Touringcar D-rijbewijs naar camper C-rijbewijs

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Blommetjes
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 8:42

Touringcar D-rijbewijs naar camper C-rijbewijs



Bericht door Blommetjes »

Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum en zal wel wat hulp nodig gaan hebben en gaande weg en mijn info delen met jullie.
Wij zijn een gezin van 5 en hebben bijna een touringcar gekocht nu nog verplicht rijbewijs d maar willen we gaan ombouwen naar camper rijbewijs c.
Nu weet ik aan welke eisen hij moet gaan voldoen maar zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben betreffende rdw etc? Eerste vraag alvast, als ik 8 originele touringcar stoelen met vaste tafels laat zitten, mag ik dan een lounge gedeelte achterin erbij hebben of wordt dat ook geteld als zit plaatsen?


Ik hoor het graag.
Hier alvast een leuke foto van onze toekomstige car!

Afbeelding




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Touringcar d rijbewijs naar camper c rijbewijs



Bericht door Meine »

Mooie hoge bus met veel ruimte achter de luiken. :thumbup:
Als je toch flink wat zitplaatsen wilt is het misschien het voordeligst om hem als bus te laten rijden, de wegenbelasting is zelfs lager dan van een tot camper omgebouwde bus. Bij veel bussen is het aantal zitplaatsen al variabel in verband met het aangeboden luxe niveau. Dat zou betekenen dat je zonder veel RDW problemen er een buscamper van kan bouwen.
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Touringcar d rijbewijs naar camper c rijbewijs



Bericht door JoVaMi »

Ik hoop dat ge weet waaraan ge begint. Buiten het technische en het wettelijke deel, waar ga je deze bus parkeren. Busparking verboden, Camperplaatsen zijn te klein, met het gewicht mag je bijna geen centrum binnen, ook de hoogte is vaak een probleem. En dan panne onderweg, geen repatriëring verzekering te vinden, afslepende kost veel geld en herstellingen nog meer. Zelf ook ooit overwogen maar toch niet gedaan, en nu blij.
Maar dat is de vraag niet, hé.

Wanneer je zetels laat staan op de originele bevestigen zal er geen probleem zijn. De indeling voor de rest zal weinig invloed hebben op de goedkeuring. Met zulke plaats kan je bad en jacuzie en sauna voorzien.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Gebruikersavatar
Blommetjes
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 8:42

Touringcar d rijbewijs naar camper c rijbewijs



Bericht door Blommetjes »

Meine schreef:Mooie hoge bus met veel ruimte achter de luiken. :thumbup:
Als je toch flink wat zitplaatsen wilt is het misschien het voordeligst om hem als bus te laten rijden, de wegenbelasting is zelfs lager dan van een tot camper omgebouwde bus. Bij veel bussen is het aantal zitplaatsen al variabel in verband met het aangeboden luxe niveau. Dat zou betekenen dat je zonder veel RDW problemen er een buscamper van kan bouwen.
Bus belasting lager als die van camper??
Maar kan ik dan gebruik maken van de camper verzekering etc?
Hoe hij nu is kost hij geloof ik bijna.........
Hmmm nu snap ik iets niet, als ik nu op kenteken check zegt hij 212 per kwartaal?
Ik betaal al 320 per kwartaal voor mijn Chevy...
De bus weeg 14 ton?
En heb alleen C CE als rijbewijs

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Touringcar d rijbewijs naar camper c rijbewijs



Bericht door rongreven »

Als je al D rijbewijs hebt zou ik er 9 stoelen, bestuurder niet meegerekend in laten staan.
Dan hoef je geen C te halen.
Bedrijsmatig bus rijden kost minder als particulier, te vergelijken met grijs kenteken.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Blommetjes
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 8:42

Re: Touringcar d rijbewijs naar camper c rijbewijs



Bericht door Blommetjes »

Heb alleen C CE


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Aloys op di 27 dec 2022, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Touringcar d rijbewijs naar camper c rijbewijs



Bericht door Meine »

JoVaMi schreef:Ik hoop dat ge weet waaraan ge begint. Buiten het technische en het wettelijke deel, waar ga je deze bus parkeren. Busparking verboden, Camperplaatsen zijn te klein, met het gewicht mag je bijna geen centrum binnen, ook de hoogte is vaak een probleem. En dan panne onderweg, geen repatriëring verzekering te vinden, afslepende kost veel geld en herstellingen nog meer. Zelf ook ooit overwogen maar toch niet gedaan, en nu blij.
Maar dat is de vraag niet, hé.

Wanneer je zetels laat staan op de originele bevestigen zal er geen probleem zijn. De indeling voor de rest zal weinig invloed hebben op de goedkeuring. Met zulke plaats kan je bad en jacuzie en sauna voorzien.
Wat een zwartkijkerij, als de bus als bus gekeurd blijft mag hij op elke busparking. (Dus ook in centrum Amsterdam en op de Prinsessengracht in den Haag). Panne onderweg is bij een goed onderhouden bus een echte zeldzaamheid en hoogte moet je aan wennen, dit is een bus van 3.80 meter ongeveer, takken aan bomen zijn een stevige bedreiging voor de bovenste voorruit. Maar als iemand al CE heeft, dan mag je er vanuit gaan dat daar al wel een stukje rijervaring ligt.
De wegenbelasting als bus is in ieder geval veel lager dan voor een zelfde voertuig als camper.
Laatst gewijzigd door Meine op zo 25 jun 2017, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Touringcar d rijbewijs naar camper c rijbewijs



Bericht door kampo »

Welkom Blommetjes
Dat is een heel tof project. We kijken er al naar uit.
Er zijn er een paar die het je voorgedaan hebben en mits wat studie en kennis opbouwen lukt het je !

Wat de homologatie betreft, ik spreek even in de juiste taal van de administratie, begrijp ik dat het voertuig momenteel als M3 is gehomologeerd en ingeschreven.
Daarvoor heb je een D rijbewijs nodig.
Je gaat hem nu ombouwen en daarna om-homologeren tot een M1-SA.
Daar mogen dan maximaal 8+1 rij zitplaatsen in.
Met zo een voertuig M1-SA van > 7,5 T moet je rijden met een C rijbewijs.
Je zal er wel niet in slagen hem onder de 7,5 T te brengen, maar in dat geval zou een C1 rijbewijs voldoende zijn.

Misschien is het wel mogelijk om onder de 12 T te blijven en dan zou ik hem zeker inschrijven op 11.990 kg, scheelt je een duit...
vooral in de toekomst en er zijn dan nog voordelen zoals snelheid, inhalen, parkeren, 12T,..

Dus je mag maximaal 8+1 rijzetels in een M1-SA
Niet zomaar natuurlijk. Die moeten voldoen aan allerlei eisen.
Op rij-zetels is men (terecht) heel streng.
Het gemakkelijkste is de voorste 8 te laten staan in de originele rails en posities en alles daarachter kan eruit.

Wat er in een kampeervoertuig verplicht moet staan, kan je hier overal vinden.
Koop en monteer enkel toegelaten uitrusting. Dan is het allemaal van de eerste keer in orde.
Laatst gewijzigd door kampo op zo 25 jun 2017, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Touringcar D-rijbewijs naar camper C-rijbewijs



Bericht door Meine »

Die gaat echt niet onder de 12 ton komen hoor.
Gebruikersavatar
Blommetjes
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 8:42

Re: Touringcar D-rijbewijs naar camper C-rijbewijs



Bericht door Blommetjes »

kampo schreef:Welkom Blommetjes
Dat is een heel tof project. We kijken er al naar uit.
Er zijn er een paar die het je voorgedaan hebben en mits wat studie en kennis opbouwen lukt het je !

Wat de homologatie betreft, ik spreek even in de juiste taal van de administratie, begrijp ik dat het voertuig momenteel als M3 is gehomologeerd en ingeschreven.
Daarvoor heb je een D rijbewijs nodig.
Je gaat hem nu ombouwen en daarna om-homologeren tot een M1-SA.
Daar mogen dan maximaal 8+1 rij zitplaatsen in.
Met zo een voertuig M1-SA van > 7,5 T moet je rijden met een C rijbewijs.
Je zal er wel niet in slagen hem onder de 7,5 T te brengen, maar in dat geval zou een C1 rijbewijs voldoende zijn.

Misschien is het wel mogelijk om onder de 12 T te blijven en dan zou ik hem zeker inschrijven op 11.990 kg, scheelt je een duit...
vooral in de toekomst en er zijn dan nog voordelen zoals snelheid.

Dus je mag maximaal 8+1 rijzetels in een M1-SA
Niet zomaar natuurlijk. Die moeten voldoen aan allerlei eisen.
Op rij-zetels is men (terecht) heel streng.
Het gemakkelijkste is de voorste 8 te laten staan in de originele rails en posities en alles daarachter kan eruit.

Wat er in een kampeervoertuig verplicht moet staan, kan je hier overal vinden.
Koop en monteer enkel toegelaten uitrusting. Dan is het allemaal van de eerste keer in orde.
Top uitleg, ik ga denk ik echt niet onder de 12 ton komen nee.
Maar als ik dus de originele 8 rijzetels laat staan mag ik achter in de bus nog wel een loungehoek zit maken?
En hem met mijn C mogen besturen?
Wat gaat me dan de belasting kosten?
Zit nu op 14200 kg als bus op d.
Stel het gewicht blijft gelijk en ga hem op c rijden( bus of camper) wat kost het me dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Touringcar D-rijbewijs naar camper C-rijbewijs



Bericht door kampo »

en waarom niet onder de 12T ?
Volgens mij kan het als je het wilt en het voordeel ervan ziet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Blommetjes
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 8:42

Re: Touringcar D-rijbewijs naar camper C-rijbewijs



Bericht door Blommetjes »

Meine schreef:
JoVaMi schreef:Ik hoop dat ge weet waaraan ge begint. Buiten het technische en het wettelijke deel, waar ga je deze bus parkeren. Busparking verboden, Camperplaatsen zijn te klein, met het gewicht mag je bijna geen centrum binnen, ook de hoogte is vaak een probleem. En dan panne onderweg, geen repatriëring verzekering te vinden, afslepende kost veel geld en herstellingen nog meer. Zelf ook ooit overwogen maar toch niet gedaan, en nu blij.
Maar dat is de vraag niet, hé.

Wanneer je zetels laat staan op de originele bevestigen zal er geen probleem zijn. De indeling voor de rest zal weinig invloed hebben op de goedkeuring. Met zulke plaats kan je bad en jacuzie en sauna voorzien.
Wat een zwartkijkerij, als de bus als bus gekeurd blijft mag hij op elke busparking. (Dus ook in centrum Amsterdam en op de Prinsessengracht in den Haag). Panne onderweg is bij een goed onderhouden bus een echte zeldzaamheid en hoogte moet je aan wennen, dit is een bus van 3.80 meter ongeveer, takken aan bomen zijn een stevige bedreiging voor de bovenste voorruit. Maar als iemand al CE heeft, dan mag je er vanuit gaan dat daar al wel een stukje rijervaring ligt.
De wegenbelasting als bus is in ieder geval veel lager dan voor een zelfde voertuig als camper.
Rij nu trailer oplegger van 18,50 en 3,95 hoog dus moet wel lukken denk ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Touringcar D-rijbewijs naar camper C-rijbewijs



Bericht door kampo »

Achteraan mag je zoveel zitplaatsen maken als je wenst.
Die mogen geen gordels hebben en het moet duidelijk zijn dat er niemand mag zitten terwijl je gaat rijden.
Probeer het zo te ontwerpen dat je die discussie kan vermijden....

In België kost een M1-SA tot 11.990 kg ongeveer 298 € per jaar aan belasting.
Maar ik zie dat er een NL kenteken op staat....

Het bedrag voor de jaarlijkse verzekering bepaal je zelf, in samenspraak met een verzekerings maatschappij.
Dat zal kunnen van 500 tot 5000 eurie per jaar afhankelijk van de inhoud van je polis :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Blommetjes
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 25 jun 2017, 8:42

Re: Touringcar D-rijbewijs naar camper C-rijbewijs



Bericht door Blommetjes »

298,/ per jaar of kwartaal? En dit is 14.2t


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Aloys op di 27 dec 2022, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Plaats reactie