Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15459
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door myway »

Bij dat zonnepaneel bleek dat helaas niet waar te zijn en met lfp??
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door Going »

???
Verklaar aub wat duidelijker.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door 309T16 »

Cynische reactie zonder onderbouwing.

Het praktisch nut van een zonnepaneel en een LFP heeft zich al bewezen. Economisch verantwoorde investeringen?

Blijft persoonlijk sowieso. Onze Lfp gaat nu het 4e jaar in. Zou hij kapot gaan, dan nog komt er weer eentje.

Waarom. Gewichtsbesparing en de bruikbare ontlading van 0.5 tot 1C.
Vooral dat laatste is voor ons doorslaggevend. Zendapparatuur, magnetron, Dolce Gusto. Dus behoefte aan stroom in de orde van 100 tot 150A.
Laatst gewijzigd door 309T16 op di 17 jan 2023, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door AadenAnke »

Als de zon schijnt is het zonnepaneel voldoende en is accu rond 10/11 uur weer100% vol. Zonder zon is dat natuurlijk een ander verhaal. In de winter paneel onder de sneeuw. Maar hoe lang kan je dan met een redelijk gemiddeld gebruik zonder stroom van buiten?

Gr Aad
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door 309T16 »

Gemiddeld gebruik is moeilijk te bepalen. Is persoonlijk. Wij kunnen met normaal gebruik 2 dagen zonder te rijden en zonder zonne energie blijven staan. Gaan we bewust met de energie om, beduidend langer.
myway
Berichten: 15459
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door myway »

Going schreef:???
Verklaar aub wat duidelijker.
Er werd gesteld dat men in het verleden dacht dat een zonnepaneel alle problemen met stroom zou oplossen.
Naar mijn mening denken nu veel mensen dat een lpf die problemen oplost.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door MarceldeHoog »

Volgens mij denk niemand dat een zonnepaneel of een LPF alle stroomproblemen oplost.

Wat zonnepanelen wel oplossen, is dat wanneer je voldoende zonlicht hebt, je vaak onbeperkt autonoom kunt staan. Natuurlijk afhankelijk van je wensen: hoe meer je verbruikt hoe meer panelen je nodig gaat hebben. Zag vorige week in een vlog een reportage van een zelfbouw vrachtwagen met (uit mijn hoofd) 3500w aan panelen. Die had zelfs een wasmachine aan boord, en stond volledig autonoom. Wel veel accu's ook ;)

Wat een LPF oplost is veel besparing van je gewicht, maar ook meer bruikbare stroom, en een mogelijkheid tot sneller terug opladen. Lost niet alle stroomproblemen op, maar maakt het de camperaar wel makkelijker!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door AadenAnke »

Als mooi weer camperaar kan ik met 1 hh accu 100amph onbeperkt vrijstaan ook met 2 dagen slechter weer alleen de accu’s van de beide fietsen of rolstoel opladen moet de zon wel schijnen dat trekt net iets teveel van de accu alleen. Maar met bewust zijn van wat op welk moment gaat het goed. Zal voor de wintercamperder in Nederland anders zijn natuurlijk

Gr Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door hathi »

Al deze laatste reacties tonen toch aan,dat het meestal de voordelen brengt,welke men vraagt/ verlangt >( Solar en Lfp)<……. en dat is het enige wat in de praktijk ,voor een Camper telt,…. ik draai mijn hand niet om voor een week off gritt,en wat een ander zegt koop ik niet zo veel voor, ik mag het eigenlijk niet schrijven :shh: ,maar ik lach eigenlijk iedereen uit,die nog met een kabel sleept,of muntjes in de automaat duwt,de medische gevallen daargelaten,die kunnen vaak niet anders,….mijn systeem word hier meestal onderschat,ook al kent men het vaak niet,men aapt elkaar liever na,…maar naar je eigen situatie en noden kijken,zou beter zijn,voor het gewenste resultaat,want dat is bij iedereen toch weer …….anders lees ,voor iedereen binnen bereik,en alles in één keer klaar met een Solar lader als extra ihttps://www.ndsenergy.nl/producten/
Hans
myway
Berichten: 15459
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door myway »

Een lfp is niets anders dan een opvang en bewaarplaats voor stroom, net als een agm
Als jou opvang bak voldoende groot is voor het verbruik dat er is heb je het goed berekend.

Ik doe het al meer dan 25 jaar zonder stroomkabel.
Eerst met een 115 Ah natte semitractie, toen er een satellietschotel en tv kwam met een 180 Ah natte semitractie.
Die laatste na 8 jaar vervangen voor een 160 Ah agm die met 70/80% ontladen mag worden.
Vergeleken met een 100 Ah lfp gelijk met mijn agm.
Natuurlijk heeft een lfp het voordeel van een lager gewicht en is ook de laatste 15% sneller op te laden dan een agm.
Maar om nou te stellen dat je dat alleen met een lfp voor elkaar kan krijgen is niet juist.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door Aloys »

myway schreef:
di 17 jan 2023, 12:51
Die laatste na 8 jaar vervangen voor een 160 Ah agm die met 70/80% ontladen mag worden.
Daar struik ik wel eens over:
- bedoel je ontladen totdat er nog slechts 20-30% inzit? Dat lijkt me niet goed voor je AGM-accu.
- of bedoel je ontladen totdat er nog 70-80% inzit? Dan gebruik je slechts een kwart van zijn vermogen.

"Iedereen" roept hier altijd: bij 50% is ie leeg, dan kom je onder de 12V en moet je stoppen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door Charles Franconi »

Ik heb mijn AGMs na 10 jaar vervangen en waren nog als nieuw. Maar nooit onder 75% geweest.
myway
Berichten: 15459
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door myway »

@ Aloys
Daar bedoel ik mee dat ik er 70\80% uit kan halen.
Er zijn agm accu’s waar dat mogelijk is.
Jou Beaut agm accu was daar niet geschikt voor, dan ging het aantal laadcycli wel erg achteruit.
Natuurlijk als je een accu minder leeg trekt zal hij langer mee gaan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelfvoorzienende stroomvoorziening voor reis van 6 maanden



Bericht door hathi »

My way,ik wil je bij deze een goede raad geven,want volgens mij heb je, met een Lfp,zelf Geen ervaring,dus oordeel dan ook niet zo negatief,( anders zou je zo niet praten )…koop er een en kom dan terug,als je dan nog commentaar hebt, en vertel ,maar dat gaat je niet lukken, ook niet na 25 jaar ervaring met de Zuuraccu,dat is totaal niet te vergelijken, ook ik kan die vergelijking niet trekken,en draai al meer dan 25 jaar mee,en heb nooit anders dan zuuraccu gekend PS als het zo was als jij bedoeld ,liet men een elektrische auto,wel op een zuuraccu rijden…., maar voor mij,na 6 jaar ervaring,nooit geen zuuraccu meer
Hans
Plaats reactie