Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)

JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Hallo,

De laatste 5 jaar gaan tijdens de zomer telkens naar het hoge noorden. Maar dit jaar willen we dit graag eens doen tijdens te winter. Ik vertrek 19 februari 2018 tot 20 maart. Ik rijd alleen door en m'n vrouw komt dan de 23st februari achter met het vliegtuig, om 23u30 haal ik haar op in Kiruna AirPort. Dus een mooie 2700km in 5dagen lijkt me goed haalbaar.

Onze camper is een 24j oude Ford transit 2.5td 100pk met een rimor opbouw.

Hebben jullie tips waar we beter zouden aan denken? Heb 4 reserve stalen velgen gekocht om winterbanden op te leggen, tips van echt goeie winterbanden zijn zeker welkom, ik neem dan ook 2 extra wielen met banden mee, gewoon als extra, ook een bandenherstelkit heb ik al aangeschaft. 2 paar sneeuwkettingen mee... Jutezakken om snachts met de wielen op te parkeren zodat er minder kans is op vastvriezen. Snachts spreken ze toch van temperaturen tussen de -25°c en -35°c.... Brrrrrrr

Een extra verwarmingstoestel op petroleum, ik heb een grote lpg tank onder de camper. Want je weet nooit. Tzou erom doen dat de verwarming het niet meer zou werken.

K zal ook extra Raamisolatie matten maken om elk raam extra te isoleren, een tapijt in de Ikea gaan halen om te versnijden zodat de vloer extra geïsoleerd is. De watertanks met rotswol inpakken.

Hebben jullie tips, ervaringen die jullie met ons willen delen please let us know!!

Mvg
Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (samiland)



Bericht door Dick-B »

Zou inplaats van lpg propaan tanken,
ruiten vloeistof,koelwater motor kun je ook nog aandenken,
We hebben -10 meegemaakt en een harde wind en dat was al afzien
laatstaan -25c, je moet wel heelgoed isoleren wil je het een beetje aangenaam houden,
Succes,
gr.Dick.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Aloys »

Jeroen, misschien ben je mooi op tijd. Wij vertrokken vorig jaar rond 12 maart en waren half april weer thuis.
De Zweden hadden een 'warm voorjaar', alleen in Gallivare, op de berg bij de skipiste, werd het 's nachts -10.
Oh ja, omgeving Sarna bij Idre (wintersportgebied) was het 's nachts ook aardig koud.

Midden-Zweden, met name het westelijk binnenland, is volgens mij het koudst. Aan de Oostzee is het minder
koud. Op dit moment bijvoorbeeld, is het in Jokkmokk op de poolcirkel +3, zuidelijker bij Östersund is het -2.

Overigens is het enige wat ik extra heb gedaan aan voorbereiding: koelvloeistof en ruitenwisservloeistof naar
ruim -20 brengen. En de winterbanden eronder natuurlijk, maar dat had ik de hele winter al.

Zie verder ons verslag: http://www.aloys.nl/2016-winter-in-scandinavie

Actuele weersoverzichten voor Scandinavië:
https://www.weather-forecast.com/maps/S ... type=lapse
https://www.weatheronline.co.uk/Sweden.htm

Net buiten Vilhelmina (midden/noord Zweden) is onze favoriete camping! Aan het eind van week 2 komen we
daar aan en we blijven een paar dagen. Zie ook de website http://www.kolgarden.se

Webcams in Vilhelmina, halverwege de E45 naar het noorden:
http://www.webbkameror.se/webbkameror/vilhelmina/
http://www.webbkameror.se/webbkameror/v ... entrum.php
(Bij die supermarkt op de hoek kun je prima inkopen doen! Van links naar rechts zie je de E45, de doorgaande weg
naar het noorden. Rechts naar het noorden, links naar het zuiden. Daar kom je wellicht nog wel langs! :D )
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door jansloos »

Bij onze trip met de Rijnlandse skivereniging, naar Fins Lapland een aantal jaar geleden, viel het daar op dat geparkeerde autos met een kabel aan een stopcontact verbonden zaten.
Zo hielden ze het motorblok warm. Of vorstvrij.
Bij -35 wil de olie nogal wat taai worden.

Steek hier je licht eens op:

https://webforum.zwedenweb.com/viewtopi ... =14754#top
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Peter LMC »

Ben er zelf een 5 keer midden in de winter geweest.
Telkens ook in Kiruna. Ijspaleis bezorgt en met de sneeuwscooter er op uit. Prachtig.
Gas tanken kan alleen maar, het dichtste bij, in Narvik (noorwegen) en in de buurt van Lulea.
Lpg is daar 100% propaan gas. Zorg dat je voldoende gas bij hebt.
Zelf heb ik dan mijn gastank vol en 2 gasflessen van 11 kg.
Het gas verbruik is hoog bij strenge kou.
In zuid Zweden is op meer plaatsen LPG te krijgen.
Zoek even op internet naar een LPG lijst.
Zorg dat je een fohne bij hebt want je sloten en knoppen van deuren etc vriezen vast.
Zorg dat je deze ook kunt gebruiken als je geen 230 volt in de buurt hebt.
Maak een afdichting aan de voorzijde van je camper zodat er geen rijwind aan de voorkant in de motorruimte komt.
De warmteopbrengst/afgifte van je motor heb je heel hard nodig om je voorruit ijsvrij te houden bij die lage buitentemperatuur.
Je hebt moeite om je motor op temperatuur te krijgen/houden.
Zorg voor een blokverwarmer!!! Op 230volt of diesel. Hij start echt niet bij -20.
Zelf geprobeerd met mijn sprinter. Toen maar de blokverwarmer aangezet.
Zorg dat de blokverwarmer ook werkt als je geen 230 volt tot je beschikking hebt. Aggregaatje (230volt) of eentje op diesel.
Die stroompalen zijn leuk maar deze staan meestal op slot en kun je huren of zijn eigendom van iemand.
Wij gebruikte deze onderstaande camping in Jokkmokk als thuis basis.
http://www.skabram.se/nl/start/

Zorg voor een hele soepele verlengsnoer. Een gewoon snoer wordt helemaal hard in de kou en moet je eerst weer
op kamertemp brengen om op te rollen anders breekt deze meteen.
Speciale motorolie had ik niet gedaan. De 10 w 40 die er normaal opzit voldeed prima.
Ruitensproeiertank vullen met ruitensproeierconcentraat. Deze gaat tot -35 dacht ik. Staat op de fles.
Hier op dit moment verkrijgbaar bij de Lidl voor iets van €6 voor 5 ltr.
Antivries voor de motor tot zeker -35 gr C er op doen.
Ik had ook een emmertje met strooizout bij. Voor als je met je warme banden wat wegzakt als je stilstaat.
Beetje zout voor de banden en even wachten en dan rijdt je zo weg.
Is dikwijls maar voor de eerste meter. Ik had ook nog mijn pioniersschopje mee genomen. Je weet nooit waar het goed voor is.
Als je over de E45 (inlandsvägen) omhoog rijdt dan zal je merken dat er diverse WC gebouwen op de parkeerplaats open zijn voor gebruik. Schoon en verwarmt.
Laat je grijswatertank open staan en zet er een bakje onder als opvangteiltje.
Wil je water tanken dan kan dit bij bijna ieder pompstation. Hier staat op het terrein een klein verwarmt hokje met schoonwaterkraan etc.
Er wordt daar dag en nacht de weg schoon gemaakt en ook de parkeerplaatsen. De sneeuwkettingen heb ik niet nodig gehad.
De diesel aldaar is beschermd tot -60 graden en een brandstofverwarmer zal je niet nodig hebben.
Tot zo ver even.
Er zal me nog wel meer te binnen schieten.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op zo 10 dec 2017, 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door jansloos »

En o ja,
Laat ons na afloop wat fotos zien. :thumbup:
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Aloys »

Peter LMC schreef:Wij gebruikte deze onderstaande camping in Jokkmokk als thuis basis.
http://www.skabram.se/nl/start/
Leuke camping! Volgens mij stonden wij daar op zaterdag 19 maart / zondag 20 maart, vorig jaar.

Onze foto van de camping.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door c.westerman »

Peter LMC, als hij niet start bij -20 is er iets niet in orde, gloeispiraal?
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Peter LMC »

Op het moment dat ik dit probeerde was het trouwens -25 lees ik in
mijn eigen verhaal.
Maar het was een nacht met een temperatuur van - 38 volgens de min/max buitentemp meter die
daar ter plaatse hangt. Je motorblok en accu etc hebben dan ook een beetje die lage temperatuur.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Peter LMC »

Jammer dat je net te laat bent voor de Jokkmokk Winter Market.
http://www.jokkmokkguiderna.com/en/jokk ... termarknad

Bekend plekje Aloys.
We hebben al een paar maal op exact dezelfde plek gestaan.
Dit ivm met het satelliet ontvangst tussen de bomen.
Hele fijne eenvoudige camping. En goed verwarmd in de winter.
En gezellig buurten met Hans de eigenaar.

LPG tanken in Narvik
https://www.google.nl/maps/place/LPG+Na ... 2186?hl=nl

En voor boven in Zweden is het in Piteä.
https://www.google.nl/maps/place/Oktanv ... 0648?hl=nl
rseys
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 17:01

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door rseys »

Hoi Scandinavia Winter,

Ik zelf ga deze winter ook terug naar Noorwegen/Zweden, vertrek vanaf 19 december tot en met .....eind maart.

Rij met de camper Independent 4x4, en dit jaar gaat ook de motor mee :-)

Als banden gebruik ik Coopertires Discoverer M+S Winter, deze banden zijn ook in Nederland verkrijgbaar onder EAN# 029142342045, deze banden zijn voorzien voor gebruik van spikes; Ook de motorfietsbanden heb ik voorzien van spikes. :-)

De gebruikte spikes zijn van BEST-GRIP te koop bij Felleskjopet Agri winkels in Noorwegen, echter ook verkrijgbaar in Nederland BEST-GRIP dealers.

Verder tips, voorzie een afdekking ('snachts) van de ventilatie openingen in de motorkap en lucht in laat van de motor, want stuifsneeuw kruipt overal in !!


Mvg
RSEYS
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door twente1946 »

bij parkeren op camping of cp, rij even een paar keer heen en weer zodat de sneeuw een beetje vaster wordt. Anders heb je kans dat je de volgende morgen in een kuiltje staat.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door erichendri »

Ik neem aan dat je op winterbanden vertrekt.
Misschien handig om 2 spijkerbanden op de extra velgen te leggen en
deze op je camper laten monteren als je in Zweden bent aangekomen.
Meen dat jedaar en in Finland in de winter op spikes mag rijden.
Weet niet of buitenlanders ook op spikes mogen rijden.
Over losse spikes, weet wel dat een klant er heel druk mee was om ze
eruit te halen, banden waren met spikes besteld, misschien zijn die anders.
Waren een soort diabolotjes.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Vertrokken4 »

Allereerst zou je net als ik het volgende kunnen doen: viewtopic.php?f=53&t=8456262

Verder valt het me op dat veel mensen het simpele gebruik van winterbanden verdedigen, zelfs een aantal mensen dat in Zweden woont. Het aantal wegen in Zweden waar het verboden is om met spijkers te rijden beperkt zich tot een handvol en zijn te vinden in het centrum van bv Stockholm. Niemand houdt zich eraan overigens. Het is een maatregel om geluidsoverlast en fijnstof tegen te gaan in winkelstraten waar veel voetgangers zijn. Van beschadiging van het asfalt is helemaal geen sprake, zou dat zo zijn dan zou heel Zweden een gatenkaas zijn.

Door de wisselvallige winters van de laatste jaren is juist het gebruik van spijkerbanden weer zeer actueel. Door opdooien en opnieuw bevriezen veranderen veel wegen in complete ijsbanen, daar kan je met winterbanden rijden maar opschieten doet het zeker niet. In een laagje (verse) sneeuw doet een winterband het prima maar op ijs??

Al het beroepsvervoer in Zweden rijdt met spijkerbanden, waarom zou dat nou zijn??

JP
Plaats reactie