Met deze methode hebben wij in 1987 (!) onze woon-unit voor op de Land Rover laten bouwen.MrKoek schreef: ↑zo 13 okt 2019, 20:06
Optie 2: Een woonunit maken geheel uit geïsoleerde sandwichpanelen. Dit heeft als voordeel dat je een perfect geïsoleerd doosje hebt zonder koude bruggen (plekken waar de schil onderbroken is en daardoor condens naar binnen kan komen.) Nadeel is de prijs en de stevigheid. Nu zal dat laatste wel meevallen. Maar een dakterras is dan geen optie.
Wij gebruikte (van buiten af); 1,2 mm door en door gekleurde GFK (deels Wit, deels Land Rover beige), 4 mm hechthout, 40 / 50 (wanden + Alkoof) of 60 mm (dak + Achterzijde) DOW schuim (Roofmate) en aan de binnenzijde 6 mm hechthout met een 1 mm witte GFK afwerking.
Deze panelen zijn warm verlijmd (gebakken) in een pers en daarmee geheel zelfdragend, ook het dak !
En gepatenteerd Zwitsers systeem van Pecolit. Onder meer Action Mobil (Oostenrijk) gebruikt dezelfde techniek.
Voor de buitenafwerking hebben we er 80 x 80 x 3 mm hoeklijn overheen laten plakken.
Inderdaad, was geen 'Sale' aanbieding, maar na ruim 30 jaar nog steeds in uitstekende staat en absoluut waterdicht.
En we hebben toch echt routes mee gereden, dat je vullingen zowat uit je gebit rammelde.
Uit ervaring (!), je kunt met de gehele unit tegen een boom leunen.
En als dakterras ? Menig 'Tour de France' (en andere evenementen) gekeken, lekker achterover in onze campingstoelen op het dak .Zelfs wild gespot vanaf het dak
Alhoewel, met steeds meer zonnen panelen en dakluiken werd het terras wel steeds kleiner tot zelf onbruikbaar.