zelf de twee theorie examens en ga daarna naar rijschool Theo van Bentum voor de duo-opleiding met 100,- euro korting voor NKC-leden. Je start dan om 7.00 uur met twee personen met lessen en hebt om 16.00 het roze briefje C1 binnen. Ik was hiervoor in totaal rond 800,- euro kwijt.
Succes,
Kees
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1. Uitspraak van de examinator “remmen zijn alleen aanwezig voor een noodstop”. Met andere woorden, vooruitkijken en laten uitrollen.
2. Haal eerst medische keuring, doe dan zelf de twee theorie examens en ga daarna naar rijschool Theo van Bentum voor de duo-opleiding met 100,- euro korting voor NKC-leden. Je start dan om 7.00 uur met twee personen met lessen en hebt om 16.00 het roze briefje C1 binnen. Ik was hiervoor in totaal rond 800,- euro kwijt.
Succes,
Kees
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
- Don Esteban
- Berichten: 1066
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: C1 rijbewijs
Bedankt voor de tip Kees. Ik zal er nóg meer op letten dan ik nu al doe. Wat de rest betreft: medische keuring is achter de rug en de papparassen zijn opgestuurd naar het CBR. Kon 4 weken gaan duren zei de rijschool en daarom hebben we de lesdag en praktijkexamen bepaald op begin januari. Zoals ik in een eerder bericht in deze draad al schreef: voor de theorie ben ik inmiddels geslaagd.>>1. Uitspraak van de examinator “remmen zijn alleen aanwezig voor een noodstop”. Met andere woorden, vooruitkijken en laten uitrollen.<<
Yep, zo gaat het bij mij ook gebeuren en bij dezelfde rijschool. Ik heb maar één probleem. Waarom beginnen die lessen in godsnaam midden in de nacht???>>Je start dan om 7.00 uur met twee personen met lessen en hebt om 16.00 het roze briefje C1 binnen. Ik was hiervoor in totaal rond 800,- euro kwijt.<<
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX