DOT code banden
- Peter LMC
- Berichten: 10208
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: DOT code banden
Laat ze het advies van Michelin lezen.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... nkxH24ynpu
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... nkxH24ynpu
Laatst gewijzigd door Peter LMC op wo 04 okt 2017, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DOT code banden
Je beslist zoiets natuurlijk zelf.
Deze verzekering houden en nieuwe banden of doorrijden met deze en een andere verzekering zoeken.
Het lijkt ingewikkeld maar is in feite eenvoudig.
We moeten wel beseffen dat deze regels er kwamen omdat er veel camper en caravan schade geclaimd werd waarvan onomstotelijk vaststond dat oude en slecht verzorgde banden oorzaak waren.
Ja, jammer van je banden met nog een mooi profiel maar stel je rijdt schade en de verzekering keert niet uit dan heb je pas echt een probleem.
Deze verzekering houden en nieuwe banden of doorrijden met deze en een andere verzekering zoeken.
Het lijkt ingewikkeld maar is in feite eenvoudig.
We moeten wel beseffen dat deze regels er kwamen omdat er veel camper en caravan schade geclaimd werd waarvan onomstotelijk vaststond dat oude en slecht verzorgde banden oorzaak waren.
Ja, jammer van je banden met nog een mooi profiel maar stel je rijdt schade en de verzekering keert niet uit dan heb je pas echt een probleem.
Re: DOT code banden
Ik ben bij CB verzekerd en wil overstappen naar camperverzekerd omdat die gunstiger voorwaarden hebben maar twijfel nu sterk.
Ik begrijp wat je bedoelt en ben zeker niet tegen goede controle maar ze hebben totaal geen idee hoe de banden er uit zien en gaan gewoon van regels uit en van een taxatierapport en daarop staat dat de banden een DOT hebben van 4110 maar dat zijn alleen de achterbanden dus uitgaan van een taxatierapport is ook niet goed.
Als ik de verzekering antwoord zal ik het stukje van Michelin meesturen.
Ik begrijp wat je bedoelt en ben zeker niet tegen goede controle maar ze hebben totaal geen idee hoe de banden er uit zien en gaan gewoon van regels uit en van een taxatierapport en daarop staat dat de banden een DOT hebben van 4110 maar dat zijn alleen de achterbanden dus uitgaan van een taxatierapport is ook niet goed.
Als ik de verzekering antwoord zal ik het stukje van Michelin meesturen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: DOT code banden
Overbelaste banden en/of een te lage bandenspanning al dan niet in combinatie met karkasbreuken ten gevolge van een stoeprandje zijn veel eerder de oorzaak van ellende met camperbanden. Dergelijke problemen kan een band bij wijze van spreken de dag na montage al oplopen, daar hoef je geen zes jaar voor te wachten. Een goede en regelmatige visuele controle i.c.m. gezond verstand is veel zinniger dan dat zes jaren dogma.
- Marco Polo
- Berichten: 27490
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: DOT code banden
Lijkt me een leuke verzekeringsvoorwaarde.
Verzekerde moet in het bezit zijn van voldoende gezond verstand.
Eventueel gecombineerd met een intake test natuurlijk
Verzekerde moet in het bezit zijn van voldoende gezond verstand.
Eventueel gecombineerd met een intake test natuurlijk
Re: DOT code banden
Ik heb de voorwaarden van Camperverzekerd nog eens doorgelezen. Daarin staat niets over de leeftijd van banden of een eventuele uitsluitingen. Het lijkt mij dat Camperverzekerd dit wel hanteert bij aanvang/acceptatie van de verzekering. Maar het staat niet in de polisvoorwaarden.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Re: DOT code banden
Als je de camper verzekerd op taxatiewaarde en die waarde voor vijf jaar vast gezet word kijken ze wel naar DOT code en nemen ze die als begindatum voor de leeftijd van je banden. Bij 6 jaar moet je dan vernieuwen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: DOT code banden
Die verzekeraar zal minimaal een causaal verband dienen aan te tonen om uitkering te weigeren.isoplus schreef:Ja, jammer van je banden met nog een mooi profiel maar stel je rijdt schade en de verzekering keert niet uit dan heb je pas echt een probleem.
Zijn de banden goed heb je geen probleem.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: DOT code banden
Voorwaarden zijn er altijd al geweest,maar als dit van de banden,niet in hun voorwaarden staat,hebben ze ook geen poot om op te staan ,en dat geld voor elke verzekering,daarom is het ook zo belangrijk een verzekering te nemen,welke het best past bij je wensenmMario schreef:Als je de camper verzekerd op taxatiewaarde en die waarde voor vijf jaar vast gezet word kijken ze wel naar DOT code en nemen ze die als begindatum voor de leeftijd van je banden. Bij 6 jaar moet je dan vernieuwen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hans
Re: DOT code banden
@Meine,
Die bussen rijden dagelijks. Veel campers staan elk jaar maanden stil en dat is niet goed voor de band.
Die bussen rijden dagelijks. Veel campers staan elk jaar maanden stil en dat is niet goed voor de band.
H20
Re: DOT code banden
.. en slecht ook niet.
Re: DOT code banden
Ik denk dat die korte vervangtijden van 6 jaar meer is , om de problemen met banden voor caravans en campers , te voorkomen.
Ben er nog steeds van overtuigd dat als je de band geen moment een te lage druk voor het gewicht er op en de snelheid die er mee gereden wordt, geeft , dat dan de band mogelijk wel 15 jaar mee kan gaan.
Maar de gewichten op de banden van een caravan , zijn in de regel hoger dan volgens de boekjes er op mag staan.
Die van een camper op de achteras ook vaak overbeladen, en daarbij een hogere snelheid.
Dat is niet de schuld van de gebruiker, maar van de fabrikanten , die een caravan of camper fabriceren die zo zwaar zijn , dat bij normale belading de assen/banden wel overbeladen moeten worden.
En de banden worden vaak maar net genoeg bemeten voor de adminstratieve gewichten die er op mogen komen.
Dit moet in groot gedeelte van de campers en caravans wel tot bandschade leiden.
Eenmaal schade aan de band, geeft pas na enige tijd kans op een klapband, omdat de geringe schade aan de stuctuur , vele buigingen nodig heeft om zover kapot te gaan dat een klapband ontstaat.
Soms pas na een jaar of 3 , of mischien pas na 6 jaar.
Ga je nu de band standaard na 6 jaar vervangen, dan krijgt dan nog maar een zeer klein percentage een klapband.
In Amerika gebruiken ze voor caravans ( travel trailer) vaak ST ( special trailer) banden , waar soms zelfs N snelheidscode staat ( max 140 km/u) , maar waar de maximum load berekent wordt voor 65mile/104km/u.
Dit brengt de warmteontwikkeling zo aan de grens , dat een beetje overbelading of hogere snelheid al tot die beginnende onomkeerbare bandschade leidt.
Daar wordt zelfs geadviseerd om om de 3 jaar de banden te vervangen.
Dus om een lang verhaal kort te maken: die korte vervangingstijd van 6 jaar is niet voor de gebruiker, maar voor de fabrikanten , zodat ze lekker economisch krap bemeten banden op hun voertuigen kunnen zetten, en toch kans op schadeclaims laag blijft.
Ben er nog steeds van overtuigd dat als je de band geen moment een te lage druk voor het gewicht er op en de snelheid die er mee gereden wordt, geeft , dat dan de band mogelijk wel 15 jaar mee kan gaan.
Maar de gewichten op de banden van een caravan , zijn in de regel hoger dan volgens de boekjes er op mag staan.
Die van een camper op de achteras ook vaak overbeladen, en daarbij een hogere snelheid.
