Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door Datenebusje »

We hadden de kit wel een beetje weggekrabt, maar niet heel nauwkeurig (onder het mom, 'eerst maar kijken of dit genoeg is'). Plan is nu als het weer iets beter wordt het raam en de kit te verwijderen. Bedankt voor de tips, Druivenplukker! Ik heb geen idee of het luik nog goed genoeg is (denk het wel), of dat het gat groter gemaakt moet worden i.v.m. slijtage (hoop het niet).
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door Datenebusje »

De APK zit voor de komende twee jaar weer goed. Moesten wel wat dingen gebeuren, voorste remblokken en schokbrekers vervangen. Er zat laswerk aan het chassis links bij achterwiel. Kenteken verlichting en binnenlicht vervangen, remvloeistof lekte een beetje en is verholpen. Verder nog het vastzetten van de ruitenwisser en de uitlaat. Ook deed de verwarming het niet, voor ons geen punt, voor de APK wel. Nu werkt hij weer.

Nu dus gaan voorbereiden op onze reis over acht weken. :)

- Lekkage aan het dakraam maken
- Aan-uit knop voor de transformator
- Plek maken voor onze tweede hond
- Alkoof wat netter maken (wellicht verven?)
- Radiopaneel kopen/maken

Verder ben ik nog zoekende naar een manier om de motorherrie iets beter buiten te houden. Dus de cabine beter isoleren. Het schudbord lijkt daarin het meest effectief te zijn, maar geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Alle tips, links naar teksten, topics en filmpjes zijn erg welkom!
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door EasyBee »

Voor de demping van lawaai zou je eens kunnen denken aan https://www.akoestiekwinkel.nl/merfocel ... che-platen
Er zijn ook hele pakketten te koop https://www.jasicamp.nl/noise-killer-ca ... mper/p6278
Blijft een afweging tussen wat kost het en wat levert het op. De investeringskosten tegenover de dagelijks ergernis.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door Datenebusje »

Zeker belangrijk om die afweging te maken. Ik heb hier nog Vibraflex Extreme liggen en dat wordt voor het schutbord ook vaker aangeraden. Ik heb echter geen idee hoe dit zo effectief mogelijk te plaatsen. ik heb het al eerder bevestigd aan de binnenkant van de motorkap. Dat scheelt iets, vooral in de hogere geluidstonen -gek genoeg-. Ik heb alleen de neiging naast het ontdreunende nog iets geluidsabsorberend toe te voegen. Het moet dan wel weer tegen hitte kunnen. Ik ga die Merfocell eens onderzoeken.

Als iemand filmpjes of tekst heeft over hoe dit materiaal het beste te bevestigen, vooral rondom motor/schudbord? Ik ben je dankbaar!
Renault Master, 1998, de blauwe bus
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door pwhooftman »

EasyBee schreef:
vr 15 mar 2019, 14:01
Voor de demping van lawaai zou je eens kunnen denken aan https://www.akoestiekwinkel.nl/merfocel ... che-platen
Er zijn ook hele pakketten te koop https://www.jasicamp.nl/noise-killer-ca ... mper/p6278
Blijft een afweging tussen wat kost het en wat levert het op. De investeringskosten tegenover de dagelijks ergernis.
Ik had vroeger een Transit MK-3, en daar heb ik in de motorruimte de genoemde Merfocel gemonteerd tussen de motor en de cabine, dus op het schutbord. Een heel gepuzzel om het goed aan te laten sluiten rond alle kabel- en slang doorvoeren. Ik geloof dat ik de 20mm dikke variant had. Kost een paar honderd euro aan materiaal, maar dit was het meest effectief, ik had namelijk aan de binnenkant ook de hele vloer en zo hoog mogelijk tegen het schutbord met teerplaten bekleed maar dat reduceerde het geluid niet heel veel.Waar je vooral op moet letten is dat je het Merfocell aan de buitenzijde van het schutbord en vloer voldoende ver naar achteren aanbrengt, dus zo mogelijk ook boven de versnellingsbak, het liefst tot aan waar de opbouw begint, en de onderkant en zijkant van de voetenbakken, want veel lawaai komt ook 'van onderen', van de versnellingsbak omgeving.

Wat nog wel ook wat helpt is de binnenkant van de buitenkant van de portieren bekleden met teerplaten

Wat verder helpt is het 'inpakken' van de cilinderkop met een zogenaamde motor isolatie deken, bijvoorbeeld https://www.camperpassie.nl/isolatie-motordeken.html.

Resultaat was dat rond de 100 km/u de motor nog net boven het windgeluid uit hoorbaar was, en lekker 'spinde'.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op zo 17 mar 2019, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door macfocus »

Voor ontdreunen kun je bv. STP gebruiken. Dat zijn zelfklevende bitumen platen. Ik zou het zelf niet aan de kant van de motor gebruiken, maar in de cabine.
Schutbbord is natuurlijk wel een rotplek.
Gebruik ik in mijn ford Capri om de vloer (dik) en deur (dun) te ontdreunen.
Daar heb ik wel een adresje in Leerdam voor als je daar wat van wilt hebben.

En voor de geluidsisolatie kan je Akotherm gebruiken. Dat is in diverse dikten te verkrijgen.

Te verkrijgen via datzelfde adresje.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door Datenebusje »

Bedankt nog, voor de reacties! We hebben deuren en motorkap bekleed met Xtreme, dus ontdreuning is dus deels gedaan. Zouden we alleen nog op het schudbord moeten doen. Verder is ons dashboard nogal sneu, er is geen radiopaneel meer en het handschoenenkast-klepje mist. Daar hoor je veel geluid door komen. Toen we hem kochten zat daar (een erg lelijke) bekleding overheen. Dat hielp wél goed tegen het geluid. Ik wil dus graag het dashboard gaan bekleden (skai wellicht? hoewel dat niet heel dik is... wel makkelijker schoon te houden. Iemand een aanrader?)

Zo'n motordeken heb ik ook wel eens naar gekeken, bedankt.

Verder heb ik mijn pols gebroken, dus de meeste klussen komen nu bij mijn vriend te liggen. Benieuwd hoever we komen.

De APK zit er in ieder geval weer op; schokbrekers en remblokken vervangen, verwarmingselement vervangen, nieuwe carburateur (hij rijdt nu eindelijk echt goed op benzine). En wat kleine dingen (lampjes, ruitenwisser vastzetten).
Renault Master, 1998, de blauwe bus
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door pwhooftman »

Datenebusje schreef:
zo 07 apr 2019, 11:39
Ik wil dus graag het dashboard gaan bekleden (skai wellicht? hoewel dat niet heel dik is... wel makkelijker schoon te houden. Iemand een aanrader?)
https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/k ... _1905.html
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door Datenebusje »

Fijne tip, als ik het tweedehands nergens vind, denk dat ik het daar ga bestellen :).

Is het dashboard (enigszins gemakkelijk) los te halen en weer te bevestigen bij de transit mk2? ik denk dat ik het dan een stuk netter kan bekleden. Of andere tips in het bekleden?
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door EasyBee »

Het metalen deel vlak onder het raam en links- en rechtsbuiten met die openingen voor de ronde ventilatieopeningen is vastgelast en niet te verwijderen. De kunststof delen zijn wel te verwijderen.
Zelfs bij een bekende duitse onderdelenhandelaar niets te vinden als je de dashboardonderdelen zou willen vervangen.
https://www.motomobil.com/produkte,2669 ... ry_id=8&q=

Nog wel een aantal kunststof dashboardonderdelen bij Transit Center (bij interieur):
https://www.transitcenter.nl/transit-19 ... c-105.html
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door Datenebusje »

Dit weekend nog een klusjes lijst;

- Afmaken van de laatste isolatie rondom het dashboard, deze daarna bekleden met skai (met vilten achterkant).
- Prullenbakje aan de binnenkant van de keukendeur bevestigen
- Plek voor de tweede hond veilig maken
- Dakraam verwijderen en opnieuw plaatsen

Dan volgend weekend inpakken en op naar het hoge noorden. Zin in!
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door Datenebusje »

Dakraam dat in 1985 gemonteerd is, hebben we vandaag eens losgemaakt. Dakraam zelf nog in verrassend goede staat, ging vrij makkelijk los. Nu kit krabbelen, poetsen, krabbelen, poetsen.

Afbeelding
Rommeltje
Afbeelding
Bijna klaar...

Verder ben ik bezig met het dashboard bekleden, met een herstelde pols (net een weekje uit het gips) is dat nog een beste uitdaging. Maar erger dan dat het er nu uitziet, kan het toch niet worden :mrgreen:
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Lybra2013
Berichten: 36
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:24
Locatie: AMSTERDAM

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door Lybra2013 »

tja, mijn ruitenwissers stoppen er ineens mee. Ford Transit mk2 1982
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier



Bericht door EasyBee »

Is het een mededeling of is het een vraag? Als het een vraag is, waarom dan niet een nieuw topic onder techniek.
Dit is een oud onderwerp uit 2017 dat sinds mei 2019 niet meer gebruikt is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie