Ombouw DAF YA-4440

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Dekker-Achterhoek »

MrKoek schreef:
zo 13 okt 2019, 20:06

Optie 2: Een woonunit maken geheel uit geïsoleerde sandwichpanelen. Dit heeft als voordeel dat je een perfect geïsoleerd doosje hebt zonder koude bruggen (plekken waar de schil onderbroken is en daardoor condens naar binnen kan komen.) Nadeel is de prijs en de stevigheid. Nu zal dat laatste wel meevallen. Maar een dakterras is dan geen optie.
Met deze methode hebben wij in 1987 (!) onze woon-unit voor op de Land Rover laten bouwen.
Wij gebruikte (van buiten af); 1,2 mm door en door gekleurde GFK (deels Wit, deels Land Rover beige), 4 mm hechthout, 40 / 50 (wanden + Alkoof) of 60 mm (dak + Achterzijde) DOW schuim (Roofmate) en aan de binnenzijde 6 mm hechthout met een 1 mm witte GFK afwerking.
Deze panelen zijn warm verlijmd (gebakken) in een pers en daarmee geheel zelfdragend, ook het dak !
En gepatenteerd Zwitsers systeem van Pecolit. Onder meer Action Mobil (Oostenrijk) gebruikt dezelfde techniek.
Voor de buitenafwerking hebben we er 80 x 80 x 3 mm hoeklijn overheen laten plakken.

Inderdaad, was geen 'Sale' aanbieding, maar na ruim 30 jaar nog steeds in uitstekende staat en absoluut waterdicht.
En we hebben toch echt routes mee gereden, dat je vullingen zowat uit je gebit rammelde.
P6100075.JPG
P6100075.JPG (107.16 KiB) 755 keer bekeken
P6100076.JPG
P6100076.JPG (183.15 KiB) 755 keer bekeken
Uit ervaring (!), je kunt met de gehele unit tegen een boom leunen.
En als dakterras ? Menig 'Tour de France' (en andere evenementen) gekeken, lekker achterover in onze campingstoelen op het dak :-B .Zelfs wild gespot vanaf het dak :eh:
Alhoewel, met steeds meer zonnen panelen en dakluiken werd het terras wel steeds kleiner tot zelf onbruikbaar.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

De afgelopen periode wederom het nodige aan de truck gedaan:
Juni22.jpeg
Juni22.jpeg (131.53 KiB) 550 keer bekeken
'Nieuwe' brandstoftank van 350 liter ter vervanging van de orginele 200 liter tank.
Juni2.jpeg
Juni2.jpeg (191.3 KiB) 550 keer bekeken
Juni3.jpeg
Juni3.jpeg (154.54 KiB) 550 keer bekeken
Demontage van onderdelen om te stralen en spuiten.
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Juni5.jpeg
Juni5.jpeg (124.11 KiB) 549 keer bekeken
Juni4.jpeg
Juni4.jpeg (146.68 KiB) 549 keer bekeken
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Juni6.jpeg
Juni6.jpeg (83.6 KiB) 549 keer bekeken
Juni14.jpeg
Juni14.jpeg (105.39 KiB) 549 keer bekeken
Juni18.jpeg
Juni18.jpeg (82.51 KiB) 549 keer bekeken
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Juni16.jpeg
Juni16.jpeg (80.95 KiB) 549 keer bekeken
Juni 19.jpeg
Juni 19.jpeg (88.73 KiB) 549 keer bekeken
Juni21.jpeg
Juni21.jpeg (40.17 KiB) 549 keer bekeken
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

WhatsApp%20Image%202020-04-28%20at%2022.54.04%20(1).jpeg
WhatsApp%20Image%202020-04-28%20at%2022.54.04%20(1).jpeg (68.21 KiB) 548 keer bekeken
WhatsApp%20Image%202020-04-28%20at%2022.54.04.jpeg
WhatsApp%20Image%202020-04-28%20at%2022.54.04.jpeg (84.07 KiB) 548 keer bekeken
Juni9.jpeg
Juni9.jpeg (117.05 KiB) 548 keer bekeken
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Juni10.jpeg
Juni10.jpeg (131.45 KiB) 542 keer bekeken
Juni13.jpeg
Juni13.jpeg (99.95 KiB) 542 keer bekeken
Juni12.jpeg
Juni12.jpeg (151.3 KiB) 542 keer bekeken
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Truck zwart.jpeg
Truck zwart.jpeg (94.6 KiB) 543 keer bekeken
Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Peter LMC »

Goed bezig geweest.
Weer strak in de lak. :thumbup:
Airco op een aggregaat of ga je dan aan de paal. :?:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door kampo »

Mooie actie !
Ja zo een woningairco kom je af en toe tegen op voertuigen of sta caravans
maar rammelt wel helemaal uit elkaar als je off road gaat.
Bovendien moet je oppassen met de veiligheid want de buitenunit op 230V is niet gemaakt om door de car wash te gaan.

Waar gaat de volgende reis heen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door de Jonckheer »

Ik vermoed dat als je die buiten unit ophangt in silent blocks dat dat best wel goed zal gaan. En reken maar dat ie tegen water kan! Hier staat zo'n apparaat al 12 jaar in weer en wind met af en toe slagregens met veel wind er recht op, op z'n minst vergelijkbaar met een wasstraat :-B . Trekt ie zich allemaal niks van aan, blijft gewoon werken. Goed merk trouwens, dat Haier (Chinees). Wij hebben er hier een wasmachine en droger van. Mooie en solide machines die heel goed en uiterst geruisloos hun werk doen :thumbup: .

Edit: ik zie net bij het beter bekijken van de foto's dat de unit idd op trillingsdempers staat.
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Heb de airco nu een paar weken in gebruik. Qua stroomverbruik lijkt het reuze mee te vallen. Het is een kleine en goed geïsoleerde ruimte. Van 26 graden (max gemeten tot nu toe) naar 18 graden is in 10 minuten gedaan. Daarna valt het verbruik terug van 700w naar 100w (enkel de lage temp vasthouden). Het voordeel is natuurlijk dat je de airco vooral gebruikt wanneer de zon vol op de camper staat. Dat zijn ook precies de momenten dat de solar optimaal presteert en het met 2x 300wp panelen goed bij te houden is.

Qua stroomvoorziening maak ik me sowieso niet zoveel zorgen. Er zit een flink accupakket in dat ik op peil kan houden middels de dynamo op de motor, een stopcontact bij een camping/huis, solar en in het uiterste geval met een generator (die heb ik nog nooit hoeven te gebruiken)

Een hittegolf heb ik nog niet gehad sinds het ding operationeel is. De echte test moet dus nog komen.

De keuze voor een woning unit waren de volgende: Op het dak heb ik een groot imperiaal met solar panelen liggen. Een dakairco was daardoor niet mogelijk (of ik zou alles radicaal anders moeten aanpassen). Bovendien kostte deze airco aanzienlijk minder dan een camper/boot airco. De werking is in principe hetzelfde. Het enige verschil wat ik kon bedenken is wellicht de schockbestendigheid. Deze units zijn natuurlijk niet ontworpen met de gedachte om op een rijdend off-road voertuig te monteren. Ik heb bij een camperbedrijf eens goed naar een camperairco gekeken en deze lijken niet anders/degelijker in elkaar te zitten dan de door mij gekozen unit.

Op Instagram zag ik dit soort split airco's ook toegepast op andere expeditietrucks. Navraag bij de eigenaren leerde dat ze al jaren zonder problemen rondreden hiermee.

Over een paar jaar kan ik jullie pas echt vertellen of het een goede keuze is geweest.

Over de carwash maak ik me ook niet zoveel zorgen. Ik zou niet weten waar zo'n wasstraat met borstels is voor trucks. Ik ken wel zo'n truck wash centrum maar daar wassen ze handmatig. Daar ging ik met de rijles wel eens heen. Dat is best geinig. Dan vliegen er 10 jochies rond de truck met ieder hun eigen functie. Binnen 10 minuten is de hele truck spik & span. Misschien dat ik dat met mijn 4440 ook nog eens gaan doen.

In oktober zeg ik mijn baan op en dan ga ik eerst op bezoek bij vrienden in Spanje om te overwinteren. Vanaf voorjaar 2021 is het nog ongewis.
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Hier nog een filmpje dat de NKC onlangs van mij en mijn project maakte:

Bart Holten
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 14:35

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Bart Holten »

Dank voor het delen van je mooie verhaal.
Zo'n DAF maak je het zuinigst door een goede afstelling vd motor en natuurlijk het nieuwe rijden principe toe te passen.
Als je weinig off-road zit kan je bus cardans overwegen en dan niet sneller rijden maar lager toerental op de lange stukken:)
En als je helemaal nooit off-road zit de 4 wheel drive ombouwen naar 2- wheel drive, maar dat wist je zelf vast wel, hi.
Ook hier en daar wat stroomlijnen zoals een windshield op cabine dak.

Suc6 en veel plezier met overwinteren.
Plaats reactie