Dat is niet de schuld van de gebruiker, maar van de fabrikanten , die een caravan of camper fabriceren die zo zwaar zijn , dat bij normale belading de assen/banden wel overbeladen moeten worden.
En de banden worden vaak maar net genoeg bemeten voor de adminstratieve gewichten die er op mogen komen.
Dit moet in groot gedeelte van de campers en caravans wel tot bandschade leiden.
Eenmaal schade aan de band, geeft pas na enige tijd kans op een klapband, omdat de geringe schade aan de stuctuur , vele buigingen nodig heeft om zover kapot te gaan dat een klapband ontstaat.
Soms pas na een jaar of 3 , of mischien pas na 6 jaar.
Ga je nu de band standaard na 6 jaar vervangen, dan krijgt dan nog maar een zeer klein percentage een klapband.
In Amerika gebruiken ze voor caravans ( travel trailer) vaak ST ( special trailer) banden , waar soms zelfs N snelheidscode staat ( max 140 km/u) , maar waar de maximum load berekent wordt voor 65mile/104km/u.
Dit brengt de warmteontwikkeling zo aan de grens , dat een beetje overbelading of hogere snelheid al tot die beginnende onomkeerbare bandschade leidt.
Daar wordt zelfs geadviseerd om om de 3 jaar de banden te vervangen.
Dus om een lang verhaal kort te maken: die korte vervangingstijd van 6 jaar is niet voor de gebruiker, maar voor de fabrikanten , zodat ze lekker economisch krap bemeten banden op hun voertuigen kunnen zetten, en toch kans op schadeclaims laag blijft.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: DOT code banden
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben het ook niet eens met de onverwachte eisen van camperverzekerd zoals de eis dat mijn bus bearlock moet hebben en nadat ik daarmee akkoord ging kwam de banden eis.
Ik ben bij het APK station geweest en die vond het belachelijk want de banden zijn nog goed
Het kantoor van de RDW heeft geen opmerkingen over de banden
De brief van Michelin ontkracht de eis van camperverzekerd
In de laatste mail van camperverzekerd staat o.a. : "Wij verlangen dat banden vervangen worden indien zij 6 jaar of ouder zijn."
En dat de "Brancheorganisaties, specialisten, verzekeraars en andere camperbezitters wijzen dan ook terecht op de gevolgen en adviseren allemaal de banden te vervangen als ze ouder zijn dan 6 jaar."
Iets wat nergens op hun site staat en ook niet in de polisvoorwaarden net zo min als de eis van de bearlock die ik via hun kan laten installeren voor €529 en nu dus 4 nieuwe banden.
Ik blijf nog wel even bij CB en ga rustig verder zoeken naar een andere gunstige maatschappij.
Bij CB kan je namelijk per dag opzeggen.
Ik ben het ook niet eens met de onverwachte eisen van camperverzekerd zoals de eis dat mijn bus bearlock moet hebben en nadat ik daarmee akkoord ging kwam de banden eis.
Ik ben bij het APK station geweest en die vond het belachelijk want de banden zijn nog goed
Het kantoor van de RDW heeft geen opmerkingen over de banden
De brief van Michelin ontkracht de eis van camperverzekerd
In de laatste mail van camperverzekerd staat o.a. : "Wij verlangen dat banden vervangen worden indien zij 6 jaar of ouder zijn."
En dat de "Brancheorganisaties, specialisten, verzekeraars en andere camperbezitters wijzen dan ook terecht op de gevolgen en adviseren allemaal de banden te vervangen als ze ouder zijn dan 6 jaar."
Iets wat nergens op hun site staat en ook niet in de polisvoorwaarden net zo min als de eis van de bearlock die ik via hun kan laten installeren voor €529 en nu dus 4 nieuwe banden.
Ik blijf nog wel even bij CB en ga rustig verder zoeken naar een andere gunstige maatschappij.
Bij CB kan je namelijk per dag opzeggen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie