Zonnepaneel op hoge dakdrager

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Max en Evelien »

Hoi, ik ben het een en ander aan het uitzoeken met betrekking tot zonnepanelen. Op mijn Renault Master zit een stevige dakdrager gemonteerd. Op het forum heb ik gelezen dat het niet verstandig is om een zonnepaneel onder iets te plaatsen omdat de geringste schaduw de opbrengst van het drastisch paneel kan verminderen. Als ik de zonnepanelen op de imperial zet, zouden ze dan veel wind vangen op de snelweg (waardoor het verbruik misschien fors stijgt of dat ze zoveel wind vangen dat ze misschien afbreken o.i.d)? Of moet ik de dakdrager eraf halen zodat ik ze gewoon op het dak kan monteren?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door dedruivenplukker »

Als je de dak drager wil behouden kan daar prima een paneel op.
Je hoeft niet bang te zijn om het paneel te verliezen.
Je zal iets meer luchtweerstand krijgen door het paneel, dat kost energie,
maar je zal er veel energie voor terug krijgen.

173324882_3_big.jpg
173324882_3_big.jpg (106.38 KiB) 4564 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Richie »

Spoiler ervoor plaatsen?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door gjvonk »

Het is maar de vraag of dat het brandstofverbruik zal verminderen. Het 'frontale oppervlak' van het frame van een zonnepaneel is dusdanig klein dat ik niet verwacht dat je verschil merkt. De imperiaal zelf genereert ook al de nodige extra luchtweerstand, maar wat de echte invloed op het verbruik is, is denk ik nergens terug te vinden. De luchtstromen bij een bus zijn in vergelijking met een moderne personenauto heel anders. Ook de luchtstromen over het dak.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door kampo »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Max en Evelien »

Dit is de beste foto van de dakdrager die ik kan vinden, maar is dus wel wat hoger dan die op de laatste foto.
Bijlagen
IMG_7489.JPG
IMG_7489.JPG (177.07 KiB) 4443 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door kampo »

De bedoeling van de montage op die Sprinter is dat de surfplanken af en toe meekunnen.
Het lattensysteem van http://www.primedesigneurope.eu/nl/
is inderdaad wat lager als zo een klassieke dak drager voor de bouw.
Vooral de permanente schaduw van de zijdelingse structuur kan niet. Die moet eraf.
Als je niets meeneemt op het imperiaal zou ik dat eraf gooien. Lelijk, lomp gewicht en lawaai.
Mijn gedacht.
Groeten Kampo
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Max en Evelien »

Oke bedankt voor het advies. Ik twijfel nog over de dakdrager want wil ook misschien wel eens surfspullen mee gaan nemen. Ik ga er nog eens goed over nadenken en als ik hem houd zal ik de zijsteunen eraf laten halen/zelf eraf slijpen
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door roma »

Afbeelding
Op mijn (vorige) camper had ik jarenlang een zonnepaneel op de dakdrager. Geen enkel probleem, ook geen toestanden met lijmen van bevestigingshoeken op het dak met ribbels. Ik had het paneel zodanig gemonteerd, dat er ruimte genoeg over bleef om lange dingen op het dak te plaatsen. Surfboard zou dus geen enkel probleem zijn.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door henk en lila »

Als je die zijkanten er af haalt dan raak je wel wat stijfheid kwijt. Maar op zo'n korte drager met 2 of 3 ondersteuningen is dat waarschijnlijk geen probleem.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Charles Franconi »

Niet te dicht bij de hoge stangen monteren, i.v.m. schaduwwerking op de panelen.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Max en Evelien »

kampo schreef:
do 22 feb 2018, 23:01
Vooral de permanente schaduw van de zijdelingse structuur kan niet. Die moet eraf.
Charles Franconi schreef:
zo 25 feb 2018, 15:28
Niet te dicht bij de hoge stangen monteren, i.v.m. schaduwwerking op de panelen.
Welke van de twee moet ik doen? Als ik de panelen in het midden plaats moet de zon al heel schuin staan wil de schaduw hierop vallen, of heb ik het mis?

Daarnaast zit ik er wel een beetje mee, want ik wil graag dingen meenemen, maar op deze manier kan ik geen dakraam installeren die open kan want de speilen van de imperaal zitten ervoor...
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Atoz »

Voor je wat dan ook mechanisch aanpast, leg eens een plaat / zonnepaneel op die drager en bekijk de schaduw eens.
Ik denk dat dat allemaal wel mee zal vallen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door martinelke »

Ik heb zelf een hoge dakdager met zijkanten en daar liggen zonnepanelen op.
Mijn idee is dat de werking van de zonnepanelen niet minder opbrengst hebben door een streepje schaduw van de zijbalk.
Wel heb je schaduw op je dak juist door de zonnepanelen en werkt het dus als een tropendak.

Ik heb de dakdrager wel vermaakt om de dakluiken nog open te kunnen zetten en ga nog een beugel maken om de kano aan de zijkant van de camper te hangen.
Met de zijkant bedoel ik boven aan het dak.

Veel geluid heb ik niet van de dakdrager en 1 op 10 loopt de camper toch wel , met of zonder drager.

Groet Martin
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Plaats reactie