Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door leftlanebandit »

Het is wel opmerkelijk dat er niemand begint over de wetgeving.
Als je het motor vermogen opvoert dan voldoet het voertuig zich niet meer aan de specificaties van de type goedkeuring dus is het voertuig voor de wet illegaal

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Japie »

travelscout schreef:Als je niet voor hoeft te gloeien, heb je vrijwel zeker een direct ingespoten diesel.
Maar wel met vlamstart voor het starten bij temperaturen rond het vriespunt.
Kenmerkend voor direct ingespoten diesels.

Is die vlamstarter zichtbaar als de installatie met brandstofslangen (?), op het spruitstuk, op de tweede foto rechtsbovenin, Bas?
Bas,

ik heb dit vorig jaar gedaan omdat een vriend van mij al 6 jaar zo rond rijdt.
Heeft ondertussen meer dan 70.000 km er me gereden.
Tot volle tevredenheid, zijn km teller staat nu op 3 ton.
Wat wettelijk betreft: Als je op het kentekenbewijs kijkt staat daar niet op hoeveel KW de motor is. In die periode werden zowel met als zonder intercooler geleverd. Een andere vriend van mij heeft een TDI origineel vanaf de fabriek geleverd in 1993.
Ik heb navraag gedaan bij RDW en die zeiden: Wat moeten wij wijzigen dan op de papieren, als dat er niet op staat kunnen wij ook niet wijzigen. Ik heb het inderdaad alles laten doen in Dronten bij Tom Car, voor dat geld ga ik zelf niet lopen kloten en hij wordt direct goed afgesteld. ( op gehoor en gevoel) Ik hoef trouwens ook niet voor te gloeien, ook vlamstart bij hele lage temperatuur maar dan staat hij of zij al in de stalling.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Japie »

Ook gelijk een ander luchtfilter, een K&N en K&N brandstoffilter geplaatst. Alleen luchtfilter ( bijna 100 piek) scheelt aleen hoop. Meer lucht maar ook meer brandstof. Verbruik stijgt maar met DT Pyston en intercooler wordt die zelfs zuiniger.

Zelf nog maar slechts 2000 km getest maar toch. Je hebt het gevoel dat je in een luxe auto zit qua trekkracht.
DT Pyston zorgt ervoor dat turbo eerder en geleidelijker gaat werken. Groot voordeel als je een grote mollebult op moet, bij haarspeld terug naar 1 en dan vroeger bijna niet in zijn 2 kunnen komen en nu zelfs fluitend naar zijn 3.
Vermogen is met DT Pyston gewoon veel eerder beschikbaar omdat de turbo veel eerder mee gaat doen.

Dat is volgens mij de hele werking van een DT Pyston.

Voordeel van de intercooler is dat de lucht kouder wordt in gebracht. Mijn 2.5 TD trok altijd beter als de motor koud was.
Zodra die goed warm was trok die niet zo pittig meer als koud. Logisch omdat de ingevoerde lucht ook warmer werd en er minder moleculen in de cilinders kwamen. Wordt zeer goed opgelost en een heel stuk verbeterd door de intercooler, zuurstof moleculen worden kleiner, cilinders beter gevuld. Bij een intercooler moet / kun je de turbodruk ook ongestraft nog iets verhogen,maar nooit boven de 1.2 gaan.

Ik ben opgeleid als werktuigbouwkundige en de eigenaar in Dronten is scheepswerktuigbouwkundige en die heeft mij dit zo uitgelegd. Ik kan vrij goed sleutelen en weet wel iets van motoren maar kan niet in de schaduw staan van de monteurs daar en dus laat ik het doen. Loop ik ook geen risico als het fout gaat want ze zijn daar ook goed met afterservice.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door travelscout »

@japie
"Volgens inbouwer zit ik nu rond de 125 PK."

Dat zou dus bijna 1/3 meer vermogen zijn (origineel immers 95pk).
Bereikt met een intercooler, speciaal lucht -enbrandstoffilter, een andere pompplunjer en afstellen voor 700 euro?
En géén aanpassing in:
- de doorstroming van de motor (groter; spruitstuk, inlaat, uitlaat, uitlaatsysteem etc.).
- de wastegate.
- de injectoren?
Opmerkelijk resultaat. Ben ik toch benieuwd of die 125pk kan worden bewezen op een rollenbank.

"Vermogen is met DT Pyston gewoon veel eerder beschikbaar omdat de turbo veel eerder mee gaat doen."
Andersom vermoed ik. Turbo bedient de pyston in de pomp en de andere vormgeving van die "pyston", zorgt voor een andere inspuiting van de brandstof.



"Het is wel opmerkelijk dat er niemand begint over de wetgeving."

Met meer motor vermogen, kun je je beter druk maken over meer remvermogen en een zwaardere ophanging.
Deze ingreep lijkt me beter voor zowel het milieu als het brandstofverbruik.
Tenminste als alles goed op elkaar is afgesteld.
In 1994 had de wet nog niet zoveel met het milieu.
En die geldt (gemakshalve?) nog steeds voor het jaar van eerste toelating.

Merkwaardig blijft dat er op het kenteken van ts, zelfs maar 55kW (75pk) vermeld is.
Daar gaat die overheid dus ook zelf de mist in of hadden ze het beter niet vermeld.


@ts: het is niet zo dat een willekeurige ducato intercooler, de beste oplossing voor jou zou zijn.
Paul.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Japie »

Even voor de goede orde. DT pyston kost normaal 280 euro, luchtfilter 100 euro, intercooler normaal 600 euro mits er al een aangepaste radiateur in zit waar naast nog plaats is voor een intercooler radiateur.

Het rem en ophanging systeem is standaard al afgesteld op een TDI (I is van intercooler en niet van injectie) omdat ze geen 2 systemen gaan bouwen voor 1 soort motor.

Ik ga hem zeker nog een keer laten opmeten hoeveel PK die echt heeft. Wat ik wel weet dat hij een stuk beter functioneert en pittiger is las de camper van mijn kennis met een originele TDI. Kan deze lang niet bijhouden en komt op de Couberg gewoon te kort bij die van mij. Hij heeft 116 PK. DT Pyston levert ook al winst op onderin.

Volgens inbouwer gaat het principe andersom. Gaspedaal bedient ook turbo, vanwege de vorm van de Pyston kegel geeft die eerder het signaal dat die bij moet springen. Dus niet pas bij 2000 toeren maar bv bij 1000 al.

Ik betwijfel of TS op zijn kenteken heeft staan 55KW. Lijkt mij totaal onmogelijk want de TD heeft 70 KW wat goed is voor 95 PK.
70 x 1.36 = 95,2 PK. De camper van TS is echt een TD ( nog even gecheckt bij de deskundigen) en moet dus 70 KW zijn.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door blizard »

Het is algemeen bekend dat K&N luchtfilters alleen maar meer lawaai geven, en niet meer power.
Of je moet geen ruimte meer hebben voor een origineel filter, dan is het een ander verhaal
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Japie »

Dat schijnt er wel van af te hangen welk soort filter je gebruikt, als je dezelfde neemt als die er in zat krijg je niet meer lawaai maar wel meer lucht.


Je hebt K&N sportfilters die buiten het filterhuis komen. ja dan ik mij voorstellen dat ze meer lawaai maken. Bij de Ducato is het een model beschuitbus en die gaat in het filterhuis en geeft voor zover ik merk geen extra herrie.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Japie »

Even een tekening van een DT Piston.
Turbo pakt op onderaan het kegeltje en je ziet bij de DT Piston dat het kegeltje een stuk eerder begint en geleidelijker is.

Afbeelding
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Twan1969
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:44

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Twan1969 »

Hallo,

Ik ben net terug van de camper en bijgevoegd de foto's. Het lijkt er dus heel ergs terk op dat ik een 290 heb met een Turbo..pjoeh.. :-).

Tevens een klein fotootje van mijn kentekenbewijs met daarop de 55 Kw. Geen idee waarom de RDW dit getal opgevoerd heeft...tenzij het blok niet meer overeenkomt natuurlijk...

Naast alle inhoudelijke verhalen van Japie (technische aanpassingen doen in Dronten) en Bas die advies geeft (dat ik niet alle IC's zomaar kan gebruiken), dank hiervoor, kom ik toch weer terug op mijn originele vragen..

Welke donormotor of welke IC wel?
Welke aanpassingen nog meer?
Ervaringen?
Instructies?
Do's en don'ts?

Hoor het graag.

Groet,
Twan
Etc.
Bijlagen
IMG_0011.JPG
IMG_0011.JPG (120.77 KiB) 1295 keer bekeken
Twan1969
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:44

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Twan1969 »

En de foto van het kentekenbewijs.
Bijlagen
IMG_0014.JPG
IMG_0014.JPG (85.09 KiB) 1295 keer bekeken
Twan1969
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:44

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Twan1969 »

En ik zou bijna Travelscout vergeten. Dank allemaal voor zover.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Japie »

Bauart Diesel, indirekte Einspritz. TurboD., direkte Einspritz.
Motorcode (Hersteller) 8144.67 (SOFIM) 8140.27 (SOFIM)
Hubraum (cm3) 2499 2499
Bohrung/Hub (mm) 93/92 93/92
Nockenwelle (Lage) 1 (obenliegend) 1 (obenliegend)
Ventile pro Zylinder 2 2
Leistung (kw (PS)/min) 55 (75)/4200 70 (95)/3800
max. Drehmoment (Nm/min) 162/2200 216/2000

Dat kan dus betekenen dat er een andere motor inzit, een Turbo D van 95 PK, volgens mij is die ingevoerd en toen een fout gemaakt, het is van oorsprong echt een TD maar kan geen 1929 cc zijn geweest want die is 55KW zonder turbo.
kun je alleen maar concluderen dat ze bij de RDW even verkeerd gekeken hebben met overschrijven. fot van motor is toch echt een TD.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Japie »

Vraag over welke donor is niet relevant. Er past met heel veel verbouwingen een 2800 in.
Kosten baten wegen niet op tegen aanpassen met een andere piston en intercooler. Reken ruim 8000 euro tegenover hooguit 1000.
Terwijl een 2800 het niet beter doet dan mijn aangepaste 2500 op dit moment.

Dus als je wat wilt zou ik gewoon deze motor houden en eventueel wat aanpassen. Met een intercooler er op heb je ook al 20 pk winst met afstelling pomp en turbo uiteraard. Ken je hem ook niet weer.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Twan1969
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:44

Re: Plaatsen intercooler Fiat Ducato 290 2.5TD (1994)?



Bericht door Twan1969 »

Dank je Japie.

Bij donormotor bedoelde ik vooral welke TDI-motor ik kan gebruiken als bron voor de 2de hands intercooler. Heb je hier een idee van?
Een nieuwe motor inleggen is geen optie en wens.

Zou jij dit laten corrigeren bij de RDW of heeft dit verder geen nadelige gevolgen?
Ik denk er ook over om een trekhaak te monteren. Moet ik naast de reeds aanwezige O1 ook nog iets anders laten wijzigen?

Gr,
Twan
Plaats reactie