Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
alraydt
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 13:59

Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door alraydt »

Beste mede camperaars, even een korte ervaring welke wij hebben gehad m.b.t. de lichtschakelaar op de stuurkolom.
Het gaat over een Fiat Ducato chassis van 2006.

De lichtschakelaar heeft al 2 keer de geest gegeven en heb ik onderweg moeten laten vervangen, na de derde schakelaar (originele en 2 keer vervangen) kwam ik er achter dat het probleem niet zat in de schakelaar, maar in één van de drie aansluit stekkers welke aan de kabelboom zitten.

Ben op zoek gegaan naar een Fiat dealer welke mij de betreffende stekker zou kunnen leveren, is niet gelukt, zou een volledige kabelboom moeten bestellen, ik heb maar niet naar de prijs geïnformeerd, en ben op zoek gegaan naar een PSA sloper welk ik heb gevonden, maar welke mij ook niet kon helpen aan het stekkertje, en welke wel aangaf dat hij de vraag al vaker gehad zou hebben (blijkbaar een meer voorkomend probleem bij Fiat), en hij wel zijn monteurs opdracht had gegeven alle gesloopte onderdelen de stekkers aangesloten te laten en los te knippen van de betreffende kabelboom.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb het bewuste stekkertje gevonden via de Fiat dealer, maar niet origineel van Fiat maar in de "aftermarket", en heb net bericht gehad dat deze klaar ligt en ik op kan komen halen.

Wij zijn dan ook blij dat wij geen nieuwe kabelboom moesten aanschaffen, en het zo konden oplossen.
Diegenen welke in de zelfde situatie zouden zitten, doe uw voordeel met deze info.
M.v.g.

Fred
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door Richie »

Nu maar hopen dat het de juiste is, je moet hem immers nog ophalen.
Ik heb al eens vaker een tegenvaller gehad met bestellingen, dus eerst zien, dan geloven :-).
Maar ik hoop dat je uit de brand bent nu! :wink:
Mariss
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 11:55
Locatie: Raalte

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door Mariss »

Als het om de Fiat 244 gaat is bij mii de kabel er uit gehaald en via een relais aangesloten .
Bij mij was deze overbelast en als het ware verbrand , door deze nu te gebruiken als aansturing van het relais en de hoofdstroom ergens anders weg te halen wordt deze kabel en schakelaar niet zo zwaar belast .
Grt Herman
alraydt
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 13:59

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door alraydt »

Richie schreef:Nu maar hopen dat het de juiste is, je moet hem immers nog ophalen.
Ik heb al eens vaker een tegenvaller gehad met bestellingen, dus eerst zien, dan geloven :-).
Maar ik hoop dat je uit de brand bent nu! :wink:
Inderdaad, ga het morgen weten.
MMuts
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 16:51

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door MMuts »

Ook wij hebben het zelfde probleem met ons fiat ducato 244 uit 2003 geen licht meer. ( remlicht en richting aanwijzers en grootlicht doen het nog wel)
Naar aanleiding van eerder geposte berichten op dit forum op onderzoek uitgegaan. Ook bij ons blijkt de stekker van de schakelaar defect te zijn.
Weet iemand waar ik deze zou kunnen bestellen. De fiat dealer wil een hele nieuwe kabelboom vervangen ( dit lijkt mij niet nodig)
Wie oh wie kan me helpen.
Vriendelijke groet Marc
20220916_130002.jpg
20220916_130002.jpg (125.49 KiB) 876 keer bekeken
Bijlagen
20220916_130359.jpg
20220916_130359.jpg (127.4 KiB) 876 keer bekeken
20220916_130416.jpg
20220916_130416.jpg (144 KiB) 876 keer bekeken
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door Cees v »

Is het deze stekker?
Bijlagen
Screenshot_20220930-084749_Chrome.jpg
Screenshot_20220930-084749_Chrome.jpg (39.34 KiB) 855 keer bekeken
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
MMuts
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 16:51

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door MMuts »

Zou heel goed kunnen.
Zijn nu nog met de camper in Spanje en de verlichting doet het voor nu wel even ( wil hem nu niet los maken)
Zal als we thuis zijn zo snel mogelijk kijken

Groet Marc
MMuts
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 16:51

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door MMuts »

Heb je ook een rechtstreekse link naar dit onder ( site) voor me.

Groet Marc
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door Cees v »

Hoi Marc.

Boven in de foto staat het bedrijf en daaronder het bestelnummer.

Ik hoop dat het de goede stekker is.

Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Lichtschakelaar stuurkolom Fiat Ducato



Bericht door Cee Pee »

Ik heb hetzelfde gehad dat schakelaartje is ontworpen om een paar lampjes te schakelen die er orgineel in een 244 zitten.
Maar er is door de camper bouwer behoorlijk wat verlichting bij gezet.
Lampjes voor de lengte, lampjes voor de hoogte, en dat waren nog geen ledjes.
In mijn geval kwam er ook nog een aanhanger achter met ook weer lengte en breedte lampjes met als resultaat dat ik in de Gotthard tunnel zonder licht kwam te zitten en dat is niet fijn.
Schakelaartje was verpiept.
Nieuwe kolomschakelaar erin en na drie maanden weer foute boel.
Weer een andere kolomschakelaar er in en nu de schakelaar een relay laten aansturen die wel de stroom aankon en nu geen problemen meer.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie