Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door jan- »

Ik heb er geen probleem mee dat mijn verzekering zo'n Bovag veiligheidskeuring eist. Het is een praktische keuring die helemaal niet duur is en het hoeft volgens mij maar eenmalig. En het is ook logisch om je spoelbak te aarden. Stel je plaatst even een acculader naast je spoelbak. Het beschadigde snoer loopt over de spoelbak die dan onder spanning kan komen te staan. Vervolgens wil je van buiten wat afwas in de spoelbak leggen. Voordat je het weet sta je onder spanning en moet je vertrouwen op de aardlekschakelaar. En ik heb graag een verzekering die door redelijke eisen te stellen de kosten laag kan houden. Het zal me niet verbazen dat campers afbranden doordat even een verbruiker rechtstreeks op de accu wordt aangesloten zonder een fatsoenlijke zekering.

Die klemmen die hier genoemd werden kan ik niet gebruiken, want waar moet je die dan op de spoelbak vastklemmen:
Afbeelding
En verder gebruik ik alleen maar plastic slangen voor de aan en afvoer.

Dat duitse artikel geeft praktische aanwijzingen, maar daar hebben ze het zo op het eerste gezicht alleen maar over het aarden van de carrosserie bij de CEE stekker en het aarden van de verbruikers. Dus de spoelbak kan je dan weer over het hoofd zien. En het geeft te denken dat in Nederland naar een Duits artikel verwezen wordt. Je zou dit eerder bij de Bovag/ANWB/NKC verwachten (of een camperforum :-).

Ik heb geen CEE contactdoos, aardlekschakelaar of zekeringautomaat. Of ze daar overheen gekeken hebben of dat dit niet verplicht is weet ik niet. Ik sluit mijn camper vrijwel nooit aan op 230V. Het snoer loopt dan via het raam naar binnen en wordt op een gewone Europesche stekker aangesloten. Ik zou een zekering van 16A kunnen plaatsen maar ik denk dat de zekering van de camping eerder aan zal springen. En ik denk dat het snoer op het gras (of erger nog het pad) meer risico loopt dan de installatie in de camper. Dus je bent voornamelijk afhankelijk of de camping een fatsoenlijke aardlekschakelaar/zekering heeft.

Bij het uitzoeken van de verzekering heb ik ook een aantal voorwaarden doorgenomen en het lijkt in de praktijk wel mee te vallen hoe vaak geeist wordt dat banden niet ouder dan 6 jaar mogen zijn. Maar ik kon in de voorwaarden ook niet terug vinden dat een veiligheidskeuring nodig was, dat werd me wel telefonisch verteld. Later heb ik het via de mail bevestigd gekregen dat mijn auto zonder veiligheidskeuring alleen WA verzekerd zou zijn op weg naar en van de keuring.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Mickel Moen »

Als je geen serieuze 230V installatie in jouw camper hebt. Waar moet die wasbak dan op geaard worden?

Overigens die van mij is ook niet geaard.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door de Jonckheer »

Er wordt dus met een heleboel maten gemeten. In ons chalet waarin wij wonen is de spoelbak niet geaard en ik zou ook niet weten waarom wel want er zit geen stroomkabel in de buurt. Zo ook in de camper waarin een identieke spoelbak en waarbij de aan- en afvoeren allen van kunststof zijn dus waarom aarden? Bovendien kun je aan zo'n RVS ding nergens een kabel bevestigen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door kampo »

Moeilijk is het niet om te aarden. Maar je moet het weten en er aan denken.
Goed dat die keurder je erop gewezen heeft.

Voertuig chassis en metalen opbouw
Metalen spoelbak
Metalen douchebak
Metalen leidingen
Inox boiler
enz
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb de vraag al eerder gesteld.

Als je geen 230V installatie in de camper hebt, en die heeft TS volgens mij niet. Waar moet je dan op aarden Kampo?

Dan moet je dus een degelijke 230V installatie aanleggen om de wasbak te kunnen aarden. Lijkt mij de omgekeerde wereld.

Je zou bijna denken, dat dus de keuringsregels van de Bovag niet voorzien in een situatie zonder AC. Of de fout zit bij de keurder.

@Jan

Als het dus zo is, dat je geen AC installatie hebt, dan zou ik hierover met de verzekeraar overleggen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door TestCase »

de Jonckheer schreef:Zo ook in de camper waarin een identieke spoelbak en waarbij de aan- en afvoeren allen van kunststof zijn dus waarom aarden?
Nou juist daarom, heel vroeger was de afvoer van metaal en ging de zekering er wel uit wanneer de spoelbak onder spanning stond, met kunststof blijft die zekering heel. Spoelbak, douchbak, bad aarden is weinig moeite en een stuk veiliger.
In onze (duitse) camper ook geaard en thuis alles ook! Zelfs de verwarmingsradiator in de douche thuis heeft een eigen aarddraad.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door bobbus »

ik heb contact gehad met mijn verzekeraar en die verklapte dat de verzekering geen harde eis kan neerleggen als dit niet wettelijk verplicht is gesteld. Er wordt dus meer gevraagd dan wat geregeld is en dan kan zoiets alleen gesteld worden aan nieuw af te sluiten verzekeringen. Verder over het bovag verhaal , deze branche organisatie staat niet bekend om zijn goede reputatie en ze zijn in het diepe gegooid als het ware. Want slechts een paar bedrijven keuren op al deze aspecten. Verder technisch , een aardlek schakelaar testen op werking is geen sinecure als je dat goed wilt doen door een zogenaamde aardweerstandsmeting te verrichten. je bent immers afhankelijk van de aangeleverde aarde via het snoer...... daarmee kan je dus geen enkele camper goedkeuren , dan moet je een aardepen slaan naast de auto ... Kortom het zal allemaal wel loslopen met deze regels. 8-)
zonder wrijving geen glans
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door martinb007 »

de Jonckheer schreef:Er wordt dus met een heleboel maten gemeten. In ons chalet waarin wij wonen is de spoelbak niet geaard en ik zou ook niet weten waarom wel want er zit geen stroomkabel in de buurt..
Zit naw indirect wel geaard via de kraan. In een wooninstalltie moeten de water en cv leidingen geaard zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door martinb007 »

Mickel Moen schreef:Ik heb de vraag al eerder gesteld.

Als je geen 230V installatie in de camper hebt, en die heeft TS volgens mij niet. Waar moet je etc etc etc.
Klopt helemaal. Alleen als je “aan de paal” staat heb je een aarding die (als de camping beun het goed heeft aangesloten.....) een echte aarding zoals die in de nen1010 word bedoeld. Via een omvormer heb je veelal die niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door TestCase »

martinb007 schreef:Alleen als je “aan de paal” staat heb je een aarding die (als de camping beun het goed heeft aangesloten.....) een echte aarding zoals die in de nen1010 word bedoeld. Via een omvormer heb je veelal die niet.
De aarde van je omvormer ligt ook aan het chassis of zweeft die? Juist, ook dan dus mogelijk een probleem wanneer bijv. spanning op je spoelbak staat door kapotte waterkoker, koffiezetter noem maar op en je raakt ook je kraan of wagenchassis of kookplaat aan. Vergezocht? Misschien, maar ik weet er genoeg van om te zeggen 'better safe then sorry'
230V is gewoon gevaarlijk neem dat nou maar aan, niet van mij maar van de experts die bijv. de NEN1010 hebben opgesteld. Ook al valt een camper niet onder die norm we kunnen er wel ons voordeel mee doen. Dit alles gaat over persoonlijke veiligheid en heeft voor mij niets van doen met wat een verzekeraar eventueel eist.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door jan- »

@ Mickel Moen: Ik heb wel een 230V AC installatie (acculader, omvormer, stopcontacten) maar dit gebruik ik praktisch nooit. En ook al had ik dit niet, dan zou ik mijn spoelbak toch aarden. Zo ingewikkeld is dat ook weer niet. Al zal ik dat denk ik niet op de officiele manier doen. Ik denk dat ik hem op de - aansluit van mijn 12V pompje. De 230V zit links in de camper en de spoelbak rechts.

Het zou best kunnen dat pas sinds kort aanbevolen of geeist word de spoelbak te aarden (thuis of in de camper).
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door travelscout »

Ik kan heel die "Bovag veiligheidskeuring" die een potentieele nieuwe verzekeraar van TS eist, niet vinden. Wel een onderhoudsbeurt aan een caravan, waarbij er op veiligheidseisen wordt gelet.
Indien die onderhoudsbeurt heeft plaats gevonden krijg je, jawel: een echte BOVAG-stickert.
https://www.bovag.nl/techneutentaal/ter ... rt-caravan

Maar of zij daarmee aansprakelijk zouden aanvaarden, indien ze een fout gemaakt hebben, betwijfel ik.

Over de aarde m.b.t. 230V wal-aansluitingen omvormers geeft victron redelijk duidelijk uitleg (helaas m.i. niet helemaal eenduidig):
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... chepen.pdf

Persoonlijk lijkt me één aarlekbeveiling (30mA.) op een paal of walaansluiting afdoende.
Bovendien zul je bij 230V vanaf een omvormer, niet snel onder stroom komen te staan.
Behalve als de nul ook ergens aan de aarde in de camper is aangesloten (of als je toevallig zelf de nul en fase beet pakt). Victron zou anders die aardlekbeveiliging in hun omvormers echt wel inbouwen...

Statische ladingen vloeien bij iedere auto weg via de autobanden (vroeger hadden we zo´n strippie hangen onder een auto, remember?).
In ieder geval geen specifieke eis voor campers.

Toch ben ik wel benieuwd wie er ooit problemen gehad heeft met een verzekeraar.
Dus nadat er goederenschade of letselschade ontstaan is, ten gevolge van het onder 230V spanning staan van metalen delen in een camper.

Polletje?
Paul.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Arie55 »

@3 schreef: Zo bezien kan je de voorwaarden ook lezen waarbij zoveel mogelijk risico voor de verzekeraar wordt uitgesloten. Het gaat er bij de verzekerde nu juist om het risico over te dragen. Als al het risico wordt uitgesloten kan je je afvragen of verzekeren nog verstandig is.
Als bij onderzoek blijkt dat er zaken niet 'kloppen' dat moet ook duidelijk zijn wat dat 'niet kloppen' inhoudt. Daar kan de verzekeraar niet inconsequent zijn eigen normen voor hanteren. Een NEN 1010 die dus niet geëigend is voor campers kan daar dan niet voor opgaan. Een band die volkomen legaal op de openbare weg mag worden gebruikt en jaar op jaar glansrijk door de APK komt kun je niet puur op leeftijd uitsluiten. Kortom, je kunt niet met twee maten meten.
Eveneens kun je je afvragen of dat eventuele onderzoek wel recht doet aan het principe risico dragen. Na elk onderzoek zal een oorzaak of schuldige duidelijk worden. Het risico dragen mag niet stoppen na het kunnen aanwijzen van zulks wanneer niet duidelijk kan worden gemaakt of daar opzet of moedwilligheid in het spel is.
Precies! Een verzekering moet je zo zien, dat die een betonnen paal welke in water staat, tegen brand verzekeren. Hun belang is die van jouw geld in hun zakken te verkrijgen. Bovenstaande is erg cynisch, maar dekt goed de lading. Een onderzoek is er alleen met de achterliggende gedachte, dat ze niet of zo min mogelijk uit dienen te keren.

Daarom: als jezelf het risico kan dragen, verzeker het item juist NIET. I.g.v. de camperverzekering bestaat de verplichtte WA.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Mickel Moen »

Paul,

Bedankt voor de link naar het Victron document. Die kende ik nog niet. Zeer interessant. Best ingewikkeld ook.
Reden om mijn eigen installatie nog eens goed na te lopen. In het schema van mijn installatie op mijn blog heb ik de aarding ook niet verwerkt.
Als ik dit document goed begrijp, is het zeker aan te bevelen om ook de wasbak te aarden.

@Jan, dus bedankt voor de tip.

Ik ben nu weg voor een korte vakantie, maar als ik weer thuis ben zal ik de aarding in de bus nog eens goed bekijken, wasbak aarden en het schema aanpassen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie