Accukabel: dik genoeg?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: accukabel



Bericht door kampo »

25mm2 is voldoende
35mm2 is beter

Je gaat niet continu 120A door die kabel laten lopen

Even ingegeven in de calculator van hierboven...
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: accukabel



Bericht door jansloos »

Ik zou uitgaan van een momentane laadstroom van 50A.
Het kan best hoger zijn, maar dat duurt maar vrij kort. Voor die 1,5Mtr is dat geen probleem.

Voor 50A kun je 25mm2 nemen. Wil je heel veilig, neem je 35mm2.

Zekering op 100A. Volgens de tabel kan een 25qwd die 100 A verwerken. En dicht bij de accu.

Ik zie het, kampo denkt er net zo over. :thumbup:
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: accukabel



Bericht door Tommert »

Ik ga een AGM HH accu van rond de 100Ah kopen.
Ik kan er maar niet achter komen wat amperage van de dynamo is (maximale uitvoering is 150A, ze zijn r ook in de 75A uitvoering). Maar goed hier ga ik van maximale 150A uit. Nu had ik al een cyrix 120A gekocht, maar mij is verteld dat die te klein is; dynamo kan namelijk 150A leveren dus zou ik de 230A cyrix nodig hebben. (Ik had gelezen dat een AGM max met 20% van Ah grootte van HH geladen mag worden, antwoord hierop is dat dit alleen geld bij laden vanuit 230V, “laden vanuit dynamo gebeurt met lagere spanning, waardoor amperage grote mag zijn”)

Maar nu lees ik hier dat er ook mensen zijn met 150A dynamo die wel de cyrix 120A gebruiken? Wat is wijsheid?

Afstand tussen HH- en startaccu is 2m (een-weg). Startaccu is 70Ah
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: accukabel



Bericht door TestCase »

Die grote/hoge stroom gaat er nooit lopen, je accu van 150Ah bepaalt de laadstroom en die is echt lager dan 120A.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: accukabel



Bericht door Tommert »

Oké duidelijk, en i.v.m de draaddikte wat is een acceptabel spanningsverlies in dit geval?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Accukabel: dik genoeg?



Bericht door TestCase »

Staat de hh accu met min aan de massa van het voertuig of loopt deze ook met een kabel terug naar de startaccu? Zoja dan is de lengte 4m en anders inderdaad 2m.
Wanneer je de bereken methode van de dikte gebruikt, zie hierboven ergens, zou ik in het groen willen zitten dus <=0,4V.
De stroom die er gaat lopen is waarschijnlijk max 50A en dan nog maar heel kort. Dus reken met iets hoger 70A? Zit je lekker ruim.
Wel een zekering bij beide! accu's in de plus. Die kabel is dus dubbel gezekerd!


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Accukabel: dik genoeg?



Bericht door Tommert »

Minpool van de startaccu loopt met min kabel via shunt terug naar minpool van HH accu.

Nu heb ik met de formule: D = (I * sR * L)/(Vbegin-Veind) berekent:
D = (105*0.0175*4)/0.6
D = 12.25

Dan zou een draad van 16mm2 voldoende zijn. Toch?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accukabel: dik genoeg?



Bericht door Kroppie »

zie http://www.polz.info/leitungsrechner/

die geeft aan kan, maar i.v.m. spanningsval van +0,5 volt bij 16mm2 zou ik 2maatjes dikker nemen. [12 volt 105amp en 4mtr]
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Accukabel: dik genoeg?



Bericht door hathi »

Als je de raad van Kampo,volgt,zit je altijd goed,ook voor de toekomst,die paar € verschil,zal het niet uit maken
Hans
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Accukabel: dik genoeg?



Bericht door Tommert »

Wat bedoel je precies met “2 maatjes dikker”?
Ik zit nu aan 25mm2 te denken voor alle kabels waar 100A door gaat lopen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accukabel: dik genoeg?



Bericht door Kroppie »

2 maatjes dikker is dus gewoon de 2e opvolgende dikte draad, 16mm2 begin je mee, gebruikelijke volgende maat is 25mm2 en de daarop volgende is 35mm2 enz enz, en kijk naar de verlizen in de draad en niet zozeer naar de belastbaarheid van de draad, die is niet gauw te klein maar spanningverlies is vaak onverwacht veel, en zeker met laden van een accu belangrijk, en aanschaf en verwerken doe je maar 1 keer als je het de 1x goed doet.
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 07 jun 2022, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accukabel: dik genoeg?



Bericht door myway »

Tommert schreef:Wat bedoel je precies met “2 maatjes dikker”?
Ik zit nu aan 25mm2 te denken voor alle kabels waar 100A door gaat lopen.
Het gaat natuurlijk ook over de lengte van de kabel.
Wil je 100 Amp door een kabel, dat kan maar hou de kabel dan korter als een meter.
Moet die 100 Amp door een kabel van 10 meter ga je naar 90 mm2 wil je een acceptabele spanningsval hebben.
Plaats reactie