Tol Slovenië

Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Tol Slovenië



Bericht door jaap van duijn »

@Walda,

De ANWB is onze lieve heer niet en heeft niet altijd gelijk.
OOk ik wil geen gelijk hebben maar had geen zin in een 300 Euro boete bij te weinig tol betalen door een verkeerd aangegeven voertuig.
Meisje in tolhuisje - we hadden al vignet gekocht aan de grens - keek mij aan, liet papier A4 zien waarop mijn camper aangegeven stond als zijnde hoger als 1,30 meter op de voor as.
Ik ben niet gaan protesteren en heb / had reeds betaald het juiste bedrag voor ons voertuig.
En ja een ieder beslist welke keuzegemaakt worde met eventuele risico's
We hebben een fijne tocht, fijne vakantie, die nu niet besmuggeld is door een boete die ik kon voorkomen.

Fijne dag nog en groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Tol Slovenië



Bericht door walda »

Ik begrijp de keuze Jaap, ik zou het zelfde gedaan hebben, maar als ik terug ben van vakantie ga ik er een mailtje aan wagen. Gewoon omdat ik wil weten hoe het nu werkelijk is.

Walter
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Tol Slovenië



Bericht door Peter+Annie »

Als je naar deze site gaat :

https://si-vignette.com/en/e-vignette/register/15/

En bij auto's en campers de details aanklikt zie je dat er staat :

2A: Auto's en campers
Auto's tot 3,5 ton met een hoogte over de eerste as van minder dan 1,3 meter of campers tot 3,5 ton

Toon details:
Omvat voertuigen met een technisch maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 3,5 ton, waarvan de hoogte over de eerste as niet meer dan 1,3 meter bedraagt. Dit omvat de meeste auto's, minibusjes, terreinwagens, SUV's en pick-ups. Motoren behoren tot tolklasse 1. Campers zijn niet afhankelijk van de hoogte over de eerste as.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Tol Slovenië



Bericht door walda »

Duidelijk, bedankt.

Walter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tol Slovenië



Bericht door Marco Polo »

Hierom misschien :mrgreen:

De gebruiksvoorwaarden van de Sloveense tolwegen.

https://evinjeta.dars.si/en/general-ter ... conditions
6. Specification of the vehicle toll category

6.1 The classification of vehicles for which tolls are paid by way of the e-vignette into toll categories is laid down in the Decree on toll roads and tolls (Official Gazette of the Republic of Slovenia, No. 77/16, 63/17, 14/18, 74/18, 78/19, 105/20 and 178/21). Vehicles are broken down into three toll categories, namely:
- toll category 1: single-track vehicles with or without a trailer;
- toll category 2A: caravans and two-track vehicles with a vehicle height above the first axle of up to 1.3m and with a maximum authorised mass not exceeding 3,500kg, with or without a trailer;
- toll category 2B: two-track vehicles with a vehicle height above the first axle of 1.3m or more and with a maximum authorised mass not exceeding 3,500kg, with or without a trailer.

6.2 To specify toll category 2 for which the customer wishes to purchase the e-vignette, the users of the https://evinjeta.dars.si web portal can find a list of all vehicle brands, models and types that are or were sold by vehicle dealers in the Republic of Slovenia and fall within toll category 2B based on their manufacturing characteristics or prior measurements. Dars regularly updates the list.

6.3 Updates to the list of measured vehicles apply as of the date of the publication of each vehicle type on the list. If a toll category 2A e-vignette has been purchased for such a vehicle before the vehicle type is published on the list, the customer may use such e-vignette until its validity expires, although the vehicle belongs to toll category 2B after it is published on the list.

6.4 If a particular brand, model or type of vehicle is not on the list, it shall be deemed that such a vehicle falls within toll category 2A.

6.5 Prior to each purchase of a new electronic vignette, the customer is required to check the toll category in which their vehicle is listed.

6.6 To improve the user experience, the website https://evinjeta.dars.si and the online shop offer customers a tool to identify the vehicle toll category. The customer selects the vehicle brand, the model and, if required, the year of manufacture from the list and the system informs the customer of the toll category in which such a vehicle is ranked. If a particular brand, model or type of vehicle is not on the drop-down list, it shall be deemed that such a vehicle falls within toll category 2A.

6.7 When selecting certain vehicle brands, models or types using the relevant tool, the system may provide additional notifications describing certain special features regarding the identification of the toll category for the selected brand, model or type of vehicle. The customer is required to take due account of such a notification prior to the purchase and act in line with the notification.
Er is een Tool om je te helpen de klasse te bepalen.
Ze werken blijkbaar met een vaste lijst aan voertuigmerken en types die regelmatig up to date gemaakt wordt.
Staat je voertuig niet in die lijst dan is hij 2A tot hij toegevoegd zou worden aan de lijst :-B

Heb je dus een Fiat Ducato busje. Heb je een 2b vignet nodig,
Heb je bijvoorbeeld fabriekscamper van <3500kg dan is 2A voldoende want deze staat waarschijnlijk niet in de lijst.

Net comedy capers :mrgreen:

Gewoon de tool op de site van de Sloveense tolwegen gebruiken dus :wink:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tol Slovenië



Bericht door Marco Polo »

De lijst die het Sloveense tolbedrijf hanteert
https://evinjeta.dars.si/sites/default/ ... 2%29_0.pdf
vermeld naast het verhaal over hoe de lijst tot stand is gekomen ook de tekst die Peter (+ Annie) van een Duitse commerciële website geplukt heeft.

Kampeervoertuigen zijn klasse 2a.
Ook conversies van modellen die wel in de lijst staan maar overduidelijk en aantoonbaar voor kampeerdoeleinden gebruikt worden zijn ingedeeld in klasse 2A.

Voor mensen zoals Jaap van Duijn reden om geld terug te vragen van het tolbedrijf.
Dame aan de grens heeft overduidelijk een fout gemaakt.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Tol Slovenië



Bericht door henk en lila »

En die si.vignette.com vraagt dan ook nog 21,80 voor een 2A week vignet wat bij de officiële site 15 euro kost. Ik heb in april 30 euro voor een 2B week betaald met de Jumper want hoger dan 1,30m boven de vooras.

Verstuurd vanaf mijn moto g82 5G met Tapatalk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Tol Slovenië



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, zondag terug gekomen van trip Slovenië. Heb op digitale vignette.online.si vignet 2 A gekocht voor 15.- Categorie 2A is voor personenauto en campers tot 3.5 ton. Dus niet voor bestelbusjes. Vrienden van ons met Mercedes Sprinter kregen bon van € 340.- . Groet Eric
Laatst gewijzigd door Eric van den Heuvel op wo 22 jun 2022, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Tol Slovenië



Bericht door walda »

Erik,
Was die sprinter een bestelwagen of een bestelwagen omgebouwd tot camper en dus een M1 auto?

Walter
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Tol Slovenië



Bericht door Eric van den Heuvel »

Sprinter was een bestelauto.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tol Slovenië



Bericht door Marco Polo »

Determine the toll class.png
Determine the toll class.png (100.25 KiB) 1760 keer bekeken
Tool van de website van de Sloveense tolwegen is daar ook duidelijk in lijkt me.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Tol Slovenië



Bericht door walda »

Voor veel dus niet. Maar ongeacht het model of uitvoering van de camper is een camper dus altijd een 2A. Tot 3500kg uiteraard.

Duidelijk geworden.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tol Slovenië



Bericht door Marco Polo »

Gezien de ervaring van Jaap van Duijn waarbij zelfs een fabriekscamper aangeslagen werd als bestelwagen zal een 2A vignet regelen voor een bestelbus conversie - eigenbouw bijvoorbeeld - wel helemaal een drama zijn.
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Tol Slovenië



Bericht door Eric van den Heuvel »

Als het voertuig meer als een bestelbus dan camper uitziet kun je een probleem krijgen. De huidige controles zijn met portalen boven de weg waar je geen snelheid hoeft te verminderen zoals die vorig jaar vervangen zijn. Er zijn verschillende DARS controle stations waar je vanaf de snelweg naartoe kunt rijden. Laat je camper zien en dan wordt dat kenteken geregistreerd als camper. Dan voorkom je juridisch gedoe achteraf. Groet Eric
Plaats reactie