Advies winterbanden?

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies winterbanden?



Bericht door seth_space »

Inderdaad, daar lijkt iemand aan vakantie toe ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Peter LMC »

Ik las eerst een ander bericht Bob.
Zonder de boze aanvulling. :DD
Neem een :cheers: kerel.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Bob Diesel »

Iveco4x4 schreef:
Bob Diesel schreef: Hier kan ik dus #@#€%&&- van x:6 x:6 worden
Rot op :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Beetje boos?
Om een brood met een band te vergelijken :?:
Tot 2 x toe , ja dan denk ik
Ga een ander in de maling nemen :thumbdown:

@3 schreef:Ze willen het brood heet uit de oven Marinus.
Afgekoeld is het wel vers maar niet goed genoeg.
Je hebt er bij die nooit tevreden zijn.
En ben net retour van 3 maanden trip
Vandaar ,dat we weer aan banden toe zijn :shh: :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Dafluc »

Don't worry, be happy.
Twee nieuwe achterbanden op de kampeerbus laten zetten en helemaal vergeten naar de Dot te kijken.
Nee, ik lig er ook niet wakker van.
Mag volgende maand met de gewone auto en hoop dat ik er dan wel aan denk.
Zo niet, zie eerste zin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Advies winterbanden?



Bericht door Marco Polo »

Tot nu toe ook niet druk om gemaakt maar altijd verse banden gekregen bij de bandenboer bij ons in de buurt.
Laatste was 7 weken oud.
Besteld, niet uit zijn eigen voorraad.
Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je gedateerde banden krijgt als je iets gangbaars onder je wagen laat leggen.

(Of misschien juist wel omdat een bandenboer dat misschien op voorraad legt? Maar 3 jaar? Dan heeft ie zich aardig vergist in de inkoop lijkt me !?;-))
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies winterbanden?



Bericht door henk en lila »

Kijkend naar de DOT code noemt de bandenhandel 5 jaar oud dus gewoon nieuw (volgens het Duitse printje via Marinus) en sommige verzekeraars vinden 7 jaar al te oud. En jouw APK boer soms ook.

Lekker bezig zo voor de gemiddelde camperaar die amper 10000 km per jaar rijdt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Advies winterbanden?



Bericht door @3 »

henk en lila schreef:... sommige verzekeraars vinden 7 jaar al te oud. En jouw APK boer soms ook.
De APK keurt niet af op ouderdom.
Dat de keurmeester iets probeert te verkopen is iets anders. Wettelijk is er geen leeftijdsgrens aan banden. Dat verzekeraars dat wel doen zegt iets over de legitiemheid ervan.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Maranopreis »

@3 schreef:De APK keurt niet af op ouderdom. Dat de keurmeester iets probeert te verkopen is iets anders. Wettelijk is er geen leeftijdsgrens aan banden. Dat verzekeraars dat wel doen zegt iets over de legitiemheid ervan.
Wat een nonsens. Verzekeraars kunnen zelf bepalen welke voorwaarden gesteld kunnen worden aan bv de ouderdom van banden van campers. Dat heet regelend recht en is heel legitiem, anders waren ze allang teruggefloten.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Maranopreis »

@3 schreef:
Peter LMC schreef:Ik ben in het verleden bij een bandenbedrijf weg gereden omdat met beloofde dat men
verse nieuwe banden wilde monteren en toen ik de code controleerde waren deze meer dan een jaar oud.
Niet ouder dan 3 jaar dus. Dat zijn dus verse banden zoals in de branche gebruikelijk is.
Je kan bij de bakker ook je neus ophalen wanneer het brood niet langer ovenwarm is maar dat maakt het echt niet minder vers.
Aansluitend op mijn vorige reaktie:
* het maakt wel degelijk uit verzekeringstechnisch
* volgens mij is de klant koning en die bepaalt, niet de bandenboer

Conclusie ik let wel degelijk op de DOTcode en laat mij geen knollen voor citroenen verkopen.

Overigens # @3 je hanteert een toepasselijke afsluitregel over reparatie en schadeposten, die kunnen inderdaad wat hoog uitvallen als je niet goed oplet :-B
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Opa B »

Ter afsluiting, geduld beloond.
Vandaag eindelijk de Michelin Agilis Alpin C,B, 71db loadindex 121 gemonteerd bij Euromaster, met het Black Friday aanbod. Een eerdere afspraak liep mis omdat de banden er niet bleken te zijn en zelfs enige tijd niet leverbaar waren.
€174 per band incl montage, balanceren, hp ventielen en uitlijnen. (NB vanwege gewicht en afmeting was -duurdere- mobiele uitlijning -voor trucks- noodzakelijk en heb ik €50 bijbetaald.)
O ja, dot code 4717
Tnx Euromaster!
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Advies winterbanden?



Bericht door @3 »

Maranopreis schreef:Verzekeraars kunnen zelf bepalen welke voorwaarden gesteld kunnen worden aan bv de ouderdom van banden van campers. Dat heet regelend recht en is heel legitiem, 
Heel het burgerlijk wetboek staat vol met regelend recht. Dit regelend recht is een voortvloeisel uit het autonomiebeginsel en is een vrijheid binnen het burgelijk recht waarin partijen zelf voorwaarden kunnen opnemen in overeenkomsten zolang deze andere rechtsregels geen geweld aandoen. En dat is niet altijd het geval. In verzekerings- en ook koopovereenkomsten staan soms bepalingen die strijdig zijn met andere regels. Dat is op zich niet strafbaar maar in procedures juridisch niet houdbaar. Zo wordt er bv door enkele verzekeraars gesteld dat schades niet vergoed worden als er onvoldoende zorg en/of onvoldoende onderhoud is uitgevoerd en daarmee volledig voorbij gaan aan het causaal verband.
Een verzekeraar kan dus de grootst mogelijke onzin in zijn overeenkomst opnemen die juridisch heel goed aan te vechten zijn. Het terugfluiten zul je dan dus zelf moeten doen.

 
Maranopreis schreef:Conclusie ik let wel degelijk op de DOTcode en laat mij geen knollen voor citroenen verkopen.
Er is bepaalt dat banden van tot 3 jaar na productie bij juiste opslag door de branche kan worden aangemerkt als fabrieksnieuw. Zo is het en daar zult u het mee moeten doen. Daarnaast is de verkoop pas een verkoop bij wederzijdse wilsovereenkomst. Je kunt dus stellen dat er citroenen als citroenen worden verkocht. Wat je er zelf dan ook van vindt.
De zesjaar termijn zoals de TÜV die hanteert is vanaf montage of factuurdatum en niet de DOT-code. Kun je dit niet aantonen dan is de DOT-code bepalend.
Volgens de BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.) gelden bij een vakkundige opslag banden tot 3 jaar als fabrieksnieuw en tot 5 jaar als nieuw.
 
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Pilha »

Mijn leidraad als consument is de DOT, de verhaaltjes van de branche over hun (zelf verzonnen?) juiste opslag en nieuw maar niet zo nieuw omschrijvingen ten spijt.
Leferinkvjm
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 mar 2018, 13:38

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Leferinkvjm »

Wat winterbanden betreft: heeft iemand wel eens overwogen om het hele jaar op winterbanden te rijden? En wel om de volgende redenen:
2 sets banden verslijt je nooit in 6 jaar.
De langere remafstand in de zomer is maar een fractie van de winst in de winter
Geen kostbare wisselingen en opslag
Geen tweede set velgen nodig
Geen last van vroege vorst inval of late winterverschijnselen in de lente. ( ik stond eind mei in Andorra in de sneeuw)
Nadeel: hoger brandstofverbruik.
Ik weet het al. Wat zijn jullie overwegingen?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Peter LMC »

Heb je het gehele topic al eens doorgelezen :?:
Plaats reactie