Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door jan- »

Omdat camperverzekering.nl er mee ophoudt ben ik bezig om naar een nieuwe verzekering over te gaan. Omdat het een zelfbouwcamper is moet ik een Bovag veiligheidskeuring kunnen overleggen voor gas water en elektriciteit. Het bleek er allemaal aardig uit te zien alleen was mijn spoelbak niet geaard.

Aan het aarden van die spoelbak had ik helemaal niet gedacht. Ik heb ook geen checklist waar dit in staat. Ik heb de spoelbak bij De-Wit in Schijndel aangeschaft maar hier zit geen aansluiting voor de aarddraad. Ik kan misschien wat klemmen bij de afvoer maar dat is dan wel wat amateuristisch. Ik vraag me af hoe dit bij fabriekscampers zit.

Ik ben nu op zoek gegaan aan welke eisen wat betreft veiligheid een camper moet voldoen maar die kan ik nergens vinden. Wel hebben ze het over een aanbeveling NEN 1010. Maar NEN 1010 mag niet verplicht gesteld worden omdat deze dan vrij beschikbaar moet zijn en dat blijkt NEN 1010 dus niet te zijn. (Ik kan het alleen maar gratis downloaden als ik vage plugin installeer en daar heb ik dus geen zin in.)

Verder vraag ik me af wat bij een camper verplicht of aanbevolen is wat betreft de 230V aansluiting:
- CEE stekker of mag het ook een eurostekker zijn?
- Aardlekschakelaar
- Zekering bij binnenkomst
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Cee Pee »

Nu heb ik een fabrieks camper en net nog eens goed gekeken maar geen aarddraad aan de spoelbak hoor.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door PaulBng »

"Ze" hebben het over NEN1010..
Wie is "Ze"?
De nieuwe verzekeringsmaatschappij met Bovag laten praten, vragen hoe ze dat zien...
En ze hebben het niet over de kranen gehad?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door PaulBng »

Ennuh, los van wat de Bovag wil, zou ik altijd een CEE buitenaansluiting maken, en als eerste daarna een combi aardlek/autozekering. Er zijn dingen die dat alletwee in een hebben.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Arie55 »

Reken maar dat bij fabriekscampers alle metalen voorwerpen die in aanraking kunnen komen, met een aarde draad zijn verbonden. Zo zal ook de aluminium huid verbonden zijn met het chassis. Al was het maar dat door het rijden door een warme droge streek, een statische lading opgewekt wordt.
Zie onder de foto. Links in de keukenkast een draad naar de spoelbak en rechts de los genomen draad naar de gasstel.

Arie
Bijlagen
AardeDraad.jpg
AardeDraad.jpg (72 KiB) 2091 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door jan- »

PaulBng schreef:"Ze" hebben het over NEN1010..
Wie is "Ze"?
De nieuwe verzekeringsmaatschappij met Bovag laten praten, vragen hoe ze dat zien...
En ze hebben het niet over de kranen gehad?
B.v. het camperforum: viewtopic.php?f=7&t=8435912&p=1404661#p1404661
Ze hebben het niet over de kraan gehad. Ik heb alleen maar 1 douchekraan via een plastic slang met een plastic verchroomde kraan.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Dafluc »

Nog nooit van gehoord, het aarden van je spoelbak. Wel heb ik een aardlekschakelaar en een zekeringenautomaat ingebouwd. Niet omdat het moest, maar omdat ik dat veilig vond. Dat hele Nen verhaal is voor zover ik het snap niet voor de doe het zelver thuis. Maar als een verzekering eisen heeft, dan zullen die toch wel zwart op wit staan?
Afbeelding
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door martinb007 »

Ga even langs de bouwmarkt, die hebben aardklemmen voor o.a. de cv platen die je kunt gebruiken.

Afbeelding

Een andere optie is om een aardklem voor cv buizen te pakken en die om de koperen waterleiding te klemmen

Afbeelding

Officieel moet je die met 6 kwadraat aansluiten voor een huisinstallatie, voor een camper zijn daar geen regels voor want daar gaat de nen1010 niet over.

Een stukje 6 kwadraat (als je dat al wilt gebruiken) haal je het beste even bij een installateur, want bij de bouwmarkt hebben ze niet een metertje te koop, alleen 5 meter en meer op een klein rolletje. (Waardoor de draad blijft krullen tot je een ons weegt)

Als je “aan de paal” staat heb je daar (aarding wasbak) inderdaad wat aan. Als je achter een omvormer zit heb je er geen moer aan, maar dat terzijde.


Mvg,
MartinB007
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Dafluc »

Een koperen waterleiding in je camper. Echt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door de Jonckheer »

Mijn zelfbouw is gewoon door Alliantz geaccepteerd zonder allerlei gekke voorwaarden. Ik zou simpelweg een maatschappij zoeken die dergelijke voorwaarden niet stelt. En let er dan meteen op dat ze het ook niet over banden hebben anders ben je nog verplicht om elke 6 jaar nieuwe aan te schaffen, ook al zo'n idiote eis.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door annoh »

Dat hele Nen verhaal is voor zover ik het snap niet voor de doe het zelver thuis.
In de genoemde Nen norm wordt juist geen onderscheid gemaakt tussen de doe het zelver en de professional!

Er staat namelijk:
dit document is bedoeld voor
diegenen die zich bezighouden met nieuwbouw, eerste keuring en herkeuring van LPG-systemen voor
gebruik in vrijetijdsvoertuigen, caravans, bakwagens en andere wegvoertuigen.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door WimZ »

@annoh
Wat je nu aanhaalt komt vast niet uit de NEN1010 want die gaat niet over LPG installaties.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door kampo »

Goedemorgen.
Bij een zelfbouwcamper zal je meer waterleidingen en verwarmingsleidingen uit inox, koper of verzinkt tegenkomen.
Behalve de inox spoelbak is er soms ook een inox douchebak, verwarming en boiler.
Als je daar geen aardgeleider kan op vastschroeven kan je hem ook met metaalpasta vastlijmen.
Dat is een techniek die op treinen en schepen gebruikt word en daar ook op de aluminium delen.

Over de normen werden op dit forum al interessante zaken geschreven.
Niet enkel over electriciteit maar ook over gas.
Het is inderdaad slim om een installatie in je camper veilig te doen.
En wat zo geacht veilig te zijn kan je terugvinden in Normen.
Maar zoals daar vermeld wordt is het een minimum, nog veiliger mag ook.

Zelfbouwer, particulier, bedrijf of gelijk wie .... deze normen gelden voor iedereen.
Dit dik A4 boek over electriciteit NEN1010 is vernieuwd in 2015 en kan je kopen bij het NL instituut voor normalisatie.
In België heb je de AREI.

In dit Wikipedia artikel werd er over geschreven:
NEN 1010 is een reeks Nederlandse veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties gebruikt door de elektrotechnische installatiebranche.
De Belgische tegenhanger is het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI).

NEN-normen zijn geen wetten maar afspraken, praktische richtlijnen die voor en door de markt zijn gemaakt.
Deze afspraken bevatten de minimumveiligheidseisen waaraan laagspanningsinstallaties in de woning-, de utiliteitsbouw en in de industrie moeten voldoen. Het auteursrecht ligt bij NEN.
...
NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften. Gebruik van de NEN 1010 wordt aanbevolen,...
...
Samenvattend:
NEN-normen zijn niet vastgesteld op grond van een regelgevende bevoegdheid;
NEN-normen stellen veelal geen eisen, maar zijn slechts rekenmethodes;
Aan NEN-normen niet behoeft te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt;
NEN-normen hebben voldoende bekendheid. Zij kunnen namelijk worden ingezien en aangeschaft.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_1010# ... jke_status
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Dafluc »

Precies wat ik zeg, je hoeft er niet aan te voldoen. Punt.
Afbeelding
Plaats reactie