België is Top!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronk
Berichten: 497
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 22:25

België is Top!



Bericht door Ronk »

Wij hebben 10 dagen in België gecamperd en zijn begonnen op de camping van Knokke met een mooie nieuwe sanitaire voorziening.
Vanuit de camping op de fiets via prachtige fietspaden naar de boulevard gereden , en wat opvallend is in heel België trouwens dat bij kruisingen en oversteekplaatsen de Belgische auto bestuurders allemaal netjes stoppen voor fietsers en voetgangers dit is echt TOP , in tegenstelling tot Frankrijk waar we een week later waren dit zijn echt hufters in het verkeer en op de fiets ben je je leven niet zeker.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: België is Top!!



Bericht door ellan vannin »

Dat is wel zeer vreemd, maar kan erg streek gebonden zijn. Wanneer ik hier in Tongeren Belgisch Limburg met mijn honden op een zebrapad probeer over te steken komt het regelmatig voor dat ik er soms wel 2 minuten sta voor er iemand stopt of er genoeg ruimte is om snel over te steken. Het is ook al enkele malen voorgekomen dat aan een zijde (waar ik dan sta) iemand stopt en door mijn oplettendheid halverwege de weg ik plots mijn honden moet terugtrekken omdat de auto's vanaf de andere kant gewoon blijven doorrijden :bang: In Frankrijk daarentegen gaan de Fransen zelf met een hele grote boog om fietsers heen maar ook dat zal verschillen van plaats tot plaats.
All4dogs
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: België is Top!!



Bericht door EasyBee »

Fransen zijn er niet op bedacht en houden er geen rekening mee. Maar als ze je zien, valt het mij best mee.
Nederlanders zijn er op bedacht en houden er geen rekening mee.
Moet voor woon werk verkeer dagelijks enkele reis 7,5 km fietsen, maar hoe vaak je niet gesneden en weggedrukt wordt. :bang:

Moet je in Nederland eens een zebra oversteken, je bent gewoon opgejaagd wild. Je moet echt het lef hebben om over te steken en ze diep in de ogen kijken terwijl je oversteekt. In Frankrijk daarentegen, krijg je voorrang als je de zebra gebruikt.

Terug naar België. Ik kom er te weinig, maar over het algemeen valt het me niks tegen in het verkeer als fietser en voetganger.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: België is Top!!



Bericht door hurktoilet »

In Frankrijk verschilt het nog al. Op het platteland riskeren ze liever een frontale botsing met een tegenligger dan dat ze een fietser platrijden. Maar in de stad, waar uitwijken lastiger is en de fietser tot voor kort een onbekende verschijning, is het voor beide partijen nog wennen.
Voor het overige: België is best leuk, met uitzondering van de kust dan. Zelfs de camperplaats Westende, de enige aan het stand bij mijn weten, is aan die betonkust inmiddels taboe. Nee, dan Frankrijk. Paar kilometer over de grens ben je ook aan de kust al welkom.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
De Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 19:04
Locatie: Land van Cuijk

Re: België is Top!!



Bericht door De Mulder »

Enkele weken geleden bij Grimbergen / Brussel een paar dagen diverse knooppunten routes gedaan. Mijn mening is ook dat de Belgische automobilist meer respect voor de fietser heft dan in Nederland.
aan de andere kant zijn in Nederland de fietspaden / wegen goed, in Belgie daarentegen zijn die bar en bar slecht vooral als je over kasseien moet.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: België is Top!!



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 29 okt 2023, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: België is Top!!



Bericht door pepon »

Zonder in te gaan op de diverse bijdragen, kan ik mij helemaal vinden in de naamgeving van dit topic.
Ik kom er graag.

Groet Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
trevE
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 19:35
Locatie: De Kempen

Re: België is Top!!



Bericht door trevE »

ellan vannin schreef:Dat is wel zeer vreemd, maar kan erg streek gebonden zijn. Wanneer ik hier in Tongeren Belgisch Limburg met mijn honden op een zebrapad probeer over te steken komt het regelmatig voor dat ik er soms wel 2 minuten sta voor er iemand stopt of er genoeg ruimte is om snel over te steken. Het is ook al enkele malen voorgekomen dat aan een zijde (waar ik dan sta) iemand stopt en door mijn oplettendheid halverwege de weg ik plots mijn honden moet terugtrekken omdat de auto's vanaf de andere kant gewoon blijven doorrijden :bang: In Frankrijk daarentegen gaan de Fransen zelf met een hele grote boog om fietsers heen maar ook dat zal verschillen van plaats tot plaats.
Als grensstreekbewoner kan ik alleen maar beamen dat Belgen qua hoffelijkheid in het verkeer ver boven de Nederlanders uitsteken....het komt regelmatig voor dat ik soms wel 2 tellen moet wachten alvorens mij de gelegenheid wordt gegeven als ik al wandelend of met de fiets aan de hand bij een zebrapad....of binnen de bebouwde kom....over wil steken....zelfs in Tongeren lukt me dat....wel maak ik altijd oogcontact en laat ik duidelijk merken dat ik over wil steken....120 tellen wachten is me echter nog nooit overkomen....je zou er wortels van krijgen

