C1 rijbewijs

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1083
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

C1 rijbewijs



Bericht door Don Esteban »

Het technisch totaalgewicht van onze Hymer is door de fabriek bepaald op 3850 kg. 2000 kg op de achteras en 1850 op de vooras. Om hem met het Nederlandse B rijbewijs te mogen besturen is hij (ik denk tijdens import) gedowngraded naar 3500 kg. Zo heb ik hem een paar jaar geleden tweedehands gekocht en zo staat hij in de papieren.
Dat je met een camper rijklaar ledig gewicht 3020 kg al snel aan je maximum gewicht van 3500 kg zit zal niemand verbazen. Daar is pas nog een draad over geweest waarin moraalridders en andersdenkenden met elkaar in discussie gingen.

Als ik alles zou laden wat ik eigenlijk mee wil nemen, weeg ik op de weegbrug 3690 kg. Dit is dus inclusief een bijna volle tank diesel, 30 liter water (meer wil ik onderweg niet meeslepen) en twee passagiers. 190 kg overgewicht dus. Ik zou ze de kost niet willen geven die met B rijbewijs een stuk zwaarder de weg op gaan maar daar wil ik eigenlijk niet bijbehoren.

Ik weeg met genoemd overgewicht 2000 kg op de achteras dus technisch zit ik net goed. Maar met 1690 op de vooras ben ik dus (M.T.M) te zwaar voor het B rijbewijs. Vooral hierom heb ik het plan opgevat om het C1 rijbewijs te halen. De (door de RDW vereiste) papieren en de sticker om de camper weer te upgraden naar 3850 kg zijn door Hymer Duitsland opgestuurd en ik ben inmiddels 300 euro lichter.

De boeken theorie examentrainingen heb ik via Marktplaats gunstig weten te bemachtigen dus ik zit al hevig te studeren. Bij wie of hoe ik uiteindelijk het examen wil gaan halen is nog duister. Doe ik het via een rijschool weet ik dat het me 1200 tot 1500 pegels gaat kosten. En dat alleen voor 190 kg overgewicht die alleen op papier een probleem zijn.

De 3 theorieboeken die ik heb, bevatten per boek 500 en 645 examenvragen. Met name de examentraining 'goederenvervoer over de weg' bevat vragen die niets maar dan ook helemaal niets met een camper te maken hebben. OK, ik kan over een poos meepraten op vrachtwagenchauffeurniveau maar voor de rest heb ik er niks aan.

Mijn vraag aan 'lotgenoten' die voor het C1 rijbewijs geslaagd zijn: wat moet ik me voorstellen van het theorie-examen? Zijn de vragen een willekeurige greep uit de vragen die ik lees in de examentrainingsboeken? Of wijken ze af en heb ik werkelijk een rijschool nodig om dat examen te kunnen behalen?
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Wijken af maar rijschool niet echt nodig.
Zowel ik als mijn echtgenote in 1 keer geslaagd.
En echtgenote is natuurlijk wel heel intelligent maar heeft nauwelijks of geen feeling met de materie
Oefenen tot je een ons weegt en het examen doen.
Voor die 2 x 30€ hoef je nou niet echt wakker te liggen als je het bekijkt in het totale kostenplaatje.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: C1 rijbewijs



Bericht door javanes »

Don Esteban schreef:
ma 27 aug 2018, 0:06
De (door de RDW vereiste) papieren en de sticker om de camper weer te upgraden naar 3850 kg zijn door Hymer Duitsland opgestuurd en ik ben inmiddels 300 euro lichter.
Even een off topic vraag.
Was de Technische Max Massa van de auto dan geen 3850kg?
Dan is het terug upgraden naar een Toegestane Max Massa van 3850kg toch maar een papieren kwestie die maar rond de €60,- kost.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1083
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Don Esteban »

Jaques, ik heb van het RDW te horen gekregen dat mijn camper alleen terug naar 3850 geupgradet kan worden als de fabrikant bevestigt dat dit voor mijn camper verantwoord mogelijk is. Die bevestiging hebben ze inmiddels gestuurd en dat papiertje incl. sticker met de nieuwe gegevens kost 300 flappen... Dat is het papiertje wat het RDW als eis stelt om de camper te keuren en akkoord te gaan met de opwaardering. Ik mag er na een goedkeuring echter pas weer mee gaan rijden als ik het C1 rijbewijs heb gehaald. Dus logisch dat ik eerst voor C1 ga voordat ik weer bij het RDW aanklop.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: C1 rijbewijs



Bericht door javanes »

Vreemd.
Dan is de Tech Max Massa van de auto dus nu geen 3850kg?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: C1 rijbewijs



Bericht door de Jonckheer »

De vaak voorkomende misvatting is dat het C1 rijbewijs een camper rijbewijs is. Dat is het persé niet! Het is een vrachtwagen rijbewijs voor vrachtwagens t/m 7,5 ton. Dat je daarbij dus vrachtwagen gelieerde zaken moet leren is dus niet raar maar normaal. En zo heftig is het allemaal niet, zeer vele zijn jou probleemloos voorgegaan.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Dafluc »

Dat staat er ook. Max is 3500 kilo. Totaal van aslasten 3850. Hymer heeft papiertje afgegeven om dat ook op kenteken aan te passen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Daarom doe je toch C1 ?
Kan - met nadruk kan - je in een wagen lessen en afrijden die soms nog bescheidener is dan het gevaarte waarin normaal gesproken gereden wordt

(Zijn natuurlijk ook rijscholen die met 7,5 tons distributietrucks lessen maar die hebben vaak ook een gewone 6 bak die veel camperaars al gewend zijn).
isoplus
Berichten: 6375
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: C1 rijbewijs



Bericht door isoplus »

Maak je niet druk, als je nu in een grote Hymer rijdt ga je wel slagen :thumbup:
Waarschijnlijk moet je wat dingetjes afleren en weer(overdreven) in je spiegels kijken.
Theorie goed uit je hoofd leren en dat valt niet altijd mee, dus even goed aandacht aan besteden.
Als je denkt dat je het weet neem je twee praktijklessen van een uur, liefst van een "zeikerd" als instructeur, daar leer je even van waar een examinator op let en dan komt het goed met relatief weinig kosten.

Mijn 15 jarige kleinzoon mocht van mij alvast zijn brommerrijbewijs halen, hij rijdt op ons terrein al lang met alles waar een motor in zit met wieltjes er onder, de camper uit de schuur halen en de aanhanger ophalen is geen enkel probleem.
Dat theorie-examen zou hij wel even doen! Pas na drie keer kwam hij er achter dat je toch even moest studeren en eerlijk toegegeven kwam ik ook borden tegen waar ik even het antwoord niet op wist :( .
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Going »

Ik haalde mijn C1 toen ik 69 jaar jong was. Ik vond de boekjes met examen training niet zo goed als de computer training. Toen moest ik tijdens examen uit een vragenboekje de examen vragen beantwoorden. Nu is het geheel op een groot computer scherm. 2 maanden terug zo theorieexamen motor gedaan.
TS, u heeft waarschijnlijk de boekjes met de volledige C theorie. Voor C1 zijn er stukken over de technische vrachtwagen theorie niet vereist. Ik raad aan om een rijschool te gebruiken. Die geeft in zijn pakket de computer cursus. Met de jaren lang ervaring op de weg is het borden gedeelte heel makkelijk. De examen vragen op je computer of tablet oefenen geeft dan de beste voorbereiding. Ook is de medische keuring vaak in het pakket. Doe die voor je met lessen begint.
In het pakket zit meestal 10 praktijk lessen. De rijschool wilt graag zoveel mogelijk uit je halen. Ga niet akkoord met eerst een paar proeflessen om te kijken hoeveel je misschien nodig hebt. Maak van te voren duidelijk als u het pakket neemt, het pakket alleen en mocht u zelf voelen meer lessen nodig te hebben kunt u dat altijd nog aangeven. Maar vergeet niet u kunt het geleerde per les in uw eigen camper verder oefenen.
C1 is echt niet zo moeilijk. Gewoon doen.
Succes
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Marco Polo »

Met de huidige problemen op het gebied van van rijexamens heb je weinig te vertellen qua al dan niet klaar zijn voor het examen.
Op basis van een proefles van een uur of 2 probeert men in te schatten wat je nivo is.
Dan word een schema gemaakt waarbij je geacht wordt je theorie asap te halen.
En vervolgens wordt het examen ook asap aangevraagd.
De rijscholen vragen zoveel mogelijk examens aan om te voorkomen dat ze achter het net vissen.
Examendatum wordt dus niet pas vastgesteld als jij er klaar voor bent,

Ook de zelfstudie pakketten qua theorie werken met computervragen.
Ook in die boekjes staat specifiek aangegeven wat je moet leren,
Ook administratie is een stuk lichter zonder code 95 (die je voor de camper niet nodig hebt).
Komen niet exact overeen met degenen bij het CBR examen.
Misschien dat een rijschool met de feedback van zijn klanten hier iets meer in kan betekenen.
Voordeel van zelfstudie is het gemak waarmee je even een uurtje kan gaan zitten met het boek of achter de computer.
Inzicht krijg je er wel door, of de vragen nu letterlijk in het examen zitten of niet.
Hangt niet op herkenning van een bordje of niet.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: C1 rijbewijs



Bericht door javanes »

Nog even verder off topic over dat gewicht.
Dafluc schreef:
ma 27 aug 2018, 7:55
Dat staat er ook. Max is 3500 kilo. Totaal van aslasten 3850. Hymer heeft papiertje afgegeven om dat ook op kenteken aan te passen.
Die auto is dus volgens mij niet teruggekeurd, maar heeft altijd op Techn Max Massa van 3500kg gestaan.
Vandaar die hoge kosten.
Als hij is teruggekeurd naar een Toegestane Max Massa van 3500kg om te kunnen besturen met een B rijbewijs dan blijft normaal gesproken de Techn Max Massa op 3850kg staan.
En dan is dat terug ophogen naar 3850 kg een papieren kwestie van nog geen €60,-

Gegevens van een kenteken of RDW gegevens begrijpen blijft soms moeilijk.
Techn Max Mass
Toegestane Max Massa
Max Aslasten enz....
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Dafluc »

Ik denk inderdaad ook dat hij niet is teruggekeurd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: C1 rijbewijs



Bericht door Going »

@MarcoPolo
Het theorie examen C1 heeft Code 95 in. Je kunt geen examen aanvragen zonder Code 95. Alleen bij verlenging zonder de 36 uur theorie gedaan te hebben vervalt Code 95.

Samengevat, neem een pakket. Daar zit alles in, maar klas theorie en proeflessen niet nemen. Vergeet niet dat je in een leswagen moet afrijden. Die twee uur, komen en gaan en 1 uur examen, heb je van de rijschool nodig. Dat komt af de 10 uur pakket. Zo je begint dan eigenlijk met slechts 8 uur les in totaal. In die 8 uur kun je zelf bepalen of je extra lessen wilt hebben. Alleen al het keren in een straat kruizing neemt echt wel een les of twee. De vereiste daarvoor zijn anders dan we het nu doen met de camper.
Succes
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie