TomTom en POI's

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TomTom en POI's



Bericht door Bob Diesel »

zijn ze nog te duur :bang:

de go-app heeft dan wel geen eigen bpm logo,s
maar doet het perfect op m,n 10inch china tablet
van banggood

en ook op de gsm phone van m,n vrouw in benelux versie zonder poi

en geldig tot 2101 of zo iets :mrgreen: :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom en POI's



Bericht door EasyBee »

EricE schreef:
ma 16 jul 2018, 21:50
Wat ik mij afvraag; is het ook mogelijk om je eigen bitmaps, uiteraard in het juiste formaat, te gebruiken of zijn alleen de TomTom bitmaps voor de poi’s te geschikt?
Groet, Eric
Ik heet weliswaar geen Oscar, maar dat verhaal over die link heb ik hier als eerste geplaatst.

Als je die procedure volgt met je TomTom aangesloten via USB kabel (dus niet wifi !) en Mydrive niet actief is, heb je via die link een beheeromgeving voor je TomTom. Je kunt dan POIs plaatsen of verwijderen van je TT, maar ook stemmen toevoegen en verwijderen ( ! ) andere zaken (opstarscherm en afsluitscherm) instellen.
Je kunt in tegenstelling tot de Mydrive manier van werken ook eigen BMP bestanden toevoegen.
Je kiest voor toevoegen van een POI en selecteert vervolgens de POI en het BMP bestand dat er bij wilt gebruiken. Dus 2 bestanden in een bewerking!
Die twee bestanden moeten absoluut de zelfde naam hebben dus zoals in het plaatje hieronder.
Vervolgens kies je voor toevoegen en ze worden allebeide op de TomTom gezet. Vervolgens heb je dus in TomTom op het scherm ook het bijbehorende BMP bestand bij je POI. Dat bestand moet 22 pixels hoog en 22 pixels breed zijn. Je kunt dan dus ook een eigen bitmap (BMP) kiezen/maken, als het maar aan de eisen voldoet.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (2.46 KiB) 1036 keer bekeken
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: TomTom en POI's



Bericht door Hoofdnoorman »

Zou je eens een schermafdruk willen posten waarin je kunt zien dat je met de verkenner in de TomTom zit?

Ik heb, tot nu toe, begrepen dat de computer de nieuwe TomTom's gewoon niet meer ziet!
Dus dit is even een ander verhaal.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom en POI's



Bericht door EasyBee »

Ik zit niet met de verkenner in de TomTom, want dat gaat bij mijn weten niet, alleen bij de oude TomToms die met TomTom Home werken. Dat heeft TomTom met de nieuwere TomToms dichtgezet. Alleen met Mydrive is de TomTom te benaderen en met die link die ik gaf en hier weer geef.

Het onderstaande werkt dus bij mijn weten bij TomToms die werken met TomTom Mydrive Connect via USB kabel.
Ergo niet met TomToms die werken met TomTom Home of via Wifi verbonden zijn met de computer.
Ik heb een TomTom GoLive 1005 Camper en Caravan en daarop werkt het als volgt.
1) Sluit TomTom aan op je computer met de standaard voedingskabel op een USB poort van je computer.
2) Zorg ervoor dat je TomTom aan staat (klik eventueel op OK als gevraagd wordt om met de computer te verbinden) en Mydrive Connect niet actief is.
3) Klik op deze link http://169.254.255.1/pcmi/?locale=nl_nl
4) Je krijgt dan dit scherm je browser (Internet Explorer, MS Edge, Google Chrome, etc)
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (45.55 KiB) 973 keer bekeken
5) Klik op "Voeg NP toe", dan krijg je dit scherm en klik op "Blader"
Knipsel3.JPG
Knipsel3.JPG (51.59 KiB) 973 keer bekeken
6) Kies in de verkenner de 2 bestanden (OV2 en BMP) die je wilt toevoegen en klik op "Openen"
Knipsel4.JPG
Knipsel4.JPG (69.59 KiB) 973 keer bekeken
Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 17 jul 2018, 22:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom en POI's



Bericht door EasyBee »

7) Je komt dan weer terug in het eerste scherm en ziet de twee bestanden die je geselecteerd hebt
Knipsel5.JPG
Knipsel5.JPG (55.87 KiB) 972 keer bekeken
8) Klik op "Installeer" en hij staat even te malen en vervolgens zie dat de POI is toegevoegd
Knipsel6.JPG
Knipsel6.JPG (56.61 KiB) 972 keer bekeken
Duidelijker kan ik het (denk ik) niet vertellen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: TomTom en POI's



Bericht door Hoofdnoorman »

Aha, nu begrijp ik het.
Je gaat naar een webinterface.
Zo ongeveer als ik mijn Dreambox onderhoud.
Kan dan zo maar zijn dat dit met DCC 296 ook werkt.

Maar, misschien gaat het verkeer dus dan helemaal niet via het internet maar is er een direct crossover.
Kun je de TomTom ook benaderen als jouw router/internet uit is? Of weigert het programma "Mydrive" dan direct dienst?
In dat geval heeft de TomTom gewoon een eigen vast IP adres, net zoals bijvoorbeeld een smartphone.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TomTom en POI's



Bericht door TestCase »

Het gekke is dat wanneer ik dit doe met een TT GO 51 ik een blank scherm krijg, geen foutmelding dus pagina bestaat maar is blank. Moet MyDrive misschien wel geïnstalleerd zijn maar niet actief?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom en POI's



Bericht door EasyBee »

Hoofdnoorman schreef:
di 17 jul 2018, 22:35
Aha, nu begrijp ik het.
Je gaat naar een webinterface.
Zo ongeveer als ik mijn Dreambox onderhoud.
Kan dan zo maar zijn dat dit met DCC 296 ook werkt.

Maar, misschien gaat het verkeer dus dan helemaal niet via het internet maar is er een direct crossover.
Kun je de TomTom ook benaderen als jouw router/internet uit is? Of weigert het programma "Mydrive" dan direct dienst?
In dat geval heeft de TomTom gewoon een eigen vast IP adres, net zoals bijvoorbeeld een smartphone.
Aangezien ik de TomTom direct aan de PC hang via een USB kabel, geen gebruik maak van Mydrive, geen gebruik maak van internet of wat dan ook, kan ik dit op vakantie in de rimboe nog steeds. Het is een directe verbinding tussen computer en TomTom via USB snoertje. Het enige is dat je niet via de verkenner maar via een internet verkenner en dus een webinterface naar een hard intern IP adres gaat, en dat is de TomTom. Via modem of router, met kabel of wifi, werkt het absoluut niet. Alleen originele USB kabel van TomTom.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom en POI's



Bericht door EasyBee »

TestCase schreef:
di 17 jul 2018, 22:50
Het gekke is dat wanneer ik dit doe met een TT GO 51 ik een blank scherm krijg, geen foutmelding dus pagina bestaat maar is blank. Moet MyDrive misschien wel geïnstalleerd zijn maar niet actief?

//Kees.
Ik heb TomTom Mydrive gewoon geinstalleerd staan. Die start niet automatisch op als ik de TomTom met de USB kabel aansluit.
Dat heb ik niet aangevinkt omdat die service dan constant zit te kijken of de TomTom is aangesloten en zo nodeloos processorcapaciteit verbruikt. Dus ik kan de TomTom aan de computer hangen via USB en TomTom Mydrive doet helemaal niks. Als ik rechts onderin bij de taakbalk kijk bij de actieve processen, staat er geen TomTom Mydrive icoontje. Als die er wel staat, dat proces afsluiten!
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: TomTom en POI's



Bericht door Hoofdnoorman »

EasyBee schreef:
di 17 jul 2018, 23:08
Hoofdnoorman schreef:
di 17 jul 2018, 22:35
Aha, nu begrijp ik het.
Je gaat naar een webinterface.
Zo ongeveer als ik mijn Dreambox onderhoud.
Kan dan zo maar zijn dat dit met DCC 296 ook werkt.

Maar, misschien gaat het verkeer dus dan helemaal niet via het internet maar is er een direct crossover.
Kun je de TomTom ook benaderen als jouw router/internet uit is? Of weigert het programma "Mydrive" dan direct dienst?
In dat geval heeft de TomTom gewoon een eigen vast IP adres, net zoals bijvoorbeeld een smartphone.
Aangezien ik de TomTom direct aan de PC hang via een USB kabel, geen gebruik maak van Mydrive, geen gebruik maak van internet of wat dan ook, kan ik dit op vakantie in de rimboe nog steeds. Het is een directe verbinding tussen computer en TomTom via USB snoertje. Het enige is dat je niet via de verkenner maar via een internet verkenner en dus een webinterface naar een hard intern IP adres gaat, en dat is de TomTom. Via modem of router, met kabel of wifi, werkt het absoluut niet. Alleen originele USB kabel van TomTom.
Juist, dat is precies wat ik dacht. Dit opent veel perspectief, zeker als je nu ook mogelijk in de root van de TomTom kan komen.
Het zal wat zoeken zijn.

Probeer eens DCC 296 te downloaden. Laat deze zoeken in het IP range naar de TomTom. Als die hem vindt, ga je naar links naar het tap FTP. Dan zal er een wereld voor je open gaan. Natuurlijk wel als het gaat zoals ik voor ogen heb.
Goh wat jammer dat ik niet een uurtje met zo'n TomTom kan spelen. :(
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TomTom en POI's



Bericht door TestCase »

@Easybee

Verschil is dat jij MyDrive niet actief hebt, dat begrijp ik, maar wel geïnstalleerd. Ook de autostart van MyDrive heb je uit, prima.

Op de laptop in de camper heb ik MyDrive niet geïnstalleerd en het werkt niet. Ik start de browser op, type de link, en krijg een blanke pagina, geen fout als error 500. De pagina bestaat, de TT geeft antwoord maar met een blanke pagina. Wijzig ik de locale naar Engels (en_gb) dan krijg ik wel een fout als pagina bestaat niet.
Dat zette mij aan het denken.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom en POI's



Bericht door EasyBee »

Ik ken jouw TomTom niet.
Probeer eens Advanced IP Scanner te downloaden. Laat deze zoeken in het IP range naar de TomTom.
Anders weet ik het ook niet. :eh: Sorry.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: TomTom en POI's



Bericht door Hoofdnoorman »

Of moet je misschien eerst even een USB W-lan installeren?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom en POI's



Bericht door EasyBee »

TestCase schreef:
wo 18 jul 2018, 8:57
Op de laptop in de camper heb ik MyDrive niet geïnstalleerd en het werkt niet.
En als je op die laptop wel Mydrive installeert. Ziet Mydrive dan wel je TomTom?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie