Weinsberg Pepper ervaringen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Albert-K
Berichten: 34
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:49

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door Albert-K »

Kaartupdate Pioneer Navigatie Weinsberg Pepper

Nieuw onderwerp, de kaartupdate van het navigatiesysteem. Hier mijn ervaringen (en tips), mocht iemand geïnteresseerd zijn. Het is een Pioneer systeem maar door Knaus/Weinsberg aangebracht, niet door Peugeot of Fiat. Type AVIC-EVO1-DT2-C-GR, waar de C voor Camper staat. Je kunt in de instellingen namelijk je campermaten ingeven en dan zal het systeem hier rekening mee houden bij het zoeken naar routes. Maar garanties worden nooit gegeven, je moet dus blijven opletten als er tunnels opduiken.... De camper is eind 2018 gebouwd en in februari 2019 geleverd. Ik heb in eerste instantie helemaal niet nagedacht over kaartupdates. Van mijn gewone auto's was ik altijd gewend dat je een redelijk recente versie kreeg bij aankoop en bij iedere jaarbeurt werden ze weer keurig geupdated. Binnen de garantietermijn zelfs gratis. Maar gaandeweg begon ik mij te ergeren. De Pioneer kaarten leken links en rechts wel erg oud. Menig keer afgelopen jaar moest Google Maps uitkomst bieden als we weer ergens vastliepen. De dealer recent gebeld over de update, maar het bleek dat je dat zelf moet doen. Wat klopt. Dus ging ik uitvogelen hoe dat allemaal werkt. Je moet een speciale app downloaden en pas dan kun je zien hoe het er met je systeem voorstaat. En wat blijkt? De eerste drie jaar heb je recht op gratis updates (*), daarna niet meer. 2019 + 3 = 2022, dus op tijd zou je denken. Jammer.... de versie die geïnstalleerd is, was van 2016.... Bij levering was de termijn voor gratis updates al zowat verstreken. En nu helemaal. Er waren nog wel gratis updates ter beschikking, maar enkel van wat kaarten van Turkije, Servië, Noord-Finland en Noord-Zweden. Maar om daar je vakantieplannen nou voor om te gooien.... Update Europa dus 159 euro.... :bang: Nergens was er ook maar enige informatie hierover verstrekt bij levering door Knaus en Co. Nou ja, binnenkort dan toch maar die 159 euro neerleggen (wacht nog even op de meest recente update die binnenkort verwacht wordt). De update zelf ging overigens heel erg gemakkelijk, nou ja, zodra je de gebruiksaanwijzing hebt gevonden - en begrepen :) - op het web. Die vind je op de site naviextras.com. Uiteindelijk moet je dus een app downloaden op je PC (de naviextras toolbox) en een account aanmaken. Voorts een lege geformatteerde USB stick hebben (FAT32, maar dat zijn alle redelijk moderne USB sticks), minimaal 8 Gb, maar 16 Gb aanbevolen. 32 Gb zal ook kunnen. 64 Gb weer niet, want dat is net te groot voor het systeem. Wat je feitelijk doet is eerst de navigatiesoftware van je Pioneer systeem op je USB kopiëren. Die USB daarna weer op je PC zetten en openen in die speciale app. Die leest dan af wat voor systeem je exact hebt en geeft dan keurig aan welke update software beschikbaar is voor jouw apparaat. Hetzij gratis, hetzij betaald. Die kun je dan naar die USB stick laden en uiteindelijk de boel weer in je camper op je Pioneer synchroniseren. Als je zorgvuldig werkt gaat het vlekkeloos. Motor hoeft niet aan, enkel contact voor de stroom naar je Pioneer. Maar zet dat contact niet tussentijds uit, dan heb je mogelijk ellende! Zo, misschien wisten jullie dit allemaal al, maar wie weet handig voor die Weinsberg Pepper gebruiker, die dat net als ik nog niet wist. Tenzij je bij voorbaat al bij Google Maps zweert en dat hele Pioneer systeem je een zorg zal zijn..... TIP: krijg je nog een Weinsberg, ga dan na levering meteen met die updates aan de slag. Of check in ieder geval de versie. Knaus zal waarschijnlijk nog steeds verouderde kaarten laden (goedkoop...). Misschien red je dan nog net een gratis update:). Succes! :cheers:
(*) PS: er is nog een mogelijkheid dat die drie jaar gratis updates alleen geldt voor betaalde versies. En dat de standaard fabrieksversie die Knaus heeft geïnstalleerd nooit een gratis update heeft. Maar ja, kan ik niet meer checken.... Ook niet te achterhalen en niemand die iets weet hierover. Mea culpa, straks - 159 euro lichter weliswaar - in ieder geval weer up-to-date op pad.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2159
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Zou er wel een navigatie systeem ingebouwd zijn met de nieuwste versie van kaarten - zeker in campers.
Zelf de Clarion NX302E, ook zo een schatje, alleen middels een kleine 1GB mini kaartje te up-daten.
Nou al eens hulp gehad van forum lid - alleen voor de 502 - en uit U.K. maar helaas nog steeds de versie van 2018, en ook camper gekocht mei 2019.
Vernieuwen a Euro 185,= voor een kaartje met nieuwste versie, gevraagd aan iemand die nieuwste versie nu heeft (weet niet van welke datum maar dit jaar) en ook daar staat de N11 nog steeds als 80km autoweg, is al zeker 8 jaar 100km over zeer grote stukken.
Dus up-date is zonde geld.
Nu bezig met een van VAG uit een SEAT LEON, gekocht voor 350,= Euro om alles aan te passen zoals stuur bediening.
Maar gaat niet zo 1-2-3 hoor dus navigeren op de Flits Meister of Google maps :) voorlopig nog dan

Jaap
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door GeMa »

@Albert-K:
Hier een Knaus (bouwt ook de Weinsberg) met hetzelfde systeem. Bij mij ging de gratis update periode pas in na registratie (met een code die ik bij aflevering kreeg) van het systeem via Pioneer/NaviExtras. Dus niet de kaartdatum is leidend, maar het moment van registratie. En let op, registreer de code via de NaviExtras app en NIET via de website.
Laatst gewijzigd door GeMa op wo 10 nov 2021, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1805
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door doov »

Albert-K schreef:
di 09 nov 2021, 20:09
Beste allen,
Met dank voor alle bijdragen over het gas (want het is gas). Uiteraard begrijp ik, en wist ik al, dat er allerlei uiteenlopende situaties zijn en het verbruik dus erg kan verschillen. Het ging mij enkel om ervaring van iemand met de Pepper, liefst met een e-truma. En natuurlijk, zelfs dan zal de een alles giga extra geïsoleerd hebben en de ander niet of nauwelijks en is daar vast ook een groot verschil in. Maar laten we het hier maar bij houden. Met extra dank aan Kampo want die geeft wat houvast, naast die Duitse filmpjes. Ik ga het zelf maar ondervinden, in onze proefweek wintersport met de camper eind januari. Hou het gasverbruik en de omstandigheden heel goed bij straks in een logboekje, om goed in te kunnen schatten hoe we het met het gas moeten regelen op volgende wintersportreizen. Want we willen uiteindelijk met de camper trektochten maken langs kleinere skigebieden in Europa in de winter. Gelukkig kan die camping van de proefweek (Duitse) gasflessen leveren mochten we tekort komen. Gaat lukken. Inmiddels een ander issue aangeboord, de update van de (Pioneer) navigatie. Geheel ander onderwerp :)
Die E truma maakt natuurlijk al een heel groot verschil. Je bespaart gas door het electrapatroon in de truma te gebruiken.
Camper_01

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door Camper_01 »

Heb bij mijn Burstner camper dezelfde problemen met updating van de Pioneer navigatie. Bij de nieuw levering in januari 2019 was een update kaart met code om voor 3 jaaren de navigatie software gratis te kunnen updaten. Helaas was niet mogelijk, ook niet met behulp van de leverancier. Verstrekte codes werkte niet. Heb het maar opgegeven. De Pioneer navigatie was een originele af fabriek optie. Dit hetzelfde modelnummer van Pioneer als in de Pepper.
Albert-K
Berichten: 34
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:49

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door Albert-K »

Tja, Gerard, dan heb je al meer gekregen dan ik. Nooit die kaart met code gehad. Kun jij tenminste nog iets doormidden scheuren :-B . Schiet je dus ook niets mee op. Maar fijn om te lezen dat Gema dus wel een werkende code heeft gehad. Hoe dan ook, ik had geen kaart en/of code gekregen (alle paperassen gisteren nog eens uitvoerig doorgespit), en had me aanvankelijk helemaal niet om updates bekommerd, gewend aan de procedure met onze normale auto's. Pas toen ik recent de dealer vroeg wanneer ik updates zou krijgen hoorde ik dus pas wat er had moeten gebeuren. En nu dus sowieso veel te laat. Nou ja, uiteindelijk moet je toch aan een betaalde versie, wil je een beetje up to date blijven, dus ik laat het er maar bij. Overigens is de betaalde versie wel veel en veel uitgebreider. Heeft het nadeel dan ook wel weer een voordeeltje. Succes!
Heveetje4240
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 dec 2021, 21:03

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door Heveetje4240 »

Ik heb een weinsberg pepper gekocht uit 2018 maar daar zit een Duitse handleiding bij. Zowel van de camper zelf als van de Peugeot boxer motor. Is er iemand die weet waar ik de Nederlandse handleiding vandaan kan halen op internet?

Alvast bedankt

Henk
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6789
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Misschien helpt deze je een beetje.
https://www.hollandcamperverhuur.nl/doc ... _600MG.pdf
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
bsanna6
Berichten: 17
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 11:44

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door bsanna6 »

Bij de meeste Knaus campers heb je (voor zover geen 'X-jaar gratis updates') altijd de mogelijkheid om 30 dagen ná kentekenregistratie 1-malig kosteloos je Pioneer up te daten naar de meest recente kaarten. Updaten is inderdaad wel een beetje omslachtig, maar dat is bij vrijwel alle inbouw-navigatiesystemen.
Gebruikersavatar
TonenJolanda
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 9:00
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door TonenJolanda »

Nieuw onderwerp: extra slaapplaats creëren?

Beste Pepper bezitters, heeft iemand van jullie ervaring met het creëren van een extra slaapplek in de Pepper?
Als ons kleinkind mee gaat willen we een extra bedje maken, desnoods geïmproviseerd.
Groet, Ton
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door gjvonk »

Bedoel je misschien zo iets? https://www.camperpassie.nl/camp-sleep-cabine-bed.html

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
TonenJolanda
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 9:00
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door TonenJolanda »

Thanks, dat is zeker een optie!
Groet, Ton
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2159
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door jaap van duijn »

@TonenJolanda,

Je kan toch van je tafel, een stuk poot los maken, de bestuurders stoel draaien en het rug kussen ook plat liggen dan is het bed bijna 1 meter breed genoeg voor een volwassen mens dus zeker voor 't kind?
Heb je nog twijfels, waarom niet even de dealer gevraagd?

groeten Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
TonenJolanda
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 9:00
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: Weinsberg Pepper ervaringen?



Bericht door TonenJolanda »

Thanks Jaap,

We hebben nog geen Pepper, we zijn ons aan het oriënteren.
Groet, Ton
Plaats reactie