Schotland: 2 vragen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vito++
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 19:24

Schotland: 2 vragen



Bericht door Vito++ »

We gaan volgende maand met onze Mercedes Vito busje voor 5 weken naar Schotland. :D De bedoeling is om in de verre noorden en Skye rond te trekken. (Mischien ook Mull). Schotland heb ik wel eerder bezocht, maar dit wordt onze eerste kamperbus vakantie. Overnachten zal soms vrij kamperen zijn en soms bij campings, afhankelijk van de plaatsen die we vinden en hoe goed/slecht het weer is.

Er zijn twee kwesties die ik naar enige research nog niet duidelijk weet:

1: Camper WC - We hebben een Portapotty, die goed is voor een dag of twee. Op Camper Contact zie ik weinig camper service plaatsen in Schotland om die WC te legen. Ik zie wel dat de meeste dorpjes een openbaar WC hebben. Als ik heb goed begrijpt zullen we meestal op zulke plaatsen onze WC moeten legen. Kan ik beste een groene WC middel gebruiken en niet de standaard blaauw die we meestal gebruiken? Of zijn er toch genoeg plaatsen waar ik met blaauwe chemicalen een WC kan legen zonder milieu problemen te veroorzaken?

1: Electra stekker- hebben de meeste kampings een standarde blaauwe 3 pins stekker voor electra aansluiting op het camper of moet ik een Engelse adapter hebben? (vorig jaar hadden we veel problemen in NW Spanje waar veel campings alleen maar tweepins aansluitingen hebben)

en als de kenners enige leuke tips voor die regio's hebben, is het ook leuk om die te horen......... :P

groeten,
Helen
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Schotland - 2 vragen



Bericht door 't Busje »

Eigenlijk drie vragen. :-B

1. Ik denk dat dat van je eigen milieubewustzijn afhangt. Ik heb geen idee waar de Britse openbare WC's op lozen.

2. Ik heb op Britse campings nooit anders dan Euro stopcontacten gezien.

Misschien heb je op de heen- of terugweg naar de boot tijd voor New Lanark .
Neptune's Staircase bij Banavie (Fort William) is ook heel leuk. Het is een sluizentrap met acht kolken in het Caledonisch kanaal.
De treinreis van Fort William naar Mallaig in de Harry Pottertrein (kan ook veel goedkoper in de gewone dieseltrein, het uitzicht is even mooi).
GlefinnanviaductStoomtrein.jpg
GlefinnanviaductStoomtrein.jpg (225.1 KiB) 6503 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Schotland - 2 vragen



Bericht door Aloys »

Wij zijn nu in Schotland, waren op Mull (mooi!) en Skye (druk!).
In 30 jaar camperen nog nooit zoveel vrij gestaan als deze vakantie. Zie http://www.aloys.nl

Vrij overnachten op Mull was de mooiste plek van deze vakantie... :silent: :shh:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door 't Busje »

Nog niet opgegeten door de midgets?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2240
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door M2 »

Hallo Helen,

hier onze overnachtingsplekken in 2014.

Veel plezier!

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door hurktoilet »

@Aloys: je verhaal leest als een roman. Mooi geschreven, maar om duistere redenen hoeven de hoofdrolspelers noch de figuranten ooit naar het toilet... En laat één van de vragen van TS nu net daar over gaan....
Wij liepen in Ierland tegen hetzelfde probleem aan. Wilde plekken genoeg (want je mag overal overnachten waar je mag parkeren), maar je plee legen in een openbaar toilet wordt niet overal gewaardeerd. Heb je nog tips?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door Gee »

Wij touren op dit moment 6 weken door Schotland. Wat het toilet betreft: je kunt die gerust in een openbaar toilet leeg gooien, maar ik zou dat alleen met een (voor jezelf) gerust hart doen als je totaal geen chemicaliën gebruikt, ook geen zgn. "groene". Wij gebruiken natuurazijn en groene zeep in combinatie met een SOGG ventilatie.

Wij staan overigens alleen vrij. Dat is hier op zoveel mooie plekken mogelijk, dat het bepaald geen straf is om de (m.i. dure) campings links te laten liggen :-B

Cheers,

Gee
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door AadenAnke »

Vorig jaar het zelfde in zuid Engeland leggen en lozen een klein probleem! Inderdaad azijn en zeep/wasmiddel openbaar toilet ter voorkoming van commentaar eerst een emmer klaar zetten om dat even na lozen op te frissen. Ook even vriendelijk vragen bij een tankstation 1 keer werd bedenkelijk bij gekeken maar niet geweigerd. Wederom de sop emmer eerst klaar gezet en na gedane arbeid werd er koffie/thee aangeboden en een praatje gemaakt. 2 maal bij een veeboer gevraagd die overigens geen CP had na uitleg van mengsel azijn zeep stort maar in de mestput. Dus vooral vriendelijkheid is de oplossing. Probeer niet te wachten tot je tank vol zit maar pak elke gelegenheid die zich voordoet. Ook gewoon vragen bij een camping die je verder niet aandoe is een mogelijkheid. Dan moet je vaak wel iets betalen en dat lijkt mij logisch. Geniet er van.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2240
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door M2 »

En een extra cassette kan ook handig zijn voor die keren dat de gelegenheden tot lozen eens wat minder zijn.
Wij hebben er in het voorjaar een gekocht via marktplaats. Voor €45, zgan en met een fles tankreiniger erbij.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad dat is ook handig! Je vroeg trouwens ook naar de stekkers voor nog geen 10 euro koop je een verloopkabel. Bij mij ligt er standaard het Franse verloop in en sinds vorig jaar ook het Engelse. Heb het vorig jaar 1 maal gebruikt bij een Pup waar we gratis mochten staan. Voor het opladen van de rolstoel accu en de 2 fietsaccu's had ik stroom nodig. Geen probleem de kabel door een bovenlicht van het woonhuis en ik kreeg stroom. Had hiervoor het verloop nodig. Ook 1 maal de Franse nodig gehad bij een boer waar ik stond. Durfde eigenlijk niet goed de stekker er in te doen! Ik was bang er aan te blijven hangen blanke draden open verbindingen en stopcontacten die aan gruzelementen lagen. Maar wat hebben we een lol gehad met die man die avond met bier en whisky. Ik krijg er nu alweer zin in! Je kunt hier van die kleine kaasjes kopen (die om te eten) neem er een paar mee om weg te geven als bedankje. Ook souvenier klompjes e.d. Beleefd vragen en een kleinigheid doet wonderen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Vito++
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 19:24

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door Vito++ »

Wow! Bedankt voor al de reacties! :D
Ik wist niet van de groenezeep/azijn trukje en die lijkt me de beste oplossing. Ik vind het heel belangerijk om alles zo respectvol mogelijk tov mijn gastland te doen. Ook bedankt voor de andere tips. We overwegen om misschien Skye te laten liggen (we zijn daar wel al eerder geweest) en Mull te bezoeken. :wave:
Gebruikersavatar
henpo
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 14:12

Re: Schotland: 2 vragen



Bericht door henpo »

En als je naar Mull gaat is een uitstapje naar Iona een aanrader! Je kunt een oversteek maken bij Fionnphort, in het uiterste zuidwesten van Mull. Het is een klein eilnadje met een prachtige abdij die door vrijwillgers wordt onderhouden/beheerd.
Plaats reactie