Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door iceskater »

Beste allemaal,

Ik wil deze camper kopen en heb deze grondig geïnspecteerd. Het enige waar ik over twijfel, maar waarvan de verkoper zegt dat dit normaal is en vanaf het begin al was (zeggen ze natuurlijk altijd), is het dak.

De toplaag van het kunststof dak en de isolatie zit lucht tussen. Mijn vorige camper is een oude Frankia uit '92 en daarbij is dit absoluut een geheel met de onderlaag. Bij deze Adria zit het zo te zien eigenlijk nergens vast aan de onderlaag. De toplaag is vrij dik. Ik schat zo'n 3 mm. Het lijkt dus niet op iets plaatselijks en inderdaad alsof dit nooit vast heeft gezeten zoals bij sandwichpanelen. Aan de randen zit alles gewoon goed vast gekit in de profielen, dus het is wel gewoon een waterdicht geheel zoals ik het nu zie.

Wie kan hier iets meer over vertellen? Of heeft zelf dit type uit dit bouwjaar.

Alvast mijn dank!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door Cee Pee »

De bovenlaag hoort één geheel te zijn met de hele dakplaat daar hoort geen lucht tussen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door isoplus »

Ga even bij een andere even oude Adria kijken, als de hele toplaag los ligt behalve aan de randen zou ik hem mooi laten staan. Als de toplaag er afwaait om een of andere oorzaak heb je een dure reparatie nodig.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door iceskater »

Ik las op een engels forum dat er ook campers gebouwd worden met een 'GRP-sheeting' los over de onderlaag en die idd door het frame op zijn plek wordt gehouden. Maar jullie eerste twee reactie klinken niet goed dan :(
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door Marianjacques »

Adria Coral 660 sl van 2005/6...kogelhard kunststof dak.
Onlangs nog alum plaat mbt aut.schotel op geplakt.(zonder schroeven)

Al vochtmeting uitgevoerd?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door iceskater »

Nog geen vochtmeting gedaan, maar als het dak keihard hoort te zijn hoef ik dat denk ik niet eens te doen en kan ik er maar beter vanaf zien.

Zijn er nog meer eigenaren van Adria Coral Sport campers uit 2007-2008 die kunnen bevestigen dat het dak keihard hoort te zijn. Kan nu vooral bij de ronding aan de achterkant en bij de bocht van de alkoof het buitenste plaatwerk 2-3 cm indrukken voordat ik de onderlaag voel.

Het gaat om een hagelbestendig dak. Is deze constructie misschien anders en is dit wel normaal?
dromer
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 mar 2007, 20:48

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door dromer »

hallo,
zelf heb ik de 680 SP en hier zit de dakplaat vast op het onderdak. Dus raar.
Mijn vorige Adria, dacht 520 of zoiets (bouwjaar 1991) lag de dakplaat ook los en er was ook helemaal geen vochtschade of iets dergelijks. Toert trouwens nog steeds rond met tevreden nieuwe eigenaars.
Succes met je beslissing
grts.
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door iceskater »

Nou ik durfde het niet aan en heb inmiddels een andere camper gekocht. Die keihard is overal.
Dank voor de adviezen :bow:
admiral
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 12:21

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door admiral »

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen - ik heb net gekeken bij een 660DP Sport (alkoof camper) uit 2007 en mij viel het op dat deze ook achterop de bolling van het dak, en de overgang tussen dak naar alkoof 'week' was. Over de gehele lengte breedte. Ik heb nergens iets van vocht kunnen herkennen, niet in de zijwanden, niet in de binnenkant. Slechts een plekje waar een lampje gemonteerd was en te zien was dat dit ook hersteld was (met gatenboor stukje eruit en nieuw kunststof erin).

Nu is het me duidelijk dat dit een GFK (glasvezel versterkt plastic) dak is, waarvan ik lees dat het door warmte en spannings verschillen niet helemaal vast moet liggen.

Alle vlakke delen van het dak rondom ramen en bovenop de alkoof (waar deze recht is) zijn keihard. Het lijkt mij dus 'normaal' en om te kunnen laten werken, maar erg benieuwd naar ervaringen van andere Coral 660 alkoof eigenaren.
admiral
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 12:21

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door admiral »

Inmiddels ook een reactie gekregen van de importeur:

Code: Selecteer alles

Op de ronding van het dak zit het dak niet verlijmd. Hier zit wel isolatie achter, en deze is verlijmd aan het GFK.
Dit is niet ernstig en hoort zo.
Dit dus voor mensen die twijfelen aan de constructie zoals bovenstaande persoon (en ikzelf) - het feit dat het dak ingedrukt kan worden bij de boling op het dak is normaal.
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door Robenan »

Nou dat is dan duidelijk! no worries mate :cheers:
Kunnen al de goedbedoelde “adviezen” ook de prullenbak in. :bang:
Moraal van t verhaal, haal je advies bij de man die t weten kan
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door rhomodel »

Ik denk dat we goed moeten lezen: Iceskater schrijft dat het dak los zit: hij vermeld niet dat het alleen de bolling is. Zou het alleen de bolling zijn ( waar de importeur het over heeft) dan zou het ok zijn, maar mijn gevoel zegt dat het ook over de vlakke stukken gaat...
Julius
Ergens in Friesland aan het water
admiral
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 feb 2023, 12:21

Re: Adria 660 DP Sport uit 2008 kopen



Bericht door admiral »

ik heb later ook vernomen dat met name GFK daken alleen aan de randen worden verlijmd - omdat ze meer uitzetten en krimpen dan de isolatie eronder.
Als ik zoek dan vind ik ook meerdere reacties van nieuwe (1 a 2 jaar oude) campers waar dit wordt opgemerkt in de zomer.
Plaats reactie