Tol in Portugal: boetes starten bij € 125

Plaats reactie
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Pilha »

Sept. 2020 werd ik in mijn camper op de A25 door een neutrale maar blauwlicht voerende auto naar een afrit geredigeerd en bij het tankstation klem gezet.
Bleek verificatie van Ascendi. Ze hadden een reaktie op hun PC toen ze mijn kenteken invoerde.
Volgens de gegevens had ik in 2018 en 2019 div. keren geen tol betaald.
Vreemd want in die periode waar het over gaat bij binnenkomst geregistreerd met Visa. (Kocht daarnaast wel eens een tollkaartje aanvankelijk bij een benzinestation en later op het postkantoor in geval van binnenkomst over een secondaire route maar heb sinds half 2019 een 3 daarna 4 landen badge).
Mijn aanmeldingen over die periode konden (wilden?) ze niet nagaan, hoewel overal het kenteken vermeldt staat.
Maar de slips had ik niet bij me. Waarom zou je, anderhalf jaar later.
Wat indien ik nu niet betaal? Tja, dan komt er assistentie.
Betaald en gevraagd waar te reclameren.
Eenmaal thuis alle registratieslips opgedoken en e.e.a. geverifieerd.
Op de datums en de trajecten vermeldt in het verbaal was ik aangemeld.
Het blijkt dat Ascendi niet alle trajecten heeft afgeschreven.
Hapering in hun systeem, hun probleem, en nu het mijne, want om te protesteren op de Ascendi site moet je resideren in Portugal.
Buitenlanders mogen wel betalen maar niet reclameren blijkbaar.
En dan nog, volgens de talrijke recensies op de div. sites.
Reclames bij hun toll kantoortjes worden daar niet in overweging genomen.
Destijds bij de tolweginvoer hebben ze de buitenlandse bezoekers glad vergeten.
In de geest van Salazar proberen ze daar wat aan te doen. Overigens volkomen terecht bij die zg flinke bewuste niet tol betalende kruimeldiefjes.
Obs.: voor dat iemand over de geldigheid van die slips begint: de voor- en aansluitende slips heb ik ook.
180920 Port Toll.jpg
180920 Port Toll.jpg (129.38 KiB) 2131 keer bekeken
180920 Port Toll Ascendi tracks.jpg
180920 Port Toll Ascendi tracks.jpg (98.26 KiB) 2131 keer bekeken
161018 Easytoll Port. Visa slip.jpg
161018 Easytoll Port. Visa slip.jpg (64.63 KiB) 2131 keer bekeken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door gjvonk »

Dan ben ik benieuwd of ik dat ook ga beleven: in dezelfde periode dezelfde ervaringen met de tolpunten en de afschrijvingen. We zijn in ongeveer dezelfde periode de 4 landen badge gaan gebruiken. Dat was echter met de buscamper die van de zomer gestolen is. Maar het kenteken stond natuurlijk wel gewoon op mijn naam. Aankomende zomer willen we weer naar Portugal, opnieuw met de 4 landen badge. Het kenteken van de nieuwe buscamper komt ook weer gewoon op mijn naam.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Peter+Annie »

gjvonk schreef:
vr 20 jul 2018, 8:18
Om van dat gedoe af te zijn, heb ik nu een Area badge voor F, ES, PT en I gekocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
En deze werkt wél met beide,hierboven beschreven,systemen ??
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door gjvonk »

Die hebben we in 2019 voor het laatst in Portugal gebruikt. Die badge geeft meestal met een klein piepje weer dat hij zich gemeld heeft en geregistreerd is. In Portugal hebben we af en toe de piepjes niet gehoord, maar of dat nou was omdat we niet opletten, of omdat de registratie niet lukte weet ik nu dus niet.

We reden (en binnenkort ook weer 'rijden') zo vaak tol routes of stukjes met tol als we in Portugal waren, dat ik zeker de Portugese afschrijvingen niet allemaal op juistheid controleerde. Met name de routes met de moderne tolpoorten bestaan uit allemaal deeltrajecten die je ook per deeltraject op je nota terugziet.

Nu ik dit lees ga ik de volgende keer als we weer in Portugal zijn goed opletten of alle trajecten geregistreerd en afgeschreven worden. Is dat niet het geval, ga ik zelf bijhouden wat er mist. Word ik op enig moment staande gehouden met dezelfde reden, kan ik overleggen wat er mis gaat, de boete betalen onder protest en daarna mbv de rechtsbijstandsverzekering van huis uit mijn gelijk gaan halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Pilha »

Met creditcard Easy Toll betaling krijg/kreeg je geen traject specificatie. Als er afgeschreven werd, was het 1 bedrag.
Zowel Easy Toll, badge als tollcard worden gekoppeld aan het kenteken.
De vliegende brigade controleert op dat kenteken.
Ze kunnen moeilijk ieder buitenlander staande houden en uitzoeken of die ooit in een ander gekentend voertuig de tol bewust niet heeft betaald, of dat het Portugese systeem de tol op het kenteken van destijds gebrekkig heeft verwerkt, en dat op jou verhaalt middels een PV.
Want dat is wat ze deden: niet alleen de "gemiste" tol verrekenen, maar tevens de gebruiker (ik dus) beboeten.
Vandaar mijn Salazar praktijken opmerking hierboven.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Going »

Het 4 landen dongel op het raam werkt nu perfect. October tol in Noord Portugal en december A22 tol werden geregistreerd en afgeschreven. Wel vreemd dat we onder elke poort op de A22 de dongel hebben horen piepen doch minder moesten betalen dan 2 jaar geleden zelfde route met gebruik van de postkantoor gekochte scratch kaartje.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door gjvonk »