trevE....Evert
Gebruikersavatar
alkyone
Berichten: 346
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 23:38
Locatie: Alkmaar / Kralendijk

Re: België is Top!!



Bericht door alkyone »

België is een zeer fijn land om met de camper rond trekken.
Vooral de Ardennen vindt ik zeer mooi.
Nu we een camper hebben komen we er ook eerder dan toen met de vouwwagen en/of caravan.

Verkeerd hufters heb je overal.
In België heb ik zelf nog niet veel gefietst maar in Frankrijk ben ik niet bang om op de fiets te stappen.
Gelukkig hebben we in Nederland fietspaden.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)

Re: België is Top!!



Bericht door waarnaartoe »

Nederland is top:
We waren net een week in Nederland op vakantie.
Mooie goed onderhouden wegen, tolvrij, schitterende fietspaden door natuurgebieden.
Keuze zat aan diverse soorten campings, mooie rivieren en meren, schitterende oude steden en overal waar je komt charmante huizen, vriendelijke optimistische mensen en.... "de mooiste vrouwen van de wereld".

Wij komen er graag!
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: België is Top!!



Bericht door rob2 »

Het gras is altijd groener bij de buren :wink:

Wij waren het pinkster weekend in Ieper.
Mooie camperplaats, mooi stadje met veel, heel veel WO I geschiedenis.
fijn gefietst, prachtig gewandeld (Palingbeek) en heerlijk gegeten !

& geen discussie over de mooste vrouwen :lol3: die wonen allemaal in Zweden :crazy:
Groet,
Rob
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: België is Top!!



Bericht door trabbart »

wij belgen vinden het dan weer zalig fietsen in nederland, met al die veilige tunnels de knoppen aan elk verkeerslicht en de brede fietspaden,
Belgie begint enorm te verbeteren qua fietsgelegenheden fietspaden en vereersvrije zones, er zijn zelfs (stads)zones waar je niet mag fietsen en ze plukken je eruit!

kben net terug uit noord italie tot verona en daar fietsen is crazy, het fietspad is eigenlijk het voetpad en wisselt soms constant van straatkant. je moet om de paar meter voetpad op en af , soms stopt het fietspad en rijd je weer op straat. het is er echt onduidelijk, de straatkant ligt bezaaid met fijn los grind op die fietsplaats en het niveauverschil met de goot is soms 5cm , vallen hoort erbij, het lijkt alsof ze die fietspaden eerder zijkanten nooit vegen.
we hebben er een oudere dame zien liggen met een grote hoofdwonde die volledig van de kaart en besmeurd met bloed werd afgevoerd. we hebben ze nog even bijgestaan.
desondanks was het erg leuk om bvb verona of lazise en sirmione binnen te fietsen, delen rond het gardameer zijn dan weer iets beter van paden voorzien die je weer deelt met voetgangers,maar fietsers zijn er toch vrij zeldzaam , autos stoppen wel als je wil oversteken en hardrijders tussen de drukte heb je er amper. 20 jaar geleden was dat daar anders .
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: België is Top!



Bericht door JoVaMi »

Neen, neen België is niet top. De wegen zijn slecht, de Camperplaatsen zijn te druk bezet, en worden alsmaar duurder. Diesel is er duur, eten is er duur, Ik zou zeggen, kom niet naar B maar ga naar Duitsland, dan kunnen wij ook nog eens gebruik maken van onze enkele mooie Camperplaatsen en worden ze niet ingepalmd door buitenlanders.
Maar als toch wil komen, welkom, maar gedraag je dan en verzorg de camperplek al was het je eigen tuin. Camping gedrag op camperparkings is soms beschamend en enkel toegelaten op campings. En vroeg of laat komen er maatregelen en dan begrijpt men het niet, hoe kan dat nouw.
En ja, ook Belgen, Duitsers, Fransen, Italianen, enz doen het.
En willen we nog met zijn alle genieten van mooie camperparkings dan moeten we ze goed verzorgen en koesteren. Wens jullie nog fijne herfstdagen met de camper.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Plaats reactie