Afbladderende verf: spuiten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
zeemvel 123
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 14:34

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door zeemvel 123 »

Beste Camper vrienden, Afbladeren lak ( water verf ....)
Onze MC Louis Tandy 650 - 2011 - Fiat 2.3 multy jet via DICAR geleverd .Ben ook getroffen door het bladervirus .De verf op de metalen delen van de fiat cabine bladerd af , motorkap , zijkant en ......bladerd af tot de grondlaag .Steenslag heeft hier niets mee te maken .Ben in contact gekomen met DICAR verantwoordelijke ;na 2 jaar vervalt de garantie !! en nog allerlei uitleg wat je niet wil horen .Heb mijn verzekering aangesproken en via rechtsbijstand een EXPERD ter plaatse bij DICAR +1 persoon van dicar . Heb van de EXPERD INDIANEN verhalen gehoord van jewelste .Mijn camper is nooit bijgespoten geweest ,dus ik kan tegen DICAR niets ondernemen.Zelfs als ik de MC LOUIS afwas is het water zo wit als de camper zelf ( gewoon waterverf ) de verzekering valt even min FIAT aan .En dat het wereldwijd het probleem betreft dat de lak afbladerd ,en toch werkt DICAR nog samen met FIAT en laat de camper vrienden in de steek .......
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door Kroppie »

bij metallic lakken roest de blanke lak waarschijnlijk beter vast :-B , is gewoon een fabricage fout van de fabrikant/spuiter, maar ja het bewijs he

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1107
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door WiSpi »

Wij hebben onze camper (2007, grijs metallic) na veel loslatende lak ook laten spuiten. Alle lak is eraf gehaald en alle ramen e.d. zijn ook gedemonteerd. Ook de zijdeur en achterdeur zijn er uit gehaald en daarna gespoten. Hij ziet er weer mooi uit.

We hebben ook afgesproken dat ik het dak (in het voorjaar) zelf ga doen, omdat dit toch 'uit het zicht' is. Men levert mij dan de verf.
Als je een adres zoekt, pb mij maar. Het is niet goedkoop, maar het is grondig gebeurt.

Dat wordt in het voorjaar schuren tot je op de de witte onderlaag komt. De loszittende metallic lak zal dan verdwijnen, denk ik.
Nu heb ik twee vragen:
1) Ik zit te denken aan om het te lakken met Hammerite. Is dat een goed idee?
2) Is voorstrijken met Hammerite grondverf en daarna Hammerite metaallak beter, dan alleen maar Hammerite laklaag?
Bijlagen
Camper_NaHetLakken.jpg
Camper_NaHetLakken.jpg (148.33 KiB) 429 keer bekeken
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door Meine »

Heeft iemand al eens geïnformeerd of Fiat misschien verantwoordelijkheid neemt voor deze fabrieksfout?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door Kroppie »

fiat [of autofabrikanten in het algemeen] en verantwoordelijkheid nemen :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door AadenAnke »

Waarom Hammerrite gewoon een goede auto lak op 2 componenten basis is uitstekend ik denk zelfs beter

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door roma »

Hammerite kan over roestig metaal, maar is ook roestwerend, aldus de beschrijving.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door Kroppie »

volgens de beschrijving ja, maar de praktijk is bepalend.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door Peter LMC »

De Hammerite van vroeger was goed spul.
Maar de milieuvriendelijke van nu is prut.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door henk en lila »

Dit metaal is niet roestig, het is alleen dat de toplaag afbladderd. (Ik laat het nog maar even zo).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1107
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door WiSpi »

Bedankt voor de reacties. Dan wordt het gewone autolak.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door de hoekies »

Meine schreef:
zo 28 nov 2021, 14:52
Heeft iemand al eens geïnformeerd of Fiat misschien verantwoordelijkheid neemt voor deze fabrieksfout?
Heb ik gedaan bij de dealer in Eindhoven en bij de importeur en bij allebei hetzelfde antwoord : valt onder de lakgarantie
Maar bladdert hij af een dag na de garantie niks nog niet eens een coulanse regeling.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Shedi
Berichten: 168
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 14:22

Re: Afbladderende verf: spuiten?



Bericht door Shedi »

Ik zou wel eens willen weten of dat afwijzen van verantwoordelijkheid stand houdt bij de Rechter wanneer er een beroep wordt gedaan op het conformiteitsbeginsel, dus dat de koper van het produkt mag vertrouwen en rekenen op een redelijke gebruiksduur.
Plaats reactie