Pilha schreef:Met creditcard Easy Toll betaling krijg/kreeg je geen traject specificatie. Als er afgeschreven werd, was het 1 bedrag.
Zowel Easy Toll, badge als tollcard worden gekoppeld aan het kenteken.
De vliegende brigade controleert op dat kenteken.
Ze kunnen moeilijk ieder buitenlander staande houden en uitzoeken of die ooit in een ander gekentend voertuig de tol bewust niet heeft betaald, of dat het Portugese systeem de tol op het kenteken van destijds gebrekkig heeft verwerkt, en dat op jou verhaalt middels een PV.
Want dat is wat ze deden: niet alleen de "gemiste" tol verrekenen, maar tevens de gebruiker (ik dus) beboeten.
Vandaar mijn Salazar praktijken opmerking hierboven.
Dat is ook nog een punt: als je met Easy Toll het systeem bedoelt, waarvoor je je een paar km na de Portugese grens op een parkeerplaats met je creditcard moet aanmelden: dat hebben we in 2018 zowel in de zomer als in de winter gedaan, maar volgens mij is daar nooit 1 € van onze creditcard afgeschreven...

De Area tolbadge registreert wel ieder traject en dat wordt op de Area nota gespecificeerd. Spanje en Portugal zijn altijd een maand later dan de afrekening van de Franse trajecten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Joske
Berichten: 2507
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Joske »

appellover schreef:
za 05 feb 2022, 17:47
Vele malen over A22 in de Algarve gereden ..........,buitenlanders hoefden niet te betalen blijkbaar .De n125 is nu ook stuk beter geworden,je moet geen haast hebben.Gr.Ron.
Sinds een paar maanden is de A22 duidelijk (50%) goedkoper geworden. Ik heb voor mijn personenauto een automatische badge. Ik woon hier en als mijn navi de A22 aangeeft gebruik ik die. Tolkosten: 3 cent per km voor gebruik snelweg (max 120) ipv secundaire weg met zelfs paard en wagen! Campers zijn wel rond factor 2 duurder.
Verder: bij buitenlandse kentekens, die zich niet hebben aangemeld, wordt handmatig uitgezocht wat de tolkosten zijn. En dan gaat er een kosten/baten verhaal tellen.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Bob Diesel »

Als toerist is juist zo,n zigeuner met paard en wagen voor je ergens wel leuk
Dat is toch 1 vd dingen waarom je een ander land bezoekt
Net als die vrouw die met een bos hout of zak was op haar hoofd langs de weg loopt
En dat zie je op een tolweg niet

Als bewoner dagelijks met deze folklore geconfronteerd , is iets anders :wink:

Btw , ook bij ons hangt er nu wel een badge achter de ruit
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Pilha »

gjvonk schreef:
zo 06 feb 2022, 12:35
Dat is ook nog een punt: als je met Easy Toll het systeem bedoelt, waarvoor je je een paar km na de Portugese grens op een parkeerplaats met je creditcard moet aanmelden: dat hebben we in 2018 zowel in de zomer als in de winter gedaan, maar volgens mij is daar nooit 1 € van onze creditcard afgeschreven...
Precies. Dat is mijn punt. Er wordt een niet gespecifieerd bedrag afgeschreven van de creditcardrekening.
Je ziet in mijn PV dat o.a. op de A25 met electronische poorten er blijkbaar missers zijn geweest
Dat ik die missers moet nabetalen vind ik best. Ik heb daar gereden.
Echter iemand klem rijden en zo een boete afdwingen, voor hun eigen missers, vind ik grof. Anderhalf jaar later.

En die oude vrouwen met een takkenbos op hun rug is, afgezien van hun selfsupporting, alleen maar triest.
Maar blijkbaar zijn er toeristen die dat als folklore zien. En er desnoods voor omrijden.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Bob Diesel »

Hoef je niet voor om te rijden en is geen folklore maar het leven aldaar
Kom je gewoon tegen en is niks mis mee
Het is wat het is en dat is het
En ook daar voor komen wij er graag
.
8F2CCEFF-CCFB-4246-BED8-B8EDF72F8E93.jpeg
8F2CCEFF-CCFB-4246-BED8-B8EDF72F8E93.jpeg (137.52 KiB) 1885 keer bekeken
.
C882F379-CCBE-453B-A20B-A3FF9B2B6BC6.jpeg
C882F379-CCBE-453B-A20B-A3FF9B2B6BC6.jpeg (326.82 KiB) 1880 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Pilha »

"Het is wat het is en dat is het."
Ja, want ze hebben geen (geld voor) een vakbond en geen camperforum om een armoedepetitie te starten.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door Bob Diesel »

Je wilt het wel weer graag op de man spelen ,Zielig

Maar vergeet vooral niet je oude bonnetjes te bewaren
Weten we dat je op de tol weg betalen moet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tol in Portugal (boetes starten bij € 125)



Bericht door gjvonk »

Buiten je eigen referentiekaders denken zijn we in Europa pak em beet vanaf 2000 jaar geleden kwijt geraakt: te beginnen met het Romeinse rijk: de Germaanse stammen hadden b.v. geen behoeft aan stenen wegen of badhuizen. In de late middeleeuwen daarop volgend de grote "ontdekkingsreizen" (of moeten we met wat daarover allemaal steeds duidelijker wordt zeggen de grote plunder- en genocide reizen?) vonden we het nodig om priesters mee te sturen om "de heidenen" te bekeren en te redden... zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wie zegt dat de vrouw op de foto van Bob ongelukkig is of een te zwaar leven heeft en "gered moet worden door een vakbond"? En ik maak me zelf net zo vaak schuldig aan denken vanuit mijn eigen referentiekaders. Daarom is het wel goed dat iemand je af en toe eens een spiegel voor houdt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie