Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door Ricardo2016 »

Beste forumleden,

Ik heb al enige tijd een scheurtje aan de achterkant van mijn camperdak (zie foto). Het is bovenop en is zo 20cm lang. Hoe het ontstaan is weet ik niet. Ik denk dat het door de vorige eigenaar veroorzaakt is omdat ik zelf nooit ergens tegenaan ben gereden oid. Nu heb ik er altijd tape op zitten maar ik wil het nu goed repareren. Het weer wordt tenslotte weer wat beter.
Ik heb het goed bekeken maar weet niet of het helemaal door is of dat het alleen de toplaag is.

Zijn er leden die mij kunnen helpen met tips en/of adviezen hoe dit het beste te repareren?

Alvast dank voor jullie hulp!

Groet,
Richard

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
tessenderlo
Berichten: 211
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door tessenderlo »

Ik neem aan dat het een polyesterwand is.
Ga eens kijken op You tube dat is een stuk gemakkelijker dan het hier te moeten herhalen.
De kans dat het helemaal door gescheurd is lijkt mij klein, het is meestal de afgewerkte buitenste laag die al eens durft te barsten, op zich niet zo heel erg als het teminste zich niet verder uitbreid.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 981
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door djurre1980 »

Ik zou er persoonlijk niet teveel werk van maken en gewoon een tube Bison Polymax wit kopen en daarmee de naad goed ontvetten en daarna rijkelijk dicht smeren.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13578
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door hathi »

Precies ,even naar de Action,Deze Witte lijmkit is makkelijk in te wassen,zodat je het bijna niet meer ziet
Hans
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door rinuss »

Als het mijn camper was dan zou ik de scheur wigvormig uitschuren en vervolgens met een mengsel van polyesterhars en gehakte glasvezels repareren.
zie b.v www.polyservice.nl/

Rinus
Peterr
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 14:41
Locatie: Schagen

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door Peterr »

Richard,

De oorzaak is niet zo aan te geven, de vorige eigenaar hoeft zeker niet de oorzaak te zijn!

Ik heb het zelfde probleem ook gehad met onze Hymer ook op deze plek, het materiaal komt op de scheuren omhoog.

Zo heb ik het als volgt opgelost:
-Het is zeer waarschijnlijk alleen de toplaag, schuur deze voorzichtig (ruim) weg
-Daar onder komt te voorschijn de onderlaag die gedeeltelijk is zwart geworden door vocht inwerking
-Deze zwarte plekken ook voorzichtig weg schuren
-Schoonmaken en nieuwe toplaag aanbrengen met 2 componenten polyester
-Schuren en eventueel nog wat bijwerken indien nodig (voor een gladde afwerking)
-Schoonmaken en afwerken met kunststof primer (Wit/Blanc)

Enkele jaren gelden heb ik het zo opgelost, tot op heden een top - resultaat! :D

Succes!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8829
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door seth_space »

Je zou kunnen beginnen met een vochttester om te zien of rondom de deuk/scheur water binnengedrongen is in de isolatie. Afhankelijk van de uitkomst kun je dan een plan van aanpak bedenken. Alleen de scheur, dan zijn voorgaande oplossingen prima.

Het ziet er op de foto uit als een deuk waarvan de rand doorgescheurd is. Klopt dat?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door Ricardo2016 »

Dank allemaal voor jullie tips. Het is overigens niet mijn bedoeling om iemand de schuld te geven, ook niet de vorige eigenaar. Dit soort dingen kunnen gebeuren.

Er zit geen deuk oid in het dak het is wel heeeeel licht opgebold aan de randen van de scheur. Dat zie je een beetje op de foto.

Ik ga aan de slag met een vochtmeter en bepaal dan mijn ‘aanvals’ plan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door de Jonckheer »

Je kunt er ook gewoon een dun (0,6 of 0,8 mm) plaatje aluminium op lijmen met polymeer lijmkit. Die scheur komt door werking in de carrosserie en dat los je niet op met polyester wat na een poosje weer gaat scheuren. Polymeer is flexibel dus dat vangt die werking op.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door Toxiq »

IK weet niet waar je woont, maar een vochtmeter, speciaal bedoeld voor polyester/epoxy laminaat te meten heb ik hier wel
Je mag best langskomen dan kan ik het meten voor je

Nu weet ik nog niet veel van campers, maar wel van epoxy/polyester, wat jonckheer zegt is juist, het gaat op den duur weer scheuren
Ik kan vanuit hier niet beoordelen wat de afwerking is, maar het zou me niets verbazen als het een gelcoat is, dit kan je prachtig opzetten en zo goed als onzichtbaar wegwerken maar op den duur gaat dat zeker scheuren
Je zou er een paar laagjes glasweefsel overheen kunnen leggen, plamuren, primeren en afwerken maar de kans blijft aanwezig dat het terug komt

Misschien iets er overeen zetten dat de beweging wat kan volgen nog wel de beste oplossing (niet de mooiste) en waarschijnlijk ook de makkelijkste

Anyay: mocht je hulp nodig hebben, dan ben je welkom, epoxys en glasmat heb ik ook wel staan
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 981
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door djurre1980 »

Nogmaals, bovenstaande oplossingen zijn goed, maar ik zou eerst proberen om de naad te dichten met Polymax.
Bij mijn camper zit een uitbouw aan de achterkant, de naad tussen de originele camper en de uitbouw is in loop der jaren ook iets open gaan staan in het polyester, ook door werking van verschillende materialen.
Ik heb dat naadje dicht gesmeerd met Polymax en het houdt prima in weer en wind, en ook het rijden met de camper heeft geen invloed.
Vrijwel onzichtbaar en goed gerepareerd en het was 5 minuten werk :)
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Hulp gezocht: dak reparatie (scheurtje)



Bericht door Ricardo2016 »

Dank allemaal. Komende dagen haal ik even de tape er af en dan kan de boel in de zon staan en dan repareer ik het met polymax en hou het de komende tijd even in de gaten.

Nogmaals dank allemaal.

Groet, Richard


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie