Ombouw DAF YA-4440

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door B1gcheese »

Leuke video, en je hebt er een mooi project op zitten. Ik krijg weer flashbacks naar mijn diensttijd (91-2) als ik die wagen zie.

Ik ga nog wel eens naar een truckwash in Zaandam, waar desgewenst ook alles met het handje gedaan wordt. Dus daar zou ik me niet al te druk over maken. Zelf met een trappetje kan natuurlijk ook maar ik laat het zelf liever aan de professionals over :-B

Geniet van het spul en goede reis naar Spanje gewenst.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Bart Holten schreef:Dank voor het delen van je mooie verhaal.
Zo'n DAF maak je het zuinigst door een goede afstelling vd motor en natuurlijk het nieuwe rijden principe toe te passen.
Als je weinig off-road zit kan je bus cardans overwegen en dan niet sneller rijden maar lager toerental op de lange stukken:)
En als je helemaal nooit off-road zit de 4 wheel drive ombouwen naar 2- wheel drive, maar dat wist je zelf vast wel, hi.
Ook hier en daar wat stroomlijnen zoals een windshield op cabine dak.

Suc6 en veel plezier met overwinteren.
Bij deze wagen wordt de vierwielaandrijving in de tussenbak in of uitgeschakeld.
Dus niet nodig om hier iets aan te doen.
Het nieuwe rijden mmmmmm deze wagen heeft geen motormanagement dus bij gas los blijft de motor brandstof verbruiken.
Bij gebruik van de motorrem wordt de brandstof wel afgesloten.
Bart Holten
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 14:35

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Bart Holten »

Nieuwe rijden kan heel goed met elke wagen:
Anticiperen op het verkeer bij verkeerslichten zodat je wagen blijft rollen. Als je geen haast hebt niet plankgas bij optrekken maar geleidelijk versnellen. Niet schakelen bij 2400rpm (of was de max 2500) maar bij 1900-2000 oid.
4wheel drive: Bij uitgeschakelde bak blijft nog steeds het cardan en aanverwanten mee draaien. Geeft de nodige wrijving= brandstof verbruik.
Is er geknooit met de brandstof pomp? In opdracht van de legerchauffeur werd dat wel eens clandestien gedaan (van dicht bij meegemaakt) zodat hij meer power had (= hoger brandstof verbuik). Ging er nadien ook nog een nieuw loodje op :)
Verstuivers onlangs al eens getest. Ze kunnen al wat vervuild zijn zonder dat je het in de gaten hebt. Is de vervuiling erger kan hij blauw gaan roken.
Het zijn dingetjes ter perfectie.
Loopt hij goed, ben je er tevreden mee. Gewoon zo laten :)
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 28 okt 2020, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door gjvonk »

Het klooien met de brandstof pomp was een mechanisch trucje waardoor de motor meer dan de fabrieksmatige 2.550 rpm kon maken.

Qua brandstofverbruik: zuiniger dan 1 op 3,5 is mij nooit gelukt (en ook alle 4 tonner chauffeurs van 11 verbindingsbataljon niet in de jaren dat ik daar officier wegtransport was: allemaal shelterbakken met een vergelijkbare omvang).

Als ik mij de onderhoudslessen van 3RST in Keizersveer goed herinner, waren overigens dit type wel een van de 1e die oorspronkelijk uitgerust waren met drive by wire: gas los is brandstoftoevoer dicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

gjvonk schreef:
Als ik mij de onderhoudslessen van 3RST in Keizersveer goed herinner, waren overigens dit type wel een van de 1e die oorspronkelijk uitgerust waren met drive by wire: gas los is brandstoftoevoer dicht.
Uhhhhh. ???
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door gjvonk »

Dat was wat door de beroeps ('oude knarren') en KVV ('jonge honden') korporaals rij instructeurs werd verteld. Of het klopt weet ik niet, ik heb het nooit gecontroleerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Dat klop dus niet
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Laatst nog een paar plaatjes geschoten met de nieuwe kleurtjes. De truck is nu praktisch reisklaar. Nog een maandje werken en dan vertrek ik naar Spanje. Las net nog eens even mijn startpost door. Toen was nog de planning om begin 2019 op pad te gaan. Dat is dus eind 2020 geworden :D
1.JPG
1.JPG (81.1 KiB) 390 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (104.13 KiB) 390 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (95.32 KiB) 390 keer bekeken
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

4.JPG
4.JPG (78.98 KiB) 388 keer bekeken
5.JPG
5.JPG (109.53 KiB) 388 keer bekeken
6.JPG
6.JPG (138.07 KiB) 388 keer bekeken
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 2:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door KTManiac »

Inderdaad, hele mooie truck en foto's die niet misstaan in een professioneel gemaakte brochure. :clap: :thumbup:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Peter LMC »

Zie je die smile van die ,,happy driver,, op de laatste foto. :lol3:

Zet je ook nog een opstap ring op de velg. :?:
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door jansloos »

Al aan 't DAF museum laten zien?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door macfocus »

Gaaf man, je droom verwezenlijken!
Heel veel plezier ermee.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie