Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door @3 »

Hoe kan een verzekeraar dan eisen stellen hieromtrend?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door MonRoe »

Een verzekering kan eisen wat ze wil, net als de eis dat je banden niet ouder mogen zijn dan 6 jaar. Je gaat er in mee of niet.
Er is veel verschil bij de diverse verzekeraars, daarom goed vergelijken en overal dezelfde vragen neerleggen over bijv. banden, (beveiligings)eisen, gewicht, overbelading, hoelang aanééngesloten in het buitenland, etc. Het is overal anders.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door de Jonckheer »

Dat er (algemene) voorwaarden worden gesteld wil nog niet zeggen dat onderdelen daarvan ook rechtsgeldigheid hebben. Hele TV programma's zijn gewijd aan belachelijke voorwaarden die elke wettelijk grondslag missen. Ze proberen het maar en zolang niemand aan de bel trekt gaan ze ermee door.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Kroppie »

de verzekering stelde de eis keuren bij de bovag, de bovag keurde af op geen aarde aan de wasbak.
dus bij wie moet je nu wezen, bij de bovag vlgs mij.
en indien er geen 230volt buiten(paal)aansluiting is, is er volgens mij ook geen noodzaak een wasbak te aarden dus ook geen afkeur, dus?, eerst keuren en dan de buitenaansluiting maken, of gewoon een draadje van de wasbak naar de aardedraad van de buitenaansluiting, dat is het simpelste

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door annoh »

Het lastige bij verzekeringen is dat er in het algemeen de volgende vraag, bij malheur, gesteld kan gaan worden:

"is er alles aan gedaan om de malheur te vermeiden?"

Wordt er vervolgens een richtlijn, waarvan de status niet geheel duidelijk is, uit eens stoffig laadje gehaald dan is er een kans dat je als verzekeringsnemer niet sterk staat.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Mickel Moen »

Er zijn hier al vaker bladzijden volgeschreven over dit soort zaken.

Maar eigenlijk is het allemaal heel simpel. Wettelijke eisen zijn die eisen waar je voor de RDW en de belastingdienst aan moet voldoen.

Een overeenkomst met een verzekeringsbedrijf is een particuliere overeenkomst. Je neemt een bepaald product af tegen een bepaalde prijs. Het staat de leverancier vrij om daar bepaalde normen voor te hanteren. Staan de voorwaarden je niet aan, ga je naar een bedrijf dat het product levert wat je wel bevalt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door kampo »

Dafluc schreef:Precies wat ik zeg, je hoeft er niet aan te voldoen. Punt.
Opgelet want dit is misschien toch iets te éénvoudig gezegd.
Volgens de uitspraak van de rechter die dit in beroep ging beoordelen:
Samenvattend:
NEN-normen zijn niet vastgesteld op grond van een regelgevende bevoegdheid;
NEN-normen stellen veelal geen eisen, maar zijn slechts rekenmethodes;
Aan NEN-normen niet behoeft te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt;
NEN-normen hebben voldoende bekendheid. Zij kunnen namelijk worden ingezien en aangeschaft.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door kampo »

jan- schreef:...
Verder vraag ik me af wat bij een camper verplicht of aanbevolen is wat betreft de 230V aansluiting:
- CEE stekker of mag het ook een eurostekker zijn?
- Aardlekschakelaar
- Zekering bij binnenkomst
Als je slim en veilig bezig bent zet je altijd een aardlekschakelaar gevolgd door een zekering automaat bij de binnenkomst.
Eventueel een 2de na de omvormer, maar die zal slechts in een beperkt aantal gevallen afgaan.

Een CEE stekker wordt vaak toegepast. De waterbestendigheid is meestal IP54 en er bestaat nog beter IP67.
https://www.google.be/search?q=cee+stek ... 65&bih=607
Voor lichte voertuigen zoals je Ford connect is een CEE stopcontact een redelijk lomp ding.
Je kan dan gebruik maken van een eveneens watervaste plug van het merk DEFA of CALIX.
De montage kan op of onder de bumper, best bij de chauffeursdeur.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Dafluc »

Een verzekeringsmaatschappij mag eisen stellen. Zoals bijvoorbeeld aan de ouderdom van banden. Als je daar dan vervolgens niet aan voldoet kan de maatschappij weigeren uit te betalen bij een schade. Dan zou je elkaar voor de rechter terug kunnen zien.
Een maatschappij die deze eisen niet heeft zal zich hierop ook niet beroepen en je zult ook geen rechtszaak aan je broek krijgen over de leeftijd van je banden. Ik ga er dan wel vanuit dat jou geen grove nalatigheid te verwijten valt, dan is het natuurlijk weer een ander verhaal.
Andere eisen kunnen natuurlijk ook. Of dat nu om diefstalbeveiliging, stroom of wat dan ook gaat.
Het is dus zaak om, behalve het niet vergelijken van verschillende producten door alleen maar naar de prijs te kijken, ook even op te letten welke eisen een verzekeringsmaatschappij jou wil opleggen. Ga je daarmee akkoord? Prima, dan ook niet zeuren. Wil je dat niet? Dan verder zoeken.
Afbeelding
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Arie55 »

Als het over veiligheid gaat, zijn de normen enkel nog maar een begin. Het naleven ervan is een ander verhaal. Je kan ze negeren OF het dusdanig in je opnemen dat het iets van jezelf wordt. Ter illustratie dit verhaal:

Jaren geleden heb ik een helicopter cursus moeten volgen, i.g.v. dat het nodig mocht zijn dat ik gehaald of gebracht zou moeten worden naar een schip op zee. Er zijn vele items gepasserd en 1 ervan vond ik erg bijzonder. Als je op een schip bent en je gaat van- of naar de helicopter, dan leidt het pad altijd via een trap. En hoeveel bagage je ook bij je hebt dat maakt niet uit. 1 hand is aan de reling van de trap! Doe je het niet krijg je hooguit 2 keer een waarschuwing. Bij de laatste kom je NOOIT meer aan boord! Deze handeling treft dus wel je vreten! En zo zijn er meer zaken waar je leven en dat van anderen op het spel kan staan, dat terzijde.

Al de maatregelen die tegenwoordig worden getroffen, zijn slecht afgelopen voorvallen/ervaringen vanuit het verleden. Die aardedraad zal een gevalletje zijn geweest waarin iemand een rotschok van een metalen gootsteen (ook thuis) of metalen kook toestel heeft gekregen en daarbij misschien het leven heeft gelaten. Dus ALS er wat voordoet, kan een verzekering nadien een onderzoek instellen en vaststellen dat er in een constructie iets niet klopt. Daarom is mijn insteek bij iets construeren: maak het in 1 keer goed, ben je van een hoop gezeik achteraf af. Want iedereen kan heel goed achteraf lullen. Ook ik!

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Saviemeke »

NEN 1010 is dé norm voor elektrotechnische laagspanningsinstallaties in woningen, gebouwen en infrastructuur.
Alle deelinstallaties die door de laagspanningsinstallatie worden gevoed, kennen specifieke eigen normen.

NEN 1010:2015 is in beginsel een vertaling van de Europese installatievoorschriften voor laagspanning, vastgelegd in de HD 60364-reeks. Waar deze normenreeks niet toereikend was, is gebruikgemaakt van de mondiale IEC 60364-reeks, of zijn voorschriften gebruikt die gebaseerd zijn op de Nederlandse installatiepraktijk


Dus formeel geldt NEN 1010 niet voor een voertuig.

Maar wanneer het enige afkeur punt een aarde draadje is.......
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door Marcel1962 »

In Nederland zijn deze regels nergens beschreven, in Duitsland echter wel.

Aangezien deze regeltjes helemaal niet extreem zijn is het niet verkeerd deze te volgen, het immers over je eigen veiligheid!

Nu mag je er vanuit gaan dat in een fabriekscamper netjes gemaakt is maar voor zelfbouwers is het niet verkeerd deze informatie te gebruiken.

Zo staat o.a. beschreven dat de aardedraad naar het chassis min 4mm² moet zijn, geel/groen van kleur en zelfs de kabelkwaliteit is vermeld, H07RNF of H05WF.

Toen wij 8 jaar geleden werd tijdens de keuring van onze zelfbouw camper (ex-ambulance) wel degelijk gekeken hoe de installatie gemaakt was, kreeg niets dan lof!

Het juiste pdf (DIN 57100 Teil 721) van de voorschriften kan ik niet meer vinden maar op de volgende pagina staat het e.e.a. beschreven:

https://prima-geklappt.de/strom-im-wohnmobil-verlegen/
Groet Marcel, DK1NL.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door @3 »

Arie55 schreef:Al de maatregelen die tegenwoordig worden getroffen, zijn slecht afgelopen voorvallen/ervaringen vanuit het verleden. Die aardedraad zal een gevalletje zijn geweest waarin iemand een rotschok van een metalen gootsteen (ook thuis) of metalen kook toestel heeft gekregen en daarbij misschien het leven heeft gelaten. Dus ALS er wat voordoet, kan een verzekering nadien een onderzoek instellen en vaststellen dat er in een constructie iets niet klopt. Daarom is mijn insteek bij iets construeren: maak het in 1 keer goed, ben je van een hoop gezeik achteraf af. Want iedereen kan heel goed achteraf lullen. Ook ik!
Zo bezien kan je de voorwaarden ook lezen waarbij zoveel mogelijk risico voor de verzekeraar wordt uitgesloten. Het gaat er bij de verzekerde nu juist om het risico over te dragen. Als al het risico wordt uitgesloten kan je je afvragen of verzekeren nog verstandig is.
Als bij onderzoek blijkt dat er zaken niet 'kloppen' dat moet ook duidelijk zijn wat dat 'niet kloppen' inhoudt. Daar kan de verzekeraar niet inconsequent zijn eigen normen voor hanteren. Een NEN 1010 die dus niet geëigend is voor campers kan daar dan niet voor opgaan. Een band die volkomen legaal op de openbare weg mag worden gebruikt en jaar op jaar glansrijk door de APK komt kun je niet puur op leeftijd uitsluiten. Kortom, je kunt niet met twee maten meten.
Eveneens kun je je afvragen of dat eventuele onderzoek wel recht doet aan het principe risico dragen. Na elk onderzoek zal een oorzaak of schuldige duidelijk worden. Het risico dragen mag niet stoppen na het kunnen aanwijzen van zulks wanneer niet duidelijk kan worden gemaakt of daar opzet of moedwilligheid in het spel is.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Bovag veiligheidskeuring gas/water/elektriciteit



Bericht door martinb007 »

Dafluc schreef:Een koperen waterleiding in je camper. Echt?
Bij mij zitten ze er inderdaad in.


Mvg,
MartinB007
Plaats reactie